Ik heb iets verkeerd gedaan … samen sterk zonder #stigma! #GGz @sststigma @OrangeMondayNL

Update dinsdag 10 juni 2014
Gisteravond gaf directeur Gerdien Rabbers van stichting Samen Sterk tegen Stigma een reactie op mijn blog (zie onderaan). De kogel is door de kerk. Geen protest meer, maar dialoog, iets wat de Orange Monday Foundation al zegt sinds haar oprichting in 2012.

Samen Sterk TEGEN Stigma - Orange Monda             wordt ….                   Samen Sterk zonder Stigma nieuwe logo - Orange Monday

Vechten heeft geen zin, acceptatie van psychische klachten wel. Er heeft nog nooit iemand een oorlog gewonnen, toch? Wij feliciteren SStS met de naamsverandering in stichting Samen Sterk ZONDER Stigma, een hele verbetering 🙂

Ik had dus een primeur gisteren zonder dat ik het wist!

Positieve groet, Martin

Blog maandag 9 juni 2014
In september 2012 heb ik de stichting Orange Monday opgericht. Waarom? Omdat ik vond dat het anders kon in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz). De boodschap in het najaar van 2013 was; “De huidige GGz kan beter”.

Orange Monday - Omdat het Nodig is - vierkant

Acceptatie van mensen met psychische klachten in Nederland (door iedereen) zorgt ervoor dat de behandeling sneller kan verlopen en er voor zorgt dat de cliënt zo snel mogelijk op een goede manier weer wordt opgenomen in de maatschappij. Waarom? Omdat ik weet wat er met iemand kan gebeuren als de cliënt ‘zijn diagnose’ wordt en zo wordt behandeld door zijn omgeving. De GGz heeft er zelfs een mooi woord voor bedacht: stigma!

Najaar 2014 …. het Nationale Congres Destigmatisering. En wie gaan ons hun visie geven op de bestrijding van het taboe op psychische aandoeningen? Jawel, de dame en heer die de gezondheidszorg naar de knoppen helpen … U herkent ze vast wel. Maar dat terzijde!

Blog Verkeerd - Edith-Schippers-Martin-van-Rijn - Orange Monday

Wat heb ik verkeerd gedaan?
Ik ben vergeten te lobbyen. Is dat zo erg? Ja, dat is in de GGz heel erg. Zoals ik al heb aangegeven in mijn blog over de naam GGZ. Zo is het ook (voor een groot deel) in de GGz. Sterker nog, ik durf zelfs te beweren dat bepaalde organisaties bewust of onbewust worden uitgesloten bij de GGZ met hoofdletters.

In ben vergeten te lobbyen. Ik sta voor mijn eigen mening, die gevormd is door het contact via Orange Monday met honderden mensen in de GGz de afgelopen 3 jaar. Een goed beeld heb ik daarvan kunnen vormen en dat is daarna ook nog eens getoetst.
Klik op logo en lees het blog: “GGZ Nederland eist term GGZ op

Blog GGZ - GGZ Nederland - GGz Plus Nederland - kopie - kopie

In ben vergeten te lobbyen. Ik kwam tot de ontdekking dat organisaties binnen de GGz gelieerd aan GGZ Nederland het niet leuk vinden om mijn ‘waarheid’ te horen. Die komt namelijk niet overeen met de ‘waarheid’ die zij hebben. Stichting Samen Sterk Tegen Stigma ging helemaal ‘over de rooie’ dat ik het blog schreef “Let op je woorden” en dat “tegen Stigma” van onze site is geschrapt en ik mij afvroeg of de stichting wel de goede naam heeft. ‘Tegen zijn’ is per definitie negatief en een negatieve aanpak is juist iets dat Orange Monday NIET wil. Wij geloven in een positieve aanpak van stigma, door de acceptatie van psychische klachten op hetzelfde niveau te krijgen als acceptatie van kanker of hartklachten.

Blog Verkeerd - Tegen stigma of voor Acceptatie - Orange Monday - kopie

Ik ben vergeten te lobbyen. Ik had bij GGZ Nederland, Samen Sterk tegen Stigma, Fonds Psychische Gezondheid mijn mening moeten aanpassen aan die van hun. Mee moeten huilen met de wolven in het grote GGZ bos. We hebben afspraken gemaakt met de organisaties, samenwerking was prima, de eerste voorstellen mogen wij nog steeds tegemoet zien … een linkje naar Orange Monday of redactionele aandacht was en is blijkbaar te veel moeite. Jammer, het gaat toch om alle cliënten binnen de GGz

De GGz kan anders
Als ik dan lees, terwijl ik bezig ben met de voorbereiding van dit blog, dat Stichting Samen Sterk tegen Stigma (SStS) een nieuwe actie heeft ….

Blog Verkeerd - Aanhaakprojecten Samen Sterk tegen Stigma - Orange Monday

… rijzen mij de haren te berge. Prachtige actie natuurlijk, maar heeft u het ook gelezen? SStS ondersteunt alleen cliëntenorganisaties die lid zijn van LPGGz. Hoezo stigma? Ik zou in dit geval STIGMA met hoofdletters schrijven en SAMEN met kleine letters. De GGz bestaat niet alleen uit organisaties die aangesloten zijn bij de grote GGZ (lid of onderdeel van GGZ Nederland), toch?

Honderden cliëntenorganisaties, die GEEN lid zijn van LPGGz vallen nu buiten de boot. Overheidsgeld wordt selectief besteed. Waar heb ik dat eerder gehoord? Hoe kan je nu weten wat er ECHT in de GGz speelt als je de bal beschikbaar houdt voor een selectieve groep van mensen.

Machtsblok in GGz
Het meest storende komt nog … zoals u wellicht gelezen heeft in mijn blog “Stigma ontstaat in GGz ..” het afgelopen jaar, vind ik dat Stigma voor een groot gedeelte wordt veroorzaakt door de grote regulieren GGZ-instellingen in Nederland. Zij houden (bewust of onbewust) de ‘patiënt de patiënt’. Met als belangrijk gevolgen, draaideurcliënten, hoge kosten en nogmaals het in stand houden of versterken van stigma.

Blog Verkeerd - Doe gewoon over .... Acceptatie - klachten

Nog even ter herinnering; GGZ Nederland wordt voor het grootste gedeelte gefinancierd door de grote GGZ-instellingen (en de overheid). GGZ Nederland is oprichter van Samen Sterk tegen Stigma (dat ze deels zelf veroorzaken en in stand houden) en Cliëntenorganisatie LPGGz. En wat wil nu ….

Congres Destigmatisering
Zoals beloofd in februari (zie mijn blog …..) komt het Congres Destigmatisering er. In dat blog ga ik uitgebreid in op wat de inhoud van het congres kan zijn . Niet alleen praten, maar ook doen!

En wat lees ik nu? “Het programma wordt nader uitgewerkt in nauw overleg met Stichting Samen Sterk Zonder Stigma en het Landelijk Platform GGZ.

Echt een moment van “daar zakt mijn broek van af”. Onze naam had er niet hoeven staan, ik snap dat ook wel. Wij praten niet over stigma. Wij doen er wat aan door te gaan voor acceptatie van mensen met psychische klachten. Binnenkort OM Centers …

Blog Verkeerd  -Samen Sterk tegen Stigma - Orange Monday

Saillant detail: SStS staat vermeld als “Stichting Samen Sterk ZONDER Stigma” een Freudiaanse verspreking? Nee, volgens mij niet. Ik ga voor een maatschappij zonder stigma. Laten we samenwerken voor een mooie maatschappij waar wij ons niet meer hoeven te schamen voor onze psychische klachten. Ik doe het niet meer … openheid was voor mij het middel om er mee om te gaan en dat weet mijn omgeving nu ook.

OM Centers - OMC - Omdat het nodig is!Klik op het logo voor de site van OM Centers

Heb ik iets verkeerd gedaan? Nee, ik vind van niet. Ik ben blij dat ik deel uit mag maken van de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) met Orange Monday, het nieuwe OM Centers en GGz Plus Nederland. Al zijn wij dan private GGz-instellingen (zonder financiering van overheid of grote GGZ). Ik hoef niet perse te horen bij de GGZ met hoofdletters. Lobbyen? Alleen als het echt nodig is! Wordt vervolg …

Positieve groet, Martin

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Orange Monday, Psychische klachten, Samen Sterk tegen Stigma, STIGMA en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Ik heb iets verkeerd gedaan … samen sterk zonder #stigma! #GGz @sststigma @OrangeMondayNL

  1. Mooie scherpe blog weer!

  2. Helder en inhoudelijk duidelijk verhaal, Martin Jan.

  3. Gerdien Rabbers zegt:

    Beste Martin-Jan, Samen Sterk zonder Stigma is inderdaad onze aangepaste naam. Omdat we staan voor een samenleving zonder stigma Omdat dialoog werkt en protest niet. Daar werken we graag met velen samen aan. Met iedereen die via de dialoog stigma wil aanpakken. Bijv met cliëntorganisaties maar ook met vele individuele ambassadeurs en partijen als SIRE. Bij deze ook voor jullie, wederom, de uitnodiging.

    • Beste Gerdien, bedankt voor je reactie op mijn blog. Mooi dat jullie mijn advies ter harte hebben genomen. De naamsverandering is een hele verbetering, maar ik vind het jammer dat het zwaarbeladen woord ‘stigma’ nog steeds in de naam zit. Lees http://wp.me/p1oNaK-fX bij de keuze van een nieuwe naam had ik gekozen voor een naam met een volledig positieve lading. Wij verkondigen al sinds onze oprichting dialoog en geen protest. Wij gaan een een samenwerking niet uit de weg zoals je weet en het lijkt alsof onze visie nu dichter bij elkaar komt door jullie naamswijziging. Het lijkt mij zeker goed, zeker in het kader van het Nationale Destigmatiseringscongres, om weer eens af te spreken en bij te praten.

  4. Kijk dat is mooi nieuws! Samen is altijd beter!

  5. jusd zegt:

    Dit is op Jusd herblogd.

Geef een reactie

