Zo ben ik nu eenmaal! Dat laat de #GGz je geloven … Kan het anders? #Stigma #ADHD

Afgelopen weekend was ik voor de vijfde keer in acht maanden in Westmalle België (vlak bij de bekende bierbrouwerij). Ik was daar voor mijn NLP Masters Practioner bij Nova Life. (klik op link voor website en meer info)

In 2010 heb ik de eerste keer mijn Masters gedaan, nu was het tijd om dit op te frissen. ‘Resourcen’, noemen ze dat in het Engels. Nog verder naar de bron van jezelf. De mens is gevormd door zijn genen, omgeving en (zijn eigen) gedrag.

Blog Westmalle - het biertje - Orange Monday

Van kleine verandering tot wende
Tijdens de masters heb ik veel mensen zien veranderen, van kleine tot grote veranderingen en zelfs een  hele ‘wende’, een verandering die het leven 180 graden kan laten draaien. Het levensproces, want veranderen doen we elke dag, elke week, elke maand en elk jaar van ons leven. Van baby naar kind, van kind naar puber en van puber naar jongvolwassene.

Uiteindelijk groeien wij uit tot een volwassen mens, ieder in zijn eigen omgeving en levensomstandigheden, met zijn  eigen gedrag, capaciteiten en vaardigheden, waarden en overtuigingen en in veel gevallen een identiteit. Veel mensen hebben ook een missie in hun leven. Verandering kan zorgen dat alles wat ik nu noem, kan veranderen, van omstandigheden tot je missie. Waarom? Omdat als je soms één ding verandert er een kettingreactie op gang komt.

Blog Westmalle - verandering is eng - OM Centers

Waarom zijn wij bang voor verandering?
Ik ben nu zo’n vijf jaar actief als coach, het is mijn beroep geworden. De afgelopen jaren heb ik vele cliënten gehad en tot nu toe, niet één uitgezonderd, was iedereen eigenlijk bang om te veranderen. Ze wilden wel, maar iets hield hen tegen. In sommige gevallen was die kracht zo sterk dat de cliënt weer in zijn oude gedrag verviel. En waar ging het dan om?

Dingen waar veel mensen helemaal niet bang voor zijn, het zelfs wensen, op hun ‘ bucketlist’ hebben staan of hoe je het wilt noemen. Waarom realiseren mensen hun bucketlist niet, waarom streven ze hun doel of missie niet na? “Be care full what your wish for, you might get it”,  is een gevleugelde uitspraak die de lading dekt.

Blog westmalle - Bucket List - Orange Monday

Wat betekent dit?
Dat mensen bang zijn om te veranderen. Veel mensen komen in een ‘comfortzone’ met hun leven. “Zo ben ik nu eenmaal” roepen ze, ondanks het feit dat ze niet gelukkig zijn met hun leefomstandigheden of hun gedrag. Ze willen wel, maar durven niet geluk, blijdschap, positiviteit of welk ander positief doel na te streven. Bang voor mislukking, bang hoe mensen over hen gaan denken of hoe ze gaan reageren.

Het onbekende kan soms heel eng zijn. Zeker als je dan ook nog eens, bijvoorbeeld als je psychische klachten hebt, door de reguliere Geestelijke Gezondheidszorg in een bepaald hoekje wordt gedrukt. Het lijkt of iemand met psychische klachten per definitie ‘zielig’ is. Zo wordt je wel behandeld door de reguliere GGz-instellingen. En als klap op de vuurpijl wordt bijvoorbeeld gezegd; “de behandeling gaat 2 jaar duren”. De moed zou bij iedereen in de schoenen zinken, toch?

Blog Westmalle - ADHD - Orange Monday

Er wordt gezegd dat je zo bent, je bent een ADHD’er of je bent bipolair. Dat is natuurlijk niet zo, je hebt klachten. Je bent niet je stoornis. Er wordt je een identiteit met beperkingen opgelegd, die je eigen persoonlijkheid (die vaak ook niet echt sterk is) nog verder in de hoek zet, de hoek waar de klappen vallen. Er ontstaat een nominalisatie rondom de diagnose. Je bent ADHD’er dus je zal ‘nooit’ veranderen.

HIV en aids
In de jaren 80 van de vorige eeuw, ik weet het nog goed, waren HIV en AIDS dodelijk. Je ging er aan dood, met of zonder medicatie. Dit geldt ook voor vele vormen van kanker overigens. En nu, tientallen jaren later, hoef je niet meer dood te gaan aan AIDS of kanker. Er is veel onderzoek gedaan en er is een behandeling gevonden.

Blog Westmalle - AIDS - HIV - Orange Monday

Waarom doen de reguliere GGZ-instellingen dan wel zo? Waarom plakken ze een etiket en vormen ze de cliënt en zijn psychische klachten tot één identiteit? Ik weet het niet, maar dat het anders kan en moet, is duidelijk. OM Centers, dat dit najaar opent, zal het dan ook anders aanpakken. De persoonlijke diagnose, zonder etiket!, staat bij ons hoog in het vaandel. JIJ bent niet je psychische klachten, vandaag niet, maar morgen ook niet.

Leiden of begeleiden
Ik heb het al eerder genoemd in mijn blogs, de reguliere GGZ leidt de cliënt op zijn pad naar herstel, plakt een etiket (handig voor DBC en behandeling) en vormt een identiteit. De cliënt verandert wel, maar de verkeerde kant op. Er wordt gekeken naar zijn beperkingen en niet naar zijn mogelijkheden of zelfs in veel gevallen, zijn begaafdheid. Dat is eng, als iemand met psychische klachten iets bijzonders kan!? Het zou zo maar een ‘normaal’ mens kunnen zijn.

OM Centers - OMC - Omdat het nodig is!

Veranderen is omgaan met je psychische klachten, niet je psychische klachten worden. Ik heb het ruim een jaar geleden van mij afgeschud. Het was niet makkelijk en ook ik had mijn vrees. Die was niet terecht en deze boodschap wil ik iedereen geven; laat je niet een identiteit aanpraten die niet bij jou hoort. Nu al starten met een ander leven, nu wel de verandering aan gaan? Bel of mail mij en we kijken wat ik op korte termijn voor jou kan betekenen.

Positieve groet, Martin
Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change NL! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, Acceptatie psychische klachten, DSM 5 (Nederlandse vertaling), Gezondheidszorg, Het roer gaat OM!, Orange Monday, Zorgverzekeraars. Bookmark de permalink .

10 reacties op Zo ben ik nu eenmaal! Dat laat de #GGz je geloven … Kan het anders? #Stigma #ADHD

  1. Anja zegt:

    Ik ben het helemaal met je eens. We zitten vaak vast in bepaalde patronen, jammer is dat. Het kan ook anders. Als je maar wilt en durft te geloven in jezelf en je mogelijkheden. Het is zonde dat de GGZ ook vaak vastzit in een zeker stramien. Dat heb ik aan den lijve ervaren. Ik werd er niet beter en/of gelukkiger van. Uiteindelijk heb ik mijn hobbels en heuvels op eigen kracht overwonnen. Dat lukte pas nadat ik de GGZ vaarwel had gezwaaid en het op mijn manier ben gaan doen.

    Bedankt voor dit inspirerende artikel!

  2. wim zegt:

    De GGZ houd van hokjes en medicijnen voorschrijven maar concreet met oplossingen komen daar zijn ze niet in staat voor. Ze vinden ADHD-ers (vooral volwassenen ) lastig die reageren gelijk en dat zijn ze niet gewend. Heb het zelf ervaren, ik zit nog wel in therapie. Maar je moet zelf je eigen ik weer terug vinden + de goede medicatie voor overdag en s’nachts.

  3. Levi van Dijk zegt:

    # Martin,
    Wat een mooie, ontroerende blog is dit. Je raakt precies de zere plek van de huidige GGZ. Ze maken je identiteit rondom de stoornis. Persoonlijk Zijn krijgt geen kans. Het terugvinden van die eigen ik, zoals al eerder aangehaald, daar is de ruimte niet voor, juist terwijl die ik is aangetast, niet door de stoornis, maar door hoe de GGZ kijkt en werkt vanuit die stoornis, die verholpen moet worden. Waarom, dat maakt niet eens uit. Of het goedschiks of kwaadschiks moet, dat maakt niet uit. Het mag er niet eens zijn en de GGZ is veel teveel bezig met het wegwerken van de stoornis. Zij lijken te vergeten dat ze daarmee ook identiteit aantasten. Dat is heel erg jammer.

  4. Hans Warmenhoven zegt:

    etiketteren is als segmenteren, dan kun je hapklare bokken van maken. dat wil de marketing ook.
    dat maakt het mogelijk er in aantallen over te praten en cijferen maar doet het individu geen recht.
    elk mens is uniek en heeft eenveel recht om als zodanig gezien te worden. elk nadeel heeft ook z’n voordeel. maar wat dat dan precies is in deze discussie is een ??? net als bij een auto als de uitlaat kapot is is niet de hele auto stuk;-).

    • Beste Hans, aan labels is (bijna) niet te ontkomen, voor de behandeling?, voor de verzekering? voor statistieken enzovoort. Maar waarom dit label zo plakken op een individu dat deze gaat denken dat hij zijn psychische klachten is, dat gaat te ver. Bij “Ik ben ADHD’er” is de stoornis een identiteit geworden van het individu, dat kan en moet anders! Je hebt ADHD ….

  5. Marc Bekker zegt:

    Dag Martin Jan,

    In de basis een goed artikel. Waar je wat mij betreft de bocht uitvliegt is de persoonlijke aanval naar de GGZ. Ik begrijp dat je zelf als cliënt een slechte ervaring hebt en je bent ongetwijfeld meerdere slechte ervaringen tegen gekomen. Zo werkt dat. Jij als “NLP-er” zou moeten weten dat jouw bril gekleurd is en dat het logisch is dat je gelijkgestemden vindt. Ik ben er echter ook van overtuigd dat er mensen zijn die veel baat hebben gehad bij behandelingen door een reguliere psycholoog.

    Plak jij nu niet zelf een etiket op de GGZ? Scheer je niet alle behandelaars over één kam? En wat zegt dat dan over jou? Ik vind het levensgevaarlijk om jezelf boven de reguliere zorg te plaatsen. Door je artikel heen lees ik een veroordeling van het totale GGZ systeem. Je voert er m.i. ook een strijd tegen. En dat is negatieve energie. En dat kan alleen meer negatieve energie opleveren zoals je ook weet als je de NLP Masters hebt gedaan.

    Waarom niet de GGZ laten met wat ze doen? Waarom niet jezelf als sterke aanvulling zien in gevallen waar de GGZ niet kan helpen? Ga uit van je eigen kracht en laat de GGZ links liggen. Deze aanval doet je wat mij betreft geen goed.

    Overigens zie ik ook de beperkingen van het GGZ systeem. Ik ga er alleen anders mee om. En daar waar mensen m.i. echte stoornissen hebben, verwijs ik graag naar een goede psycholoog. Ik heb de samenwerking opgezocht met het reguliere systeem en dat bevalt me goed. Veel positieve energie!

    Ik wens je oprecht veel succes met OM Centers. Ik ben ervan overtuigd dat je mooie dingen kunt doen voor veel mensen. Maar laat je frustratie los. Die zal je altijd blijven afremmen.

    Marc

    • Beste Marc, bedankt voor je positieve feedback. Hier kan ik weer wat mee. Ik ga graag op korte termijn het gesprek met je aan. Leren doen wij ook elke dag (getuige het opfrissen van mijn NLP opleiding)

      Ik zie mijn blog als een statement, niet als een aanval op de reguliere GGz. In mijn eerdere blogs heb ik meerdere keren geschreven dat er veel goede vakmensen werken in de reguliere GGz. Alleen het systeem werkt niet. Als er op grote schaal verandering komt, moet dat ook van binnenuit. Nieuwe GGz instellingen worden (door de zorgverzekeraars) beperkt in hun groei en worden later weer overgenomen door de reguliere GGz (1NP een goed voorbeeld). In mijn blogs schrijf ik scherp om de discussie aan te wakkeren. Veel mensen (ook binnen de reguliere GGz) willen veranderen maar kunnen of mogen niet). Wij gaan met OM Centers een positieve trend zetten (volgens de Disney Strategie) en blijven ageren tegen ‘het’ systeem van DSM en DBC die de (geestelijke) gezondheidszorg kapot heeft gemaakt. Graag hoor ik weer van je, hier of op LinkedIn of per mail.

  6. Marc Bekker zegt:

    Nog even een nabrander: denk aan de DIsney Strategie. Zo lang je in de CRITICUS mode blijft, zal het onmogelijk zijn om mooie nieuwe dingen te creëren. Ga dromen! Bouw iets moois voor deze wereld! Dat stuk van jou hebben we nodig!

    Marc

  7. Gelukkig is het niet altijd zo zwart (wit|). De ervaringen hier met de ggz zijn exact tegenovergesteld. Geen identiteit vanuit de diagnose en zo ‘sjabloon en hokje’, maar juist oog voor wat er achter zit. Zelfs sociale context is niet heilig in deze. Ken ook de andere kant, zoals hierboven beschreven, maar dat is dus zeker niet altijd zo. Moet wel bij gezegd worden dat, dat niet vanzelf kwam, moest wel (vanuit mijzelf) aangegeven worden. Anders was het via het boekje gegaan.

    • Thanks Marcel voor je reactie, niets is zwart of wit, in een blog is het lastig grijs in te bouwen. Individueel worden succes bereikt zoals bij jou. Maar … meestal op eigen initiatief. Dat heb ik ook ervaren 🙂 Ben wel benieuwd of het een (grote) reguliere GGz-instelling betreft of een kleine. Groet, Martin

Geef een reactie

