Kom op voor jezelf? Blijf niet lopen met ‘pijntjes’!

Update dinsdag 18 februari 2014
Gisteren kreeg ik een berichtje van Eduard van Brakel die een mooi ‘sport’ variant schreef naar aanleiding van mijn onderstaande blog. Ik verwijs u graag door naar zijn blog “Kiezen en doorgaan” over eigen verantwoordelijkheid, sport en de Olympische Spelen. Lees verder het blog van Eduard.

Met positieve groet, Martin

Blog zondag 16 februari 2014
Op zondagmiddag plaats ik tegenwoordig mijn ‘maandag’ blog, meestal als vervolg op het ‘weekend’ blog dat ik donderdag of vrijdag plaats. Dit blog is een logisch vervolg op het blog ‘Te dik zijn eigen verantwoording of niet – Dr. Ivan Wolffers geeft marketing de schuld!’.

Eigen verantwoordelijkheid, wat betekent dat nu eigenlijk? Voor mij is dat opkomen voor jezelf, beslissingen afwegen (ondanks vele prikkels) en de beste beslissing nemen. Intuïtie speelt daar ook vaak een rol in. Diep van binnen weet je wel wat goed voor je is. Alleen ‘goed’ is niet altijd fijn of lekker (als we het over eten hebben).  In bovenstaand blog kondigde ik het al aan, ook bij ‘te dik’ zijn is vaak sprake van psychische klachten.

blog Eigen Verantwoordelijkheid - eetproblemen - Orange Monday

Om mijn eigen voorbeeld maar te nemen, sinds ik lithium gebruik, ben ik dikker geworden. Ook dat is mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik heb nu een stabiel leven, ik kan ook kiezen voor een leven zonder lithium dat wellicht weer uit de rails loopt. Ik doe dat niet, ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid.

Geestelijke Gezondheidszorg (GGz)
Als oprichter van stichting Orange Monday Foundation ben ik van mening dat mensen met psychische klachten MEER eigen verantwoordelijkheid mogen nemen. Waarom? Als je je eigen verantwoordelijkheid neemt gaat het herstelproces (en de verandering van gedrag) veel sneller, ik zal een paar voorbeelden noemen, de belangrijkste als eerste, de eerste stap:

1.Denk je dat je last hebt van psychische klachten? Schroom dan niet en neem contact op met een professional. Dat kan de huisarts of iemand van GGz zijn, maar bijvoorbeeld ook een coach. Veel psychische klachten worden veroorzaakt door een ontspoord leven en kunnen vaak bijgestuurd worden door een ter zake deskundige coach (of psycholoog) – Eigen verantwoordelijkheid!

blog Eigen Verantwoordelijkheid - stap 1 coach - Orange Monday

2. Vertel tegen de professional alles. Laat geen stukken uit je leven weg waarvoor je je schaamt of die je nog nooit verteld hebt. En … ga zeker niet ‘liegen’! Op het moment dat je halve waarheden vertelt of zelfs liegt kan de diagnose zo maar een andere kant op gaan dan die feitelijk gesteld zou moeten worden  – Eigen verantwoordelijkheid

blog Eigen Verantwoordelijkheid - stap 2 niet liegen - Orange Monday

3. Neem iemand mee die je vertrouwt. Ga niet alleen naar een intakegesprek. Iedereen is dan toch al zenuwachtig en ‘vergeet’ dan vaak de belangrijkste dingen te vertellen. Spreek met degene die je vertrouwt het ‘gesprek’ door en wat het doel is van je gesprek. Als de professional zegt dat ie een ‘derde’ niet fijn vind, leg dan uit waarom JIJ dat wel wilt. ‘Leuke’ dingen doen we vaak wel met zijn tweeën, bijvoorbeeld lopen op het strand, dus waarom een belangrijk gesprek niet?  – Eigen verantwoordelijkheid!

blog Eigen Verantwoordelijkheid - stap 3 met zijn tweeen - Orange Monday

Uiteraard kan ik nog wel doorgaan hierover. Binnenkort kunt u op de nieuwe website van OM Centers lezen wat de ‘do’s and don’ts’ zijn binnen OM Centers. Voor ons zijn bovenstaande zaken normaal in onze 123-methode©. U kunt daar nu al meer over lezen op onze site.

Waarom eigen verantwoordelijkheid?
Ik heb hier lang over nagedacht. Als je terug gaat in de tijd, bijvoorbeeld zo’n 200 jaar geleden, zal je zien dat er toen sowieso veel meer ‘eigen’ verantwoordelijkheid was. Mensen moesten toen wel voor zich zelf opkomen, deden ze dat niet dan hadden ze vaak niet eens hun eerste levensbehoeften. Wat wil ik daar mee zeggen? Anno de 21ste eeuw zijn wij met zijn allen ‘verwend’ geraakt.

blog Eigen Verantwoordelijkheid - Happy Family - Orange Monday

Even generaliserend, veel Nederlanders hebben een eigen woning, een ‘Happy Family’,  met 1,7 kinderen, de meeste hebben een baan (8% werkloosheid) of zicht op een baan. Met een beetje geluk hebben wij ook een auto (8 miljoen auto’s) en gaan we zo nu en dan of regelmatig op vakantie. Onze eerste levensbehoeften zijn ingevuld. We laten ‘ons’ leven over aan anderen, een partner, kinderen, de werkgever maar ook aan de overheid.

Ontsporing in het leven
Omdat we gewend zijn aan een ‘goed’ leven komt de ontsporing dubbel zo hard aan. Bijvoorbeeld, 200 jaar geleden werden wij gemiddeld 40 jaar, nu het dubbele en sommige gaan zelfs over de 100 jaar. We hebben het dus ‘goed’ in Nederland.

blog Eigen Verantwoordelijkheid - Amsterdam 19e eeuw - Orange Monday

Als het dan mis gaat door echtscheiding, verlies van baan of verlies van een dierbare dan komt dat NU harder aan dan TOEN. Toen was het ‘normaal’ om dood te gaan op 30 jarige leeftijd, NU is het bijzonder … Logisch, wij noemen dat vooruitgang!

De vooruitgang kent ook negatieve kanten, zoals ‘te dik’ worden, een te hoge druk opgelegd door de samenleving (en jezelf), daardoor meer stress en voor veel mensen zelfs angst. Een ‘out of the box’ voorbeeld, nu komen er in Europa duizenden mensen om het leven door het verkeer, 200 jaar geleden was dat getal bijna nul.

Hoe komen wij weer op voor ons zelf?
Het NEMEN van eigen verantwoordelijkheid is wat mijn betreft één van de belangrijkste tools. Hoe neem JIJ het heft in handen? Geen slachtoffer rol, geen WAAROM vragen stellen maar HOE, WAT en WIE of WAAR vragen stellen. Het bekende voorbeeld, als JIJ wijst naar een ander, wijzen er DRIE vingers naar JEZELF.

blog Eigen Verantwoordelijkheid - Wijzende vinger - Orange MondayGa uit van je eigen intuïtie (dat meestal heel goed weet wat goed voor je is) en je eigen gevoel. Neem beslissingen die goed zijn voor JOU, als het JOU goed gaat, gaat het mensen in JOUw omgeving ook goed. Ooit zij iemand tegen mij: “Als je niet van jezelf houdt, hoe kan je dan van een ander houden”. Ook een mooi voorbeeld van eigen verantwoordelijkheid.Wij noemen dat #OM Denken!

OMC - Omdat het nodig is .....

Vaak gaat beantwoorden van dit soort vragen beter samen met een onafhankelijke professional zoals één van de coaches van Orange Monday. U kunt vanaf mei 2014 terecht in OM Centers Amersfoort.

Duurt u dat te lang, schroom niet via mij contact te zoeken met één van onze aangesloten coaches die u coachen naar een positieve levenshouding en een gezonde levensstijl, twee belangrijke elementen op weg naar JOUw eigen verantwoordelijkheid.

Positieve groet, Martin
Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, 123-methode©, 1Twee3 Advies BV, Acceptatie psychische klachten, Blogs van anderen, Depressie, Eigen verantwoordelijkheid, Gezonde levensstijl, Humeur Management, HWM Coaching en Advies, Orange Monday, Over Martin Jan Melinga, Positieve levenshouding, Psychische diagnose, Samen Sterk tegen Stigma, Samenwerking GGz en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Kom op voor jezelf? Blijf niet lopen met ‘pijntjes’!

  1. shivatje zegt:

    Hoe komen wij weer op voor ons zelf?

    Sta ik eigenlijk versteld dat ik een woord niet lees. Het durven nee zeggen. Want ook dat hoort bij het opkomen voor jezelf. Heel veel mensen durven geen NEE meer te zeggen, en lopen zo hun eigen verantwoordelijkheid mis.
    Zelf heb ik daar ook al heel wat over geschreven en onderzoek naar gedaan. En dan komt toch heel vaak naar boven ik kan mijn verantwoordelijkheid nemen tot op bepaalde hoogte. Ja en nee want als jezelf wilt zijn moet je durven en door te durven krijg je verantwoordelijkheid. Het heeft dan ook veel te maken met zelfvertrouwen, en je zelfbeeld.
    En daar hoort ook het woord nee bij. Als men dit niet durft gebruiken hoe ver sta je dan met je verantwoordelijkheid?

  2. knutselsmurf zegt:

    Een vervolg zonder nieuwe argumenten op een toch al erg lang betoog.
    Dus ik herhaal gewoon mijn argument ook nog een keer :
    Marketing is beïnvloeden. Als marketing je de verkeerde dingen laat doen, ben je beter af zonder marketing.
    Wat zijn de verkeerde dingen :
    – meer eten dan goed voor je is
    – onnodige verpakkingen en bewerkingen
    – meer betalen dan het waard is

    • Beste knutselsmurf, mijn blog ‘Kom op voor jezelf’ heeft NIETS met marketing te maken maar met het feit dat je OOK binnen GGz voor jezelf moet opkomen en je eigen verantwoordelijkheid moet nemen 🙂

      Bedankt voor je toevoeging maar deze reactie hoort toch echt bij mijn andere blog, toch? Groet, Martin

  3. Pingback: ADHD door Paracetamol? en Ritalin experiment van @ArieBoomsma onverantwoord! | Martin Jan Melinga

  4. Pingback: Zondagblog: Pas op wat je schrijft in een #blog of #column! Het wordt soms anders gelezen dan jij bedoeld, toch? #GGz | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

