Familiedrama’s, zijn niet te voorkomen, toch? Psychische klachten zijn onzichtbaar! #GGz

Het was voor de volledige omgeving niet zichtbaar dat
de man (zwaar) depressief was.
 “

Afgelopen zondag was ik bezig met de nieuwe website voor GGz Plus Nederland, de belangenvereniging voor zelfstandige zorgprofessionals  in de GGz en de Zorg. Maandag  7 april 2014 ging de site overigens online, check it out en klik op deze link.

Blog Familiedrama - Laren politie onderzoek - Orange Monday

Terwijl wij bezig waren, werd ik even gestoord door een piep van mijn iPhone, een push-bericht van AD. Mijn eerste gedachte bij dit soort push-berichten is, “er is wat ergs gebeurd”. En dat klopte dus ook.

Een familiedrama in Laren. Het eerste wat ik zag was een villa met hekken er omheen. Ik lees veder, het blijkt te gaan om een bankier en niet zo maar één, een topman van de ABN-AMRO die uiteindelijk genoegen moest nemen met een afscheidsbonus van
€ 8 miljoen. Wat is daar gebeurd?

Wat mij nog het meeste raakte was een tweet die deze man verstuurde:

#Geluk: als geld een reflectie is van geluk, zijn de armsten het gelukkigst.

Ik kom hier verder in het blog op terug.

Speculaties in de pers
Wat volgt, zijn twee dagen speculatie door de pers. Wat is er gebeurd en waarom is dit gebeurd?  Mijn gedachten gingen uit naar de familieleden die achterblijven. De oudste dochter die er (gelukkig) niet was en de rest van de familie van dit gezin. Vandaag is duidelijk wat er gebeurd is. De man heeft zijn vrouw en dochter vermoord en heeft vervolgens zelfmoord gepleegd. Mijn welgemeende condoleances aan de familie, als ze dit blog mogen lezen.

Blog familiedrama - Condoleance - Orange Monday

Wat lees ik dan meer op de diverse media? Eigenlijk maar één zin die mij aanleiding gaf om dit blog te schrijven, namelijk: “Het was voor de volledige omgeving niet zichtbaar dat de man (zwaar) depressief was. “  Ik heb de zin cursief gemaakt in dit blog, want dat is waar het om draait. Wordt Nederland nu eindelijk WEL wakker? Wat bedoel ik hier mee?

Onze maatschappij geeft nauwelijks ruimte voor anderen
Afgelopen jaar heb ik ook blogs geschreven over familiedrama’s in Nederland. Check voor de blogs deze link: Blogs – Familiedrama’s. Wat was daar het geval, het ging om ‘gewone’ mensen die in dit geval allebei gescheiden waren en in een vechtscheiding waren terecht gekomen. Maar ook daar had de ‘omgeving’ weinig in de gaten, of op zijn minst TE laat. Nederland is in een korte tijd (30-50 jaar) terecht gekomen in een individualistische maatschappij, waar het IK-belang bovenaan staat. Ik schreef daar ook al over: Diagnose: Zieke maatschappij!

Blog familiedrama - zieke-maatschappij-atoombom - Orange Monday

Een maatschappij waar een scheiding eerder regelmaat is dan uitzondering en waar ‘wij’ onze buren niet meer kennen. Een maatschappij waar wij elkaar niet meer ECHT in de ogen kijken, niet ECHT geïnteresseerd zijn in elkaar. De spreekwoordelijke koetjes en kalfjes zijn vaak onderwerp van de gesprekken, maar vragen hoe het ECHT met je gaat, dat wordt minder en minder. We zijn asociaal geworden, sociale media staan in het middelpunt, als je met mensen praat hebben ze vaak hun iPhone (o.i.d.) in de hand. Stel dat ze iets missen wat over HEN gaat.

Is dit een negatieve spiraal?
Ik geloof dat niet. Er is licht aan het eind van de tunnel.  Alle veranderingen kosten tijd en soms moet er iets gebeuren dat dit een duwtje in de rug geeft. Wat bedoel ik hier nu weer mee, ik zal het uitleggen. Psychische klachten komen voor bij ongeveer 1 op de 4 Nederlanders (4,2 miljoen). Bij de één wat minder dan bij de ander, maar jaarlijks kloppen zo’n 1 miljoen mensen aan bij de geestelijke gezondheidszorg. Er is geen enkele ‘ziekte’ in Nederland met zoveel cliënten of patiënten.

Blog Familiedrama - Social Media-onderzoek aangepast - Orange Monday

Waarom houden wij het dan ‘onzichtbaar’ naar onze omgeving? Om de volgende redenen: Hoe denken wij over mensen met psychische klachten? Die mensen zijn ‘losers’, hebben het niet gemaakt in de maatschappij, zijn eng, hebben een laag salaris, kan je beter niet mee omgaan, paria, worden nooit beter, horen in een gesticht, zijn gek, moeten niet zeuren, ze zijn toch niet ziek?, geef ze maar een pilletje, iedereen kan persoonlijk de lijst aanvullen …..

En nu?
Nu blijkt dat het helemaal NIET waar is wat ik hierboven heb geschreven. De man was topman van de ABN-AMRO, had € 8 miljoen bonus gekregen, was succesvol, had een mooi gezin, woonde in een mooi huis, was lid van de Loosdrechtse zeilvereniging. Was net terug van een skivakantie en ging voor een paar maanden op rondreis in India. Dat is een vergissing. Hij past helemaal niet in het omschreven beeld. Zou hij de enige (geweest) zijn in Nederland?

NEE! Het kan uw buurman of buurvrouw zijn. Het kan uw (beste) vriend of vriendin zijn. Het kan uw collega, zijn waar u elke dag mee omgaat.

JA! Psychische klachten zijn ‘onzichtbaar’, laten wij ze zichtbaar maken!

Blog familiedrama - lachende mensen - Orange Monday
Een echte lach? Of psychische klachten ….

Daarom is er de Orange Monday Foundation. Check onze site en steun ons waar u kan. Want het is NU tijd voor verandering. Net zoals Time To Change NL en GGz Plus Nederland. Allemaal initiatieven om onze maatschappij mooier te maken. Helpt u mee?

Positieve groet, Martin
Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Depressie, Het roer gaat OM!, Samen Sterk tegen Stigma, STIGMA, Uncategorized, Zelfstandige zorgprofessional en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Familiedrama’s, zijn niet te voorkomen, toch? Psychische klachten zijn onzichtbaar! #GGz

  1. sneaker op gympen zegt:

    ouwe koek
    altijd weer feulste laat

Geef een reactie

