Wat zal het eigen risico EN de zorgpremie voor de zorgverzekering worden voor 2016 ….

Update 25-8-2015; Hoeveel gaat het ‘eigen risico’nu omhoog en de zorgpremie? Nog even wachten, maar u kunt nu al de petitie tekenen. Lees mijn blog van precies één jaar geleden ….

AVA Twitter of Facebook Petitie Het ROER moet OM Orange Monday -200pUpdate Prinsjesdag: Eigen Risico is vastgesteld op € 375,- en het lijkt er op dat de zorgpremie stabiel blijft. Verzekeraars inmiddels wel een flinke reservepot dus een verlaging van de premie zou realistisch zijn.

Laatste nieuws – 27-08-2015 : De zorgpremie gaat met € 10,- per maand (€ 120,- p.j.) omhoog (10% stijging) naast de verhoging van het eigen risico EN de verlaging van de zorgtoeslag. Waar gaan we heen. Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3725892/2014/08/27/Zorgpremie-verhoogd-met-tientje-per-maand.dhtml

Blog maandag 25 augustus 
Het is maandag 25 augustus 2014, de petitie “Het Roer moet OM in de Gezondheidszorg” loopt nu bijna 3 weken en ik checkte de tussenstand. Zondag had ik een oproep geplaatst met als doel 3.000 handtekeningen te halen die dag. Het eind resultaat is 2.763 handtekeningen, de  stand vanmorgen om 9 uur. Geen verkeerd resultaat! Nog niet getekend? Klik op de banner!

Banner Petitie - Teken de petitie en dank voor uw steun - Orange Monday logo

Maar, afgelopen vrijdag had ik het al gelezen: het kabinet gaat nu ook de zorgtoeslag aanpakken. Het is toch niet te geloven. ‘Ze’ gaan gewoon door. Nu is het de beurt aan onze staatssecretaris van Sociale Zaken Jette Klijnsma en haar ‘baas’ minister Lodewijk Asscher (toevallig beiden PvdA). Alsof het nog niet erg genoeg is in de Gezondheidszorg (zie mijn blogs over de petitie) helpen de beide bewindslieden (samen met het spijkerbroeken kabinet) mevrouw Edith Schippers om het voor de mensen met de lage inkomens NOG lastiger te maken. Een nog grotere drempel om naar een dokter te gaan.

Ik ben geschokt
Ik ben geschokt, om minimaal 3 redenen. Ik zal ze u opgeven:

  1. Hoe is het mogelijk dat er na 3 weken petitie (ondanks de vakanties) maar 2.763 handtekeningen binnen zijn?
  2. Hoe is het mogelijk dat ons kabinet ECHT niet ziet wat er gebeurt in ons land?
  3. Hoe is het mogelijk dat wat Nederland in 60 jaar heeft opgebouwd (sociale welvaartsstaat) nu in een paar jaar wordt afgebroken? Het verschil tussen rijk en arm wordt groter en groter.

Banner Orange Monday petitie Zorgverzekering ZorgtoeslagIk ben geschokt – één
De eerste week van de petitie leverden meer dan 1.500 handtekeningen op. Mijn blog “De maat is vol” is bijna 3.000 keer gelezen. Een absoluut record. Ik denk, dat gaat goed. Niet dus, de afgelopen TWEE weken hebben we met de petitie het resultaat van de 1e week niet meer gehaald. Terwijl het andersom zou moeten zijn, toch?

Is het petitiemoeheid? Of weten wij met zijn allen ECHT niet wat er speelt in de Gezondheidszorg? Ontbreekt de informatie? Of denken wij met zijn allen: “ het heeft toch geen zin die petitie!” Dat kan natuurlijk ook. “Onze regering staat ver buiten de werkelijkheid, heeft een gebrek aan visie en verandert zijn koers toch niet. “ IK leg mij daar niet bij neer! U wel?

Ik ben geschokt – twee
Ondertussen ben ik zo’n 30 jaar politiek actief, dus ik kan er een beetje over meepraten. Politiek is een spel, geven en nemen. Maar wat er nu gebeurt slaat nergens op. Geen politieke taal, ik weet het, maar er gebeuren dingen in onze samenleving die niet kloppen. Politici in designer jeans maken het beleid voor 2015, terwijl ook ZIJ niet weten welke chaos ze aanrichten. De transities Jeugdzorg, Jeugdhulp, Wmo en langdurige zorg? Geen van allen lopen ze soepel. Op het pluche worden dingen beslist, gedelegeerd en dan is het klaar. Honderden gemeenten zijn nog NIET klaar voor 01.01.2015, de magische datum voor de transities.

We praten hier niet over poen geachte regeringslieden, we praten hier over mensen, die onzeker zijn over 2015. En de berichtgeving in de media is dan niet hoopgevend. Je zou maar een moeder zijn die in de bijstand zit, 2 kinderen hebben met psychische klachten en niet weet wat er gaat gebeuren. Dat kan en mag je mensen niet aandoen. Ik ben heel boos daarover! Ik kan er wakker van liggen …

Banner Petitie Ligt u ook wakker voor of door de Zorg - Orange Monday

Ik ben geschokt – drie
De afbraak van de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) gaat in rap tempo. Helaas was en is het nodig om een stichting als Orange Monday Foundation op te richten. We zijn nu 2 jaar actief en ik had, als voorzitter, graag nu gezegd dat steeds minder mensen ons nodig hebben. Het tegendeel is waar! De overheid heeft door gebrek aan visie niet alleen de GGz om zeep geholpen, maar ook alle andere ‘takken van sport’ binnen de Gezondheidszorg.

Gelukkig komt Orange Monday deze week met goed en positief nieuws. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die inzien dat het zo niet langer kan doorgaan in Nederland. Behalve verandering in visie bij de overheid moet er ook een ander pad komen voor de mensen die werken in de Gezondheidszorg. Juist die mensen kunnen zorgen dat er daadwerkelijk wat gaat veranderen.  Ben je werkzaam in de Gezondheidszorg TEKEN dan in ieder geval de PETITIE. Jij weet wat het is om dag in dag uit te werken in een branche waar de zorgverzekeraar, onze minister Schippers en het management van de instellingen bakken met geld verspillen en JIJ moet bezuinigen, toch? Het klopt niet …

Wat nu?
Tekenen die petitie. Wij gaan het liefst met 1 miljoen handtekeningen in de zak naar Den Haag om ons beleidsplan en visie voor de periode 2015-2020 neer te leggen. Gezondheidszorg, het is een cliché, gaat ons allemaal aan. TEKEN vandaag nog! Klik op onderstaande banner en ga naar de petitiesite en teken.

Banner Petitie - Teken de petitie en dank voor uw steun - Orange Monday logo

Tenslotte
Als u nu denkt, laat die Melinga maar …., wil ik toch dit met u delen. Dit is Nederland met een gemiddelde inflatie van 2% (één van de laagste in de wereld). In 2008 is het eigen risico vastgesteld op € 150,-. Per 1 januari 2015 is dat opgelopen naar € 400,-.

Als je de inflatie van de afgelopen jaren er op los laat, zou dat ruwweg neerkomen op
€  175,- (honderd-vijf-en-zeventig euro). Een verschil van € 225,-. Ik vind dat onverkoopbaar. Bizar zelfs!

En wie worden hiermee gepakt? De zwakkeren in de samenleving, mensen in de bijstand, mensen die chronisch ziek zijn etcetera. Is het zinvol een eigen risico? Ik denk van wel, maar deze stijging in 7 jaar is buiten proporties. Klik op bovenstaande banner en TEKEN!

Positieve groet, Martin

Banner Petitie - Ruine Schippers - Orange Monday

PS: Steun OOK onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke Gezondheid, Gezondheidszorg, GGZ, GGz Instellingen, Jeugd GGz, Jeugdzorg, Lichamelijke Gezondheidszorg, Minister Schippers, OM Centers Kids, Orange Monday, Orange Monday Kids, Petitie Jeugdwet, Petitie Vrije Artsen Keuze, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, PETITIE: minister Schippers, Politiek en beleid, Time To Change NL, Zorg, Zorgverzekeraars en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Wat zal het eigen risico EN de zorgpremie voor de zorgverzekering worden voor 2016 ….

  1. Hallo Martin Jan,

    Het eigen risico is niet zinvol, zeker niet voor mensen zoals ik, die geen keuze hebben. Ik ben spastisch en heb dus doorlopende fysiotherapie nodig om niet nog stijver te worden. Het eigen risico dien ik elk jaar opnieuw op te hoesten, en het kost me steeds meer moeite om dat te doen. Ik teer zelfs in op mijn spaargeld… 😦 Het eigen risico beschouw ik persoonlijk dan ook als een ‘Boete op ziek-zijn’.
    Ik zal niet zeggen dat mensen die om niets bij de Eerste Hulp aankloppen een boete moeten betalen. De eigen of vervangende huisarts c.q. huisartsenpost zijn de eerste aanspreekpunten bij noodgevallen. Zij kunnen mensen doorsturen naar het ziekenhuis wanneer de situatie te ernstig is.
    Mensen welke vanwege een ziekte of handicap geen keuze hebben zouden gevrijwaard moeten worden van de roverspraktijken van de overheid en zorgverzekeraars…

    Groet,
    Johan van den Boogaard.

Geef een reactie

