Ritalin als drug populair! Na experiment van @ArieBoomsma nu ook #SpuitenEnSlikken

Update 13 mei 2014 – Nieuwe experimenten Ritalin

Na Arie Boomsma  en vrienden (februari 2014) vind wederom een bekende Nederland het nodig om ADHD en de medicatie belachelijk te maken. Iedereen die iets meldt, zegt of doet met ADHD komt in de spotlight. Ik keur dit soort praktijken af in mijn  onderstaande blog. Ik was ook van plan een blog te schrijven over Victoria Koblenko te schrijven.

In dit geval was Suzan Otten-Pablos (van ADHD Glossy) mij voor. Ze plaatste vandaag een mooi blog op het platform ADHD Netwerk. Klik op de afbeelding en ga naar het blog.

Blog ritalin - ADHD Netwerk - Orange MondayIk sluit mij bij Suzan aan en als voorzitter van de Orange Monday Foundation roep ik alle bekende Nederlanders op zich in te zetten voor de preventie en voorlichting aangaande psychische klachten. Stop met experimenten en vage insinuaties rondom psychische klachten, zoals ADHD. Het is zo makkelijk. Hou nu eens rekening met de mensen die met deze psychische klachten moeten leven, dan met je eigen ego. Word ambassadeur van de Orange Monday Foundation. Je kan mij bellen en mailen 🙂

Groet Martin!

Martin Jan Melinga
Voorzitter Orange Monday Foundation
Orange Monday - Omdat het Nodig is - vierkant

Blog 04-02-2014 – Wordt Ritalin een hype in Nederland? 
Naar aanleiding van mijn blog ‘Wordt Nederland nu eindelijk wakker’ kreeg ik reacties dat mensen nog steeds NIET weten wat de gevolgen zijn van de nieuwe Jeugdwet per 01-01-2015. Ik denk, hoe ga ik dit nu eenvoudig uitleggen. En wat gebeurt er, ik krijg een mooie ‘kapstok’ aangereikt.

Kapstok? Ja, en hij heet Arie Boomsma. Ik vond zijn programma’s vaak discutabel, maar ieder zijn smaak. Maar wat hij nu presteert, raakt helemaal ‘kant nog wal’. Ik één woord: onverantwoord!

blog Ritalin - Yvon Jaspers - Boer-Zoekt-Vrouw - Orange Monday

Ik snap dat ‘wij’ in Nederland wat moeten bedenken om de TV nog interessant te maken (mijn interesse hebben ze al verloren op de ‘familie’ zenders in Nederland. Als ‘Boer zoekt vrouw’ nog steeds meer dan 4 miljoen kijkers trekt, twijfel ik toch werkelijk aan de smaak van de ‘gemiddelde’ Nederlander. Maar goed, Yvon Jaspers doet met haar jacht op boerinnen weinig kwaad, toch?

blog Ritalin - Arie Boomsma

Waar gaat het om?
TV presentator Arie Boomsma is met een ‘experiment’ begonnen, lees http://www.arieboomsma.nl/news. Hij gebruikt samen met een paar van zijn ‘maten’, Rene Gude en Daan Heerma van Voss, ’Ritalin’ (In Nederland het meest gebruikte medicijn bij ADHD). Ritalin is een afgeleide van amfetamine (speed).

Blog Ritalin - Rene Gude - Orange Monday

Hij komt tot de conclusie dat hij daardoor beter gaat functioneren, ‘zo scherp als een mes’. Ja, dat lijkt mij duidelijk. Als je cocaïne gaat gebruiken, werkt dat ook heel goed voor je concentratie en je prestaties. Totdat de gaten in je neus vallen natuurlijk … Het ergste is dat hij ook nog in één van de meest populaire programma’s van Nederland ‘De wereld draait door’ (mooie titel eigenlijk) bij wijsneus Matthijs van Nieuwkerk aan tafel zat.

Blog Ritalin - De_Wereld_Draait_Door - Matthijs van Nieuwkerk - Orange Monday

Onverantwoordelijk van beide heren, die op deze manier (ik heb er al eerder over geschreven) een volstrekt illegaal experiment (Ritalin mag je alleen verkrijgen op doktersrecept) promoten op de door ons betaalde televisie, de publieke omroep. Wat een eikels bij elkaar, en … ze zijn er nog trots op ook. Afgelopen vrijdag schreef Daan Heerma van Voss een artikel onder invloed. Pfff… Jammer dat hij daar zijn inspiratie vandaan moet halen …

Blog Ritalin - Daan Heetma van Voss - Orange Monday

Huisartsen en kinderpsychiaters boos
Terecht dat de mensen die te maken hebben met de #JeugdGGz boos zijn. Juist nu, met een mogelijk nieuwe Jeugdwet die er aan gaat komen, ga je NIET die doelgroep belachelijk maken met een kinderachtig experiment … Dat studenten ‘gebruik’ maken van Ritalin bij tentamens is iets wat al veel langer bekend is en net zoals met ‘spieken’, je hebt er uiteindelijk niets aan!

Blog Ritalin ADHD - Oranje prikker - Orange Monday

Robert Vermeiren strijd, met zijn mede initiatiefnemers, door middel van de Petitie Jeugdwet, (klik op link en TEKEN) al ruim een jaar om een andere Jeugdwet te krijgen. Waarom? Omdat de gevolgen van de Jeugdwet voor ouders met kinderen (die ook grootverbruiker van Ritalin zijn bij de diagnose ADHD) rampzalig zijn vanaf 1 januari 2015. De gevolgen op een rijtje:

–          De Jeugd GGz gaat per 01.01.2015 uit de basis verzekering

–          De Jeugdzorg gaat per 01.01.2015 via de Gemeente – hoe dat er uit gaat zien, weet nog niemand, griezelig gewoon

–          Hoe zit het met de geheimhouding bij de gemeente aangaande de dossiers? Niemand die het weet …

–          Hoe zit het met de kwaliteit van de medewerkers bij de gemeente, niemand die het weet. Er wordt gesproken van een 6-daagse cursus …

–          De Jeugd GGZ staat onder druk in Nederland, niet omdat er bezuinigd wordt, maar omdat ouders met hun kinderen niet naar het loket van de gemeente willen …

En dit is nog maar een greep uit de ellende die ‘ons’ te wachten staat dankzij mevrouw Edith Schippers, de heer Martin van Rijn (VWS) en de Tweede Kamer. Hartelijk dank en wat mij betreft mag dit hele clubje onder curatele, zie mijn blog hierover!

blog curatele Van Rijn - Schippers - Orange Monday

Arie Boomsma en Matthijs van Nieuwkerk
Maar goed, terug naar Arie en zijn kompaan Matthijs van Nieuwkerk. Jongens, de wereld draait echt door, door jullie onverantwoorde acties. De (Jeugd) GGz is geen spelletje of experiment, maar een serieuze branche met 20 miljard omzet en zo’n 1 miljoen cliënten / patiënten per jaar. Op deze manier wordt ‘onze’ branche op een buitengewoon achterlijke manier te kakken gezet. Ja, ik gebruik voor mijn doen nare woorden, maar dat is ook nodig.

Blog Ritalin - verpakking Arie Boomsma - Orange Monday

Met de #Petitie #Jeugdwet hebben we bijna 100.000 handtekeningen van bezorgde Nederlanders binnen en jullie twee maken in ‘HET’ actualiteitenprogramma Ritalin (en dus de Geestelijke Gezondheidszorg) belachelijk voor 1,8 miljoen kijkers. Had ze gewezen op de petitie Jeugdwet, dan was iedereen jullie dankbaar geweest, maar nee, sensatie is leuker!

Uitdaging voor Arie EN Matthijs
Ik heb een leuke uitdaging voor Arie, misschien doet Matthijs wel mee. Als jullie nu één week het medicijn pegfilgrastim  gebruiken, gaan we kijken wat dat met jullie doet. Wat doet het medicijn tegen kanker? Het bestrijdt een tekort aan witte bloed lichaampjes (bij bijvoorbeeld Alvleesklierkanker). Voor de bijwerkingen kijken jullie maar op de bijsluiter. Ik ben benieuwd ….

Blog Ritalin - ADHD pillen - Orange Monday

Dan zal ik jullie tijdens de “Wereld draait door’ uitleggen wat de Geestelijke Gezondheidszorg in Nederland doet, specifiek gericht ook op Ritalin en de nieuwe Jeugdwet. Want dat jullie daar de ballen verstand van hebben, is duidelijk. Ritalin is geen snoep, geen drug maar een medicijn voor kinderen en volwassenen met ADHD. Als jullie niet weten wat ADHD is, leg ik dat ook nog even uit.

blog Ritalin - aan tafel bij de Wereld draait door - OrangeMonday

Ik zie de uitnodiging voor ‘De Wereld draai door’ tegemoet. Ik ben benieuwd hoe jullie experiment dan is bevallen en hoe je je voelt Arie (en Matthijs, als je durft). Misschien zijn er nog andere medicijnen van ‘normale’ ziekten waar je mee kan experimenteren, zoals chemotherapie. Maar van de Geestelijke Gezondheidszorg en helemaal de Jeugd GGz blijven jullie af!

Foto Happy Children - Orange Monday Kids

Daarom Orange Monday Kids
Dit is nu o.a. de reden dat vorige week Orange Monday Kids is ‘geboren’. Voorlichting binnen de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) is heel erg noodzakelijk. En te beginnen bij kinderen. Lees meer over Orange Monday Kids.

En voor iedereen die ook wil experimenteren met ‘drugs’ uit de GGz,
bel mij eerst even 🙂

Positieve groet en bedankt voor het tekenen!

PS: Petitie Jeugdwet Tekenen
Daarom moeten ‘wij’ van ons laten horen. We hebben nog zo’n 7 dagen en ELKE handtekening telt. Teken vandaag nog en roep uw vrienden, familie en kennissen op dit ook te doen. Klik op onderstaand plaatje en ga naar de site!

blog jeugdzorg - Transitie Jeugdzorg - Orange Monday
TEKEN! OMDAT HET NODIG IS! Kinderen zijn onze toekomst … Nederland laat je stem massaal horen … de tussenstand is 92.500 handtekeningen, op naar de 100.000!!

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in ADHD Glossy, Arie Boomsma ADHD, Bijzondere mensen, De Wereld draait door!, Jeugdzorg, Petitie Jeugdwet, Politiek en beleid en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Ritalin als drug populair! Na experiment van @ArieBoomsma nu ook #SpuitenEnSlikken

  1. shivatje zegt:

    Er wordt nu wat over geschreven, en eigenlijk vind ik dat nog niet zo slecht.

  2. Yvonne zegt:

    Ik ben het met je eens, dat experiment sloeg echt helemaal nergens op. Ik snapte ook totaal niet wat ze ermee wilden bereiken en dacht ook meteen waarom ritalin? Waarom geen experiment met een cholesterol verlager oid? Dan nog slaat het naar mijn mening nergens op. Ze hadden beter inhoudelijk op adhd in kunnen gaan zodat eindelijk eens duidelijk word naar de buitenwereld dat adhd meer is dan een beetje druk en vervelend gedrag. Dat is namelijk wat de meeste mensen denken. Of een mode ziekte.. Mensen twijfelen ook niet als iemand een hartaandoening heeft en als diegene medicijnen ervoor neemt, hoor je niemand erover klagen. Waarom bij adhd en ritalin dan wel? Geen enkel medicijn is zonder risico op een bijwerking en adhd-ers nemen ritalin echt niet voor de lol.

    • Thanks @Yvonne, dat is gewoon een samenvatting van 3 van mijn blogs. Altijd baas boven baas 🙂 Wil je gast-blogger van Orange Monday worden? Zo’n schrijverstalent kunnen wij goed gebruiken! Groet, Martin

      • Yvonne zegt:

        Bedankt voor je compliment:) Zou je me kunnen mailen wat dat precies imhoud, zodat ik er eens over na kan denken? Had je mijn dm op twitter nog ontvangen trouwens? Groetjes Yvonne

  3. Suzan Otten-Pablos zegt:

    Lees mijn column over mijn omgekeerde Ritalinexperiment: https://www.adhdnetwerk.nl/ADHD.aspx?id=481&idn=248

  4. Jacqueline Gomes zegt:

    Ik hoop, dat de heer Boomsma nu werkelijk een keer zal reageren. Ik zag vanavond op zijn twitteraccount alleen een paar losse flodders langskomen van hem. Over het feit dat er een aantal mensen op zijn experiment reageren en geheel verkeerd interpreteren. Dat is nou precies wat wij al dagenlang aan hem vragen! Of hij niet van te voren had kunnen bedenken, dat de impact die zijn experimentje voortbrengt zo heftig zou zijn. Een beetje mens, dat op de hoogte is van gevoelige politieke besluiten, had dit niet eens durven bedenken, laat staan uitproberen. En het nu vreemd vinden dat hij zoveel kritiek krijgt. Misschien hebben wij deze man ook wel gewoon overschat. En is hij simpelweg naïef of dom. Ik denk dat deze jongen zich altijd anders heeft moeten voordoen dan hij werkelijk was. Door dingen geheim te moeten houden van wie/wat hij echt was. Het lijkt erop dat hij zijn jeugd nu over wil doen, incl de dom doordachte experimentjes die bij puberaal gedrag horen. Wat zal het volgende zijn in zijn experimentenreeks? Comazuipen is ook erg in onder pubers Arie, misschien een hint! Hou dan ook graag rekening met ouders van slachtoffers…. Want ja… Ok dan zal je mensen treffen, die het je niet in dank af zullen nemen. Misschien een passende slotzin voor Arie: bezint eer gij begint, volgens mij moet hij wel bekend zijn met deze zin! Arie hou je liever daar mee bezig en laat jeugdpsychiatrie aan professionals over!

  5. Op zich is er in mijn ogen niets mis met het punt dat Boomsma wil maken: kritiek leveren op de prestatiemaatschappij, waarbinnen iedere afwijking meteen in de kiem gesmoord moet worden. Ik ben het met hem eens dat ons onderwijssysteem vooral gericht is op het afleveren van eenheidsworsten. Dat is jammer, en gaat ten koste van inspiratie, creativiteit en zelfstandigheid.

    Zijn uitwerking van deze stelling slaat helaas de plank mis. De discussie gaat nu vooral over ADHD en Ritalin zelf; een discussie die de media de laatste tijd sowieso flink beroert. Het is jammer dat Ritalin op deze manier geridiculiseerd wordt, terwijl veel mensen er baat bij hebben. Als je ADHD hebt word je sowieso vaak al niet echt serieus genomen. Dit doet daar weer een schepje bovenop. Dat is jammer, omdat mensen met ADHD over het algemeen beter functioneren in omgevingen die afwijken van de standaard. Daarentegen vind ik wel dat ADHD niet alleen maar kommer en kwel is. Persoonlijk pluk ik ook de vruchten van mijn ADHD. Het maakt mijn leven rijker door de creativiteit en fantasie die ik er gratis bijgekregen heb. Maar daar heb ik wel die, soms wat afwijkende, randvoorwaarden voor nodig.

    Dus in plaats van ruimte te scheppen voor de mensen die afwijken van het gemiddelde, bereikt dit experiment eigenlijk het tegenovergestelde: het zet deze mensen een beetje voor schut. Typisch geval van ‘unintended consequences’.

    • Bedankt voor weer een mooie en inhoudelijke reactie op mijn blog. Ik ben het met je eens en daarom het blog geschreven.

      Ik heb zelf een bipolaire stoornis, het heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Over het algemeen ben ik ‘blij’ met mijn stoornis. Het heeft mij ook veel gebracht, zoals de Orange Monday Foundation.

      Jouw blog http://hollenofstilstaan.wordpress.com/blog/ heb ik net gelezen en vult mijn blog mooi aan. Vandaar ook de link hier. Zit je ook op Twitter? Dan kan ik ‘m promoten voor je als je wilt!

      Groet, Martin

  6. Bedankt! Zo te zien heb je me al gevonden 🙂

  7. Saskia Scholten zegt:

    Jammer dat het experiment zo negatief wordt neergezet; ik ben het dan ook eens met hollenofstilstaan: er is niets mis met het punt dat Boomsma wil maken: kritiek leveren op de prestatiemaatschappij, waarbinnen iedere afwijking meteen in de kiem gesmoord moet worden. Ik ben het met hem eens dat ons onderwijssysteem vooral gericht is op het afleveren van eenheidsworsten. Dat is jammer, en gaat ten koste van inspiratie, creativiteit en zelfstandigheid.
    ADHD wordt m.i. overgediagnosticeerd, en Ritalin te vaak onnodig voorgeschreven (zelf in directe omgeving ervaren). Waarbij ik duidelijk wil zijn dat ik NIET zeg dat ADHD niet bestaat en dat Ritalin niet voor heel veel mensen WEL goed werkt. Er wordt alleen echt doorgeslagen, met name in de overdiagnosticering bij kinderen….vooral door de GGZ en zijn hulpverleners zelf (ben overigens zelf GZpsycholoog en directeur van een GZorganisatie)!

    • Ik sluit mijn voor bijna 100% bij jou aan!

      Waar ik moeite mee heb is dat iemand gaat experimenteren met medicatie die hij niet nodig. Resultaten van bestaande onderzoek maken dat ook onnodig.

      Ook Orange Monday maakt zich zorgen om over-medicatie. OM Centers gaat dat anders doen! 🙂

  8. Pingback: Weekendblog: Ter overdenking … #humeurmanagement via @ReneGude | Martin Jan Melinga

  9. Pingback: Zondagblog: Pas op wat je schrijft in een #blog of #column! Het wordt soms anders gelezen dan jij bedoeld, toch? #GGz | Martin Jan Melinga

  10. Pingback: Vandaag is het de ‘Dag tegen #pesten’. Hoezo? Wat heeft het voor zin … @OrangeMondayNL #GGz | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

