Vandaag, 22 mei 2014, een bijzondere dag!? het is een kwestie van kiezen :-) #EV2014

Zoals ik in een tweet al zei, de afgelopen weken worden wij gebombardeerd op de radio met commercials over 22 mei 2014 (over de Europese verkiezingen). Als ik deze datum hoor, staan mijn oren recht overeind. Wellicht heeft u dat ook wel met uw verjaardag. Het is net als een naam. Als ik op een vol terras zit en ik hoor mijn naam dan kijk ik toch even om mij heen. Meestal is het dan voor iemand anders, maar als mijn naam genoemd wordt of in dit geval mijn geboortedag, dan ben ik erbij.

Waarom een bijzondere dag morgen?
Gisteren was het de laatste dag van de eerste 50 jaar van mijn leven. Een moment om stil te staan over wat er allemaal is gebeurd. En waarom dat allemaal zo snel is gegaan. Ik weet nog heel goed dat ik 18 jaar werd (rijbewijs halen), maar ook dat ik 25 jaar werd. Een kwart eeuw. Vandaag wordt ik dus 50 jaar, een halve eeuw of “half antiek”, zoals mijn vriendin liefjes zegt. Abraham kan ook maar is afgezaagd …

Blog 50 jaar - Beatles 6 juni 1964 Amsterdam - Orange Monday
6 juni 1964 – De Beatles in Amsterdam

Het doet mij niet zo veel meer, ouder worden. Vroeger wel, ouder worden is een bevestiging van het feit dat wij sterfelijk zijn. Theoretisch ben ik ruim over de helft, zeg maar. Een man wordt gemiddeld ruim 80 jaar en daar gaan gezien mijn levensstijl wel een paar jaartjes af. We gaan het zien, ik ga er van uit dat ik 111 jaar wordt. Zeg ik al jaren en ik heb nog genoeg te doen 🙂

Toch een mijlpaal Voor mij was deze dag wel een mijlpaal, ik zeg met nadruk was. Mijn voornemen was om een boek over mijn leven met een bipolaire stoornis te publiceren vandaag. De pieken en dalen uit mijn leven, mijn 3 scheidingen, mijn 4 kinderen (die ik al 3 jaar niet heb gezien door mijn bipolaire stoornis en de gevolgen daarvan), maar ook de vele mooie hoogtepunten van de afgelopen jaren.

Blog 50 jaar - boek schrijven - Orange Monday Het boek gaat er komen, maar niet morgen. Om persoonlijke redenen (die u later in het boek kan lezen) gaat dat zeer waarschijnlijk pas volgend jaar worden. Het weerzien met mijn kinderen is veel belangrijker dan het uitgeven van een boek. Veel van mijn verhalen heeft u ook al kunnen lezen in mijn blogs. De titel van het boek hou ik nog voor mijzelf 🙂

Boodschap van een ‘wijze’ man?!
Iedereen is zo jong als hij zich voelt. Ik voel mij geestelijk nog steeds jong. Ik zit nog steeds in een leerproces in mijn leven. Dat is mooi en dat blijf ik ook doen. Voor mij is dat ‘jong’ blijven ondanks dat het lichaam niet altijd meer wil wat de geest wil. Ik begin nu ook te voelen wat mijn vader altijd zei, wijsheid komt met de jaren. Wat bedoelde hij daarmee?

Blog 50 jaar - Charles Darwin - Orange Monday Dat je kennis combineert met ervaring. Levenswijsheid krijg je uitsluitend door ervaring en die te koppelen aan de huidige kennis. Wijsheid is je ook kwetsbaar kunnen opstellen en luisteren naar wat andere te zeggen hebben. Die hebben ook weer ervaring en kennis. Als je die allemaal aan elkaar koppelt, krijg je een ‘cloud’ van wijsheid. Op 31 mei 2013 ben ik begonnen met het delen van deze kennis en ervaring door mijn “Eerste blog – Wie ben ik?”. Ik ben nog altijd trots dat ik dat gedaan heb. Openheid over mijn bipolaire stoornis, die de afgelopen 15 jaar zo van invloed is geweest op mijn leven, maar mij uiteindelijk ook heeft gemaakt tot wat ik nu ben.

Overwinnen van een diagnose Het heeft veel pijn en moeite gekost om te komen waar ik nu ben. Ook mijn leven werd gedomineerd door stigma en vooral zelfstigma. Er kon geen gesprek plaatsvinden of die verdomde bipolaire stoornis kwam wel ter sprake. Ik WAS de bipolaire stoornis. Dat kon niet zo zijn, toch? Uiteindelijk de stichting Orange Monday Foundation opgericht. Wat bleek, ik was niet de enige, honderden mensen hebben de afgelopen jaren aangegeven dat ze respect voor mij hebben, trots op mij zijn, maar het zelf nog niet durven. Ook dat moet anders kunnen, dacht ik …

Blog Jim van Os - Omslag De DSM voorbij - Orange Monday Het kan anders: OM Centers
Begin 2013 ontstond het idee. Vervolgens een businessplan geschreven en deze voorgelegd aan deskundigen binnen de GGz. Alom werd de aanpak die wij voor OM Centers hebben ontwikkeld, bejubeld door mensen. Geen aanpassingen, maar een volledig nieuwe aanpak van de GGz. In het voorjaar bevestigde psychiater Jim van Os met zijn boek “De DSM5 voorbij?” (zie het blog) dat wij op de goede weg zijn. Dit najaar openen we de eerste vestiging, spannend! Daarna, zo snel mogelijk een landelijk dekking door samenwerking met partners door heel Nederland. Een uitdaging.

Hoezo morgen een bijzondere dag?
Voor mij is elke dag een bijzondere dag, ook morgen. Met Orange Monday zijn we met mooie dingen bezig en steeds meer mensen zien dat. Ook als ik 50 ben, zal dat een uitdaging blijven. Want dat de methodes binnen de Geestelijke Gezondheidszorg achterhaald zijn, dat is een feit! En … elke dag is de 1e dag van de rest van je leven.

blog-jim-van-os-weg-naar-de-zon-orange-monday.jpg Voor wie gaat stemmen? Ik ga ook stemmen, voor het eerst van mijn leven waarschijnlijk blanco. Een proteststem. De hele campagne rondom de Europese verkiezingen zijn mijn deur voorbij gegaan. Wat er in Nederland gebeurt, dat is belangrijk.  En daar valt nog veel te doen!

Positieve groet, Martin
Time To Change - Time To Talk
PS. It’s Time To Change NL! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, Bipolaire Stoornis, Eigen verantwoordelijkheid, Over Martin Jan Melinga, Wat is lef? Mijn verhaal ... en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Vandaag, 22 mei 2014, een bijzondere dag!? het is een kwestie van kiezen :-) #EV2014

  1. Petra de Groot zegt:

    Jan, alvast morgen een heel fijne dag toegewenst, En je eerste dag als Abraham. Fijn dat het zo goed gaat en je je stoornis een plek heb kunnen geven. ik zou je als kado willen toewensen dat het contact met je kinderen waar je zo naar verlangt weer tot stand gaat komen. meer wil ik je niet toewensen, ik denk dat dat het grootste kado is. En je bent niet je stoornis, het is wel een deel van je een deel waar je mee hebt leren omgaan als ik het zo lees. Blijf positief en ik zal nieuwsgierig blijven naar je tweets. toi toi toi.

    • Dank je wel Petra voor deze mooi omschreven reactie. Ik blijf positief, ook wat mijn kinderen betreft. Later zal ik er meer over vertellen maar er zijn positieve ontwikkelingen. Wordt vervolgd 🙂

  2. perduedanslesbois zegt:

    Gefeliciteerd! En ik waardeer je openheid over (zelf)stigma enorm. Heel erg belangrijk om in dit land daar meer aandacht aan te besteden!

    • Twee keer dank je wel. Voor mijn verjaardag maar vooral voor mijn openheid die door jou wordt gewaardeerd. De missie van Orange Monday; acceptatie van psychische klachten wordt voor een groot deel gerealiseerd door zelfstigma. Wij blijven aandacht besteden 🙂

  3. Pingback: Ter overdenking: Vandaag, een dag als alle andere, maar toch bijzonder! #verjaardag #hetroergaatom | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

