Geen verplichte #mediation?? – Staatssecretaris Teeven is de weg kwijt!!

Afgelopen week was een emotionele week voor mij. Zo vlak voordat ik 50 jaar word, en op de kop af mijn kinderen 3 jaar niet heb gezien, is er licht aan het eind van de tunnel. Er is weer zicht op een omgangsregeling. Waarom emotioneel? Omdat ik deze week weer een belangrijk gesprek had over mijn kinderen. Ik laat mij daar nu niet over uit, maar het resultaat was positief. Wat ik alleen merk, is dat ik, waarschijnlijk net als iedereen, mij hier toch meer druk over heb gemaakt dan goed voor mij is.

Blog mediation - licht-aan-het-eind-van-de-tunnel - Orange Monday

Zoals u wellicht weet als lezer van mijn blog (zie Wie is Martin Jan Melinga) heb ik een bipolaire stoornis. Deze is nu 2 jaar onder controle, maar juist op dit soort momenten merk ik weer dat ik een psychische kwetsbaarheid heb. Dat het voor mij net iets meer gevolgen heeft dan bij de gemiddelde Nederlander. Het gesprek was maandag en pas nu begin ik mij weer lekker in mijn vel te voelen met vanmorgen een leuk gesprek met de mensen achter GGzTotaal. Een nieuw online magazine voor de Geestelijke Gezondheidszorg.

Verplichte mediation (bemiddeling) Zoals u wellicht weet, heb ik meerdere blogs geschreven over echtscheiding (klik op link). Ik kom daar straks op terug. Afgelopen woensdag was ik, toch al emotioneel, heel erg boos op staatssecretaris Teeven. Nu nog trouwens, want de manier waarop hij denkt, strookt niet met wat er elk jaar weer gebeurt met tienduizenden kinderen in Nederland. Teeven wordt nog geadviseerd door de Raad van Rechtspraak, maar volgens mij moet hij ook met de Raad van de Kinderbescherming gaan praten.

Blog Mediation - Staatssecretaris Teeven - Orange Monday

Hij geeft namelijk aan dat mediation vooral uit kosten overweging, niet verplicht gesteld gaat worden bij vechtscheiding, terwijl de Tweede Kamer dat wel wil. Wat bezielt die ministers in Nederland, eerst mevrouw Schippers die jeugdzorg en jeugd-ggz onder het mom van decentralisatie doorstuurt naar de gemeentes. Wat de insider al wist, het is gewoon een verkapte bezuiniging en de klappen vallen nu al. De transitie gaat veel te snel.

Nu komt er eindelijk een positief initiatief vanuit de Tweede Kamer en wat doet Teeven, hij vindt dat het niet nodig is. Alleen onder drang, niet onder dwang. Niet dus! Een logische concessie zou geweest kunnen zijn: ouders met kinderen die gaan scheiden wel een verplichte mediation (als zij er samen niet uitkomen).

Waarom dan wel verplicht De praktijkervaringen zijn er legio. Laten we voorop stellen dat een scheiding een bewuste keuze is en niet een uitje naar het strand. De keus is meestal gebaseerd op het feit dat de beide partners elkaar ‘niet leuk’ meer vinden. Partners zijn uit elkaar gegroeid, er zijn geschillen, over geld maar ook over de opvoeding van de kinderen.

Blog Mediation Rechtspraak Omgangsregeling ringen

Als de ouders er uit komen, prima. Dan is de rechter niet nodig. Komen ze er niet uit? Allereerst het verplichte ouderschapsplan. Hoe bereik je een goed en werkbaar ouderschapsplan, door met elkaar te overleggen. Dat kan niet, dus gaan de ouders naar de rechter. Daar heb je maximaal 10 minuten per persoon per zitting, oftewel, een geluksfactor is dan belangrijk. Voor dat je het weet, is er een hamerslag van de rechter en zit minimaal één van de ouders, en in iedere geval alle kinderen, met de gebakken peren. Kinderen zijn per definitie de klos als er sprake is van een scheiding, is het niet nu, dan is het wel over 5 of 10 jaar. Soms hebben kinderen er hun leven lang last van.

Blog Mediation Rechtspraak scheiding tekening

Kostenplaatje mediation / rechter De reken- en denkfout die Teeven maakt, is dat hij denkt dat mediation duurder is dan de rechter. Als je via mediation wel redelijk geruisloos (voor de kinderen) de scheiding kan regelen, scheelt dat voor miljoenen aan het verwerken van emotionele schade bij de kinderen. Bij een rechtszaal lopen de kinderen veel schade op, de kinderen zitten tussen de beide ouders in en komen qua loyaliteit in de knoei. Ze willen niet kiezen, nu niet, nooit niet. Met een goede mediation wordt het hele gezin goed begeleidt tijdens de scheiding.

Ouderschapsplan bij geboorte Graag verwijs ik naar één van mijn oudere blogs. Ik ben voorstander van het (niet verplicht) opstellen van een ouderschapsplan voor het pasgeboren kind. Als een kind geboren is, is er meestal nog een goede situatie tussen de ouders. Stel dan een ouderschapsplan op en laat deze registreren bij de notaris.

Blog Mediation - geboorte ouderschapsplan - Orange Monday

Zo voed ik mijn kind op, voor en na een scheiding. Denk er bij wijze van spreken over na wat je gaat doen na een scheiding. Dat doen we ook in ons testament. Veel ouders leggen via de notaris vast wie de voogd van hun kinderen wordt na overlijden. Laten we bezig zijn met onze kinderen en niet met onze ego’s. Laten we denken aan preventie in plaats van altijd maar weer gevolgen bestrijden.

Orange Monday Foundation gaat zich hier de komende tijd mee bezig houden. Wij zijn er van overtuigd dat je met positief denken en preventie iets gaat bereiken in de toekomst, voor ons zelf, maar vooral voor onze kinderen. 1 op 3 huwelijken eindigt in een scheiding. Belangrijke vraag die wij ons moeten stellen is: “Willen wij dat onze kinderen psychische klachten (nu of in de toekomst) gaan krijgen van onze scheiding?” Het antwoord zou moeten zijn: NEE! Toch?

OM Kids - papa en mama - Orange Monday

Tenslotte; als er in 2009 een verplichting was geweest tot mediation was het waarschijnlijk niet zo geweest dat ik nu mijn kinderen 3 jaar niet had gezien. Mijn echtscheidingen zijn allebei verergerd door de eindeloze rechtszaken en zijn per definitie niet goed geweest voor mijn 4 kinderen. Ik pleit voor verplichte mediation bij scheidingen waarbij kinderen zijn betrokken.

Positieve groet, Martin
Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change NL! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, Acceptatie psychische klachten, Bipolaire Stoornis, Echtscheiding, Geestelijke Gezondheid, Het roer gaat OM!, Omgangsregeling, Orange Monday Kids, Time To Change NL, Uncategorized, Wat is lef? Mijn verhaal ... en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Geen verplichte #mediation?? – Staatssecretaris Teeven is de weg kwijt!!

  1. Goed om te lezen dat er voor jou licht aan het einde van de tunnel gloort, Martin Jan. Je blogs volg ik ook al geef ik niet altijd een reactie. Weet dat ik het waardeer.

  2. Radboud zegt:

    Beste Martin,

    Goed verhaal. Je maakt echter een belangrijke denkfout. Je schrijft: Met een goede mediation wordt het hele gezin goed begeleidt tijdens de scheiding. Maar dat is flauwekul. Er wordt op geen enkele manier kwaliteit gemeten bij mediation. Ik sprak laatst nog een mediator en die vroeg doodleuk eur 300,= per uur. En wat denk je dat deze prijen gaan doen als een mediator verplicht wordt? Die rijzen de pan uit. Menig goudzoeker zit nu al te smullen. Verrplichte mediation is niet de oplossing..

    • Wat dan wel volgens jou? Wat vind je van het ouderschapsplan vastleggen bij geboorte? Overigens denk ik dat de tarieven zichzelf reguleren, ook met een verplichting! Wat de kwaliteitsmeting heb je gelijk, er zijn nog weinig cijfers van bekend, maar altijd beter dan langslepende rechtszaken! Daar wordt echt niemand beter van behalve rechters en advocatuur!

      • Radboud zegt:

        Bij een vechtscheiding heeft er minimaal één van de partners boter op het hoofd. Het spreekwoord “…twee ruzie, twee schuld..” is naar mijn mening hier niet van toepassing. Maar als beide partners echt de wil zouden hebben om in goed overleg de scheiding te regelen, kan er geen sprake zijn van een vechtscheiding. Helaas is er bij een vechtscheiding vaak één enorm gedupeerd.

        Wat mij het meeste irriteert, is dat de overheid zo’n afwezige rol speelt. De overheid betuttelt op alle vlakken van het leven, behalve binnen de relatie. Maar bij relatietherapie en bij relatiebemiddeling moeten wij wel ff 21% BTW aftikken. Dat steekt!

        De overheid moet het hele domein van “geluk” omarmen. Dus met regelgeving, voorlichting, opleiding, zorg en financiële prikkels. Verplichte mediation zou daar ook onder kunnen vallen, maar dan wel als onderdeel van het beleid. Niet als losstaande oplossing, want dan helpt het niet. Sterker nog, dan wordt het gewoon een extra stressfactor en geldklopperij.

  3. Corinne zegt:

    Ouderschapsplan bij geboorte zal nooit kunnen. Bij alle beslissingen betreffende kinderen dienen namelijk de belangen van het kind de eerste overweging te vormen (zie ook IVRK). Als de ouders na tig jaar uit elkaar gaan, kunnen de belangen van het kind meebrengen dat de zorg heel anders moet worden verdeeld dan die ouders bij de geboorte van dat kind ooit hebben bedacht. Bovendien hang ook veel af van de leeftijd van het kind (denk aan rapport Juffer).

Geef een reactie

