Op Bevrijdingsdag vieren wij de vrijheid, toch? En persoonlijke vrijheid ….

Update 4 mei 2015 – Ik wilde een blog schrijven over Bevrijdingsdag en zag dat ik vorig jaar onderstaand blog schreef. Ik vond ‘m nog steeds actueel en deel ‘m graag nogmaals. Een paar kleine zaken aangepast aan de actualiteit van de dag! Vanavond herinnering om 20 uur en morgen een fijne Bevrijdingsdag!

Blog 5 mei 2014 – Morgen is het 5 mei 2015 en vieren wij dat Nederland 70 jaar geleden werd bevrijd van het juk van de Duitsers, het einde van de Tweede Wereld Oorlog, die van 1940 – 1945 heeft geduurd. In Nederland wordt veel aandacht besteed aan deze bevrijding. In 14 steden in Nederland zijn er Bevrijdingsfestivals, waaronder Wageningen, waar ik zelf al weer jaren heen ga, ook morgen waarschijnlijk. Ik (bouwjaar 1964) heb nog mee gekregen wat ‘vrijheid’ eigenlijk is via mijn ouders die de oorlog daadwerkelijk hebben meegemaakt.  Klik op de afbeelding voor de site.

Blog 5 mei - Bevrijdingsfestivals - Orange Monday

Wat is vrijheid nu eigenlijk?
Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Ik vind het woord vrijheid heel belangrijk. Voor mij is vrijheid mijn hoogste waarde. Wat bedoel ik daar mee? Als mijn vrijheid wordt beknot, op wat voor manier dan ook, dan doet dat pijn en zal ik er ‘alles’ aan doen om het te corrigeren. Maar er is toch al 70 jaar vrijheid in Nederland? No way!

Ik vier op  30 mei 2014 mijn persoonlijke vrijheid. Op die dag schreef ik ‘Mijn eerste blog: Wie ben ik?’, waarin ik iedereen die het wilde lezen, vertelde over mijn bipolaire stoornis. Ik was het zat mij te moeten verdedigen voor mijn psychische klachten en doe dat niet meer. Desondanks krijg ik regelmatig zaken naar mijn hoofd geslingerd die niet mooi zijn. Wij noemen dat ondertussen ‘stigma’ in Nederland.  Gediscrimineerd worden vanwege psychische klachten, dat is geen vrijheid. Er zijn meer mensen die gediscrimineerd worden, vrouwen, homofielen, allochtone medelanders, etcetera. Ik denk dat iedere Nederlander er wel eens mee te maken krijgt; discriminatie. Te gek om over te praten, noemen wij dat nu vrijheid?

Blog 5 mei - psychische klachten niet besmettelijk - Orange Monday

Waar komt stigma vandaan?
In mijn weekendblog “Psychische klachten veroorzaken geen stigma” geef ik het al aan, ik vind dat de Geestelijke gezondheidszorg de uitvinder is van stigma en dat is al 100 jaar gelden begonnen.  Het is verweven in onze taal. “Jij bent gek” of “Jij bent gestoord” zijn bekende kreten die wij allemaal normaal vinden, totdat wij zelf psychische klachten krijgen. Dan richten mensen stichtingen en verenigingen op om stigma tegen te gaan. Eerlijk is eerlijk, ik heb het ook gedaan, de Orange Monday Foundation.

De Orange Monday Foundation stelt zich ten doel: De belangen te behartigen van mensen met psychische klachten, zowel wat betreft gezondheid, herstel als hun sociaal-maatschappelijke situatie. Ik kan meer vertellen over de Orange Monday Foundation en OMC Vitaliteit Centra (OM Centers), maar bekijkt u daarvoor rustig onze uitgebreide websites, klik op onderstaande logo’s.

 Orange Monday - Omdat het nodig is ....              OM Centers - OMC - Omdat het nodig is!

Relatie Bevrijdingsdag en Stigma?
Terug naar vandaag, 5 mei 2015, Bevrijdingsdag. Waarom vieren wij Bevrijdingsdag? Omdat de geallieerden samen met het Nederlandse verzet Nederland hebben bevrijd van de Duitsers. Uiteraard hadden de geallieerden het belangrijkste deel, maar sleutelfuncties werden uitgevoerd door het ‘verzet’. Belangrijke knooppunten werden onklaar gemaakt door het verzet, zodat de geallieerden vrij baan hadden ons land te bevrijden.  Vrijheidsstrijders waren het, de mensen die in het verzet zaten, die hun leven hebben gewaagd voor de vrijheid van ons land. Een hele goede reden om dat jaarlijks te vieren.

Nog even dat verzet. Ik voel mijzelf, en met mij vele anderen denk ik, een verzetsstrijder. Mensen in onze maatschappij die zeggen “die Geestelijke Gezondheidszorg (GGz), dat bolwerk, daar kunnen wij niet mee leven. Wij gaan ons bevrijden van het ‘juk’ van de GGz. We gaan ons bevrijden van stigma en discriminatie. In vrijheid leven met psychische klachten”.

Blog 5 mei - Vrijheid - Orange Monday

Is dat nu zo nodig?
JA! Vrijheid is een hoog goed. Ik ken mensen die vinden dat ze geen keuze hebben en daarom antidepressiva gebruiken, terwijl het misschien niet nodig is. Geen vrijheid. Ik ken mensen die meer dan 10 jaar in behandeling zijn bij GGZ zonder enige vooruitgang. Geen vrijheid. Ik ken mensen die hun kinderen niet mogen zien met als oorzaak psychische klachten. Geen vrijheid. Ik kan 10 blogs vullen met de verhalen van mensen met psychische klachten. Soms springen de tranen in mijn ogen, het kan nog erger dan met mijn bipolaire stoornis. Soms word ik boos, heel boos. We leven in ons luxe landje met vrijheid en honderdduizenden zitten in een (zelf gecreëerde) gevangenis, absoluut  geen vrijheid, ze komen soms niet eens meer buiten.

Dat kan ik geen vrijheid noemen. En wat wordt er aan gedaan? Nagenoeg niets. Gevolgbestrijding misschien, strijd tegen stigma. Echter, het systeem houdt de boel in stand, de overheid, de GGz maar ook 17 miljoen Nederlanders. We gaan voor onze eigen ‘vrijheid’ en kijken niet verder om ons heen.  Mensen met psychische klachten moeten niet zeuren, “doe niet zo zielig, ga aan het werk”, dat is wat je hoort. Het enige woord dat ik passend vind is – BEGRIP – met hoofdletters. Begrip, omdat iemand ANDERS is. Of zo als laatst iemand zei ‘we hebben allemaal we wat’.

human13

Vrijheid vieren is nodig …
Vandaag ga ik naar een Bevrijdingsfestival, voor het gevoel, de sfeer, elk jaar weer mooi. Maar nog meer ga ik voor in vrijheid leven met psychische klachten. Voor mijzelf en voor anderen. Daarom komen er dit jaar meerdere OMC Vitaliteit Centra in Nederland.

Een centrum waar iedereen met psychische klachten terecht kan, zonder drempels, zonder etiketten. Waar aandacht voor de mens gewoon is. Een illusie? Nee! Het verzet “Orange Monday Foundation’ gaat er voor. Doet u mee? U kunt de stichting steunen door vrijwilliger te worden of donateur. Geef mensen met psychische klachten hun vrijheid terug!

Fijne Bevrijdingsdag en positieve groet, Martin

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Belemmerende overtuiging, Bipolaire Stoornis, Depressie, Eigen verantwoordelijkheid, Gezonde levensstijl, GGz Plus Nederland, Het roer gaat OM!, OM Centers Kids, Orange Monday, Psychische klachten, Samen Sterk tegen Stigma, STIGMA, Stigma - No Way!, Zelfstandige zorgprofessional en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Op Bevrijdingsdag vieren wij de vrijheid, toch? En persoonlijke vrijheid ….

  1. piterfries zegt:

    Omdat de geallieerden samen met het Nederlandse verzet Nederland hebben bevrijd van de Duitsers. Uiteraard hadden de geallieerden het belangrijkste deel, maar sleutelfuncties werden uitgevoerd door het ‘verzet’.

    Wie verzon deze onzin ?
    Het Nederlandse verzet stelde niets voor.

    Verder lijkt niemand in de gaten te hebben dat de Britse garantie aan Polen van maart 1939 bedoeld was de Duitse aanval te provoceren.
    Hitler trapte er in.

    Simon Newman, ´March 1939, The British guarantee to Poland, A study in the continuity of British Foreign Policy’, 1976, Oxford

  2. Talitha zegt:

    hoi ik ben Talitha

Geef een reactie

