Dichtbij …. #MH17 – Van Nationale Rouw naar herdenking! #respect

Update 17 juli 2016 | Twee jaar later, het respect en de steun voor de nabestaanden van de slachtoffers blijft. Echter, het feit dat nog steeds niet duidelijk is wat er gebeurd is, is een schande voor de Nederlandse regering en de gehele wereld. Ik hoop dat de nabestaanden de antwoorden die zij verdienen ooit nog krijgen!

Het is goed om vandaag stil te staan bij de vliegramp van 17 juli 2014, juist omdat er nog steeds zoveel onduidelijk is. En … omdat het nodig is! Er is niet veel veranderd in de wereld, verwarde mensen alom die dingen doen die ze niet zouden mogen doen.

Blog 23 juli – update 20.00 uur – Vanmorgen schreef ik onderstaand blog wat mij redelijk goed af gaat. Maar nu, wat er vandaag is gebeurd op TV, maakt mij sprakeloos. Pas nu het grote besef dat het echt is gebeurd. Juist vandaag een goede dag voor een “Nationale Dag van Rouw”. Ik ben in gedachten bij de slachtoffers en hun nabestaanden. Juist onderstaande foto via De Volkskrant zegt meer dan duizend woorden!

Dag van Nationale Rouw - stoet lijkwagens op lege snelweg
Blog 23 juli 2014 – Vanmorgen kwam ik via de nieuwssite nu.nl op het blog van Youp van ’t Hek – Niet te bevatten –  wat volgens het NRC het best gelezen blog van Youp van ’t Hek ooit is. Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Als een BN’er uitvalt naar andere BN’ers, dan is dat nieuws in Nederland. Ik laat de BN’ers verder links of rechts liggen!

Wat ik uit het verhaal van Youp haal is meer het feit dat hij als generatiegenoot (1954) aangeeft dat het altijd al zo is  geweest. Gedonder in de wereld om ons heen. Een citaat: ´Toen hadden we Vietnam, Cambodja, Lichtend Pad, Hutu’s, Tutsi’s en andere open haarden. In die tijd speelden Israël en Palestina trouwens ook al in de eredivisie. “ Zo is het ook, maar wat ik mistte in zijn verhaal was wat er nu ECHT gebeurt.

Dichtbij … het nieuws
In de wereld van de huidige media is alles anders dan ‘toen’, als er vroeger wat gebeurde mocht je blij zijn als er binnen één week enkele details kwamen. Vaak wist de gemiddelde Nederlander helemaal niet wat er gebeurde daar ver weg in de wereld. Reistijden waren ook anders dan nu. Toen had de Nederlandse media één of twee journalisten ter plekke die samen het nieuws brachten. Tegenwoordig heeft elke vorm van media een afgevaardigde op de plek des onheils binnen 24 uur. Het nieuws komt dichtbij. Heel dichtbij …

Wanneer was dat voor het eerst? Ik kan het mij nog goed herinneren, een mogelijk begin van WOIII, de inval van Irak in Koeweit. Ik heb mijn auto aan de kant gezet op die bewuste 2 augustus 1990 nu bijna 25 jaar geleden. En? In de avond zat heel Nederland voor de TV, niet voor de publieke omroep, maar CNN. De zender was ter plekke en gaf ons 24/7 verslag van de oorlog. We konden zien hoe een raket werd afgeschoten en ook weer aankwam bij het doelwet. Live oorlog op TV! Een trend …

Dichtbij … geweld
Cynisch is dat CNN nu op het randje van faillissement staat. Waarom? De sociale media zijn ondertussen de ‘grote’ media voor. Er is altijd wel iemand die een foto maakt van afschrikwekkende beelden en die de wereld in stuurt. Meer dan 1.000 RT’s van dit soort plaatjes is normaal. Hoe erger hoe beter op Facebook en Twitter. Ik las van de week een berichtje van Jojanneke van den Bosch die zich afvroeg wanneer er filters komen voor dit soort nieuws. Dat je kan kiezen en niet elk moment geconfronteerd kan worden met verschrikkelijke beelden. Ik ben er voorstander van. (Update: zie blog Jojanneke op Frankwatching – “Laten we social media nu echt sociaal maken).

Dichtbij … rouw
Een ander citaat uit het artikel van Youp is: ” Onderhand is ons land terecht in shock en hangt er hier in Frankrijk geen vlag halfstok. Ze hebben het gelezen en vinden het ook heel erg. Waarna ze overgaan tot de orde van de dag. Geen Bekende Fransman of -vrouw die op twitter laat weten dat ie meeleeft met de nabestaanden.” Zo tekenend dat hij dit zegt. En dat brengt mij bij de titel van dit blog. Dichtbij …

Wij zijn in een samenleving, mondiaal, terecht gekomen die egoïstisch of minimaal egocentrisch is geworden. Als er 193 Fransen in het vliegtuig hadden gezeten dan was Frankrijk nu in rouw, waren het Amerikanen geweest dan waren er al heel wat vliegdekschepen vertrokken naar de Oekraïne. Voor Nederland, vandaag een dag van Nationale Rouw. Voor het eerst sinds 1962 (overlijden Koningin Wilhelmina).

Dag van Nationale Rouw foto 1

In mijn ogen is deze dag onder druk van de (sociale) media   uitgeroepen. Terecht! Het gaat niet om het neerstorten van een vliegtuig zoals in Tenerife of op de Bijlmer. Nee, een groep van mede wereldburgers heeft het vliegtuig, al dan niet per ongeluk, uit de lucht geschoten. De passagiers van MH17 hebben waarschijnlijk niet eens geweten wat er gebeurd is. Afwachten tot het nieuws omtrent de zwarte (eigenlijk oranje) dozen bekend wordt. Dit had NIET mogen en hoeven gebeuren. Een drama van de bovenste plank.

Dichtbij … rouwverwerking
Tenslotte, dichtbij … Nederland is nu in rouw, het verwerken van deze ramp door nabestaanden, betrokkenen en heel Nederland is van het grootste belang. Mensen moeten zich kunnen uiten, hebben steun nodig en verdienen deze ook.

Waar ik mij alleen zorgen over maak is na 23 juli 2014. De nabestaanden verdienen een goede begeleiding. Nu krijgt iedereen aandacht, maar straks? Na 23 juli 2014 missen de nabestaanden de slachtoffers ook. Denk daar ook aan als u mensen kent die direct of indirect betrokken zijn. Niet zelden krijgen mensen te maken met psychische klachten die goed aangepakt dienen te worden. De nabestaanden verdienen zo’n goede aanpak.

Vandaag – Nationale Dag van Rouw
Uiteraard, ook ik ben in mijn gedachten bij de slachtoffers, nabestaanden en direct en indirect betrokkenen. Bij het Koningshuis, premier Rutte en de rest van de regering. Het is een ramp die wij als Nederlanders niet snel gaan vergeten .. omdat het zo dichtbij is. Omdat iedereen wel iemand heeft die iemand kent die er bij betrokken is.

Rond 16 uur een minuut stilte … en respect!

Groet, Martin

Update 10 november 2014 – Waar een klein land groot in kan zijn …
Stil werd ik er van de aangrijpende bijeenkomst. Op het moment dat één van de nabestaanden op een correcte manier duidelijk aangaf dat er sinds 1989 (val van de muur Berlijn) toch eigenlijk niets is veranderd. Dat er sprake is van een onacceptabele claimcultuur en dat de leiders van landen zich verschuilen en dat de nabestaanden mede daardoor in een horror scenario zijn beland.

Koude rillingen tijdens het opnoemen door nabestaanden van alle namen van de slachtoffers van vlucht MH17. Het komt wederom dichtbij, de titel van mijn onderstaand blog van 23 juli 2014, toen dag van Nationale Rouw, nu van Nationale Herdenking. (foto via Nu.nl)

nationale-herdenking-mh17-ramp-in-amsterdam

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Over Martin Jan Melinga, Psychische klachten, Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Dichtbij …. #MH17 – Van Nationale Rouw naar herdenking! #respect

  1. Marijke zegt:

    Exact verwoord zoals het was. Dat is heel knap gedaan. Schrijven dat kun je of je kunt het niet. Jij kunt het. Koesteren. Vooral blijven koesteren. En blijven schrijven natuurlijk.

  2. Pingback: Zondagblog: Pieken en dalen … het gaat om vitaliteit en flexibiliteit! | Martin Jan Melinga

  3. Pingback: Precies op de helft: #ZwartWit – De Lijst der Lijsten .. al ruim 40 jaar een begrip! #TOP2000 @NPORadio2 | Martin Jan Melinga

  4. Pingback: Nieuwjaarsblog: Angst regeert onze samenleving …. en de #Gezondheidszorg #Zorg #GGz | Martin Jan Melinga

  5. Pingback: Je suis Martin … ook ik blijf schrijven!  De angst voorbij! | Martin Jan Melinga

  6. Pingback: Verwarde man rijdt in op publiek … 84 doden! #Nice #MH17 #Turkije #Schippers | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

