Heeft uw kind een defecte iPad? De school betaalt wel, toch?

“Of is het eigen verantwoordelijkheid van de ouders van het kind?”

Gisteren heb ik met stijgende verbazing een artikel zitten lezen in het AD. Het artikel had als titel: ‘Ouders bestoken scholen met schadeclaims” en als subtitel de titel van mijn blog, zonder het woordje “toch” overigens.

De afgelopen week was ik bezig met het schrijven van mijn boek dat op 22 mei 2014 gepresenteerd gaat worden. Oranje lijn in mijn boek is ‘eigen verantwoordelijkheid’. In één van mijn vorige blogs heb ik het daar ook al over gehad. Toen was het Ivan Wolffers die de ‘trigger’ was met het blog – Te dik zijn, eigen verantwoording! Of is marketing de schuldige? – als gevolg.

blog Eigen Verantwoordelijkheid - Wijzende vinger - Orange Monday

Vervolgens heb ik een blog geschreven over eigen verantwoordelijkheid als het gaat om psychische klachten – Kom jij voor jezelf op? Of wijs je naar een ander? – Veel handige tips als je DENKT dat je last hebt van psychische klachten, zoals een depressie of een naderende burn-out.

Maar goed, veel komt bij mij vaak in drieën. Dit blog ‘moest’ er blijkbaar komen. Als u ouder bent en u kunt niet tegen kritiek dan kunt u nu beter stoppen. De (opbouwende) kritiek zal namelijk niet van de lucht zijn en voor mijn gevoel is juist dit item het welbekende ‘topje van de ijsberg’. Ik ben benieuwd wat u er van vindt als u wel verder leest.
blog Gat in de broek - bomen klimmen - Orange Monday

Vroeger, toen alles anders was …
Toen ik een jaar of 6 was, zo’n slordige 44 jaar geleden (ik ben van bouwjaar 1964) was alles anders. Het leven was anders (weer of geen weer – heerlijk buiten spelen), de opvoeding was anders (ik oordeel niet of het toen beter was) en school was blijkbaar ook anders. Zoals u wellicht weet, heb ik 4 kinderen in de leeftijd van 3 tot 15 jaar. Hoe de school anno 2014 functioneert, weet ik wel ongeveer. Er zitten goede veranderingen in, maar ook minder goede.

Bijvoorbeeld Cito-toetsen vanaf groep 1 is, wat mij betreft absolute waanzin, laat kinderen kinderen blijven zolang het kan. Ik heb het in ieder geval heerlijk gevonden, slechts één Cito-toets in de 6e klas (groep 8) en dat was het. Voor een beter beeld, wat betreft schoolkeuze, mag het best iets eerder, maar groep 1 …

Blog Gat in de broek - Cito Test - Orange Monday

Verantwoordelijkheid van de school
Waar gaat het artikel in het AD over? Over kapotte broeken, doorgeknipte veters, defecte iPads, zoekgeraakte telefoons, kapotte brillen, verf op (dure) merkkleding enzovoort. Ouders (en veel) hebben het lef bij bovengenoemde schades de school aansprakelijk te stellen. Het gaat om duizenden bonnetjes per jaar en honderdduizenden euro’s per jaar. (Exacte cijfers ontbreken helaas, wie ze heeft? Ik hoor het graag.)

De directie van de school betaalt en claimt dat vervolgens bij een verzekering die er blijkbaar voor is. Waarom betalen de directies? Ze willen ‘geen gedoe’ met ouders! Wat een bizarre reden … En als ik dan nog lees dat scholen vaak een eigen risico hebben van € 100,- per geval, dan snapt u ook wel dat het bedrag per school aardig kan oplopen. En dat in tijden dan ‘het onderwijs’ volgens het onderwijs zelf en de media elke euro moet omdraaien. Te gek om over te praten dus! Stoppen daarmee!

Blog gat in de broek - defecte iPad - Orange Monday

Eigen verantwoordelijkheid ouders
Ik heb bewust in de eerste alinea’s van dit blog verwezen naar 2 andere blogs. Ze horen namelijk bij elkaar en ik hoop dat u ze gelezen heeft. Ik ga NU namelijk nog een stap verder. Orange Monday heeft namelijk recent Orange Monday KIDS opgericht. Waarom?

Omdat kinderen ECHT de TOEKOMST zijn van ons land. Alle mensen die nu last hebben van psychische klachten (op welke manier dan ook) zijn ook ooit kind geweest. Bij veel volwassenen die nu psychische klachten hebben (schatting 50%), is de ‘schade’ ontstaan in de eerste levensjaren van zeg zo’n 4 – 12 jaar. Die schade kan zijn verwaarlozing, mishandeling maar ook ‘gewoon’ de creatie van belemmerende overtuigingen die kinderen de rest van hun leven meedragen.

Blog Gat in de Broek - Kinderen Toekomst - Orange Monday

Belemmerende overtuiging
“Wat is dat precies?”, gaat u nu wellicht zeggen. Een belemmerende overtuiging is een overtuiging dat ‘de wereld’ op een bepaalde manier in elkaar zit en die een mens belemmert in zijn of haar ontwikkeling of zelfs het leven. Die overtuiging is vaak ‘overgedragen’ van ouders naar kinderen maar wordt ook door kinderen zelf gecreëerd.

Simpel voorbeeld voor de 1mogelijkheid, moeder is bang voor spinnen, kind wordt ook bang voor spinnen, terwijl er geen enkele reden is in Nederland om bang te zijn voor spinnen.

Blog Gat in de broek - projectie-spin - Orange Monday

Simpel voorbeeld voor de 2e mogelijkheid,  vader is dominant, als je hem tegen spreekt krijg je klappen. Een belemmerende overtuigen kan dan zijn ‘ik spreek niemand tegen, want dan krijg ik klappen’ en je houdt als kind je mond, maar later als volwassene ook. Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden.

Eigen verantwoordelijkheid kinderen
Van de overtuiging nu naar artikel in AD. Als ik vroeger mijn broek kapot scheurde (op school of niet) dan kreeg ik op mijn donder. Vaak was het ook nog mijn nieuwste broek ook, mijn record staat op binnen één uur. Als mijn ouders dat hadden gedeclareerd bij school dan was dat dus eigenlijk ‘normaal’ dat ik mijn broek had gescheurd en ik vind dat dat NIET zo is.

Ik heb geleerd om voorzichtig (binnen grenzen) om te gaan met spullen. Oftewel met een oude broek in bomen klimmen en met de zondagse broek naar de kerk (wat ik toen nog deed). Zo leert een kind hoe het leven in elkaar zit op jonge leven, in de vorm van normen en waarden, die voor iedereen weer verschillend zijn.

Blog gat in de broek - stop mobiele telefoon voor kinderen - Orange MondayVerboden in restaurants? Verboden op lagere scholen, toch?

Het meenemen van smartphones en iPads (tenzij binnen het schoolsysteem nodig) zouden ze wat mij betreft gelijk mogen verbieden. Vanaf de middelbare school is vroeg genoeg. Wij hadden vroeger ook geen telefoon nodig om (wel of niet) op tijd thuis te zijn. Lekker spelen is het mooiste dat er is voor een kind en het liefst zo lang mogelijk. Een kind kan nog lang genoeg volwassen zijn, toch?

Tenslotte
Orange Monday Kids houdt zich met bovenstaande problematieke bezig. Hoe minder belemmerende overtuigingen een kind overhoudt na zijn jeugd, hoe beter! Waarom? De kans op psychische klachten neemt dan progressief af! En dat willen we toch allemaal? Nu hebben 1:5 Nederlanders last van psychische klachten, als we dat samen verlagen naar 1:6 of nog minder door vroegtijdig met onze kinderen ‘aan de slag’ te gaan, hoe beter! OM Centers Kids – Omdat het nodig is ….

Positieve groet, Martin
Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, Acceptatie psychische klachten, Depressie, Diagnose, Opvoeding, Orange Monday Kids, Over Martin Jan Melinga en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Heeft uw kind een defecte iPad? De school betaalt wel, toch?

  1. Sven Palmer zegt:

    dat stuk uit t AD heb ik gemist…-maar on-ge-lofelijk,wat een gekkigheid….school zou gezag moeten uitstralen en wat mij betreft mogen dergelijke ouders best ff op hun plaats gezet worden.

  2. H. Warmenhoven zegt:

    we leven in een transitie tijdperk waarin het afschuiven van verantwoordelijkheden aan de orde van de dag lijkt te zijn. lijkt, want dat is niet de goede richting van veranderingen. Eigen verantwoordelijkheid gekoppeld aan sociaal gedrag brengt ons verder is mijn idee. de school moet school blijven en geen indirect correctioneel instituut ter op voeding van de ouders (via de kinderen).

  3. Helga zegt:

    Ik ben het helemaal met je eens….. als je waardevolle spullen meeneemt bent je zelf verantwoordelijk voor schade…. tenzij een ander deze veroorzaakt heeft en in dat geval stel je die persoon aansprakelijk en niet de school.

    Ik durf nog wel een stapje verder te gaan…
    Zelfs als je kind (zoals mijn zoon) voor zijn dyslexie een laptop nodig heeft op school EN hij heeft ook nog eens een insulinepomp van 4000 euro omdat hij hiervan afhankelijk is…. dan moet je deze artikelen als ouders verzekeren tegen schade of diefstal!
    Het is namelijk MIJN kind en MIJN verantwoording….ook zijn aandoeningen zijn dat en niet die van school.

    Wat ik wel van school verwacht is dat zij de mogelijkheid bieden om deze spullen veilig op te kunnen bergen op de tijden dat hij ze niet gebruikt (tijdens gym bijvoorbeeld)

  4. Patrick zegt:

    Tijd voor een rekenles 😉
    1/5 = 20%
    1/4 = 25%
    Das dus geen verlaging.

    • Hoi Patrick, je hebt 100% gelijk – Ik ga deze rekenfout snel herstellen – Veel Nederlanders kunnen niet rekenen blijkbaar, het is een veel gelezen blog en je bent de eerste die reageert 🙂 Thanks!

  5. Met verbazing heb ik het artikel gelezen. Een school is niet verantwoordelijk hiervoor.
    Ouders zijn zelf verantwoordelijk, het zijn hun kinderen. Ook in mijn werk zie ik vaak, dat
    de verantwoording niet genomen word door ouders, terwijl een kind wel afhankelijk is van ouders.
    Steeds vaker zie ik dat ouders en school tegenover elkaar komen te staan, de bedoeling lijkt mij
    dat er samengewerkt moet worden en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid neemt.

    Kinderen hebben de toekomst, maar soms vraag ik mij weleens af WELKE?

  6. Bas zegt:

    Goed bericht. Zo leren de kinderen ook niet zuinig te zijn op dure spullen, want de schade wordt toch verhaalt. Halverwege nam het verhaal wel opeens een andere wending (naar psychische klachten)

Geef een reactie

