Columniste @MalouVH contextblind en stigmatiserend met haar column in @Volkskrant? #kassabonnetje

Zelfs een columnist kan het overkomen. Vanmorgen kwam mij de nieuwste column van Malou van Hintum onder ogen. Via Facebook las ik de column van Malou in de Volkskrant en mijn tenen krulden in mijn schoenen. Laat ik vooropstellen, dit is geen persoonlijke aanval en niet gericht aan haar, maar aan ALLE columnisten en journalisten in Nederland die ongenuanceerd stemming aan het maken zijn. Door de vluchtige media van tegenwoordig lezen mensen veel sneller of gewoon maar de helft van een artikel, ik merk dat ook soms met mijn blogs.

Blog Malou - malou-van-hintum - Orange Monday Ik stuur een tweet met een oneliner ter promotie van mijn blog en voordat ik het weet heb ik een discussie met 20 man op Twitter over mijn oneliner, mijn blog hebben ze of NIET gelezen of niet GOED gelezen.

Ik heb al eerder blogs geschreven over mensen die in mijn ogen op dat moment ongenuanceerd waren, zoals Chris Klomp, Rutger van Castricum en Arie Boomsma wat allemaal begon met één van mijn best gelezen blogs: “Let op je woorden – Ze zijn eruit …” alweer uit november 2013. Ondertussen een mooi rijtje 🙂

Blog Let op je woorden - Orange Monday

Boete kassabonnetje
Op zich is het een leuke column die Malou schrijft, het idee van een man in een scootmobiel die een bonnetje laat vallen, dit niet kan oprapen en vervolgens een boete krijgt van een overijverige parkeerwachter. Echter, wat dit met de participatiemaatschappij te maken heeft is mij, na 3x lezen, nog steeds niet duidelijk. Maar dat terzijde ….

Gewoon meedoen
Waar het mij om gaat, is wat er onder het kopje ‘gewoon meedoen’ staat. Voor wie de column niet gelezen heeft, hieronder het citaat:

“Werden vroeger mensen die afwijken van de norm buiten de samenleving gehouden, tegenwoordig  moeten ze zoveel mogelijk gewoon meedoen. Dankzij de Participatiewet verdwijnen 70.000 van de 100.000 werkplekken bij sociale werkplaatsen. De bedoeling is dat deze mensen gaan werken bij gewone bedrijven. De GGZ moet veel meer mensen ambulant gaan behandelen: het aantal bedden moet in 2020 een derde minder zijn.

Deze patiënten worden medeburgers die ‘in hun eigen kracht worden gezet’. Ze moeten er samen met familie, vrienden en buren het beste van zien te maken.”

Blog Malou - appel en peer -  Orange MondayIn één alinea worden appels met peren vergeleken en vervolgens die peren weer met sinaasappels in plaats van de appels. Wat bedoel ik hiermee te zeggen:

  1. 70.000 werkplekken verdwijnen bij Sociale Werkplaatsen
  2. Het aantal bedden in de GGz moet in 2020 één derde minder zijn
  3. De eerste zijn de appels en 2 zijn de peren …

Vervolgens eindigt Malou, de ‘beste’ psychiater zonder opleiding, “deze patiënten worden medeburgers die ‘in hun eigen kracht worden gezet’”. De sinaasappels dus. En patiënten ‘worden’ medeburgers? Ze ZIJN het, stigmatiserend van de eerste orde!

Blog malou - sinaasappel pick yourself up - Orange Monday

Gewoon duidelijk vertellen waar het om gaat
Die 70.000 arbeidsplaatsen vallen binnen de nieuwe participatiewet waarbij het kabinet mensen, die nu nog bij de Sociale Werkplaatsen werken, wil integreren binnen de samenleving. Eigenlijk had dat allang moeten gebeuren maar nu wordt het ‘bedacht’ onder het mom van een bezuiniging van ruim 2 miljard euro. Op zich eigenlijk geen verkeerde actie.

blog Malou - participatiewet - Orange Monday

Mensen die bij een bedrijf kunnen werken,  gaan dat de komende jaren doen en worden niet meer door de overheid maar door de werkgever betaald. Een prima bezuiniging dus. Bedrijven worden ook verplicht voor 5% van hun personeelsbestand mensen met een beperking aan te nemen. Participeren in optima forma toch? Ongeveer 30% blijft dan werken bij ‘uitgeklede’ Sociale Werkplaatsen. Ik noem dit soort dingen al jaren maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar participatiewet is ook goed.

Minder ‘bedden’ in GGz

Echter, wat heeft dit te maken met de volgende zin in deze alinea van Malou van Hintum? In 2020 moet de intramurale Geestelijke Gezondheidszorg verlaagd worden met 33%. In 2008 waren er ongeveer 21.000 patiënten die intern bij GGz-instellingen werden behandeld. Het gaat dus om een verlaging van 21.000 naar 14.000 bedden de komende 6 jaar.

Blog malou - 2 miljard bezuiniging - Orange Monday

Waarom? Er zijn heel veel redenen. Allereerst bezuinigingen binnen de GGz, één bed kost gemiddeld zo’n € 1.000,- (inclusief behandelaars). Dat betekent per jaar een kostenpost van zo’n € 5 miljard per jaar en dat getal was stijgend.

Als dit met één derde wordt teruggebracht de komende jaren levert dat een bezuiniging op van zo’n € 2 miljard. Hier moeten dan de kosten van thuisverzorging (die nog niet bekend zijn) vanaf, zeg zo’n 500 miljoen euro. Al met al een positief resultaat, zeker als je weet dat sinds 2008 de intramurale zorg stijgt met zo’n 3-4% per jaar. En uiteindelijk betalen wij met zijn allen deze extreem hoge kosten.

Er het beste van maken
Voor mij is een andere reden belangrijker. Zoals u weet ben ik ervaringsdeskundig binnen GGz en ik kan u vertellen dat waarschijnlijk wel 80% van de mensen die een interne behandeling bij een GGz-instelling hebben LIEVER thuis behandeld wordt.

Dus als het aan de cliënten/patiënten binnen GGz ligt, liever vandaag dan morgen. Thuis verzorgd worden als je psychische klachten hebt, levert bijna altijd een beter resultaat op als de thuisomgeving oké is. Waar de schoen hier wringt, is uiteindelijk OOK het feit dat de GGz-instellingen minder gaan verdienen. Het kan gaan ten koste van arbeidsplaatsen bij GGz-instellingen. Daarnaast, wie gaat de verzorging doen?

blog Malou - eerst denken dan doen - Orange Monday

Invoering Jeugdwet
Dit had ik dus graag gehoord van Malou. De verlaging van het aantal bedden wordt beslist (in overleg met de GGz-instellingen overigens) maar hoe de patiënten het ‘thuis’ moeten gaan oplossen, daar wordt niet over gedacht. De Jeugdwet moet naar de gemeenten, prima idee. Maar hoe we het gaan doen, daar heeft nauwelijks nog iemand over nagedacht.

Blog Gemeenteraad - stemlijst - Orange Monday

Lees daarom mijn vorige blog: “Gaat de transitie jeugdwet naar gemeente op tijd lukken?”,  want DAAR kan U nog wel invloed op uitoefenen door te stemmen op de partij in UW gemeente die de beste plannen heeft met de nieuwe jeugdwet.

Positieve groet, Martin
Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Arie Boomsma ADHD, Blogs van anderen, Chris Klomp Verslaggever, Eigen verantwoordelijkheid, Het roer gaat OM!, Jeugd GGz, Jeugdzorg, Kinderen, Kinderen zijn de toekomst, Malou van Hintum, Transitie Jeugdzorg en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Columniste @MalouVH contextblind en stigmatiserend met haar column in @Volkskrant? #kassabonnetje

  1. H. Warmenhoven zegt:

    Citaat uit de column:
    Deze patiënten worden medeburgers die ‘in hun eigen kracht worden gezet’. Ze moeten er samen met familie, vrienden en buren het beste van zien te maken.”

    correctie; ze zijn al medeburgers en ook in hun “eigen kracht”. de verschuiving is een bezuiniging in de ene kolom en waar al een tekort aan fin. en vakmensen is wordt het tekort groter! en de druk op de mantels onverantwoord groter.
    gisteren heb ik een lokaal verkiezingsdebat in Leiden bijgewoond. gevraagd naar de visie op verandering in de zorg naar de Gemeente niveau’s had geen enkele partij een duidelijk beeld voor ogen. 2015 is na maart nog maar 9 maanden van ons af. natuurlijk zullen er overgangsmaatregelen komen. het veranderingsveld is als een onoverzichtelijk heuvellandschap, achter elke bocht of onder een steen ligt een potentieel ploffertje te wachten. wanneer er een afgaat en wat de effecten ervan zullen zijn is een groot ????

    Time will tell and be prepared in your case.

    • Thanks hans voor je uitgebreide reactie.We gaan idd zien wat er gaat gebeuren richting 2015. Overigens, door jouw reactie realiseerde ik mij dat er een belangrijke zin niet online is gekomen. Ik heb deze toegevoegd, het citaat wat jij noemt is ronduit stigmatiserend en dat van beste ‘psychiater’ zonder opleiding. Er is dus toch verschil tussen mensen met psychische klachten en mensen die patiënt zijn binnen de GGz-instellingen. Time To Change NL

  2. knutselsmurf zegt:

    De helft gelezen ? Ik ben al blij met 1 regel. Van reacties wordt trouwens vaak ook alleen de laatste regel gelezen, heb ik gemerkt.

    Het bed in een instelling kost niet zoveel. Hooguit 50 euro per nacht. Het zijn die 3 mensen achter pantserglas die het meest kosten, maar omdat dat glas er niet voor niks zit, is thuis verzorgen niet zo’n goed idee. En trouwens : in dit land moet iedereen die kan lopen betaald werk hebben en dan heb je geen tijd om iemand te verzorgen.

  3. knutselsmurf zegt:

    Overigens net het stukje van Malou gelezen (helemaal) en ik moet als autist zeggen dat ik het niet eens slecht vind. Ze zet autisten een beetje weg als een rariteit, maar lang niet zo erg als het gros van de schrijvers. Die gebruiken “autist” en “autisme” meestal als scheldwoord. En als ik dan schrijf waarom ik daar niet blij mee ben, ben ik degene die het niet begrepen heeft.

    • Je hebt inderdaad, de kamer zal het geld niet zijn, wel de organisatie en de overhead van deze organisatie, inclusief gewapend glas. Overigens hoeven niet alle ruim 23.000 patienten achter gewapend glas die nu patient zijn bij de GGz-instellingen.

  4. joost tibosch sr zegt:

    Met Malou blijf ik het niet zo beste gevoel houden, dat goed bedachte, maar in werkelijkheid nog niet uitgeteste veranderingen, als eerste argument bezuiniging meekrijgen. Ik denk dan niet aan appels, peren of sinaasappels, maar aan mensen en geld. Het lijkt me dat je dan toch minstens wat beter moet nadenken.

    • Beste Joost, voor appels en peren mag je ook inderdaad mensen en geld lezen. Onze maatschappij is geld aangestuurd en regelmatig worden door de overheid zaken bedacht die in eerste instantie ‘geld’ zouden moeten opleveren maar vaak een averechts gevolg hebben omdat er vooraf niet goed over is nagedacht, zie bijvoorbeeld de jeugdwet.

  5. herman vogel zegt:

    Wethouders kunnen vanaf 1 januari 2015 de ‘Buurvrouw-Plus’ inschakelen. Een vrijwilligster uit de wijk die aan de keukentafel de problemen en zorg-indicaties van kinderen met haar onderbuikgevoel gaat inschatten… Hoezo transitie-problemen?…
    http://hermanvogel.nl/buurvrouw-plus/

Geef een reactie

