Vakantie uittocht aan de gang … Vakantie? Niet voor iedereen weggelegd! #eenzaam #eenzaamheid #GGz

Ik ben er even voor gaan zitten. Vandaag zat mijn 150ste blog in de pen en nu een feit! Dat had ik toch echt niet gedacht op 30 mei 2014. Ik vond statistiek een leuk vak vroeger en ben dus ‘gek’ op cijfertjes.  Ik zal u er niet te veel mee vermoeien, maar bijna 60.000 views in één jaar vind ik cool en  ben ik trots op! Zo’n  500 mensen (gemiddeld per blog) nemen de moeite om mijn verhalen, visie en vaak ook kritiek te lezen en reageren ook, mooie commentaren maar ook kritisch, daar hou ik van!

Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Mijn eerste 10 blogs hadden gemiddeld zo’n 50 lezers … maar ik was daar ook blij mee toen! Ik kan elke zelfstandig professional (bijvoorbeeld coach) aanraden ook blogs te gaan schrijven. Goed voor je persoonlijke marketing en voor de discussie.

By the way, ‘Mijn eerste blog  .. Wie ben ik?” gelezen ? (klik op de link). Directe aanleiding? Mijn bipolaire stoornis. Mijn openheid over mijn psychische klachten heeft gewerkt!

Blog eenzaam - help-ik-ben-manisch - Orange Monday Centers 3Klik afbeelding voor het blog “Wat is lef .. het leven is tweepolig!” mijn levensverhaal

Vakantie en psychische klachten Maar goed, u komt niet voor de statistieken. Mijn onderwerp van vandaag: vakantie. Het jaar is, wat betreft het naar buiten komen van psychische klachten, te verdelen in twee periodes die ongeveer 6 maanden van elkaar plaatsvinden: Kerstvakantie en de zomervakantie! Niet voor niets is de 3e maandag van januari 2014 uitgerekend als meest depressieve dag van het jaar: Blue Monday. Ik blijf het flauwekul vinden zo’n dag, voor mij dus aanleiding om de Orange Monday Foundation op te richten.

Feit blijft  dat … rondom deze periodes dingen naar boven komen of duidelijk worden die in de ‘gewone’ maanden onder de oppervlakte blijven: eenzaamheid, echtscheidingen, ruzies, financiële problemen, maar ook andere gezondheidsproblemen, depressies, burn-outs en hartproblemen.

Blog eenzaam - banner_private_beaches_1- Orange Monday Centers1

Vakantie NIET vanzelfsprekend Van Kerst weten wij het ‘allemaal’ wel, er zijn vele liedjes over geschreven ‘Eenzame Kerst ..” van Andre Hazes is er één van. Maar de zomervakantie, dat is andere koek. De zomerhits hebben een vrolijkheidgehalte van 10 op de schaal van vrolijkheid. Op Facebook zie je het ene na het andere plaatje voorbijkomen van tropische bestemmingen, grote steden als New York of ander vakantieplezier. Ik gun het iedereen,  maar ik hoop dat al die mensen realiseren dat het geen vanzelfsprekendheid is om op vakantie te gaan.

Miljoenen mensen kunnen of willen niet (meer) op vakantie. Om financiële redenen, maar vaak ook vanwege psychische problemen. Deze mensen blijven ‘achter’ terwijl de meerderheid op vakantie gaat naar zonnige oorden. Ik weet niet wat erger is, eenzaamheid (en alleen zijn) in de zomer of met Kerst.  Niet alleen bij mensen van 20 -65, maar juist ook bij de oudere groep. De 65-plussers, de mensen die ons land hebben opgebouwd en die om gezondheidsredenen niet meer op vakantie kunnen. De hele dag in huis zitten en (als ze kunnen sms’en) nog een beetje contact hebben met kinderen of kleinkinderen.

Blog eenzaam Andre Hazes Kerst - OM Centers

Eenzaamheid … Eenzaamheid is een gevoel .. logisch dat het onzichtbaar is, net als psychische klachten dat (meestal) zijn.  Soms denken we dat mensen eenzaam zijn (naar ons model van de wereld) en blijkt het niet zo te zijn. Soms zijn mensen eenzaam op een feest, tijdens een etentje of een vergadering. Ook ik heb mijn eenzame periodes gehad (tijdens depressies), maar ook nu kan ik soms, al is het maar even, ook eenzaam zijn. En dat is niet alleen maar als je alleen bent … Volgens Wikipedia: “Er is een wezenlijk verschil tussen alleen zijn en je alleen voelen”.

OM Centers opent dit najaar de deuren Gelukkig opent OM Centers (OMC) binnenkort haar deuren. OMC is een nieuwe GGz Plus-instelling, die binnen één jaar een landelijk netwerk heeft van zelfstandige zorgprofessionals. Waarom? Omdat het nodig is ..

Elk OMC  wordt in 22 Nederlandse steden een centraal punt (meetingpoint) voor mensen met psychische klachten. Voor een GGz-behandeling, om te worden gecoacht, voor een preventie training, maar vooral een punt in de stad waar voor onze cliënten (en ook die het nog niet zijn) waar de deur altijd open staat.

Banner Orange Monday Centers - 24-7 open-III

Wij hebben dan ook verlegde openingstijden van 8 uur – 21 uur op werkdagen en  van 11 uur tot 16 uur op zaterdag. 24/7 bereikbaar omdat het nodig is .. Als er behoefte is, zijn wij ook op zondag en tijdens feestdagen open.

Iedereen die het gevoel heeft psychische klachten te hebben, mag er niet mee blijven lopen maar kan terecht op inloopavonden (zonder afspraak) en informatiebijeenkomsten. OM Centers staat midden in de maatschappij en opent (behalve in het centrum van een stad) ook in wijken OM Centers. Hoe dichterbij de cliënt hoe beter. OMC regiokantoren Nederland versie MET naam steden +logo + oranje lijn

Psychische klachten .. zijn ‘geheim’ Naast het feit dat psychische klachten onzichtbaar zijn , zijn ze ook ‘geheim’.  Mensen durven er niet over te praten. Bang voor de gevolgen, bang voor stigma, ze schamen zich en voelen zich ‘niet normaal’. Vaak treed hier ook al eenzaamheid op, ze komen in een isolement. Kom er mee naar buiten! En …. straks ben je welkom in OM Centers: Geestelijke Gezondheidszorg de normaalste zaak van de wereld.

Tenslotte, nog één keer: eenzaamheid De afgelopen weken was het veelvuldig in het nieuws, ook vanwege die vakantietijd. Mensen van 65+ zijn eenzaam.  Ook niet zo gek, als jr 40-50 jaar of langer je leven hebt gedeeld met je partner en die valt weg dan is het gat gapend groot. En .. niemand die het kan begrijpen en voelen. Als ik voor mij zelf spreek? Mijn langste relatie was 10 jaar!

Maar nu? Na mijn laatste depressie (van 6 maanden) in 2011 weet ook ik wat het is om eenzaam te zijn. Al stond ik in een kroeg  of was ik op een evenement (een vriend nam mij mee op sleeptouw), ik dacht alleen maar “wat doe ik hier nu eigenlijk?” en niemand begreep mij, “het was toch leuk?.

Nu, anno 2014, voel ik nog wel eens de pijn van die dagen. “Alleen op de wereld, qua zijn en gevoel” was in mijn hoofd een feit. Gelukkig kreeg IK hulp van een geweldige coach ….

Eenzaam op vakantie 3

Ik wens iedereen een fijn weekend … en denk eens aan de mensen in je omgeving die NIET op vakantie KUNNEN. Ga eens bij ze langs voor een kopje koffie of thee, toon oprechte belangstelling en steek ze een hart onder de riem. Neem ze, als zij dat ook willen, een dagje mee. Of ze nu 65+ zijn of 30 jaar, niemand zou eenzaam mogen zijn , een K.. gevoel!

Een menselijke maatschappij, dat is waar ik voor ga! Positieve groet, Martin PS: Geen donateur worden van Orange Monday? Steun de stichting  met een eenmalige giftLees Code Oranje voor GGz of ga gelijk naar ‘eenmalige gift’ op de site! Klik op de afbeelding! Thanks 🙂 Blog Verkeerde Diagnose - eenmalige gift - Orange Monday

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Depressie, Echtscheiding, Geestelijke Gezondheid, Orange Monday, Orange Monday Kids, STIGMA, Vitaliteitfactor©, ZZP en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Vakantie uittocht aan de gang … Vakantie? Niet voor iedereen weggelegd! #eenzaam #eenzaamheid #GGz

  1. Hans Warmenhoven zegt:

    Vakantie is geen automatisme, zelfs als je wel de vrije tijd hebt. Een verzameling alleengaanden is meestal wat het woord zegt alleen met anderen, dat is niet gelijk aan samen met die ander.
    Hopelijk komt er een medium of verbindingspunt waardoor men weer een maatje kan treffen.
    Dan is gedeelde vreugd een onverdeeld genoegen.
    Goede vakantie en prettige zomer allen.

  2. shivatje zegt:

    Matin dat is zo, niet voor iedereen is een reis gegund. Veranderingen drukte soms kan het teveel zijn en is thuis blijven verplicht. Toch kan men soms reizen op maat nemen die dan wel aangenaam mogen en kunnen zijn.

    Maar ik wil dan aan jou Martin een prettige vakantie toewensen.

Geef een reactie

