Met twee maten meten … Hoezo #monopolie?

Het zat er natuurlijk al aan te komen …

Het Nederlandse (oranje) Ziggo, een grote kabel exploitant, is overgenomen door het Amerikaanse Liberty Global (mooie naam trouwens). Liberty is overigens ook al eigenaar van UPC. En dat is waar het nu over gaat, met 2 maten meten. Want door de overname van Ziggo en UPC ontstaat een onverantwoorde situatie in Nederland.
Liberty Global heeft dan 90% van de kabel (TV/Radio/Telefonie/Internet) in handen. Interessant om te volgen, ook voor de GGz.

blog monopolie - logo Ziggo - Orange Monday

Recent schreef ik het blog … ‘Samen gaat het beter … ook in de GGZ’ en bovenstaande is natuurlijk niet toegestaan in Nederland. Of toch wel? En wie doet er wat aan als de overname wordt goedgekeurd?

Autoriteit Consument en Markt (ACM)
Sinds 1 januari 2013 heeft het voorheen machtige Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de nieuwe naam Autoriteit Consument en Markt. Door het woord ‘autoriteit’ vooraan de naam te zetten worden ze niet per definitie machtiger. Een naamsverandering is prima, maar is de functie nog wel duidelijk?

“Even in Jip en Janneke taal:
Het is voor consumenten geen goede zaak als de ‘verkoop’ van een dienst of product (nagenoeg) in handen komt van één partij.
Dat is voor de ‘consument’ geen gunstige ontwikkeling omdat de aanbieder dan kan bieden wat hij wil. 

Concurrentie is in elke sector belangrijk voor een optimale dienstverlening.
Tenzij het algemene (overheid gerelateerde) voorzieningen betreft.
Het wordt ook wel een onverantwoorde monopolie positie genoemd!
In dit geval, 90% van de kabelaanbieders onder één dag is onverantwoord!”

blog monopolie - logo UPC - Orange MondayIn het kort: U moet een keuze hebben!
Om nog even bovenstaand voorbeeld erbij te pakken, Ziggo en UPC zijn nu nog 2 verschillende aanbieders, maar gaan binnen afzienbare tijd dezelfde diensten aanbieden tegen hetzelfde product- en prijsniveau. Overstappen? NIET meer mogelijk! Ik zit nu bij Ziggo, maar dus eigenlijk straks bij UPC/Ziggo of eigenlijk Liberty Global! Hoezo liberty? Het is de vraag wat er gaat gebeuren, misschien gaat de fusie wel helemaal niet door! We gaan het zien. Ik hoop dat als er toch een fusie komt de huiskleur oranje wordt 🙂

blog monopolie - logo Liberty Global - Orange Monday

Keuze in de (Jeugd) GGz
In het eerder genoemde blog ‘Samen gaat het beter … ook in de GGz’ bedoelde ik natuurlijk NIET bovenstaand verhaal. Sterker nog, de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) heeft al een monopolie.

Waarom? Dat zal ik u vertellen. Het is niet zo dat er één GGz-instelling een monopolie positie heeft, dat zijn er, door vele fusies, namelijk een stuk of 10. Echter, door de aansturing van de wetgeving heeft u als consument nauwelijks een keuze.

blog monopolie - vrije keuze - Orange Monday vrijheidPostcode beleid
De GGZ hanteert namelijk het, sterk verouderde, postcodesysteem. Wat houdt dat in? Ik zal u een voorbeeld geven. Ik woonde eerst in Zeist, mijn huisarts verwees mij door naar GGz-instelling Altrecht. Waarom? Dat is de enige GGz instelling in Zeist. Ik had dus geen keuze …

In januari 2013 ben ik verhuisd naar Amersfoort. Na ruim 7 maanden behandeling en een goed contact met psychiater en SPV’er, wordt mij vriendelijk verzocht dan ook maar te verhuizen naar GGZ Centraal in Amersfoort, voorheen Zon & Schild. Uiteindelijk heb ik met veel moeite voor elkaar gekregen dat ik bij Altrecht mocht blijven.

blog monopolie - gevangen binnen systeem - Orange Monday

Ondertussen ben ik stabiel en nagenoeg ‘uitbehandeld’ en overweeg ik toch over te stappen naar GGZ Centraal of de Molemann Groep. In Amersfoort, een grote stad, zijn namelijk WEL 2 aanbieders. Ik laat u weten wat ik ga doen. Vooral, ik wil niet via een postcode ingedeeld worden, net zo als dat nu wel gebeurt met de kabelaanbieders!

Vrije keuze 2e lijns GGZ
Ik ben in ieder geval voor een ‘vrije’ GGz waar iedere potentiële cliënt of patiënt met psychische klachten  een KEUZE heeft om ZELF te kiezen voor zijn of haar EIGEN GGz-instelling. Tenslotte, iedere patiënt kan (als de huisarts geen wachtlijst heeft) zijn eigen huisarts uitkiezen die past bij de achtergrond van de patiënt. Man of vrouw, homeopathisch u noemt maar.

De stichting Orange Monday Foundation staat voor die verandering naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. En ja, we praten hier over ‘gezondheid’, dus enige regulering is op zijn plaats. Maar het bijna onmogelijk maken voor nieuwe GGz-instellingen in Nederland is het tegenovergestelde.

OMC - Omdat het nodig is .....

Toch gaat Orange Monday de uitdaging aan en opent in mei 2014 een GGz-Plus Instelling in de stad Amersfoort, waardoor wij de derde aanbieder van GGz-zorg worden. Marktwerking heet dat! Na een gedegen marktonderzoek zien wij dat er ruimte is in Amersfoort en in heel Nederland voor nieuwe initiatieven. De basis? Cliëntgericht werken en samen gaat het beter ….

Nieuwe Jeugdwet
De nieuwe Jeugdwet is in dit kader dan ook een enorme stap terug in de tijd. De Jeugd GGz wordt ondergebracht bij de Overheid en verwijderd uit de basis Ziektekostenverzekering. Welke ‘gek’ heeft dit kunnen bedenken? Was dit mevrouw Schippers of de heer van Rijn? Wat ik wel weet, is dat het ministerie van Volksgezondheid (VWS) een verkeerde koers vaart. Ik zie een kolossale Titanic op een enorme ijsberg varen. En … dan ben ik nog een positief denker.

blog monopolie - Jeugdzorg Titanic - Orange Monday

Dit kan en mag niet zo zijn …
De Orange Monday Foundation heeft zich dan ook 100% ACHTER de mensen achter de petitie nieuwe Jeugdwet geschaard. Blijf tekenen en steun uw, mijn en onze kinderen.

blog jeugdzorg - Transitie Jeugdzorg - Orange Monday

Wij gaan met Orange Monday VOOR kinderen. Zowel Orange Monday als OM Centers krijgt een eigen ‘KIDS’ afdeling omdat kinderen recht hebben op een GOEDE START van hun leven!

Warme groet, Martin

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Depressie, Het roer gaat OM!, Politiek en beleid, STIGMA, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Met twee maten meten … Hoezo #monopolie?

  1. H. Warmenhoven zegt:

    goeie zaak MJ, keuze mogelijkheden bieden. beperkende factor is dat veel mensen niet weten hoe te kiezen en waar het kwaliteitsverschil in zit. net als bij herstel van autoschade, achteraf weet je of de keuze juist was.
    de focus mag liggen op flexibiliteit en een handleiding/instrument of zoiets om de tot de juiste keuze te kunnen komen. ook hier geldt goedkoop blijkt maar al te vaak duurkoop.
    een hoge prijs vragen suggereert niet automatisch beter!. het opbouwen van de naam en ervaringsdeskundigen inschakelen icm professionals zou mij vertrouwen geven.
    maar wie ben ik?

  2. Dinah zegt:

    Formeel heb je gewoon vrije keuze. Het is niet zo dat Altrecht mag eisen dat je in hun postcodegebied moet wonen. Het academisch ziekenhuis in Maastricht is hier vorig jaar nog voor op de vingers getikt.
    En daarbij, er zijn altijd vrijgevestigde collega’s, zelfs in Zeist.

  3. Pingback: Zorgpremie is te hoog!? Dat is nieuws …. #zorg #GGz #zorgverzekeraars | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

