Wat heeft #onderzoek in #Gezondheidszorg voor zin als #behandeling of #medicatie niet betaald kunnen worden …

Update 20 augustus 2015 – Inmiddels ruim 10.000 handtekeningen voor de Petitie Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg; helaas blijven dit soort zaken actueel! Blijf tekenen 🙂

 

Blog maandag 1 september 2014
Afgelopen week zag ik een filmpje op Facebook. Niets bijzonders gaat u zeggen, dat was het wel. Authentiek, puur en … uit mijn hart gegrepen. In dit filmpje had een bijzondere vrouw het lef om openbaar te zeggen wat ik via mijn blogs doe: “Het Roer moet OM in de Gezondheidszorg”.  Ze zei het niet letterlijk, maar ze kende mij nog niet, nu wel! Het filmpje is ondertussen meer dan 75.000 keer gedeeld op Facebook, dat zegt genoeg, toch?

AVA Twitter of Facebook Petitie Het ROER moet OM Orange MondayVoordat u verder leest, heeft u de petitie al getekend? Nee? U kunt het dan nu doen.
Klik op bovenstaande afbeelding en u komt meteen op de petitiesite. TEKEN!

Een bijzondere ontmoeting – Wie?
Over wie praat ik in bovenstaande alinea? Ze heet Sylvia en komt uit Borne (Overijssel) en Sylvia heeft MS gecombineerd met reuma. Sylvia is 32 jaar oud, is getrouwd en heeft een zoontje. Door haar ziektes kan Sylvia bijna niet meer lopen (wat op het filmpje te zien is) en een rolstoel is haar toekomst. Er is wel een medicijn … maar dit is onbetaalbaar. Fysiotherapie (wat ze veel nodig heeft) is wegbezuinigd en afgelopen jaar heeft Sylvia uit eigen portemonnee ruim € 4.000,- moeten bijdragen voor haar gezondheid, naast het eigen risico van de zorgverzekering. Daar kun je leuk van op vakantie, toch?

Een bijzondere ontmoeting – Waarom?
Een bijzondere ontmoeting tussen twee werelden, die van de geestelijke gezondheidszorg en die van de somatische (fysieke) gezondheidszorg. Voor degene die mij nog niet kennen, ik ben Martin Jan Melinga, 50 jaar en ik heb een bipolaire stoornis (manisch depressief). Na een bipolaire periode van 3 jaar (2009-2012) stabiel sinds mei 2012. De stichting Orange Monday heb ik opgericht met als doel de behartiging van de belangen van mensen met psychische klachten.  Ook vandaag heb ik nog de gevolgen van mijn klachten, al 3 jaar mijn kinderen niet gezien en ik moet opletten wat ik doe, anders word ik keihard (door mijn lichaam) teruggefloten. Een bijzondere ontmoeting dus, twee mensen met exact dezelfde boodschap uit twee verschillende werelden. Het Roer moet OM in de Gezondheidszorg en wij zijn allebei ervaringsdeskundigen.

Banner petitie Orange Monday Het Roer om - mak schaap

Onderzoek of behandeling of allebei?
De boodschap van Sylvia begint met ALS. Iedereen in Nederland kent deze ziekte vast wel ondertussen. De Ice Bucket Challenge leverde ondertussen ruim 1 miljoen euro op voor de stichting ALS in Nederland. Wat zegt Sylvia: al dat geld voor onderzoek is belangrijk natuurlijk, maar als de behandeling of de medicatie niet te betalen is, wat heeft onderzoek dan voor zin?

Goed punt natuurlijk! In mijn opinie is het geen of of situatie, maar en en. Allereerst is het in mijn ogen absurd dat stichtingen als ALS, Hart of Kankerstichting, geld moeten verzamelen voor onderzoek. Leuk bedacht ooit, maar als uit dat onderzoek naar voren komt dat je medicatie nodig hebt dat € 1.000,- per dag kost en niet valt binnen de zorgverzekering, dan schieten we met al onze goede bedoelingen volgens mij het doel voorbij. In Nederland heb je recht op de beste behandeling en de beste medicatie. Helaas is dat niet altijd zo, farmaceuten hebben (wereldwijd) veel te veel macht. “Eerst het oude op”, zeggen ze dan. “Anders wordt ons ‘patent’ niet terugverdiend.” Elke keer als ik hier over schrijf, word ik misselijk …. Dit kan toch niet zo zijn?

Het gebeurt, mensen. Mensen en bedrijven (zorgverzekeraars – farmaceuten) verdienen TE veel geld aan de gezondheid (of beter ziekte) van mensen. Dit moet gestopt worden!

Blog Onderzoek of behandeling - tekst filmpje Sylvia
De tekst gesproken door Sylvia – klik op de tekst om het haar zelf te horen zeggen!

Het Roer moet OM in de Gezondheidszorg
Ondergetekende (samen met de Orange Monday Foundation) ondersteunt Sylvia, U ook?.
Het wordt tijd dat ‘alle’ patiënten en cliënten binnen de Gezondheidszorg de handen in één slaan. Hierbij gaat het om:

  • Lichamelijke Gezondheidszorg
  • Geestelijke Gezondheidszorg
  • Welzijnszorg

De maat is vol! Ondertussen hebben al 3.500 mensen (noot inmiddels ruim 10.000) getekend die het 100% met mij eens zijn. Maar dat gaan er veel meer worden. Ook veel meer dan de benodigde 40.000 handtekeningen voor een burgerinitiatief. Dit gaat veel verder. Gezondheid is onbetaalbaar maar gezondheidszorg moet goed en betaalbaar zijn.

Wij laten ons de wet niet meer voorschrijven door regering, zorgverzekering of farmaceuten, maar gaan een beweging op gang brengen die in Nederland zijn weerga niet kent. Waarom? Omdat het nodig is … Als we zo doorgaan is binnen een paar jaar onze Gezondheidszorg failliet en alleen nog maar bereikbaar voor de rijken. Dit kan niet zo zijn.

Vandaag heb ik getweet “Een maatschappij wordt beoordeeld op het feit hoe ze met haar zwakkere burgers omgaat”. En zo is het altijd geweest en zal ook zo blijven.
Klik op de banner en ga naar de petitiesite. Teken en deel de link zoveel mogelijk!

Banner Petitie - Teken de petitie en dank voor uw steun - Orange Monday logoKlik op de afbeelding en ga naar de petitiesite “Het Roer OM in Gezondheidszorg!

Ik vraag daarom om uw steun! Teken de petitie, maar denk ook aan wat u op een andere manier kunt bijdragen aan deze beweging. Deze week gaan persberichten over dit blog naar alle media, zowel digitaal als op papier, radio en TV. Het is klaar … de maat is vol!

Positieve groet, Martin

Banner Petitie Het Roer OM - Orange Monday Zwarte Piet

PS: Steun OOK onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Fysiek en mentaal, Geestelijke Gezondheid, Gezondheidszorg, Lichamelijke Gezondheidszorg, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Psychische klachten, Welzijnszorg en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Wat heeft #onderzoek in #Gezondheidszorg voor zin als #behandeling of #medicatie niet betaald kunnen worden …

  1. postema zegt:

    Goed bezig!!

  2. Daan zegt:

    Goed gedaan, heb getekend!

  3. Johan Veenstra zegt:

    De maat is vol lijkt mij. Ik vraag me oprecht af wanneer we nou eens echt in opstand komen. Zo veel mensen die getroffen worden door een levensbedreigende ziekte. Als die allemaal in verzet zouden komen dan heb je een aardig leger op de been.

    Ik ben in een discussie verwikkeld met het KWF. In een onlangs verschenen rapport van hun Signalerings Commissie Kanker wordt er gesproken over een aantal zaken. Goede zaken maar ook, in mijn ogen, minder goede zaken en dan doel ik op dat deel wat gaat over de bereikbaarheid van dure medicijnen. Op zich niets mis mee maar de stelling die zij gebruiken is dat zij een grens willen stellen aan de farmaceut waarbij gezegd zal worden ”dit is wat wij betalen voor behandeling X met effectiviteit Y bij diagnose Z”.

    Prijsafspraken maken met als inzet de patiënt. Volgens mij ben dan volledig de weg kwijt. KWF is er voor de patiënt en zal die belangen dienen te behartigen. En dan ga je niet over geld praten maar over genezing, kwaliteit van leven etc.

    Ik fiets de Alpe D’Huzes. Daarmee haal ik geld op voor het KWF. O.a. voor onderzoek naar levensreddende medicijnen. Een van de slogans van KWF was of is ” wat iedere kankerpatiënt wil horen is, u heeft kanker maar u kunt het overleven” Klopt helemaal maar als daarop volgt ”maar het medicijn is te duur dus u krijgt het niet” zijn we geen donder opgeschoten.

    Ik begrijp dat er geld mee is gemoeid en dat het allemaal erg duur is. Maar een dergelijke stelling poneren vanuit een patiënten organisatie vind ik ronduit verwerpelijk. Een discussie hier publiekelijk over voeren ronduit onethisch.

    Pak het bij de wortel aan. De farmaceutische industrie. De idiote patenten regeling waaraan de overheid vrolijk meewerkt. Ik las onlangs het stuitende verhaal van Bayer topman Marijn Dekkers (ik hoop dat deze link werkt) :

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/22258341/___Kankerpil_alleen_voor_rijken___.html

    Wanneer pakken we deze misdadigers nou eens aan. Want daar zit het probleem. We worden aan het lijntje gehouden, ze stoppen het merendeel van hun gigantische budgetten in marketing van medicijnen die soms niet of nauwelijks werken. Geld verdienen staat voorop. Echt zoeken naar een oplossing voor ziektes als kanker, ALS enzovoort lijkt niet te gebeuren.

    Ik zou ook niet weten hoe we als patiënten nu echt iets kunnen veranderen, maar ik sta open voor iedere suggestie, maar dat het tij moet keren lijkt mij overduidelijk.

  4. Err moet inderdaad heel wat veranderen hier in ons Nederland.
    Maar zolang de stropdas dragers de macht hebben, gaan alle Nederlanders naar de verdommenis.

  5. Pingback: Precies op de helft: #ZwartWit – De Lijst der Lijsten .. al ruim 40 jaar een begrip! #TOP2000 @NPORadio2 | Martin Jan Melinga

  6. herman vogel zegt:

    Zou onze overheid het ‘Welzijn’ van haar burgers en de gezondheidszorg net zo serieus nemen als het gooien van bommen op Irak, dan kregen deze narcistische ‘Goede-Doelen-Graaiers’ geen kans…
    http://hermanvogel.nl/eric-nolet/

  7. Pingback: De Maat is VOL #Schippers & #VanRijn … Laat #ouderen niet in steek! #hetroermoetom #eigenrisico | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

