Stigma ontstaat in Geestelijke Gezondheidszorg, hoe komt dat en wat doen we er aan?

Deel II uit een drieluik “Psychische klachten veroorzaken geen stigma”

Op vrijdag 2 mei 2014 schreef ik het blog “Psychische klachten veroorzaken geen stigma” en op dat moment realiseerde ik mij nog niet wat voor een reacties het blog teweeg zou brengen. Een aantal negatieve, maar vooral positieve reacties. Het merendeel van mijn lezers was het eens met mijn stelling. Vandaag heb ik besloten om er een drieluik van te maken. Waarom?

Blog reguliere GGz - al je doet wat je altijd gedaan hebt - Orange Monday

Omdat het speelt in onze maatschappij. Dagelijks krijgen wij reacties uit heel Nederland, het moet anders. Ik zeg dan altijd het kan anders, maar dan moet je wel veel mensen meekrijgen. En dat lukt, langzaam maar zeker worden ‘zekerheden’ van de afgelopen 100 jaar afgeschud en kan het zomaar zijn dat de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) binnen nu en 5 jaar een totaal ander beeld gaat krijgen.

Thema blog 2: Psychische klachten hebben een maatschappelijke oorzaak
In mijn vorige blog omschreef ik de 123-methode© (onder de vlag van GGz 3.0) een methode die door een aantal psychologen als “oude wijn in nieuwe zakken” werd omschreven. In dit blog zal duidelijk worden dat het nieuwe wijn in nieuwe zakken is.

Of om het in muziek termen te houden, wij hebben met bestaande noten een nieuwe symfonie geschreven. Volledig anders gecomponeerd als voorheen. Ik vind namelijk dat “als je doet wat je altijd gedaan hebt, krijg je ook wat je altijd gekregen hebt” en dat is wat er gebeurt in de reguliere GGz.

blog regulier GGz -een-goede-start-goudvis-springt-orange-monday

Beeld reguliere GGz
De afgelopen 100 jaar is er al veel veranderd, maar de GGz heeft het niet voor elkaar gekregen om psychische klachten uit het verdomhoekje van de gezondheidszorg te krijgen. Als voorbeeld, niemand gaat graag naar een dokter (er is iets aan de hand), maar naar de psychiater of psycholoog gaan … Mensen stellen dat tot het onaanvaardbare uit. Waarom? Ze zijn bang dat hun omgeving hen het predicaat ‘raar’ of ‘gek’ geven, waarbij voor het gemak er maar van uit wordt gegaan dat het ook nooit meer over gaat.

Soms is dat ook zo, maar voor heel veel mensen is het van tijdelijke aard of het kan door middel van medicatie en/of behandeling goed gecontroleerd worden. Ik ben zo’n voorbeeld. Ik heb een bipolaire stoornis, maar ben ondertussen door medicatie (lithium) al 2 jaar stabiel. Ik heb leren leven met mijn stoornis. Mijn omgeving weet dat, iedereen weet dat of kan het weten (blog) en niemand heeft er meer moeite mee. Voor mij is het zelfs regelmatig een pre.

blog regulier GGz - doe-gewoon-over-acceptatie-klachten

Wat doet GGz verkeerd
Mijn beeld (en velen delen dat met mij) van de huidige reguliere GGz is dat ze de patiënt (of cliënt) patiënt houden. Het fenomeen ‘draaideurpatiënt’ is u vast bekend en ik vind dat in en in triest. Van de week hoorde ik weer van iemand die al 11 jaar onder behandeling is bij de reguliere GGz. Bizar!

Daarnaast drukt GGz dan ook nog eens hard op het stigma. Bij behandeling wordt heel erg duidelijk gemaakt dat je bijvoorbeeld een bipolaire stoornis hebt en dat het waarschijnlijk moeilijk wordt je problemen op te lossen. Ik weet bijvoorbeeld dat veel mensen met een bipolaire stoornis voorheen een Wajong uitkering kregen (WIA). Maatschappelijk ten dode opgeschreven. Dit kan anders!

Blog reguliere GGz - Pyschische klachten ipv Stoornis Orange Monday - klein

Als mensen in de GGz worden beschouwd als mensen met een ‘weeffout’ (en die heeft iedereen) ben je snel van het stigma af. Maak het niet te zwaar, de psychische klachten zijn al zwaar genoeg. Ik verbaas mij overigens dat er nog steeds sprake is van stigma, één op de 4 Nederlanders heeft te maken of te maken gehad met psychische klachten. Mevrouw Schippers (VWS) zou moeten investeren in acceptatie psychische klachten door GGz in plaats van de strijd tegen stigma.

De reguliere GGz leidt
Het grote probleem bij de reguliere GGz is dus dat zij de patiënt (of cliënt) leiden in een bepaalde richting. Op een gegeven moment worden ze los gelaten en binnen afzienbare tijd gaat het weer mis. Klinkt dit bekend in de oren? Klinkt dit zwart? Klopt, dat is het ook. Oplossing? Begeleiden in plaats van leiden en dan richting eigen regie. Uit ervaring weet ik ondertussen dat de beste coach jijzelf bent.

Zelf-coaching wordt meer en meer een begrip in Nederland. Niemand kan echt in je hoofd kijken, zegt men wel, dat is ook zo. Zelf-coaching onder begeleiding van een coach of behandelaar brengt top resultaten. Alles wat jezelf doet, beklijft beter. Kijk maar terug naar de lagere school, de tafel van 7 leer je niet door te luisteren, maar door te doen.

Blog reguliere GGz - tafels met een liedje - Orange Monday

De reguliere GGz doet weinig met omgeving
Een ander probleem is de omgeving. Een patiënt (of cliënt) is zelden alleen. Echter, ouders, familie, vrienden, kennissen of collega’s worden zelden betrokken bij de behandeling.

Een andere GGz
Ik zeg niet dat alles fout is binnen de GGz, maar wel veel. Het declaratiesysteem is verkeerd (DBC), het diagnose boek DSM-V wordt te vaak verkeerd gebruikt en de behandelaars houden zich veel te veel aan oeroude protocollen. Psychische klachten moeten flexibel behandelt worden en niet volgens een systeem. Ieder mens is anders, dus de klachten ook. Ik pleit voor een individuele diagnose en een individuele behandeling in de GGz. Zo snel mogelijk. Dat zou nog eens een besparing opleveren.

Orange Monday - Omdat het Nodig is - vierkant

Hoe gaat het anders? Dat lees u in mijn 3e blog over “Psychische klachten veroorzaken geen stigma, dat doet de GGz”. U kunt natuurlijk de site van Orange Monday door bladeren.  Klik op de link: “De huidige GGz kan beter”.

Fijne avond en zondag! Positieve groet, Martin

Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change NL! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, (Jeugd) GGZ 3.0, 123-methode©, Acceptatie psychische klachten, Minister Schippers, Orange Monday, Pesten = Stigma, Samen Sterk tegen Stigma, STIGMA, Stigma - No Way! en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Stigma ontstaat in Geestelijke Gezondheidszorg, hoe komt dat en wat doen we er aan?

  1. Roy Shaw zegt:

    Wederom veel waardevolle punten in deze blog, maar ook een tegenstrijdigheid in mijn visie. Eigen regie staat voorop. Kan ik het mee eens zijn, alhoewel dit vaak gepaard dient te gaan met een vorm van begeleiding. Je schrijft dat de GGZ de familie er niet, genoeg, bij betrekt. Als eigen Regie voorop staat is dit in eerste instantie ook de primaire verantwoordelijkheid van de persoon met de klacht.
    Verder het begrip GGZ. Dit is zeer verwarrend. Soms wordt het gebruikt als term voor alles wat met geestelijke gezondheidszorg te maken heeft maar voor veel mensen is de GGZ een instituut, voorheen de Riagg o.d. Een naamswijziging zou hier behulpzaam zijn.
    Als laatste een punt waar ik me al jaren aan stoor. Als je bij het instituut de GGz komt begint men met in je hoofd te kijken. In bijna 20 jaar tijd heeft nog nooit iemand interesse getoond in mijn voedingsgewoonten en leefstijl en als ik zo om mij heen kijk en af ga op eigen ervaring zou dit veel klachten kunnen verminderen of zelfs wegnemen. Sinds ik bijna geen varkens en rundvlees en vooral suiker gebruik gaat het goed met me. Neem ik deze middelen wel tot me dan merk ik vrij snel weer een opkomst van oude klachten. Hier is veel winst te halen

  2. Henrita Priester zegt:

    Klinkt wel positief.. Zelfcoaching
    Hoop dat daar veel mensen mee geholpen zijn.
    Het lijkt me moeilijk om aan je omgeving goed uit te leggen wat er in je omgaat. Denk dat wederzijds respect ook belangrijk is. Denkend aan familie, collega’s, samenleving.

  3. Pingback: Ik heb iets verkeerd gedaan … samen sterk zonder #stigma! #GGz @sststigma @OrangeMondayNL | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

