#Vaderdag … niets bijzonders? Of toch wel …

Vandaag 15 juni 2104 is het weer Vaderdag … Wat gaat de tijd snel, ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik begin juni 2013 mijn eerste Vaderdag-blog schreef en de reacties die ik daar op kreeg. Het was één van mijn eerste blogs (ik ben op 31 mei 2013 begonnen met schrijven over psychische klachten en de gevolgen).  Het belangrijkste gevolg van psychische klachten is dat HET niet zichtbaar is. Soms goed, maar soms ook niet.

In de Geestelijke Gezondheidszorg wordt vaak het voorbeeld van “het gebroken been” gebruikt. Iedereen kan het zien, heeft begrip en binnen een aantal weken is het over. Nog wat revalidatie en je kan weer verder met het leven waar het tijdelijk gestopt was.

Blog vaderdag - gebroken been oranje gips - Steun Orange Monday

Geen gebroken been
Met psychische klachten is dat wel anders. In de zomer van 2011 had ik mijn “gebroken been”, in de zomer van 2014 voel ik nog steeds de gevolgen. Ik ben ondertussen 2 jaar stabiel, ik pak mijn leven weer op en ben, om ook andere mensen te kunnen helpen, de stichting Orange Monday Foundation gestart.

Een groeiende beweging, steeds meer mensen participeren, worden OM Ambassadeur en straks, in het najaar van 2014, de opening van OM Centers, de eerste GGz Plus-instelling in Nederland. So far so good en ik voel mij bevoorrecht dat ik dit allemaal kan doen. Dankzij mijn bipolaire stoornis een bijdrage leveren aan de maatschappij, aan mensen die het nodig hebben en die tekort zijn gedaan door de regulier GGz.

Logo OMklik op het logo voor de website

Vaderdag … niets bijzonders, toch wel?
Maar toch, het gips is er af, de revalidatie heeft plaatsgevonden, maar de aangerichte schade blijft deels. Hoezo vaderdag? Voor degene die het niet weten, ik heb 4 kinderen die ik nu 3 jaar niet heb gezien als gevolg van mijn psychische klachten. Onterecht, maar het feit blijft. De afgelopen maanden hebben zich positieve ontwikkelingen voorgedaan (om privacy redenen later meer), maar ook deze Vaderdag, mijn 4e op rij, zijn mijn kinderen niet bij mij.

En het raakt mij. Ik voelde het al bij het opstaan. Een lamlendig gevoel, dat ik even laat binnenkomen, ik weet waar het van komt en het is goed dat ik het toelaat. Op dit soort momenten ga ik dan vaak achter mijn laptop zitten. Mijn krant opzij en schrijf een blog. Ik schrijf mijn gevoel op en deel het met iedereen die het wil lezen. Het is klote, maar er komen weer tijden dat ik mijn kinderen wel weer zie en dan is het voor mij elke dag Vaderdag, reken maar. Ik zal dan nog meer van de aanwezigheid van mijn kinderen genieten dan ooit tevoren …

Blog vaderdag - knutsel voor papa - Steun Orange Monday

Kinderen hebben het recht hun beide ouders te zien!
Sinds 2011 heb ik te maken met een kinderloos tijdperk. Via mijn advocaten, maar vooral via de Orange Monday Foundation, ben ik in contact gekomen met ouders die hun kinderen niet mogen zien van de andere ouder. Ouders die hun eigen strijd uitvechten over het hoofd van de kinderen, ik heb er al meerdere blogs over geschreven. Het belang van de kinderen moet altijd bovenaan staan, Nederland heeft nog een lange weg te gaan.

Het belangrijkste dat ik geleerd heb in deze afgelopen 3 kinderloze jaren is dat ouders het verleden moeten kunnen laten rusten. Wat gebeurd is, is gebeurd. Je kan het verleden niet meer naar je hand zetten en het heeft geen enkele zin om het verleden te gebruiken bij de realisatie van een omgangsregeling met je kinderen. Ik heb dat geleerd en pas dat toe. Nu de moeders van mijn kinderen nog en er ontstaat een mooie toekomst.  Mijn moeder (82) zegt altijd “als je achterom kijkt, zie je niet wat er voor je gebeurt”, een waarheid als een koe, we zouden het allemaal moeten doen, hoe moeilijk het ook is. Juist voor onze kinderen. Touwtrekkende ouders zijn niet leuk om te zien, touwtrekkende kinderen wel 🙂

Blog Vaderdag II - touwtrekkende-kinderen-om - Orange Monday

Ook daarom Code Oranje!
Stichting Orange Monday heeft de komende 4 weken – #CodeOranje –  uitgeroepen in Nederland. De Geestelijke Gezondheidszorg zit in een code oranje fase, wat ons betreft. Er is veel werk te verzetten, niet alleen door de reguliere (Jeugd) GGz maar ook de private GGz, waar Stichting Orange Monday en de nieuwe GGz Plus-instelling, OM Centers, ook onder vallen.

OM Centers - OMC - Omdat het nodig is!Klik op het logo voor de website van OM Centers

Code Oranje is van vrijdag 13 juni t/m 13 juli 2014, niet helemaal toevallig tijdens het WK Voetbal 2014. Ook daar komen psychische klachten voor. Maar ook juist voor ouders die in ‘gevecht’ met elkaar zijn over hun kinderen. Ook dat creëert psychische problemen bij de ouders EN de kinderen. Steun daarom actie Code Oranje van Orange Monday en steun ons bij het werk dat we doen!

Blog Verkeerde Diagnose - eenmalige gift - Orange Monday

Social Media
Steun Code Oranje dan ook allemaal! Deel onze berichten op Facebook, retweet op Twitter tweets van Orange Monday, ga naar de site en doneer uw gift! Omdat het nodig is ….

Button Code Oranje - rond

Wilt u meer info? Lees dan het blog “Oranje is van ons allemaal” waarin de actie wordt uitgelegd of check onze website. Klik op bovenstaande actie button.

Bedankt voor het lezen en voor uw steun!

Positieve groet, Martin
Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change NL – ook onderdeel van de Orange Monday Foundation! Hoe kunt u ook mee doen? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, Acceptatie psychische klachten, Bipolaire Stoornis, Echtscheiding, Orange Monday, Over Martin Jan Melinga en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op #Vaderdag … niets bijzonders? Of toch wel …

  1. Pingback: #Vaderdag, iets bijzonders? Voor mij dit jaar zeker wel ….. #omgangsregeling #kinderen #scheiding | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

