Zijn psychische klachten besmettelijk?

Update: Dank voor alle steun de afgelopen dagen! Op naar zondag 29 juni om 18 uur – de kraker tegen Mexico in de 1/8 finale van het WK – Ook Code Oranje! 🙂

Het idee van dit blog kreeg ik dankzij Gerdien Rabbers (collega directeur – Stichting Samen Sterk Zonder Stigma), zij verstuurde vrijdag een tweet met de volgende inhoud:

Mythe: mensen met psychische aandoening zijn gewelddadig.
Feit: men is twee keer vaker slachtoffer”

Eén van de vele mythes over psychische klachten. Gelukkig worden ze stuk voor stuk door wetenschappelijk onderzoek onderuitgehaald.

Waarom schrijf ik dit? Dat heeft met de titel te maken: “Zijn psychische klachten besmettelijk?” U zegt vast; “nee natuurlijk niet”. Ik sluit mij bij u aan. Waarom worden dan tienduizenden mensen zoals Jan (uit mijn blog – Wat een verhaal … is dat echt gebeurd?) wel als zodanig behandeld?

Blog jan Missie - Besmettelijk met tekst - Steun Orange Monday

Jan raakt in een periode van zo’n 5 jaar in een volledig sociaal en maatschappelijk isolement. Mensen vinden het niet meer ‘leuk’ om met hem om te gaan. Het doet hem denken aan oude tijden; ik ben toch niet melaats? No Way!

Onzichtbare ziekte – Ik heb een bipolaire stoornis en heb dus ook een onzichtbare ‘ziekte’. Tot een paar jaar geleden (2010) wist ik nog niet wat dat voor gevolgen kan hebben. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor anderen. Die denken namelijk dat je het ‘express’ doet en schermen met eigen verantwoordelijkheid. Ik weet ondertussen dat ik in de periode 2009 – 2012 dingen heb gedaan die ik NIET meer wil doen. Ik ben onder behandeling en gebruik medicatie. Ik ben stabiel. Ook dat is eigen verantwoordelijkheid.

Blog Jan Missie - Acceptatie Psychische Klachten - Steun Orange Monday

Als ik dan naar mijn omgeving kijk zijn er 3-4 mensen, die mij kennen uit de tijd voor mijn stoornis, die mij  weer als ‘normaal’ beschouwen. Triest toch? Ik heb 5 jaar keihard gewerkt om te bereiken wat ik heb bereikt en toch zetten mensen nog steeds hun vraagtekens … DAT is één van de belangrijkste redenen dat ik de Orange Monday Foundation heb opgericht. Acceptatie van mensen met psychische klachten, het is niet besmettelijk en ook wij kunnen ‘normaal’ functioneren in de maatschappij, net als iedereen zonder klachten.

Ik heb een missie – De missie die wij met Orange Monday hebben, is simpel maar wel heel belangrijk:

Blog Jan Missie - Doelstellingen - Steun Orange Monday

In, wat ik mijn mooiste blog vind, “I have a Dream”, omschreef ik mijn persoonlijke missie, nu misschien nog een droom. De droom kan werkelijkheid worden, al is het maar voor een gedeelte! “Zonder droom geen toekomst”, zei mijn vader altijd, “maak van je droom je missie”. Zonder missie bereik je jouw doelstellingen niet. Hij heeft mij altijd gesteund, maar is in 2005 helaas overleden. Ik mis hem nog elke dag, iemand die stond voor zijn wensen en dromen en de meeste (gelukkig voor hem) heeft weten te realiseren.

STEUN de Orange Monday Foundation – Ik bedank iedereen die al een eenmalige gift heeft gedaan of voor een bedrag van bijvoorbeeld € 5,- per maand donateur is geworden. Wij praten niet over grote bedragen, elke vorm van steun is van harte welkom. U helpt Jan en vele anderen naar een beter bestaan, een bestaan waar zij geaccepteerd worden als ‘normale’ mensen die ook graag een mooi leven willen.

Blog Jan Missie - Actie Code Oranje - Steun Orange Monday

Laat daarom deze week eens iets staan wat normaal (extra) in je mandje in de supermarkt valt voor de wedstrijden van Nederland op het WK. Vrijdag stuurde ik een tweet; “supermarkten 21 miljoen extra omzet door het Nederlands Elftal”. Dat doet pijn. Ik ben niet jaloers, maar ik denk wel, zijn chips, borrelnoten of een biertje echt zo belangrijk? Belangrijker dan onze medemens met psychische klachten. Het kan je buurvrouw of een goede vriend zijn, 1 op de 4 Nederlanders krijgt er mee te maken. U weet ondertussen wel hoe belangrijk de steun voor Orange Monday is.

Kom in ACTIE – Doneer vandaag nog uw eenmalige gift – Niet alleen vandaag, maar in ieder geval de hele week nog roep ik u op mee te doen. ‘Wij’ zitten nog tot en met zaterdag of zondag in het toernooi. Steun uw medemens die het nog meer nodig heeft dan u. Hoe u eenvoudig iets kan laten staan …

Blog Jan Missie - Wat kunt u laten staan - steun Orange Monday

In mijn eerste blog over actie Code Oranje, de noodklok luidt voor GGz, stond bovenstaand lijstje. Ik heb mezelf ook aan de ‘besparing’ gehouden en ben bijna 2 kilo af gevallen. Mooie bijkomstigheid,  toch? Kom in actie en klik onderstaande afbeelding aan:

Blog Jan Missie - Actie Code Oranje - Steun Orange Monday

Super bedankt voor al uw steun, zowel financieel als via de sociale media. De reacties op het blog “Het verhaal van Jan … is dat echt gebeurd” waren overweldigend. Ook nu rekenen wij weer op uw steun.

Vanavond de wedstrijd: Nederland – Chili, de winnaar; Orange Monday.
Dat zou mooi zijn …. I have dream!

Positieve groet, Martin

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Geestelijke Gezondheid, Gezondheidszorg, GGZ, Met en zonder psychische klachten, OM Centers Kids, Orange Monday, Orange Monday Kids, Psychische diagnose, Psychische klachten, Samen Sterk tegen Stigma, STIGMA, Stigma - No Way!, Time To Change NL, Zorg. Bookmark de permalink .

Een reactie op Zijn psychische klachten besmettelijk?

  1. Leila K. zegt:

    Ik denk het bijna wel. Misschien erfelijk, maar je ziet dat als iemand depressief is, zijn naaste ook niet echt vrolijker worden.

Geef een reactie

