Oproep : vaders en moeders met een falende omgangsregeling!

Afgelopen vrijdag kreeg ik via mijn  advocaat de zoveelste brief  van één van de moeders van mijn kinderen. Waar gaat het om? Herstel van een bestaande omgangsregeling. Hoe lang ben ik daar al mee bezig? Sinds het najaar van 2011. Resultaat tot nu toe? GEEN!

blog vaders - kind vader handjes - Orange Monday

It’s Time To Change NL
Wat is de ‘case’? Ik zal het u in het kort vertellen. Door mijn bipolaire stoornis kwam ik in de zomer van 2011 in een zware depressie (van 7 maanden)  terecht. Doordat ook door bovengenoemde stoornis (en een foute diagnose van GGz) mijn toenmalige relatie werd verbroken EN ik geen inkomsten had uit mijn bedrijf kwam ik bij mijn moeder te wonen. Sinds juni 2011 heb ik geen van mijn kinderen meer gezien. De moeders namen de touwtjes in handen en stelden eisen.

Wat waren de eisen? Een eigen woning (bij mijn moeder mocht ik ze namelijk niet meer ontvangen van de moeders), een inkomen en vervoer zodat ik mijn kinderen mocht komen halen en mijn geestelijke gezondheid, mijn foute diagnose heeft naast mijn bipolaire stoornis een grote rol gespeel. Absurde eisen, die mijn inziens sowieso al niet meer in het belang van de kinderen zijn. Stabiliteit? Logisch, ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen in een stabiele omgeving opgroeien. Sinds maart 2012 ben ik onder behandeling en sinds mei 2012 stabiel. Voor mijzelf en voor mijn kinderen. In mei 2013 was ik zelfs zover dat ik “Mijn eerste blog” geschreven heb.

blog vaders - meisje - Orange Monday

Te lang geleden
Vanaf het najaar van 2012 waren de eisen vervuld en vanaf 14 januari 2013 had ik ook nog eens de eigen woning die ‘nodig’ was. De 3 moeders zijn vervolgens, eind 2012, door de advocaat op de hoogte gesteld van de nieuwe situatie. Ondertussen al ruim één jaar niet één keer mijn kinderen mogen zien! Sterker nog, ik word behandeld als een crimineel.

Op de brieven van mijn advocaat wordt door slechts één van de moeders gereageerd. Nog steeds onder (absurde) voorwaarden zou ik mijn dochter (15) mogen zien. Tevens wordt er een naamswijziging doorgevoerd, dochter heeft vader al zo lang niet gezien…. Dat vader door moeder zijn kind niet meer mag zien, wordt zowel door de kinderbescherming (aanwezig bij de zitting) als door de rechter niet gezien. Deze zitting was in het voorjaar en de uitspraak vlak voor de zomer. Mijn dochter draagt nu ook mijn naam niet meer. Dank aan het (falende) rechtssysteem hiervoor.

blog vaders - justitie - orange Monday

Omgangsregeling – ontstaan
In 1999 ben ik gescheiden van deze moeder, mijn dochter was toen 1 jaar oud. De besproken omgangsregeling was één dag in de week, op dinsdag de hele dag. Op dat moment was dat prima. Echter toen mijn dochter 4 jaar werd, was dat niet meer voldoende. In der minne was, toen ook al, onmogelijk. Het gevolg was een rechtszitting bij de familierechter en nog een Hoger Beroep bij het gerechtshof in Amsterdam. In 2003 kwam de definitieve omgangsregeling tot stand.

Periode 2003 – 2011
In deze periode kwam de moeder de omgangsregeling nog redelijk goed na. Echter er waren een paar dingen die in die 8 jaar al een signaal gaven, die ik helaas toen nog niet zag,  voor wat er nu is gebeurd:

  1. Ik moest mijn dochter altijd halen en brengen (ook toen ik door omstandigheden geen auto had). Zo stond het in de uitspraak van de rechter.
  2. Ruilen was geen optie – mijn dochter heeft al die jaren Vaderdag ‘gevierd’ bij haar moeder en Moederdag bij haar vader. Vreemd? Ja!
  3. De omgangsregeling van vrijdag 12 uur tot zondag 18 uur werd steeds verder afgekalfd. Uiteindelijk werd de regeling, vanaf vrijdag 16 uur en daarna zelfs zaterdag vanaf 9 uur.

Al die jaren heb ik de ‘wijzigingen’ die ten koste gingen van het contact tussen dochter en vader toegelaten. Om de lieve vrede, omdat ik bang was mijn dochter helemaal kwijt te raken enzovoort. Bekende uitspraken van de moeder van mijn dochter: “Als je geen auto hebt dan regel je er maar één”, “Ik kom je dochter niet brengen” en de ergste bij het Gerechtshof als antwoord op de vraag wat zij de meest ideale omgangsregeling vond: “Geen!”

blog vaders - vader puzzel - orange monday

Periode vanaf mei 2011
Ook in deze periodes geprobeerd positief te blijven en de ‘lieve’ vrede te bewaren, alles omdat ik mijn dochter niet wilde betrekken in de discussie tussen moeder en vader. Tot vandaag dus.

Wat te doen? Aangifte artikel 279 strafrecht!
Door de jaren heen heeft deze moeder haar dochter ook zodanig (negatief) beïnvloed, dat dochter haar vader niet meer face to face wil ontmoeten en het contact alleen nog via Whatsapp verloopt.

Zolang ik niet van standpunt verander, zal de moeder van mijn dochter een herstel van de omgang tussen dochter en mij niet toestaan! Is zij de baas van Nederland? Nee! Er is een bestaande omgangsregeling die eenzijdig is opgezegd door de moeder. Dat mag niet! Ze had dat via de rechter moeten doen maar heeft dat NIET gedaan omdat ze wist dat er dan een onderzoek zou komen van de rechter (lees; kinderbescherming).

Deze maand ga ik, in overleg met mijn advocaat, aangifte doen tegen deze moeder met betrekking tot artikel 279 van het Wetboek van Strafrecht. Waarom? Omdat het nodig is, mijn dochter wordt tegengehouden haar vader te zien door haar moeder terwijl ze daar gewoon recht op heeft.

blog vaders - wetboek-strafrecht - Orange Monday

Waarom deze blog?
Ik roep bij deze alle vaders en moeders op die ook vanwege het NIET nakomen van de omgangsregeling hun kinderen niet mogen/ kunnen zien. En vooral bij hen waar het gebeurd vanwege ‘psychische’ redenen zoals een GGz-diagnose.
De Orange Monday Foundation zal elke aangifte ondersteunen en het tevens politiek (minister van Justitie) aankaarten. Moeders of vaders die de omgangsregeling niet nakomen zijn zelden via de gewone rechtswegen aan te pakken. Ook aangiftes artikel 279 worden nauwelijks serieus genomen. It’s Time To Change!

Zit jij in een soortgelijke situatie? Meld je dan zo snel mogelijk aan via martin@orangemonday.nl, Bellen kan ook als je eerst meer info wilt: 06 – 42 93 13 46

Ik hoor snel van u.

Warme groet, Martin

PS: Ook bovenstaand blog is een goede reden om de petitie tegen de nieuwe Jeugdwet te tekenen. Klik op onderstaand logo en teken vandaag nog! Op naar de 75.000 handtekeningen op 14.01.2014 Thanks 🙂

blog jeugdzorg - Transitie Jeugdzorg - Orange Monday

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Bipolaire Stoornis, Diagnose, Echtscheiding, Faillissement, Het roer gaat OM!, Omgangsregeling kinderen, Over Martin Jan Melinga, Politiek en beleid, Psychische diagnose, Rechtssysteem, STIGMA, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Oproep : vaders en moeders met een falende omgangsregeling!

  1. shivatje zegt:

    Erg eigenlijk dat je zo moet vechten om je kinderen te zien.

    • Klopt! Te bizar voor woorden en ik ben niet de enige. Vandaar mijn oproep via deze blog! Ik hoop dat er veel mensen gaan reageren en samen met mij de ‘strijd’ aangaan voor onze kinderen. 🙂 It’s @TimeToChangeNL (Twitter)

      • shivatje zegt:

        Martin ik hoop het voor jou en al de andere die de durf mogen nemen en jou te contacteren.
        Zelf woon ik in België en weet ik dat sommige vaders ook moeten vechten voor hun kind. Omdat de omstandigheden het soms niet toelaten geen aparte kamer of dat de moeder de vader beschrijft als agressief.
        Maar met de nodige en goede hulp blijft het altijd hun vader en moet er altijd voor een regeling getroffen worden. Zelf voor de school en andere inspraken.

  2. Hoezo “foute diagnose”…Is er dan Klachte gedaan bij Klachtencommissie en verder Tuchtcollege bijvoorbeeld? Daarnaast: Heeft u beiden “gezag dan behouden” over kinderen? En 279 kan alleen als er sprake is van weghouden kinderen bijvoorbeeld (vervreemden….) en beide ouders GEZAG hebben. Probleem is dat dat gezag vaak niet langer wordt gegeven door Familierechters aan dan vaders. Maar ja zo ken ik zat gevallen waarin Borderlinemoeders achter mekaar de zaken belazeren en ook DIE overlapping trouwens was al JARENLANG aangetoond inzake manipulatie van kinderen na scheiding gepleegd door dan zulke moeders….Vandaar dat je ernaartoe moet in Nederland inzake kinderrecht en bescherming dat deze lieden zeer zeer zeker geen gezag meer moeten krijgen per automatisme al niet bij geboorte en wellicht ervoor al niet! I sommige zaken gebeurt het al zo….GELUKKIG nu!
    Vervreemding echter vadervervreemding is in gewone gevallen kindermishandeling. Dat zei Hoefnagels (em.hoogleraar ov) al en de man had natuurlijk volkomen gelijk. In Nederland laten ze (ook de verzwijgende “ggz” trouwens) zulke daders vrouwen gewoonweg lopen. Hoe fout…

    • Beste Bart, bedankt voor je reactie. Er is een bestaande omgangsregeling (door de rechter vastgesteld in 2003) en ik heb het ouderlijk gezag over mijn dochter.

      Wat betreft de foute diagnose, deze is erkent door mijn GGz pyschiater en formeel, na 1,5 jaar pas, geschrapt uit mijn GGz dossier.

      De aangifte artikel 279 is dus legitiem en een uiterste redmiddel.

      Ik heb ondertussen ook het nodig gelezen over vadervervreemding (ouderverstotingssyndroom) ook wel PAS genoemd. Wat ik nog niet wist is dat het onder kindermishandeling valt. Ik ga de heer Hoefnagels googlen. Zeker fout …

  3. Janne zegt:

    Ik begrijp de pijn en het verdriet. Je kunt echter enorme schade toebrengen door de moeder strafrechtelijk te gaan vervolgen. Een juridische strijd tussen beide ouders met als inzet de kinderen kent alleen maar verliezers en de grootste verliezer is je kind. Is dat het waard? Maak niet meer kapot dan je lief is…

  4. wouda zegt:

    dit verhaal staat niet op zich zelf ik ondersteun ouders zowel moeders als vader waarbij ik dit dus tegen kom kan een stukje van een verhaal van een ouder vertellen deze ouder zijn ex is verslaafd heeft twee kinderen die al jaren niet meer thuis wonen voor ruim 2 jaar terug trouwt deze ouder met de de verslaafde ouder hier uit wordt een dochter geboren maar deze ouder is het zat en gaat onder bedreiging het huis uit kind staat onder ots maar ouder mag zijn kind niet zien want hij zou agerresief zijn dit terwijl moeder nog steeds drugs gebruikt. vader heeft nu geen contact met zijn dochter

  5. jusd zegt:

    Dit is op Jusd herblogd.

  6. Zo herkenbaar 🙂 thnx voor het delen! respect.

Geef een reactie

