Wat hebben mentale en fysieke gezondheid met elkaar te maken?

De afgelopen 10 jaar ben ik als coach actief geweest als crisismanager bij bedrijven. Als je dan met een ondernemer in gesprek gaat, dan blijkt dat er behalve in het bedrijf ook bij de ondernemer veel is gebeurd. Door de ontwikkelingen van het bedrijf kwam de ondernemer zelf eveneens in een rollercoaster.

In tijden van succes voelde de man zich goed, leek het alsof alles vanzelf ging. Vrienden (maar vooral kennissen bij de vleet), want als het ‘goed’ met je gaat, wil iedereen delen in het succes. Het uitzicht is mooi op de spreekwoordelijke berg …

Blog GGz Plus - Op de top is het mooi - Orange Monday

De top gepasseerd?
Tot dat de top van de berg ruimschoots was gepasseerd. De ondernemer had, door zijn succes en het genieten daarvan, niet in de gaten dat het bedrijf tussen zijn vingers wegglipte. De crisis van 2008 was de eerste aanleiding, de tweede crisis er overheen en de man was het gevoel met de markt kwijt. Hij kon de salarissen niet meer betalen en dat leek het begin van het einde. Het spreekwoordelijke ‘van de helling gaan’ werd een feit. De man was eigenlijk machteloos en in de greep van zijn eigen bedrijf.

Persoonlijk had het nogal wat gevolgen. Ook daar moest de hand op de knip, weg met de tweede auto, geen dure vakanties meer, de man ging zich steeds slechter voelen, kwam zijn bed niet meer uit en de creativiteit (waar hij ooit groot mee was geworden) leek als sneeuw voor de zon verdwenen te zijn. Ook fysiek ging het niet meer zo goed, o.a. pijn in de botten. En de ‘vrienden’ …. Die vonden hem een stuk leuker toen hij succes had. Ook zijn relatie leek niet meer goed te gaan … donkere wolken!

Blog GGZ PLus - Piek berg donkere wolken - Orange Monday

Geestelijke gezondheid
Wat is nu geestelijke gezondheid? Mijn definitie is een balans tussen fysiek en geestelijk. Zorgen dat je innerlijk altijd in balans bent, in goede en (juist) in slechte tijden en je lichamelijk goed voelt. Dat vraagt om goed met jezelf omgaan. Dat klinkt simpel en dat is het ook.

Ik heb ontdekt dat ik als zelfstandige professional zaken, waar ik niet zo goed in ben over moet laten aan mensen die er WEL goed in zijn. Ik heb ontdekt dat als ik bezig ben met mijn vak, mijn beroep, ik bijna altijd dat goede gevoel, we noemen dat ook wel flow, heb.

En als ik een goed gevoel heb, in goede en slechte tijden, dan neem ik goede beslissingen. En als ik een goede beslissing neem, dan is het op dat moment niet meer zo belangrijk of het resultaat 100% is van wat ik verwacht. Ik creëer geen verwachting, ik ga in de flow naar dat goede resultaat, wat het ook is, zowel zakelijk als privé.

Logo 1twee3 advies

De spreekwoordelijke flow (stip) heb ik zelfs verwerkt in het logo van 1Twee3 Advies, waarbij mijn klant in het midden staat en ik partners heb die mij in mijn beroep ondersteunen voor het beste resultaat, je kan niet alles alleen. De cirkels zijn verbonden tot een eenheid. Ik ga voor partnership!

Slechte geestelijke gezondheid
Waarom ontstaat een slechte geestelijke gezondheid? Volgens mij door een combinatie van factoren, zowel fysiek als geestelijk. Het is een wisselwerking. Als onze (te hoge) verwachtingen niet uitkomen, raken we teleurgesteld. En die teleurstelling heeft weer invloed op onze fysieke en geestelijke levenshouding.

We gaan anders lopen, bewegen, eten en drinken. Mensen zien dat je ergens mee zit en dat je ‘niet in orde’ bent. De kunst is om dat moment niet te laten gebeuren, omdat de mogelijkheid ontstaat dat je in een negatieve spiraal terecht komt. Kortom fysieke en geestelijke gezondheid zijn volledig met elkaar verbonden.

Blog GGz Plus - hoge verwachtingen goud vis - Orange Monday

Wat heeft GGZ Plus Nederland (Zorg Plus) er mee te maken?
Als zelfstandige professional wordt veel meer van je gevraagd dan als je in loondienst bent. JIJ moet de klanten zelf binnenhalen, je moet de administratie deugdelijk bijhouden, je moet zorgen dat je goed verzekerd bent, een website maken en nog veel meer. Eigenlijk veel meer dan je wilt. Ik wil mijn vak als coach het liefst de hele week uitoefenen, maar ook ik heb te maken met bovenstaande zaken. Op zaterdag en zondag werken is vaak eerder regelmaat dan uitzondering. Klinkt het u bekend in de oren?

De vereniging GGZ Plus Nederland brengt zelfstandige zorgprofessionals in de (geestelijke en lichamelijke) gezondheidszorg bij elkaar, omdat we dan nog beter ons beroep kunnen uitoefenen. Het contact met cliënten, of het nu de geestelijke of fysieke gezondheid betreft. Wij gaan voor passie en roeping in ons vak. En … het halen van hoge verwachtingen!

GGZ Plus Nederland
Bent u zelfstandige zorgprofessional in de gezondheidszorg? Lees dan alle pagina’s van de site. Het is beter voor u, voor mij en iedereen die zelfstandig bezig is in de zorg. Gooi de ballast waar u niet goed in bent overboord en laat het over aan experts die u in uw keuzes begeleiden.

ggzplusnl - klein                                                                             zorgplusnl - zonder rand

Ik ga voor GGZ Plus Nederland. Voor een goede geestelijke (en lichamelijke) gezondheid voor alle zelfstandige zorgprofessionals, net zoals ik. Heeft u vragen? Stuur mij een mail en ik bel u binnen 24 uur terug. Je kan ook mijn 1e blog over vereniging GGz Plus Nederland lezen.

Over welke beroepen hebben we het, een kleine greep: Arts, Coach, Psychiater, Psycholoog maar ook Fysiotherapeut, Voedingsdeskundige, Verpleger, Maatschappelijk werkers, Mantelzorgers, Vrijwlligers en nog veel meer. Buiten de zorg: Advocaat, Financieel deskundigen, Bewindvoerders etc. Check de site: www.ggzplusnederland.nl

GGZ Plus Nederland is preventieve geestelijke gezondheidszorg in optima forma! Heeft u mijn 1e blog over GGz Plus Nederland gemist, klik dan op “Laatste nieuws – Samen Sterker“.

Positieve groet, Martin
Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in 1Twee3 Advies BV, Geestelijke Gezondheid, GGz Plus Nederland, HWM Coaching en Advies, Zelfstandige zorgprofessional en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Wat hebben mentale en fysieke gezondheid met elkaar te maken?

  1. hun neusje van de zalm zegt:

    Zou die man op die berg niet gewoon een lekkere warme broek aanmoeten. Mensen zijn toch zo gevaarlijk tegenwoordig, een koutje is snel gevat.

  2. Pingback: Wat betekent #transitie in de #zorg nu eigenlijk?  Tijd voor samenwerking, creativiteit en ondernemerschap! #gezondheidszorg #GGz | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

