Weekendblog: Het is #lente! Vandaag is morgen al weer gisteren … leef in het NU!

Heerlijk! Gisteren voor het eerst weer op een terrasje mogen zitten. Voor de Orange Monday Foundation hadden we een aantal afspraken in Utrecht. Het was een stralende dag met mooie gesprekken en gisteren om 17.57 uur ging de lente in. Ik ben wat dat betreft van de oude stempel, op of rondom 21 maart begint de lente en niet op 1 maart, bedacht door meteorologen. Maar goed, op de eerste echte lentedag was het genieten van de zon en de temperatuur boven de 20 graden. Het lijkt wel zomer. Maar maart roert zijn staart, want vandaag regent het pijpenstelen. Het kan verkeren in ons landje.

Blog lente - Terras Utrecht - Orange Monday

Zeker als ik dan naar ons weerbeeld kijk met de pieken en dalen, de schommelingen in temperatuur, zon of regen. Het weer is bijna elke dag anders in ons kikkerlandje. Dat maakt het ook mooi om in Nederland te wonen. Dat wisselende karakter van het weer is ook een mooie metafoor voor ons eigen leven. Laat ik voor mijzelf spreken. Ik heb een bipolaire stoornis en over enkele maanden ben ik twee jaar stabiel. Dat betekent dat ik controle heb over mijn stemmingen. De pieken en dalen van het verleden zijn er niet meer. Laat ik het anders formuleren; zijn minder heftig. Wat ik ook geleerd heb de laatste jaren, is ‘in het nu leven’. Mooi gezegd misschien, maar wat is dat dan eigenlijk?

Vandaag is morgen alweer gisteren
Vandaag, terwijl ik dit blog aan het schrijven ben, zit ik in het NU, maar ook een beetje in de afgelopen week. Dat kan niet anders, over het nu schrijven kan wel, maar dan krijgt u een omschrijving van mijn kamer, wat ik aan heb en bijvoorbeeld de laptop waarop ik het blog schrijf. Het nu is echt het moment waarop je nu in het leven staat. De radio speelt haar muziek, het ene nummer gaat over in het andere nummer.

Blog lente - laptop blog - Orange MondayAls ik nu bewust in het nu ga ‘zitten’ dan ga ik intenser genieten van de muziek. Ga ik echt luisteren en ben ik met mijn gedachten niet meer bij het blog. Morgen, als vandaag dus gisteren is, weet ik dan nog heel goed welk nummer op dit moment op de radio was. In dit geval “Best Day of My life” van de ‘American Authors’. Nu ga ik het zeker onthouden, ik heb het ook nog eens opgeschreven en het bijbehoren linkje opgezocht op YouTube. Toepasselijk nummer trouwens!

Bewust leven
U heeft het woordje al gelezen; bewust. Als je in het NU leeft, ga je meer voelen, horen en ruiken. Stelt u zich maar een park voor met allemaal bloesem. Op onderstaande foto kunt u dat zien, maar er is geen gevoel bij en u kunt al zeker niet de geur ervaren, hoogstens erbij denken.

blog Lente - park bloesem - orange Monday

Wat wil ik hier mee zeggen. Op het moment dat ik op dat terrasje zit, geniet ik van de zon, de stralen op mijn huid en mijn kleding. Ik zit echt op dat terras en focus mij op het genieten. Op het moment dat ik mijn gedachten laat gaan naar gisteren (het verleden) of naar morgen (toekomst) zal mijn beleving aan mijn bezoek aan het terras verminderen. Zonde toch? Want vandaag is voor dat je het weet al weer gisteren. En dat gaat elke dag zo, voor mij zo’n 18.000 dagen lang (ik word binnenkort 50 jaar). Als u mij vraagt wat ik op dag 7.123 deed? Geen idee, ik zou niet eens meer weten wat voor dag het was. U wel? Ik weet alleen dat ik toen zo’n 19 jaar was 🙂

Blog lente - Yesterday-Today-Tomorrow - Orange Monday

Verleden en toekomst
Als je kijkt naar deze twee woorden is het eerste wat ik zeg; op beiden heb je weinig of geen invloed. Het verleden kan je NIET meer veranderen. Al zouden sommige mensen dat graag willen. Denk aan Wilders afgelopen woensdag met zijn ‘minder Marokkanen’ en ‘gaan we regelen’. Het is een feit waar je niets meer aan kan veranderen.

Het verleden, of het nu mooi is of lelijk, het mag geen last worden in het NU. Denken dat je bepaalde dingen anders had kunnen doen, is goed als leerproces, maar als je je daarbij schuldig gaat voelen wordt het een last. Onnodig en vooral zonde van de tijd.

Blog lente - do it now - orange monday

De toekomst is wat anders, daar denken we invloed op te hebben. Maar iedereen weet dat, dat ook zomaar anders kan zijn. Denk aan een belangrijke afspraak, je hebt je 100% voorbereid, je wilt in de auto stappen om er heen te gaan. Krijg je een telefoontje, jouw gesprekpartner is ziek. Gesprek is pas volgende week. Ik zeg niet dat je je niet moet voorbereiden, maar meer leven in het NU is voor iedereen beter. Je kan het leven niet naar je hand zetten en het heeft al helemaal geen zin om je daar ook nog eens druk over te maken.

blog Lente - leef-nu - Orange Monday

Leef in het nu!
Ik kan u natuurlijk veel meer vertellen over een positieve levensstijl. Hoe meer je in het nu leeft, hoe mooier je leven (herinneren en kijk op de toekomst) wordt en de kans op psychische klachten wordt verminderd. Dat is waar Orange Monday Foundation voor staat en één van de redenen om OM Centers te gaan openen dit jaar. Want, hoe meer mensen  in het nu leven, hoe mooier het leven in Nederland. Een utopia? Nee, probeer het maar eens uit. Het is bijna weekend! Ga er deze keer eens ECHT van genieten. Wellicht wordt uw maandag dan ook wel een Orange Monday!

Positieve groet, Martin

Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Belemmerende overtuiging, Gezonde levensstijl, Humeur Management, Orange Monday, Positieve levenshouding en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Weekendblog: Het is #lente! Vandaag is morgen al weer gisteren … leef in het NU!

  1. H. Warmenhoven zegt:

    In aansluiting op je blog MJ, is “leef nu en betaal later”! er zijn veel mensen die bijv. graag een verre en dure reis willen maken en daar jaren voor sparen. als het dan bijna zover is wordt een van de 2 ernstig ziek en kan het niet doorgaan. dat op zich is al erg triest, het idee dat de reis niet meer door kan gaan als samen tevoren gedacht maakt de smaak nog wat bitterder. conclusie, doe het NU en regel de financien waar het kan. dan heb je er beiden een fantastische herinnering die ver in de tijd zal reiken. Niets moet, veel kan en mag! 😀

    • Mooie toevoeging Hans, wij stellen vaak dingen uit en komen er dan niet meer aan toe. Het welbekende van uitstel komt afstel. Echter, als jezelf daarmee benadeeld is dat niet handig. Geniet nu en niet in de toekomst 🙂

Geef een reactie

