Ik zou iedere Nederlander graag persoonlijk willen overtuigen … Petitie: Het roer MOET om in de Gezondheidszorg

De petitie is gestart op maandag 4 augustus 2014 … zomaar in de vakantieperiode. Waarom? Omdat wederom een bericht van ministers Schippers (toevallig wel verantwoordelijk voor de Gezondheidszorg in Nederland) mij volledig in het verkeerde keelgat schoot.

Ik zei toen: “De maat is VOL!  Ik ben het zat, hier moet iets gaan gebeuren anders gaat het vreselijk mis in Nederland.” Sterker nog, dan gaat het nog meer mis dan het nu al doet. Het departement Gezondheidszorg weet echt niet meer waar ze mee bezig zijn.

AVA Twitter of Facebook Petitie Het ROER moet OM Orange MondayKlik op het logo van de petitie om ook te tekenen!

Het bericht van mevrouw Schippers is hier tekenend voor. Er is een rapport dat mensen minder gebruik maken van de Zorg (door het hoge eigen risico). Wat doet Schippers, ze legt het rapport naast zich neer en zegt dat het NIET zo is.

Terwijl het nieuws over het rapport zich via Orange Monday verspreid over Twitter en Facebook, en heel wat andere reacties teweeg bracht. Van patiënten, cliënten maar ook medewerkers van diverse instellingen.  Ook op de site van de petitie “Het roer moet om ..” kunt u het lezen.

Banner Petitie - Ruine Schippers - Orange Monday

Mensen die chronisch ziek zijn (en ook nog eens een laag inkomen hebben) zijn al voor de zomer door hun eigen risico heen (Nu € 360,- vanaf 2015 € 400,-). Zorgtoeslagen die gebruikt worden voor boodschappen in plaats van de zorgverzekering. Mensen die geen gebruik meer maken van psycholoog of fysiotherapeut, omdat het niet of nauwelijks meer in de basis zorgverzekering zit.

Wat ik al zei in de titel, ik zou graag iedere Nederlander persoonlijk spreken over hoe hij of zij de Gezondheidszorg ervaart. Uiteraard ligt dat niet binnen de mogelijkheden, maar wat ik wel denk, is dat weinig mensen zullen zeggen: “Martin, de gezondheidszorg is in Nederland nog nooit zo goed geweest”. Ik kan het mij nauwelijks voorstellen.

Ik ben geen politiek dier!
Van een aantal mensen kreeg ik te horen: “ik ben geen politiek dier. Ik teken de petitie niet”. Een mooie reactie, ik ben ook geen politiek dier. Sterker nog, ik heb een aantal keren een lokale politieke partij opgericht en had de mogelijkheid om in de gemeenteraad te komen. Ik heb het niet gedaan, ik ben geen politiek dier, te pragmatisch om te beginnen en ik heb weinig geduld. Het is niet ‘mijn ding’ laten we maar zeggen. Ik ben ondernemer en als er iets moet gebeuren dan moet dat (meestal) direct. Zal ook met mijn aard te maken hebben.

Banner GGz plus - OM Centers Time To Change NL - Orange Monday

Het is voor MIJ geen reden om de petitie NIET te tekenen. Ik denk dat de problemen in de Gezondheidszorg (deels) opgelost  dienen te worden via de politiek. Het is niet anders, de meeste beslissingen die genomen worden over de Zorg worden genomen in Den Haag!

Ik geloof niet meer in de politiek!
Ook een mooi argument om niet te tekenen. “Ze luisteren niet in de gemeente, laat staan in Den Haag.” Als dat al zo is, ons land moet toch geregeerd worden, dan is het toch noodzaak om de Gezondheidszorg ook politiek bespreekbaar te maken. Al zouden de zorgverzekeraars naar ons luisteren, het moet toch ook politiek allemaal veranderen.

Burgerinitiatief
Een burgerinitiatief is HET middel om openbaar Kamervragen te stellen over het beleid EN om een voorstel in te dienen hoe het WEL moet gaan de komende 10-20 jaar in Nederland.  Op dit moment lijkt het beleid in Nederland op ‘troobleshooting’ er wordt gereageerd op wat er gebeurt of moet gebeuren. Vaak, zoals met de transitie, zijn dat plannen die al 5 jaar geleden besproken zijn door de rijksoverheid met de gemeenten en de betrokken instellingen (zoals Jeugdzorg).

Wij als burger denken dan vaak, “dat gaat niet gebeuren, dat kan niet waar zijn!” Maar het gebeurt wel, als u mijn blogs van het afgelopen jaar over Jeugd GGz heeft gelezen, dan weet ook u dat de petitie Jeugd GGz veel te laat kwam. Het kalf was al verdronken, de beslissingen al genomen. Een mooi initiatief, maar de machines van de overheid (inclusief de Eerste en Tweede Kamer) draaiden al. Dweilen met de kraan open.

Banner Petitie - Gezondheidszorg verdeling - Orange Monday

Burgerinitiatief Orange Monday denktank
De denktank die de komende weken/maanden wordt geformeerd door Orange Monday gaat een beleidsplan neerleggen voor de komende 10 jaar (periode 2015-2025), waarbij ook adviezen worden gegeven om reeds in 2015 het tij te keren. Want dat er ook direct zaken moeten veranderen, is duidelijk. Zoals boven omschreven dreigen honderdduizenden huishoudens in Nederland verstoken te blijven van goede zorg,  omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat kan en mag in een modern land als Nederland in de 21ste eeuw NIET het geval zijn.

Tenslotte
TEKEN de PETITIE! Dat is waar het om draait. De komende jaren wordt er voor de Nederlander veel veranderd in de Gezondheidszorg (Ouderenzorg, Jeugdhulp en een stijgend eigen risico zorgverzekering, bezuinigingen op de PGB). Het begint er op te lijken dat de miljarden bezuinigingen van VWS alleen gericht zijn op de zwakke(re)n in de samenleving. Dit mag en kan niet zo zijn!

Banner Petitie - Teken de petitie en dank voor uw steun - Orange Monday logo

Klik op bovenstaande link en teken vandaag nog. Deel dit blog en de link naar de petitie http://www.petities24.com/het_roer_moet_om_in_de_gezondheidszorg met iedereen die u kent op de sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, WordPress). Kijk naar de verschillende sectoren uit mijn vorige blog over de petitie. Het gaat niet alleen om de hulp in een ziekenhuis of de huisarts. Binnen de Gezondheidszorg en Welzijnszorg wordt bijna 100 miljard uitgegeven. Laat dat goed besteed zijn, elk jaar weer!

Ik zou graag iedere Nederlander persoonlijk overtuigen …

Positieve groet, Martin

Banner GGz plus - OM Centers Time To Change NL - Orange Monday

PS: Steun OOK onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, Gezondheidszorg, GGZ, Lichamelijke Gezondheidszorg, Orange Monday, Orange Monday Institute, Orange Monday Kids, Over Martin Jan Melinga, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, PETITIE: minister Schippers, Politiek en beleid, Welzijnszorg, Zorgverzekeraars en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Ik zou iedere Nederlander graag persoonlijk willen overtuigen … Petitie: Het roer MOET om in de Gezondheidszorg

  1. Doorzetten!! En nog een tip voor je en mede-ondertekenaars (voor zover deze het volgende nog niet wisten). In de Groene Amsterdammer van 5 juni 2014 (nr.23) geeft hun onderzoeksraad een verslag van maar liefst 12 pagina’s waarbij alle partijen in de zorg aan de tand worden gevoeld. Titel: Het zorgkostendebacle. Over verzekeraars die de hun aangereikte regierol niet aankunnen; dat er sprake is van bureaucratische chaos; dat burgers tientallen procenten duurder uit zijn dan ooit bij de privatisering beloofd; hoe patiënten tussen de wal en het schip raken en nog veel meer.

    Ik geef wat voorbeelden hoe hypocriet en verwaten Schippers c.s. te werk gaan in hun marktfundamentalisme. Men wilde ‘meer concurrentie’ in de zorg. De manier waarop dat gepresenteerd werd deed me denken aan de uiteindelijke uitkomst daarvan in de VS waarbij in diverse sectoren door ‘cross-ownership’ etc. megaconcerns ontstonden met een enorme financiële en politieke macht. Mede door een merendeels moreel en materieel corrupt Congress die door een speciale interpretatie van 1th en 14th amendment bedrijven tot ‘personen’ rekent die de scheidingswand tussen profijtelijk belang en landsbelang heeft gedecimeerd kun je daar spreken over een ‘crackdown on democracy.’ In de zorg in Nederland is het nog niet zover, denkt men. Weet ik niet. Menzis is geen nonprofit club; hun bestuursvoorzitter is fractieleider van D’66 in de eerste kamer en bij wetten die er in tweede kamer worden gemaakt helpt D’66 regeringspartijen, vanwege de zetelverdeling in de eerste kamer. (Disclaimer: politiek en bedrijf zijn bij andere verzekeraars net zo verweven. Met Menzis is minder mis. Dat mag mijn verzekeraar als slogan gebruiken, maar dat is privé. Het gaat me om het principe). Het is niet zo erg als in de VS. Nog niet. Meer concurrentie in de zorg? Er zijn vier grote verzekeraars met polissen in verschillend verpakkingspapier waarbij de inhoud per saldo weinig verschilt en de kleinste van die vier groten (Menzis) is groter dan alle andere verzekeraars bij elkaar. En veel van die kleintjes werden of worden opgeslokt. Dan nog iets over de ‘solvabiliteit.’ DNB eist buffers bij de verzekeraar. Nou, dat is gelukt. De spaarpotten zitten overvol. Een kleine 10 miljard euro. Zo’n 100% meer dan vereist. Dat is 5 miljard meer dan de oerconservatieve Nederlandse Bank formeel eist – althans gezien de gebruiken in het eigen metier. Halbe Zijlstra: we moeten niet te veel eisen aan banken stellen. Miljarden teveel uit de portemonnee van burger/patiënt trekken is kennelijk geen probleem. (Nota bene Klaas Knot heeft gesteld dat de bestedingsruimte om een aantal redenen – economie, laat maar – wel omhoog kan … het is een zooitje).

    De manier waarop men als patiënt tussen wal en schip terecht kan komen is in het artikel in de Groene ruim beschreven en nog belangrijker dan de portomonnee en het geklungel in Den Haag.

    Ik sein dit blog door, maar met een klein puntje van kritiek. Vervang de uitspraak van Edison door iets anders. In Den Haag zitten geen uitvinders die doorgaan tot ze een oplossing hebben.

Geef een reactie

