Weekendblog: Ter overdenking … Humeur management via @ReneGude

Uit mijn hart gegrepen deze titel van mijn 89ste blog. Sinds 31 mei 2013 schrijf ik blogs en zo nu en dan ga ik, wel eens, op tenen van mensen staan, bekende en niet zo bekende Nederlanders. Vandaag zat ik voor de derde keer het filmpje te bekijken van “De Wereld Draai Door” met als gasten Rene Gude – Denker des Vaderlands –  en Arie Boomsma, de zelfbenoemde “Ritalin-deskundige”.

Over de laatste heb ik trouwens mijn zegje gedaan in het blog “Ritalin experiment van Arie Boomsma onverantwoord”. Overigens wel leuk dat Arie Boomsma reageert over wat hem dwars zit in mijn blog, een positieve instelling dus 🙂

Blog Ritalin - De_Wereld_Draait_Door - Matthijs van Nieuwkerk - Orange MondayKlik op de foto voor de uitzending met Rene Gude en Arie Boomsma

Waar word ik moe van?
Dat de boodschap van mijn blogs blijkbaar, niet altijd, over komt. Dat heeft uiteraard met mij (als zender) te maken, ik zal wel een TE positieve blik hebben op deze wereld.  Mijn blogs hebben namelijk (altijd) een positieve intentie en ik speel niet op de ‘man’ met mijn boodschap.

blog Rene Gude - positieve intenties - Orange Monday

Ik werd dan ook door bovengenoemde uitzending van DDWD geraakt door wat Rene Gude zei; “Nederland moet werken aan humeur management”. Het lijkt mij dat hiervoor geen Ritalin gebruikt moet worden, dat is tenslotte tijdelijk een gevoel opwekken en strafbaar, maar wel van een negatieve naar een positieve levenshouding gaan. Wat bedoel ik daarmee?

Negatief praten of uitleggen
Het valt mij al jaren op dat ‘negatief’ populair is in Nederland. Klein voorbeeld, als iemand zegt tegen iemand anders “Je ziet er goed uit vandaag” dan is vaak de reactie … “Zag ik gisteren er niet goed uit dan”. Dat kan anders, namelijk; “Dank je wel voor het compliment”, toch?

blog Rene Gudde - compliment weerleggen - Orange Monday

Ik wil hier niet belerend overkomen, anders was ik wel onderwijzer geworden, maar ik noem dat een belemmerende overtuiging, die wij Nederlanders blijkbaar massaal zijn gaan gebruiken. Waarom? Ik heb geen idee, zo’n belemmerende overtuiging sluipt er bij een mens vaak jong al in. Een bekende belemmerende overtuiging is: “Ik ben niet goed genoeg” waar (nog) veel mensen last van hebben.

blog Rene Gude - belemmerende overtuiging - Orange Monday

Landelijke belemmerende overtuiging
Maar hoe gaat dat met een land? Een mooie uitdaging voor Rene Gude en de Orange Monday Foundation zou ik zeggen. Hoe krijg je een heel land, zonder Ritalin, in een beter ‘humeur’. Hoe kunnen wij met elkaar er een positiever land van maken? Dat heeft te maken met de zender en de ontvanger. Mooi voorbeeld in het zelfde programma was het fragment dat Rene Gude in het programma is bij Theo Maasen waar Rene heel boos wordt over de algemene opmerking van Kees van Kooten ‘Er zit geen kwaliteit in de Tweede Kamer’ check het bovenstaande DWDD filmpje.

Voorbeelden van negatief reageren op mijn blogs
Dichtbij huis, ik schreef een paar maanden geleden een blog over Psychische klachten, Let op je woorden … Onze stichting is voor acceptatie van mensen met psychische klachten. Orange Monday is dus niet TEGEN stigma. En al zeker geen strijd, er is nog nooit iemand geweest die een strijd wint. Strijd kent alleen maar verliezers. Ik had onderstaand plaatje erbij geplaatst.

Tegen stigma of voor Acceptatie - Orange Monday

Gelijk kreeg ik een reactie, wat ik dan wel bedoelde … De organisatie heet namelijk stichting Samen Sterk tegen Stigma. Ik begrijp ook wel dat ze die (logische) naam hebben, maar het was niet mijn keuze geweest. Evenmin was het mijn bedoeling om hen onderuit te halen. Samenwerking is het motto van Orange Monday, en toevallig ben ik de oprichter. Wat zou hun belemmerende overtuiging zijn?

Rutger Castricum
Hetzelfde geldt voor Rutger Castricum. Chris Klomp reageerde tenminste nog, Rutger hult zich in zwijgen. “Kom zeg, reageren op zo’n mannetje uit Amersfoort die een blog over hem schrijft.” NIET reageren is ook negatief reageren, hij neemt niet de moeite ergens op te reageren, arrogantie? Wat zou zijn belemmerende overtuiging zijn?

Chris Klomp
Ik schrijf een blog over journalist Klomp waarin ik aangeef “Let je woorden”. Hij doet dat niet en schakelt zelfs een tandje hoger. Hij noemt mensen met psychische klachten, waaronder mijzelf, “Gekkies”. Gelukkig voelde ik mij niet aangesproken (klik op de link voor het blog) Nog steeds overigens (hij heeft het zelfs in zijn bio op Twitter staan). Vervolgens hult hij zich in zwijgen en blokkeert mijn Twitter accounts. Zijn ego was blijkbaar geschaad … negatief gedrag. Wat zou zijn belemmerende overtuiging zijn?

blog Rene Gudde - bio Chris Klomp - Orange Monday

NB: Voor de namen van de heren Klomp en Castricum kunt ook veel andere namen lezen, vooral in de media, zowel op TV (vooral publieke omroepen) als in onze kranten.

Wat wil ik nu kwijt?
Eigenlijk een vraag! Waar komt dit negatieve gedrag van de ‘Nederlander’ vandaan. In de gelukstabel staat Nederland wereldwijd in de top 10 en geven wij het leven een 8. Maar we zijn ook één van de landen met de meeste psychische klachten. Een contradictio toch?

Mijn oplossing? Ga #OM Denken, geen doemdenken. Positief gedrag in plaats van negatief gedrag. Gaan voor “Humeur Management’, mooi woord, bedacht door Rene Gude. Neem de heren Chris Klomp en Rutger Castricum. Torenhoge ego’s, maar thuis zijn het waarschijnlijk ook gewone mensen, net zoals jij en ik. De ego’s zijn gecreëerd voor kijk- of leescijfers. Negatieve ego’s dus. Is Nederland ‘gek’ geworden om Prof. Dr. Bob Smalhout maar eens te citeren …

blog Rene Gudde - NL is gek geworden - Orange Monday

Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn eigen blogs, zie ik dat relatief harde of negatieve blogs het beste gelezen worden. Mijn eigen top 5 van mooiste blogs staat niet in de top 5 van best gelezen blogs. Is toch tekenend voor hoe het gaat in Nederland. Positief nieuws is snel vergeten, negatief nieuws blijft soms weken sudderen.

Een positieve levenshouding
Ik ga voor een positieve levenshouding voor elke Nederlander. Wat we dan gaan bereiken met elkaar? In ieder geval de helft minder psychische klachten, denk ik. Minder discussie, meer gesprek. Neem de discussie EU. Er uit of er in blijven, is waar het om gaat! Heeft iemand een alternatief onderzocht? Moeten we TEGEN zijn? Nee, een gesprek doet wonderen en brengt mensen bij elkaar, juist als je een positieve levenshouding hebt.

vierkant-logo-orange-monday-met-tekst

VOOR is wat mij en Orange Monday betreft HET nieuwe TEGEN.

Een oplossing vinden voor de problemen binnen Jeugdzorg, de nieuwe Jeugdwet, het onderwijs, de ouderenzorg enzovoort. Een creatieve, positieve denktank creëren die oplossingsgericht is. Omdat het nodig is …

VOOR oplossing, VOOR een betere samenleving, VOOR een betere economie en
VOOR een betere welvaart en welzijn voor iedereen!

Of ben ik nu een idealist?

Positieve groet, Martin

Time To Change - AVA

PS. It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM en heeft u tijd over?

PS 2. Teken dan de #petitie #Jeugdwet – Volgende week buigt de Eerste Kamer zich er over. Hoe meer handtekeningen (tussenstand 93.394), hoe beter …. Klik op onderstaand plaatje en TEKEN NU!! Op naar 100.000!!

blog jeugdzorg - Transitie Jeugdzorg - Orange Monday

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, Belemmerende overtuiging, Chris Klomp Verslaggever, De Wereld draait door!, Diagnose, Humeur Management, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Weekendblog: Ter overdenking … Humeur management via @ReneGude

  1. Goede instelling, Martin Jan.

Geef een reactie

