Waar zijn jullie mee bezig? Voorkomen is beter dan genezen, toch?

Kent u dat, dat je ergens ‘in’ zit, je gaat er helemaal voor, bent er misschien wel 7 dagen in de week mee bezig .. je verwacht eigenlijk dat iedereen jou begrijpt? Kent u zo’n situatie? Ik wel. Orange Monday is al 2 jaar mijn ‘kindje’, ik besteed zo’n 80% van mijn tijd aan de stichting. Waarom? Omdat het mij persoonlijk geraakt heeft. Na jaren van onzekerheid kwam ik in 2012 in een stabiele periode die nog steeds voort duurt. Een periode waarin ik al mijn energie geef aan mensen die het nodig hebben, net als ik het nodig had in de afgelopen 10 jaar en er niets was … Ik zal u uitleggen wat ik precies bedoel.

Waarom doneer ik niet direct na het lezen van jouw blog? – Deze reactie werd gegeven op mijn blog “Psychische klachten zijn onzichtbaar … code oranje”. Ik ben marketeer van huis uit en dit soort reacties maken mensen wakker (niet dat ik zat te slapen overigens). Uiteraard heb ik een duidelijk reactie terug gegeven, maar ik heb er wel even goed over nagedacht. Antwoord op de vraag: “Waar zijn jullie mee bezig“.

Blog Wat doet - Positief Realistische denken - OM Centers met tekst

Onze stichting bestaat in september 2 jaar. Wij hebben veel bekendheid gekregen in de geestelijke gezondheidszorg (GGz) en ik denk dat de meeste GGz-instellingen wel weten wie we zijn. Wij hebben in het kader van samenwerking vele gesprekken gehad met onder andere GGZ Nederland, Samen Sterk tegen Stigma, Socialrun en vele andere organisaties binnen de GGz.

Ons motto ‘Samen werken = samen gaat het beter’ kwam alleen nog niet aan. Samenwerken met een nieuwe eend in de bijt is binnen de GGz blijkbaar moeilijk, ook omdat ‘iedereen’ schijnt te gaan voor eigen parochie. Mijn motto: positief realistisch denken is de nieuwe norm. Het kan anders!

We zijn nog niet bekend genoeg? – Even voorstellen, Stichting Orange Monday behartigt belangeloos de belangen van mensen met psychische klachten. Geen hoge aaibaarheidsfactor, maar wel nodig. Wij zijn de enige stichting in Nederland binnen de GGz die brede doelstellingen heeft om van binnenuit een verandering teweeg te brengen. Niet alleen qua stigma, maar ook qua behandeling en het sociale vangnet dat nodig is voor mensen met psychische klachten.

Eenzaamheid, wanhoop, verdriet, radeloosheid, niet meer weten wat je kan, wil of moet. Volledig de weg kwijt, geen boodschappen meer durven doen, niet meer naar je werk, mensen komen niet meer op bezoek ……. Stilte en isolement!

Blog Wat doet - Eenzame man - Steun Orange Monday -Word donateur

Maar niet in je hoofd, daar raast het door: ‘wat heb ik verkeerd gedaan, hoe heeft het zo kunnen gebeuren, het ging toch goed … ‘ Zinnen die ik zo vaak heb gehoord de afgelopen twee jaar en ik herken ze zo goed. Ik ben ervaringsdeskundig coach en ik gebruik, net als steeds meer mensen binnen Orange Monday, mijn ervaring gecombineerd met de kennis die ik heb op het gebied van coachen … vooral eerst goed luisteren naar wat er speelt! Waarom? Omdat psychische klachten onzichtbaar zijn!

Begrip en respect – Wat mensen met psychische klachten nodig hebben is begrip en respect. Die krijgen ze namelijk (bijna) niet meer van de hun vertrouwde buitenwereld. Vrienden, familie en collega’s laten deze mensen vaak snel vallen, waardoor een isolement ontstaat. Als je met psychische klachten in een isolement zit, duurt een dag van 24 uur minimaal 48 uur. Vaak kan je dan ook nog niet slapen, omdat je blijft malen en malen, en het ‘verval’ is dan heel dichtbij. Eén keer in de 3 weken naar een psycholoog gaan (als dat al gebeurd), helpt dan niet,werkt eerder averechts!

Blog Wat doet - Begrip - understanding - Steun Orange Monday

Recent hadden we weer een case. De man was radeloos en wist niet meer waar aan te kloppen. Alle bronnen van contacten waren opgedroogd. Niemand vertrouwt hem meer en de neerwaartse spiraal gaat dan heel snel. Iemand met een prima baan, die prima in het leven staat, alleen nu even de weg kwijt is. Iemand moet hem die weg wijzen, zodat hij zelf daar weer verder kan gaan naar een nieuwe en andere toekomst. Weten dat mensen, die je altijd hebt vertrouwd, op dit soort momenten (al of niet goed bedoeld) je vertrouwen beschamen. Deze mensen begeleiden, is wat Orange Monday nu al doet en de komende maanden gaat doen op vele locaties door heel Nederland.

Dichtbij de cliënt zijn – Orange Monday is er van overtuigd dat je dicht bij de cliënt moet zijn. Dit kan Orange Monday nu nog niet, we hebben soms cliënten op meer dan 100 kilometer afstand. Dan is regelmatig contact alleen mogelijk via telefoon, whatsapp of sociale media. En gelukkig hebben de sociale media ons daarbij heel goed geholpen. Maar persoonlijk contact is nog altijd het beste bij coaching, in ieder geval de eerste paar gesprekken.

Blog Wat doet - Samenwerking GGz - Steun Orange Monday

Wij vullen als stichting nu nog de gaten op van de reguliere GGz (gaten ontstaan om wat voor reden dan ook). Dat gaat dit jaar veranderen. De 1e OM Centers gaan dan open. Binnen 3 jaar in alle steden met meer dan 50.000 inwoners (of waar het ook nodig is).

Voorkomen is beter dan genezen – Stichting Orange Monday heeft bovenstaand motto: “Voorkomen is beter dan genezen”. Wij zijn geen anti-stigma beweging (gaan voor preventie), geen GGz-instelling (dat wordt OM Centers) maar een stichting die gaat voor een andere GGz. Wij noemen dat Code Oranje = zwaar weer in GGz!

Orange Monday - Code Oranje - OMC + OMF banner 4Klik op afbeelding en word ambassadeur of donateur! Omdat het nodig is

De huidige GGz kan veel beter en wij willen dat, samen met de mensen die WEL met ons samenwerken, in de praktijk brengen. Niet deze week, misschien nog niet binnen een jaar, maar binnen 5 jaar moet er een andere GGz zijn die uitgaat van de behoeften en wensen van de cliënt en die de cliënt regie geeft over zijn eigen leven. Daar staan wij voor!

Positieve groet, Martin

Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change NL! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … maak psychische klachten zichtbaar, omdat het nodig is. Het roer gaat: Orange Monday + OM Centers = Time To Change NL 🙂

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in 123-methode©, 1Twee3 Advies BV, Acceptatie psychische klachten, Code Oranje, Diagnose, Eigen regie in GGz, Franchise Formule GGz, Geestelijke Gezondheid, Gezond werk zonder stress, Gezonde levensstijl, Gezondheidszorg, GGZ, GGz Instellingen, Het roer gaat OM!, Met en zonder psychische klachten, OM Centers Kids, Samen Sterk tegen Stigma, Samenwerking GGz, STIGMA, Stigma - No Way!, Time To Change NL, Uncategorized, Zorg, ZZP en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

