Persoonlijk geraakt en verdrietig door het plotseling overlijden van Robin Williams … ook bipolaire stoornis!

Update 12.08.15 – Precies één jaar geleden schreef ik dit blog! Persoonlijke geraakt en verdrietig was ik toen. Gisteren zag ik de film Hook met Robin in de rol van Peter Pan. Het raakt mij toch dat hij nu al weer vergeten lijkt te zijn. Niet bij mij! Lees het blog en herdenk de mensen die wij verliezen aan psychische klachten.

Vanmorgen (dinsdag 11 augustus 2014) kreeg ik het nieuws te horen via Radio 2. Acteur Robin Williams is op 63 jarige leeftijd plotseling overleden, waarschijnlijk door zelfmoord. Als u dan weet dat ik ook een bipolaire stoornis heb net als Robin (dat vermoedelijk) had, dan kunt u zich waarschijnlijk wel voorstellen hoe dit mij raakt.

Blog Robin Williams - 1951 - 2014 RIP - Orange MondayRobin Williams RIP – 1951-2014

Mijn diagnose bipolaire stoornis heeft er toe geleid dat ik de Orange Monday Foundation, check de site of “Mijn eerste blog … Wie ben ik?“, heb opgericht. Mede geïnspireerd door bekende mensen met een bipolaire stoornis zoals Robin Williams en Stephen Fry, ook iemand die op de barricades is gaan staan vanwege zijn bipolaire stoornis.

Robin Williams was één van mijn favoriete acteurs, niet vanwege zijn bipolaire stoornis (dat wist ik toen nog niet) maar vanwege zijn talent, het nemen van (verantwoorde) risico’s en het feit dat hij zoals Obama zegt:”Mensen kan laten lachen en mensen kan laten huilen” . Ondanks dat ik hem natuurlijk privé niet kende, een bijzonder mens.

Blog Robin Williams - Good Will Hunting - Orange MondayFragment uit Good Will Hunting (1997)

Good Will Hunting
Via de succesvolle serie “Mork en Mindy” werd hij populair (geen aflevering gemist) en ging het pad op als serieus acteur. In één van mijn meest favoriete films “Good Will Hunting” speelt hij een psychiater die aan de slag gaat met de nukkige Will en door middel van zijn onorthodoxe methodes prachtige resultaten weet te boeken. Een terechte Oscar voor deze prestatie.

Blog Robin Williams - Dead Poets Society - Orange MondayFragment uit Dead Poets Society (1989)

Dead Poets Society
Eén van de belangrijkste films uit zijn carrière was de film “Dead Poets Society” wat ook de definitieve doorbraak voor Robin Williams betekende. Hij koos ‘zijn’ films en in dit geval was er niemand bereid de film te produceren. Hij heeft tenslotte om de film wel uit kunnen brengen een groot deel uit eigen zak betaald en de film werd een groot succes.

Blog Robin Williams - Patch Adams - Orange MondayFragment uit Patch Adams (1998)

Patch Adams
De laatste film waar ik aandacht aan geef is “Patch Adams”, ook hier weet Robin Williams met zijn karakter een enorm stempel te drukken op de film, toen al een Oscar waard wat mij betreft. Ook hier gaat het over zelfmoord (net als Dead Poets) maar nu van hem zelf. Na een zelfmoordpoging laat Patch Adams zich opnemen in een psychiatrische inrichting.

De scenes van Patch met de psychiater tijdens de intake zijn geweldig en een enorme parodie op de psychiatrie in de jaren 50-60 in Amerika. Patch Adams (de echte leeft nog steeds) gaat uiteindelijk door zijn ervaringen geneeskunde studeren en wordt een zeer succesvol arts die in 1971 het “Gesundheit Institute” opricht.

Patch Adams ging en gaat uit van een sterke verbinding tussen de sociale omgeving en het welbehagen van patiënten. Hij is ervan overtuigd dat de gezondheid van een persoon niet apart gezien kan worden van de gezondheid van zijn familie, de gemeenschap en de wereld. Dezelfde visie en filosofie als het dit najaar te openen Orange Monday Centers.

blog deelgenoten bipolairBipolaire stoornis – “Een lach en een traan”

Een lach en een traan
Het gaat hier te ver om zijn volledige carrière te belichten. Waar het om gaat is het feit dat hij mensen heeft geïnspireerd in zijn leven door ‘een lach en een traan’, het zo kenmerkende karakter van iemand met een bipolaire stoornis.

Een bipolaire stoornis komt veel voor bij acteurs, artiesten en andere creatieve mensen en leidt ook vaak tot een vroegtijdige dood, zoals bij Antonie Kamerling, Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Amy Winehouse en nu Robin Williams. Het leven tussen hoge pieken en dalen is zwaar, kost heel veel energie en lijdt vaak tot verslaving aan alcohol end drugs. Ook Robin Williams is het leven uiteindelijk te zwaar geworden in zijn laatste depressieve periode.

Onderzoek psychische klachten
Als oprichter van de Orange Monday Foundation, en met zelf ook een bipolaire stoornis, blijf ik hameren en pleiten voor veel meer onderzoek naar psychische klachten. Wij weten nog veel te weinig van de hersens van de mens om dit soort tragische gebeurtenissen als met Robin Williams te kunnen voorkomen.

Iemand die zelfmoord pleegt, ziet het leven niet meer zitten en heeft per definitie psychische klachten. Ook in Nederland stijgt het aantal zelfmoorden met het jaar. Tijd om meer aandacht te geven aan psychische klachten. Voor mij ook vandaag weer een bevestiging dat de Orange Monday Foundation nodig is!

Orange Monday - Omdat het Nodig is - vierkant

Tenslotte, voor mij is dit blog vandaag het verwerken van wat er is gebeurd. Zoals aangegeven, raakt mij het overlijden van Robin Williams enorm. Het komt even zo dichtbij en we kunnen er met zijn allen (nog) niets aan doen. Machteloosheid overvalt mij, machteloos voor zijn vrouw en kinderen. Een groot mens is heengegaan door zijn bipolaire stoornis.

We hebben vandaag een groot komiek, groot acteur, een idealist, een wereldverbeteraar, maar vooral een mooi mens verloren.

Positieve groet, Martin

Banner GGz plus - OM Centers Time To Change NL - Orange Monday

PS: Steun OOK onze Twitter en Facebook accounts van TIME TO CHANGE NL – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, Bipolaire Stoornis, Het roer gaat OM!, Orange Monday, Orange Monday Kids, Over Martin Jan Melinga, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Persoonlijk geraakt en verdrietig door het plotseling overlijden van Robin Williams … ook bipolaire stoornis!

  1. Wanda zegt:

    Dat hij een psychische aandoening had wist ik al langer.
    Maar wat je zegt is waar. Meer en beter onderzoek had dit kunnen voorkomen. Niemand zou zo moeten lijden…

  2. Hans Warmenhoven zegt:

    Helaas een voorbeeld met een nare afloop. Wellicht opent dit toch deuren voor toekomstige situaties en gaat er een preventieve werking van uit. Het mag helpen om dit taboe steen voor steen af te brokkelen en in het ware licht te brengen. RIP.

  3. Cor de Rooij zegt:

    Een bipolaire stoornis brengt je verder dan wie ook in het leven dat door diezelfde stoornis ook plotseling en vaak veel te vroeg en vaak door eigen toedoen doet afbreken. Ook ik heb een bipolaire stoornis en kamp sinds mijn pubertijd de rest van leven met ernstige vormen van verslavingen. De psychiater wens ik niet meer te consulteren. De verslavingszorg is een gepasseerd station. Nu rest mij alleen nog maar de vriendschap en het vertrouwen van enkelen. Ik ben sinds het stranden op mijn 23e in 6 VWO vrijwel baanloos en sinds kort officieel arbeidsongeschikt verklaard,hoewel de herkeuring der Wajongers ook mij op mijn 57-jarige leeftijd zal treffen. Suïcidaal ben ik nog nooit geweest, althans niet in de zin dat ik dat gepremediteerd heb, maar ik heb een tamelijk roekeloze levensstijl die net zo dodelijk of rampzalig kan uitpakken. Zelfdestructie is één van de belangrijkste symptomen van deze stoornis en leidt eveneens niet zelden tot een vervroegd levenseinde. Maar zoals in alles vertelt het verhaal van degene met de bipolaire stoornis maar de helft ervan. De andere helft blijft meestal onbekend doch is er wel degelijk. Op Amazon.com heb ik een profiel aangemaakt met het reiken naar die “andere kant” als thema. Via een CD-review in dat betreffende profiel verklaar ik mijn verbondenheid met een dirigente, die tot op heden zwijgt als het graf. Ik ben met haar in 2003 voor het eerst in contact gekomen via de cover van een CD-booklet, daarna volgde een jaar later een Aha-erlebnis toen ik, voor het eerst, haar op een foto zag met Leonard Bernstein, die toen haar mentor was. Jaren gingen voorbij zonder dat ik bewust was dat zij in mijn onderbewustzijn een niet te vergeten plaats had ingenomen. Ik kocht evenzo onbewust vele van haar CD-opnames zonder mijzelf bewust te zijn van de ware drijfveer daartoe, want beluisteren deed ik hen maar meestal één maal, ze boeiden mij namelijk allen voor geen meter. Toen kwam er een dag in de vroege juni van 2011. Op die dag werd de onbewuste veenbrand een uitslaande brand. Ik trachtte deze brand aanvankelijk te blussen met een zelf verhoogde dosis anti-psychoticum zonder dat dat echter tot een positief resultaat leidde. Wel een negatief resultaat, ik werd fysiek zwaar onpasselijk van deze (over)dosis. Wij schrijven nu 14 augustus 2014 en zijn nog steeds de grote onzichtbare in mijn leven, mijn eeuwige wederhelft. Hoe dit verder moet, weet ik niet. Uit pure wanhoop heb ik zowel in augustus 2012 op Amazon.com een profiel en een maand later op een Nederlands audio forum, hoogst ongebruikelijk, een persoonlijk topic met hetzelfde thema aangemaakt. She drives me completely nuts, but “No nuts, no glory”. 😉
    Met Robin Williams in gedachte vieren en gedenken wij in stilte een leven dat ook zo dodelijk kan zijn. :-)//:-(
    Jumandji – het leven in een roller-coaster!
    Groetjes,
    Cor.

  4. Pingback: “Beter laat dan nooit …” vrij naar Thé Lau @TheSceneNL @OMCenters @NUnl | Martin Jan Melinga

  5. Cynthia zegt:

    Met diagnose bipolaire stoornis zou je beter meteen het magnesium in je bloed kunnen laten nakijken! Haal maar zelf een pot magnesium-citraat, want de oxidevorm heb je niks aan.

  6. Pingback: Precies op de helft: #ZwartWit – De Lijst der Lijsten .. al ruim 40 jaar een begrip! #TOP2000 @NPORadio2 | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

