Psychische klachten zijn onzichtbaar …veel meer voorlichting en onderzoek nodig! #GGz #Stigma

Afgelopen weken stonden in het teken van de nieuwe franchiseformule van OM Centers, waarvan deze week een tipje van de sluier werd gelicht, en “Code Oranje”. De actie van stichting Orange Monday Foundation tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië. De actie – doneer een eenmalige gift– is teleurstellend verlopen tot nu toe. Ik denk dat open en eerlijk zijn werkt, zoals met alles, ook met mijn bipolaire stoornis bijvoorbeeld, vandaar ook dit blog.

Aangezien ik (als voorzitter) hoofdverantwoordelijk ben voor de acties van Orange Monday trek ik het boetekleed aan. Echter, ik ben niet het type om bij de pakken neer te gaan zitten, maar vraag me wel een paar dingen af. Wat is de oorzaak dat slechts een beperkt aantal mensen de moeite heeft genomen om een donatie te doen? Wat doen wij verkeerd?

Mogelijke oorzaken
Is het de economie? De economie en de inkomenssituatie van Nederlanders, en specifiek die te maken hebben met psychische klachten, is niet florissant. Maar, de voorbeelddonaties die wij hebben gegeven, varieerde van € 2,- tot maximaal       € 20,-.  Dat zou niet onoverkomelijk moeten zijn, toch?

Orange Monday - banner blog Kika - WK actie code oranje 2Klik op de afbeelding en word donateur. Maak psychische klachten zichtbaar!

Het blog “Wat een verhaal … is dat echt gebeurd” staat in de top 10 van mijn best gelezen blogs (van 150). En toch zo weinig donaties. Is de boodschap wel goed overgekomen? Het kan iedereen overkomen … Of het nu een burn-out is, een depressie of één van de vele stoornissen zoals ADHD, autisme enzovoort. Zouden we een voorbeeld moeten nemen aan bijvoorbeeld stichting KiKa?

KIKA – Kinderen Kankervrij
KiKa is in 2002 opgericht door Frits Hirschstein (oncoloog) en Maarten Stopendaal (directeur communicatiebureau Giftkikker). De beide heren werden gevraagd een stichting op te richten voor onderzoek tegen kinderkanker.

Als je de site bekijkt, valt het volgende op;

  1. Een ‘gelikte’ site die vraagt om een donatie of andere actie (logo met giro nummer)
  2. Een enorme organisatie met meer dan 250 vrijwilligers
  3. Enorme inkomsten, direct vanaf het 1e jaar (zie hieronder)

Blog Kika - netto opbrengsten Kika - 2003-2012

Stichting KiKa had een vliegende start en binnen twee jaar genoeg geld om extra onderzoek te doen tegen kinderkanker. Logisch, een oprichter uit het ‘netwerk’ van kinderkanker, ondersteuning van een Universiteit, een goed reclamebureau en …

… zwemster Inge de Bruyn, veelvoudig gouden medaillewinnares, werd ambassadeur en de rest van het succesverhaal kent u. Sexy zwemster Ranomi Kromowidjojo heeft inmiddels het stokje overgenomen van Inge de Bruyn. Tot zover het succesverhaal van Kika, lees verder op de website.

Wat een prachtige organisatie. Ik steun ze waar ik kan op Twitter, Facebook en financieel. Ik vind het belangrijk dat KiKa er is en vind hun succes niet meer dan terecht. Omdat het nodig is!

Waarom Kika echt succesvol is? Ik denk dat Kika, zoals dat in marketingtermen wordt genoemd, ‘een hoge aaibaarheidsfactor’ heeft, net als hondjes, konijntjes, enzovoort. Kleine kinderen met een kaal hoofdje (hier met Inge de Bruijn) gebruiken in een reclame campagne heeft nu eenmaal een hele hoge ‘aaibaarheidsfactor’.

 Blog Kika - Ambassadeur Inge de Bruyn - kikabeertje-inge-de-bruijn

Stichting Orange Monday
Orange Monday is opgericht door ondergetekende, als ervaringsdeskundig coach. Misschien hier het eerste verschil, ik ben geen psychiater uit de Geestelijke Gezondheidszorg (netwerk) en ik ben niet gevraagd, zoals Frits.

Orange Monday is de positieve tegenhanger van Blue Monday (de meest depressieve dag van het jaar), misschien had ik de stichting “Iedereen zonder psychische klachten” moeten noemen, maar ik vond de naam te lang. Misschien de domeinnaam www.IZPK.nl aanvragen (afkorting van bovenstaande naam)?

Nee, we houden het bij Orange Monday. Een chique Raad van Toezicht? Bekende sexy of coole ambassadeurs? Veel vrijwilligers? We zijn er hard mee bezig. Onderzoek naar ontstaan en behandeling van psychische klachten? In voorbereiding …

Plan van aanpak
Inmiddels heb ik contact met Maarten Stoopendaal van Giftkikker. Wij kunnen nog veel van hem leren. Maar ook hij zal waarschijnlijk aangeven: “psychische klachten? Pfff, dat is lastig, hoe kan je nu een onzichtbare ‘ziekte’ uitbeelden waardoor mensen zich gaan identificeren met Orange Monday?”. Ik ga een poging wagen ….

Blog Kika - Antonie Kamerling - rouwkaart + Steun Orange Monday lijnje
Klik op de foto en word donateur. Maak psychische klachten zichtbaar!

Koude rillingen … woensdag 6 oktober 2010. Ik weet het nog goed dat het nieuws bekend werd gemaakt van zijn zelfmoord. Ik zat toen niet in de beste periode van mijn leven.
Ik wist toen nog niet dat Antonie en ik dezelfde (bipolaire stoornis) hebben/hadden, maar het kwam hard aan …

Jaarlijks overlijden zo’n 1.800 mensen door zelfdoding als gevolg van psychische klachten  (3x zoveel als verkeersslachtoffers). Psychische klachten waarvan de omgeving vaak geen weet heeft (gehad). Openheid is geboden, voorkomen is beter dan …

Bovenstaand plaatje maakt wel glashelder dat psychische klachten vallen onder de onzichtbare ziektes. Je kan meestal niet aan iemand zien dat hij een stoornis of andere psychische klacht heeft. Soms is het wel duidelijk, maar meestal ook niet, weet u het bijvoorbeeld van …

Orange Monday - Banner blog Kika - 4 bekende NLers 3Klik op de foto en word donateur. Maak psychische klachten zichtbaar!

Ruud de Wild, Heleen van Royen, Rene Froger en Jochem Meyjer … en dit is nog maar een kleine selectie. Veel bekende Nederlanders hebben ook psychische klachten, maar weinig zijn er zo open over zoals bovengenoemde Nederlanders. Rene Froger, actueel, vrijdag nog met een interview in de Telegraaf.

Het is dichterbij dan u denkt!
In het blog “Wat een verhaal …” omschreef ik mijn eigen situatie, van succesvol ondernemer, met een ‘happy family’, naar bijstand en mijn kinderen 3 jaar niet meer mogen zien. Het kan letterlijk iedereen overkomen. Uw buurman, een familielid, uw collega op kantoor. Wat hier een grote rol speelt is:

  1. Onbekendheid  – Voorlichting en onderzoek
  2. Schaamte – Kracht en acceptatie
  3. “Dat overkomt alleen mij” – “Het kan iedereen overkomen”.

Orange Monday gaat voor het rechter rijtje. Het is te gek dat ‘onbekendheid’ nog steeds een issue is in Nederland. Schaamte is daar een gevolg van, terwijl een groot gedeelte van de mensen met psychische klachten juist sterker uit de ‘strijd’ komt. Je leert je grenzen kennen. En dat het je overkomt? Iedereen kan het overkomen en het maakt niet zo heel veel uit waar je wieg heeft gestaan.

Orange Monday - Banner Blog Kika - Kim Noorda - anorexia 3Model Kim Noorda (28) liet zich behandelen aan haar ‘onzichtbare’ eetstoornis
anorexia, lees haar verhaal! Klik op de link.
Wilt u psychische klachten ook zichtbaar maken, steun dan Orange Monday en word donateur. Klik op de foto!

Voorlichting leidt tot begrip en acceptatie. Deze zomer wordt ook het Orange Monday Instituut opgericht die gaat samenwerken met de Nederlandse Universiteiten. Niet voor niets worden een aantal van de OM Centers geopend in steden waar een medische faculteit is (Amsterdam, Groningen, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht).

Psychische klachten zijn onzichtbaar … Code Oranje
Tenslotte, ik doe bij deze een oproep: Gun Orange Monday ook die ‘aaibaarheidsfactor’ factor. Wij gaan uit van met een positieve instelling het herstel in gaan. OM Centers zal daar, vanaf dit najaar, in heel Nederland aan mee gaan helpen.

Orange Monday - Code Oranje - OMC + OMF banner 4

Maak het mogelijk … word donateur of doe een eenmalige gift!

Klik op die oranje button, tijdens het WK2014, maar ook daarna!

Waarom? Omdat het nodig is!

Positieve groet, Martin

 

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Psychische klachten zijn onzichtbaar …veel meer voorlichting en onderzoek nodig! #GGz #Stigma

  1. Margo zegt:

    Waarom doneer ik niet direct na het lezen van jou blog? Geen idee wat er met het geld gebeurd. Enne, om de drie zinnen een oproep om te doneren stimuleert niet echt. Schrijf meer vanuit overtuiging en vertrouwen. Dan krijg je die ook. Succes.

    • Beste Margo, om te beginnen, bedankt voor je opbouwende kritiek. Graag leer ik van de lezers van mijn blog:

      1. Wat er gebeurt met het geld? De Orange Monday Foundation heeft een website van ruim 100 pagina’s waar wij tot in detail uit de doeken doen wat wij met het geld van van donateurs en sponsors doen: behartiging van de belangen van mensen met psychische klachten. Wij doen dit door het geven van voorlichting, adviezen en het bijstaan van mensen die zijn vastgelopen binnen de GGz. Wij doen dit geheel belangeloos, maar er worden wel kosten gemaakt (bijvoorbeeld reiskosten).

      Een paar van de belangrijkste pagina’s zijn http://www.orangemonday.nl/doelstellingen en de pagina’s http://www.orangemonday.nl/huidige-ggz-kan-beter

      2. Graag leer ik nog beter vanuit overtuiging en vertrouwen te schrijven. Ik heb sinds mei 2013 zo’n ruim 100 blogs geschreven over de Geestelijke Gezondheidszorg, inclusief mijn eigen levensverhaal, omgaan met een bipolaire stoornis en waarom ik de stichting heb opgericht. Zie daarvoor het blog Wat is lef – mijn verhaal: https://martinjanmelinga.wordpress.com/2014/02/05/wat-is-lef-het-leven-is-tweepolig-mijn-hele-verhaal/

      3. Wellicht heb je gelijk dat ik iets te vaak om een donatie vraag in het blog, ik zal minderen, bedankt voor de tip daar ga ik wat mee doen. De aanleiding in dit blog (ten opzichte van de 5 eerdere blogs) is dat wij sinds vrijdag 13 juni de actie hebben opgestart en ik ook in dit blog aangeef dat het nog geen succes is. Het gaat tenslotte om een donatie van € 5,- of meer en we hadden daar een hogere verwachting van, zeker gezien onze achterban op Twitter, Facebook en LinkedIn. Jouw bericht brengt ons weer een stap verder in de goede richting.

      Groet, Martin Jan Melinga – Oprichter en voorzitter – Orange Monday Foundation

Geef een reactie

