Te dik zijn eigen verantwoording of niet? Elk pondje gaat door het mondje, toch!? Heeft Dr. @IvanWolffers gelijk?

“Heeft Dr. Ivan Wolffers gelijk? Hij zegt dat marketing de schuld heeft dat
50% van de Nederlanders te dik is?”

Afgelopen woensdag was het debat programma #Arena van de EO op televisie. Ik had er niet bewust op afgestemd, mijn film die ik aan het kijken was (opgenomen) was afgelopen en de TV stond nog op de zender waar Arena op TV was. Leuke programma overigens. Twee teams, met twee captains (Sabine Uitslag en Jorgen Raymann) die tegenover elkaar staan over één onderwerp geleid door de kundige discussieleider Tijs van den Brink.

blog Arena - de drie hoofdrolspelers - Orange MondayKlik op foto voor de betreffende uitzending van Arena (half uurtje, de moeite waard)

Het onderwerp van afgelopen woensdag was: “Dik zijn eigen schuld of niet”. In dit blog dat ogenschijnlijk niets met de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) te maken heeft toch aandacht voor de psychische kant van deze stelling en … Marketing.

Marketing is sinds 1980 mijn favoriete vak en ik mag mij marketing 3.0 expert noemen. Marketing en vooral strategische marketing is iets waar ik wakker voor wordt en als ik iets hoor wat mij niet bevalt, stuur ik ook een Tweet daarover, wat ik woensdag ook heb gedaan. GGz heeft mijn grootste aandacht, maar marketing een goede tweede 🙂

Blog Arena - Marketing 3.0 - Orange Monday

Dik zijn eigen schuld of niet?
Hier is uiteraard geen harde JA of een harde NEE! Ik ben geen voedingsdeskundige maar OOK ik weet dat er genen zijn die er voor zorgen dat mensen snel dik worden of aan de andere kant zorgen dat er geen grammetje aankomt. Ik doe geen uitspraken over percentages maar ik denk dat het best hoog ligt. De laatste genen zijn natuurlijk ideaal? Of niet!

Heel dun is ook geen ‘ideaal’. Ik heb dat zelf een tijdje mee gemaakt. Door mijn depressie (bipolaire stoornis) ben ik meerdere keren afgevallen van ruim 90 kilo naar onder de 70 kilo. Toen ik zo dun was (en al uit de depressie) duurde het lang voordat ik weer op gewicht was. Via 80 kilo naar nu weer 90! Nadelen als je dun bent, in ieder geval dat ik het sneller koud had dan anderen en een mindere weerstand had. Overigens, er zijn ook veel mensen die door een depressie dik worden, troost eten heet dat dan weer!

Blog Arena - depressie oorzaak afvallen - Orange Monday

Elk pondje door het mondje!?
Waar in het programma te veel aan voorbij is gegaan, is de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Volwassenen, volwassenen naar kinderen, maar ook kinderen zelf. Waarom? Omdat voor veel mensen geldt DAT elk pondje door het mondje gaat. Natuurlijk zijn er tegenwoordig veel meer prikkels dan toen ik 16 jaar was, eens! Maar dat wil niet zeggen dat je ook maar op elke prikkel moet reageren door een aankoop te doen.

Als ik dat zou doen zouden er nu 22 auto’s op de oprit staan, want ik vind veel auto’s mooi, maar kan ze niet allemaal kopen. Prikkels? Bijna elke week word ik benaderd voor een bezoek aan de showroom. Ik ben liefhebber van auto’s dus sta ik ingeschreven bij de importeurs. Maar daarom koop ik niet elke week een nieuwe auto, toch?

Aston Martin Vanguish Volante - Orange Monday

Te veel mogelijkheden om te eten #marketing
Hier komt dus mijn geliefde vak marketing om de hoek. Moeten Coca-Cola en McDonalds de schuld krijgen vanwege het feit dat zij 200 vestigingen hebben in Nederland. NEE! Sterker nog, door dezelfde marketing van McDonalds is ook het Kinderfonds Ronald McDonald ontstaan.

Blog Arena - Ronald McDonald - Orange Monday
Moeten de supermarkten de schuld krijgen van het prachtige assortiment dat er nu is en 40 jaar geleden niet? Moeten we de vooruitgang op dit gebied de schuld geven? NEE!

Blog Arena - Logo Albert Heijn - Orange Monday

Moeten wij het accepteren dat Dr. Ivan Wolffers in het programma Arena de marketing de schuld geeft van het feit dat 50% van onze Nederlandse bevolking TE dik is. Dat 10% van de Nederlanders last heeft van obesitas? Ik zeg ook hier een volmondig NEE!

Vooral voor de laatste geldt ook, lees mijn blog “Let op je woorden” juist als je op TV bent, als Dr. Wolfers zegt dat iets zo is, dan is het voor veel mensen ook zo, u bent een deskundige! Als u zaken dan zo benoemd, kan ik u als ‘deskundige’ niet serieus nemen. Dat hoofd ook niet, maar zeg dat soort dingen dan niet, ik ben marketeer, u bent arts!

blog Arena - Dr. Ivan Wolffers - Orange Monday

Eigen verantwoordelijkheid Nederland
Het woord ‘verantwoordelijkheid’ gecombineerd met het woordje ‘eigen’ betekent dat iedere Nederlander verantwoordelijk is voor wat hij doet. Dus ook TE veel eten.

Wil je weten of je ‘te dik’ bent, doe dan de BMI test van de Hartsstichting, ik heb het zelf ook gedaan. Nog net in het groen, een buikje, maar zeker niet ‘te dik’ 🙂 Doe de test en klik op het plaatje!
Blog Arena - BMI Meter Hartstichting - Orange MondayIn de slachtofferrol duiken door marketing, voedingsfabrikanten of zelfs de regering de schuld te geven, zorgt dat de verantwoordelijkheid buiten jezelf komt te liggen. En DAT zie IK nu als iets wat een Nederlandse volksziekte is geworden. Vanaf de ministers en Kamerleden (verschuilen politieke agenda politieke partijen, smoesjes verzinnen of zelf niet capabel) naar wethouders en gemeenteraadsleden of welke bestuurder dan ook.

‘Wij’ Nederlanders hebben deze nare eigenschappen overgenomen van onze bestuurders. Maar ook daar hebben wij weer onze eigen verantwoordelijkheid. Waarom? Het is TE gemakkelijk om iemand anders de schuld te geven. Als je iemand anders de schuld geeft en naar iemand wijst, wijzen er minimaal 3 vingers terug naar jezelf. Volgens mij realiseren de meeste mensen dat niet.

Ik kies voor eigen verantwoordelijkheid
Waarom? Omdat ook ik mij zorgen maak over het feit dat 50% van de Nederlandse bevolking TE dik is. Dit kan ook zomaar leiden tot psychische klachten en is bij obesitas vaak ook het geval.

Blog Arena - statistiek obesitas - Orange Monday

Overigens kunt u in bovenstaande grafiek (situatie 2009) zien dat wij Nederlanders het nog niet zo ‘slecht’ doen. De Verenigde Staten is koploper en ‘wij’ doen de Europese landen zoals Zwitserland, Italië, Frankrijk, Zweden en Noorwegen. Wel een punt van aandacht dus!

Ik kies in mijn leven ook voor mijn eigen verantwoordelijkheid. Neem de tijd om “Mijn verhaal” te lezen. In 2500 woorden vertel ik een over deel van mijn leven met bipolaire stoornis. In mei 2014 volgt mijn boek.

Blog Arena - Make things happen DOEN - Orange Monday

Kiezen voor eigen verantwoordelijkheid is mooi. Ik heb geleerd van de afgelopen 50 jaar in mijn leven en ben trots op mijn eigen ontwikkeling. Ik geef anderen al jaren NIET meer de schuld van dingen die mis gaan in MIJN leven. Dingen die ik verkeerd doe, heb ik gesignaleerd en ik pas mijn gedrag aan. “Make things happen!” is vaak gewoon een kwestie van DOEN!

Ik denk dat de meeste mensen in Nederland dat ook kunnen. Met of zonder hulp. Bewust zijn hoe je leeft en hoe je wilt leven. En dan doen! Mei 2014 opent Orange Monday Center in Amersfoort de deuren en iedereen is dan van harte welkom om over dit onderwerp te praten. Eigen verantwoordelijkheid OOK in de Geestelijke Gezondheidszorg.

Dag vd Behandelaar WvdP - met logo Orange MondayEen speciale uitnodiging voor Dr. Ivan Wolffers! Uiteraard is hij ook welkom op ons Congres en Event – “De Dag van de Behandelaar”- op vrijdag 28 maart 2014. Klik op bovenstaand plaatje en meld je aan op Facebook! Over 6 weken is het al zover!

Positieve groet, Martin
Time To Change - Time To Talk

PS. It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Het roer gaat OM!, Orange Monday en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Te dik zijn eigen verantwoording of niet? Elk pondje gaat door het mondje, toch!? Heeft Dr. @IvanWolffers gelijk?

  1. shivatje zegt:

    Ik denk dat het niet de schuld van de marketing is maar van de persoon zelf. Als de persoon niet door ziekte dik wordt maar zuiver door teveel eten. Dan is het juist in de laatste doelgroep dat deze moeten uitkijken wat ze kopen. Dat kopen ligt altijd in de hand van de persoon zelf. En op zo een moment kan je wel zeggen ieder gram gaat langs de mond. Als de persoon zelf geen stop op zichzelf kan zetten dan moet deze het bekopen met de kilo’s die erbij komen. En we weten allemaal ze komen er heel makkelijk bij maar eraf is een andere zaak.
    Soms is het juist aan hen te leren om anders te denken en voeding te nemen die gezond is.

    En niet alleen in Nederland overal zijn mensen tegenwoordig te dik, maar neem van al die mensen meer dan de helft die er niets aan kunnen doen, omdat ze met een lichamelijk probleem zitten, of met een ziekte.

    • Bedankt voor je reactie. Gedragsverandering is eigen verantwoordelijkheid, of het nu gaat psychische klachten of om het gewicht. Er zijn nog wat stappen te maken voor veel mensen, ook voor mij. Ik rook nog steeds terwijl ik weet dat het niet gezond is. Het veranderen van gedrag is moeilijk, maar het kan! Op naar een mooiere wereld 🙂

      • shivatje zegt:

        Marin, ik rook ook en heb nog nooit een arts tegen mij horen zeggen dat het niet goed is. Het is ongezond oke maar het is dan ook weer de gewoonte van het roken. En stel de vraag eens aan 100 artsen of ze zelf niet roken je zou verstelt staan.
        Maar het klopt wel het is gewoon bij heel wat mensen het gedrag maar ook gewoon hoe mensen nu leven gehaast en dat ziet men ook in het eetpatroon.

  2. Henk zegt:

    En toen sloeg je de plank finaal mis, ik ben ook overtuigd van de marktwerking en eigen schuld…In enkele gevallen, maar juist jij zou moeten weten dat bepaalde medicatie ervoor zorgt dat je stofwisseling compleet op de schop ligt (seroquel bijvoorbeeld). Elk pondje komt door het mondje, maar wel lastig als je lichaam er een kilo van maakt.. En over jouw idealen…….loop niet te hard van stapel, je bent vooral jezelf aan t marketen . Je roemt jezelf in ieder blog die je schrijft, zelfs als het blog over iemand anders gaat. ..Niet elke GGZ heeft het mis, de politiek heeft het mis. De ene bipolaire stoornis is zeker de ander niet…ik ben ook in 2009 gediagnosticeerd, maar ik heb nog geen maand stabiel kunnen leven(manien en depressies). Waarom zouden jullie, met alle goede intenties ten spijt, het beter voor elkaar hebben dan mensen die afgestudeerd arts zijn…?

    • Hoi Henk, bedankt voor je reactie. Ik weet niet of ik de plank mis sla. Het is mijn mening. En ja, je hebt gelijk dat medicatie ook een oorzaak kan zijn, helaas ik heb maar 900 woorden, er zijn honderden oorzaken van gewichtsproblemen (te dik of te dun) maar veel ligt ook dan bij de eigen verantwoordelijkheid. Bovendien noem ik in mijn blog dat ongeveer 50% van de mensen met gewichtsproblemen er waarschijnlijk ‘niets’ aan kan doen. Dan blijft nog de helft van 50% van de Nederlanders over, zo’n slordige 4 miljoen mensen.

      Ik vermarkt mij zelf overigens niet, ik geef mijzelf en vaak anderen (bijvoorbeeld Stefan Groothuis) als voorbeeld dat je met positief denken en gedragsverandering veel kan bereiken. Niet alles, maar veel. Ook ik heb professionele hulp gevonden en samen een nieuwe weg gevonden in mijn leven. Zoals in ‘Mijn verhaal’ Lef is het enkelvoud van Leven. Ik ga ervoor om te leven en niet meer te ‘overleven’ wat ik veel te lang heb gedaan. Tenslotte, soms zet ik dingen scherp aan, dat is noodzakelijk voor een broodnodige discussie over maatschappelijk problemen zoals de Jeugdwet, stigma en bijvoorbeeld ‘Te dik zijn’ wat vaak ook weer leidt tot psychische klachten.

      Nogmaals bedankt voor je bijdrage in deze discussie 🙂

  3. shivatje zegt:

    PS en wat eigenlijk nog het ergste is de media. Heel veel mensen zien daar hun beeld in en gaan zo op een drastische manier ander omgaan met eten dat ook niet gezond is.
    Mijn mening is als je BMI tussen de normen blijft hoeft men niet af te vallen. Maar nu ziet men alleen nog maar dikke mensen als ik het zo lees en hoor.

  4. knutselsmurf zegt:

    Als marketing geen invloed had, zou er geen marketing bestaan. Een product verkopen dat niet goed is voor mensen en dan zonder terughoudendheid proberen er zoveel mogelijk van te verkopen is laakbaar, hoe je het ook wendt of keert.

  5. Hoi, dat ben ik ook uiteraard met je eens. Maar dat kunnen we toch niet van alle A-merken zoals McDonald, Coca-Cola of Nike zeggen, toch? Het is mijn eigen verantwoordelijkheid als ik naar McDonald ga, marketing of geen marketing. En ik doe het zo nu en dan ook, omdat ik het lekker vind! 🙂

  6. knutselsmurf zegt:

    Volgens mij verkoopt Nike voornamelijk sportschoenen. Die hoort dus niet in het rijtje.
    McDonalds en Coca Cola verkopen verslavend en ziekmakend spul aan kinderen.
    Geen idee waarom dat mag, iets met vrije markt of zo.
    Qat verkopen mag dan gek genoeg weer niet, terwijl ook niemand je dwingt het te gebruiken.
    ( wist je dat Coca oorspronkelijk voor cocaïne stond ?)

  7. Ik noemde expres Nike in mijn voorbeeld. Er zijn in Nederland ook veel kinderen die woorden hebben met hun kinderen vanwege NIke of andere merken sportschoenen. Het is en blijft de verantwoordelijk van ouders als ze kinderen mee nemen naar McDonalds en Coca Cola laten drinken. En ja, ik weet dat het oorspronkelijk stond voor cocaïne. Wij moeten kijken wat wij zelf doen, gedragsverandering, uit een ‘slachtoffer’ rol en gaan voor eigen verantwoordelijkheid.

    • shivatje zegt:

      Nog een klein puntje Martin, de kinderen niet laten projecteren wat jezelf doet. Want men mag nog zoveel proberen aan gedragsverandering te doen op zo een moment begint het ook bij de ouders.

      Als we zelf graag cola-drinken liters op een avond, en je zou het kind het verbieden waar zit de logica dan?

      • Wederom 100% met je eens! Daarom heeft de stichting Orange Monday Foundation ook Orange Monday KIDS opgericht. Veel problemen ontstaan bij kinderen doordat ouders, vaak onbewust, geen goed voorbeeld geven. Voorlichting is wat er moet gebeuren volgens ons! Mijn blog over Orange Monday Kids ook gelezen? Zie http://wp.me/p1oNaK-vz Fijn weekend 🙂

      • shivatje zegt:

        Martin fijn weekend terug. 😉

  8. knutselsmurf zegt:

    Als het niet toegestaan zou zijn om een merk op kinderspullen te zetten, dan bestond het probleem niet. Misbruik maken van menselijke eigenschappen zoals “ergens bij willen horen” is de ene keer wel. ( groepsdruk -> marketing ) en de andere keer ( hebzucht -> oplichting ) niet toegestaan.

  9. Rob Dreij zegt:

    Als je de marketing al de schuld kan geven dan heeft de marketing precies gedaan wat het moet doen en dat is verkopen van producten. In dit geval eten. Waar de marketing zich veel op richt zijn kinderen, deze zijn nog niet merktrouw. Na een bepaalde leeftijd staat cola gelijk aan coca cola of chocola aan m&m.
    Nu kan je nog steeds niet zeggen dat het de schuld is van de marketing. NEE, de ouders kopen het eten, niet de kinderen. Ouders zijn verantwoordelijk. Probleem van tegenwoordig is dat ouders geen nee meer zeggen tegen hun kind. Als mijn moeder nee zei dan bedoelde ze ook nee.
    Laat mensen ophouden met anderen de schuld te geven van problemen waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn.

  10. Helga zegt:

    Ik denk dat je verschil moet maken tussen “eigen schuld” en “eigen verantwoording”
    Natuurlijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor een gezond eetpatroon, op de juiste tijden de juiste dingen eten, en een gezonde lifestyle qua slapen en bewegen…. ben ik helemaal met je eens!

    MAAR…… zolang er nog verslavende toevoegingen in ons eten wordt gestopt zoals E621 en suiker…. zolang ons eten nog steeds genetisch gemanipuleerd wordt zoals de tarwe…. zolang we nog steeds horen dat aspartaam geen kwaad kan….. en zolang de marketing dan ook nog eens een schepje er bovenop doen door voor te doen komen dat veel zaken “gezond” zijn…..
    Zolang het voedingscentrum nog steeds een gedateerd advies geeft over hoeveel we moeten eten om de benodigde voedingstoffen binnen te krijgen zonder supplementen te adviseren.

    Ja…… zolang kan je niet zeggen dat volledig iemands “eigen schuld” is…..want we worden met zn allen bedonderd waar we bij staan……
    Dat je zelf je erin moet gaan verdiepen wat wel of niet goed voor je is…. ja dat is je eigen verantwoording.

    • Goedemorgen Helga, bedankt voor je input! Ik heb besloten de titel van mijn blog aan te passen en heb dat ook net gedaan! We praten inderdaad niet over schuld maar over ‘verantwoording’. Dat was blijkt ook uit mijn blog en de titel was een mooie trigger. Deze heeft nu zijn taak gehad. Zie ook mijn volgende blog later vandaag met als onderwerp: “Eigen verantwoordelijkheid binnen GGz. Groet, Martin

  11. regina zegt:

    even een reactie nav medicatie en de plank mis slaan wat Henk zegt. Geen enkele pil zorgt ervoor dat een pond een kilo wordt, dat is juist een misvatting, was dat het geval dan deed ik dat meteen. Het zorgt ervoor dat als bijwerking er een hongergevoel komt en daarvan ga je meer eten, net zoals sommige medicatie er voor zorgt dat je hongergevoel afneemt (neem ritalin bv) Mijn BMI zit ruim te laag, is dat mijn schuld ja, want ik eet te weinig, waarom, omdat ik mijzelf opvreet, niet handig, mijn verantwoordelijkheid, ik zit daarvoor nu bij een dietist en psycholoog om de boel weer op de rit te krijgen, houdt in dat ik 7000 koolhydraten moet binnen krijgen voor 1 kilo erbij, hetzelfde geldt voor mij hetzelfde geldt voor dikke mensen. Dat is een hele klus voor mij, ondanks al het lekkers wat er wordt aangeboden. Dus als mensen te dik worden hebben ze ook een verantwoordelijkheid. Niet meer en niet minder. Als mensen zich laten verleiden door allerlei producten waarvan ze weten dat het “technisch gezien” niet goed voor ze is moeten ze het laten.
    waar een wil is is een weg en dat is dus dan maar even niet het weggetje naar de snackbar, maar naar de groenteboer en als je er dan nog niet uitkomt de weg naar de dietist, psycholoog.
    Martin Jan, ik vindt dat je goed bezig bent echt, je verschuilt je niet achter je biopolaire stoornis, maar geeft het leven een kans door het om te zetten naar jouw hand en daarom kan en mag je dit schrijven vindt ik. Ik zou zeggen ga er vooral mee door!

    • Hoi Regina, wat voor mij geldt wat jouw reactie betreft DUBBEL voor jou! Respect voor je openheid. JIJ loopt ook niet weg voor je eigen verantwoordelijkheid, je weet hoe ‘het’ komt en gaat er mee aan de slag. Jij bent een prachtig voorbeeld voor iemand die mijn nieuwste blog niet hoeft te lezen …..De titel: “Kom JIJ op voor jezelf? – http://wp.me/p1oNaK-AB” Zo te lezen doe jij dat al!! Mijn complimenten en ik kijk er naar uit je te gaan ontmoeten in Groningen 🙂

  12. Sander zegt:

    Mensen moeten wel heel sterk zijn willen zij de “markt” aankunnen! Marketing is namelijk een grote boosdoener en ik word dan ook best moe van al die mensen die maar roepen dat men zich niet moet laten verleiden door de marketing! Kom op mensen! Het staat al jaren vast.., marketing werkt! Waarom zouden er anders zoveel miljoenen in omgaan! Omdat het niet werkt??

    Mensen zijn nooit bestand tegen marketing, iedereen koopt wel eens wat door de verleiding! Sommige meer dan andere. Je moet zeer bewuste zijn en een heldere geest hebben, wil men zich niet laten verleiden door de marketing in de voedselindustrie. Ik ben z’n persoon welke alles kan eten zonder aan te komen, als dit niet het geval was, dan had ik zeker overgewicht!

    Al dat gezeur steeds over Marktwerking, de markt! Marktwerking heeft ons nog niks goeds gebracht behalve een onbetaalbare maatschappij. Waarin alleen geld centraal staat en de “ik” vorm.

Geef een reactie

