‘Blue Monday’? (G)EEN issue in Nederland, toch?

Update 20 januari 2014
Vandaag is het #OrangeMonday, geen #BlueMonday. De MEEST deprimerende dag bestaat namelijk niet, zeker niet voor ‘iedereen’. Lees mijn blog en zorg dat de #Hashtag #ORANGEMONDAY in de Top 10 van #Hashtags komt in Nederland.

Beat #BlueMonday – It’s #OrangeMonday 🙂

Deel dit blog met zoveel mogelijk mensen. Alvast mijn hartelijke dank, mede namens de stichting Orange Monday Foundation.

Fijne dag allemaal!!!

Martin Jan Melinga – oprichter Orange Monday

Update zaterdag 18 januari 2014
Vandaag krijgt Orange Monday welverdiende steun van het Fonds Psychische Gezondheid via Jean-Pierre van der Ven (lees artikel Telegraaf), hij vindt dat #BlueMonday meer aandacht verdient. Onze stichting vindt dat a.s. maandag al 2 jaar.

Tel je zegeningen op Blue Monday, zegt van der Ven. Wij zeggen; geef een feestje, omdat de Orange Monday gedachte (tegenhanger van Blue Monday) al 2 jaar bestaat! Kom naar Amersfoort, klik op onderstaande banner en meld je aan:

Event Blue Monday No Way - Orange MondayGraag tot ziens op maandag 20 januari 2014: Happy Orange Monday!!

Warme groet, Martin –  #samengaathetbeter

Nog 3 dagen … en dan is het zover, de ‘meest deprimerende dag’ van het jaar. Reden voor een feestje en een gezellig samenzijn … gewoon omdat het kan! Waarom? Op 16 januari 2012 is het gedachtegoed van de Orange Monday Foundation geboren, een soort verjaardag dus! Voor de oplettende lezer, inderdaad, Orange Monday is de tegenhanger van ‘Blue Monday’.
om-orange-happiest-color

De doelstelling van de Orange Monday Foundation is: het behartigen van de belangen van mensen met psychische klachten (zoals depressie) met als belangrijke tool: “Positief denken voor iedereen”. Vandaar ook oranje, de vrolijkste kleur …. Frank Sinatra zei het al, om in de muziek te blijven, want daar GAAT dit blog over …

Steun uit onverwachte hoek
De afgelopen 2 weken zijn Radio 2 en Q-Music in het ‘gat’ van Blue Monday gesprongen. Uiteraard is de Orange Monday Foundation daar heel blij mee. Radio 2 noemt het “Happy Monday”, wat ik wel een mooie naam vind en Q-Music gaat (in de gedachte van Michael Jackson) voor “Beat Blue Monday” … mooie initiatieven!

Blue Monday wordt Orange Monday - Q Music

Een korte uitleg Blue Monday
Voor alle DJ’s een korte uitleg. BLUE MONDAY bestaat NIET! Het is een compleet verzonnen dag en door een Engelse psycholoog berekend. Hij had waarschijn niet zo veel te doen. In de Engelstalige landen zoals Engeland en de VS is het flink opgepakt, ook door de media. Meer hierover leest u op onze site ………….

blog Blue Monday - Radio 2 doet mee - Orange Monday

Deprimerende dag geen depressieve
Voor de duidelijkheid: BLUE MONDAY is de meest deprimerende dag van het jaar volgens de berekening. Dus NIET de meest DEPRESSIEVE dag van het jaar. Want dat kan niet, vraag maar aan Frits Spits. Alleen mensen en dieren (primaten) kunnen depressief zijn. Een dag dus niet! Belangrijk voor al die miljoenen luisteraars dat ze goed geïnformeerd worden.

Blog blue monday - BB King - Orange Monday

Het woord ‘Blue’ kennen we natuurlijk ook in de muziek, we kennen het beter als de ‘Blues’, een melancholische muziekstijl afkomstig uit begin 20ste eeuw. De muziek werd gemaakt door de slaven in de Zuidelijke Staten  van Amerika. Een blues-icoon is natuurlijk B.B. King, King of the Blues!

Uiteraard ben ik bereid om maandag de 20ste zowel op Radio 2 als Q-Music aan de DJ’s en luisteraars uit te leggen wat Blue Monday is!

Blue Monday, nu even persoonlijk …
Blue Monday is natuurlijk niet één dag. De Orange Monday Foundation is ook niet opgericht voor één dag en is zeker geen eendagsvlieg! Voor miljoenen mensen is een langere periode ‘Blue Monday’ geweest of nog steeds. Een depressie voelt aan als één lange Blue Monday. Vaak is het ook de blues-achtige muziek die in die dagen, weken of maanden regeert. Muziek kan dan ook voor veel mensen een goede therapie zijn om te herstellen van hun depressie of andere psychische klachten.

Mij heeft het uiteindelijk geholpen. In mijn langste ‘Blue Monday’ van juni tot december 2011 (ruim 6 maanden) heeft muziek mij er doorheen getrokken. Zeker op het laatst het al eerder genoemde Serious Request (toen in Leiden) en natuurlijk de Top2000. Vandaar dat ik zo’n fan ben van beide radio evenementen …

Mijn eerste blog en Orange Monday
Op 31 mei 2013 schreef ik mijn eerste blog. Openheid over psychische klachten, DAT is waar ik voor sta en één van de redenen dat ik de stichting Orange Monday opgericht heb. Naast mijn werkzaamheden voor Orange Monday ben ik ook nog eens marketeer. Door de reacties van Radio 2 en Q-Music dacht ik, waarom niet?

blog Blue Monday - logo radio 2 - Orange Monday                  vierkant-logo-orange-monday-met-tekst          Blog Blue Monday - Logo QMusicNL - Orange Monday

Wat is er mooier dan dat zowel een commerciële als een publieke radiozender het fenomeen ‘Happy Orange Monday’ gaan oppakken en de handen in één slaan: Come Together is de passende slogan van Radio 2. Prachtige promotie voor onze jonge stichting Orange Monday en voor honderdduizenden luisteraars van deze zenders. Beide zenders hebben een marktaandeel van rond de 8% en per week samen zo’n 4 miljoen luisteraars.

OPROEP: lezers, Radio 2 en Q-Music
Ik ga er voor en hoop dat de beide zenders het ‘Orange Monday’-initiatief mooi vormgeven aanstaande ‘Blue Monday’ 20 januari 2014. Wat mij betreft, ontstaat ook op deze dag een traditie, een radio-event dat elk jaar terugkeert. In navolging van Serious Request en de Top 2000 als derde “Happy Orange Monday” op Blue Monday!

Ik roep mijn trouwe lezers op het blog te delen op de diverse sociale media als WordPress, Twitter, LinkedIn en Facebook. Hoe meer steun, hoe beter. En als u de website van Orange Monday doorbladert, ziet u wel waarom.

Social Media MJM - WordPress Icon               Social Media MJM - Twitter Icon               Social Media MJM - LinkedIn Icon              Social Media MJM - Facebook Icon

Alle DJ’s van de zenders krijgen van mij een tweet over mijn blog en ik zal het blog ook mailen aan de beide zenders. Ik heb er zin in … een positieve uitdaging!

Event Blue Monday No Way - Orange Monday

Event: Blue Monday? No Way! It’s Happy Orange Monday
Tenslotte, mensen vragen mij wat het programma is van het Event. Op Facebook staat een korte omschrijving van de bijeenkomst. Blue Monday staat voor verandering, vanaf maandag gaat het alleen maar beter en gaan we richting lente. Het is de verjaardag van Orange Monday, 2 jaar positief denken binnen de Geestelijke Gezondheidszorg!

Een feestje dus, en een mooie gelegenheid voor gelijkgestemden om elkaar te ontmoeten in Wereldrestaurant Dara in Amersfoort. Belangrijkste boodschap van Orange Monday die dag: 2014 het jaar van de samenwerking en de opening van het eerste OM Centers! Reden genoeg om te komen als je in de buurt van Utrecht of Amersfoort woont!

U bent vanaf 19.30 uur welkom! Graag tot ziens 🙂

Warme Groet, Martin

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in 3FM Serious Request, Acceptatie psychische klachten, Blue Monday, Depressie, GGZ, Muziek - Music (is my first love), Orange Monday, Over Martin Jan Melinga, Qmusic NL, Samenwerking GGz, Social Media en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op ‘Blue Monday’? (G)EEN issue in Nederland, toch?

  1. Pingback: Happy Orange Monday – Beat Blue Monday | Martin Jan Melinga

  2. Je laat een mooie manier van positief omdenken zien, Martin Jan. Geweldig. En ja muziek is zo belangrijk. Mooi om op zo’n muzikale manier Orange Monday op de kaart te zetten.

Geef een reactie

