Tweepolig (bipolaire stoornis) en Yin-Yang!

Update 1 januari 2014
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! Geluk en gezondheid en dat uw wensen (in ieder geval voor een deel) mogen uitkomen in 2014.

In mijn ode aan de ‘Lijst der Lijsten‘ kwam bewust één ding niet aan de orde. Ik heb er wel een paar keer over getweet. Ongekend het hoge aantal artiesten met een bipolaire stoornis in de top 100 van de #Top2000, zelfs in de top 20 🙂 De hoogste bipolaire notering is nummer 13 Guns N’Roses met het wonder mooie ‘November Rain’.

blog tweepolig - Axl Rose - Orange Monday

Een bloemlezing … Sinead O’Connor (10 jaar foute diagnose), Sting (Police), Peter Gabriel (Genesis), Jimi Hendrix, Amy Winehouse, Brian Wilson (The Beach Boys) en Axl Rose (van Guns N’ Roses). Bijzondere mensen, prachtige muziek. In totaal dus 39 noteringen in de Top 2000 (voor zover wij weten). En dan weet ik nog niet eens welke andere artiesten psychische klachten hebben of hebben gehad zoals depressie. Want niet iedereen is open over zijn of haar psychische klachten!

blog Tweepolig - Update 2013 2014 - Orange Monday

Bij deze dus een hart onder de riem voor alle mensen die net als ik een bipolaire stoornis hebben, ga voor je mogelijkheden en doe dat in 2014, een nieuw jaar met nieuwe kansen!

Dit geldt natuurlijk ook voor mensen MET (andere) psychische klachten of mensen ZONDER psychische klachten. Het jaar 2014 is het jaar van acceptatie, wie of wat je ook bent of hebt! Happy New Year 🙂

Warme groet, Martin

Blog 8 juli 2013
Afgelopen zondag was er een leuke discussie op Twitter over bipolaire stoornis. Op dat moment dacht ik; dat is een leuk onderwerp voor mijn wekelijkse #OM blog op maandag.

De letterlijke vertaling van tweepolig is: “Techniek waarbij ‘waar’ en ‘niet-waar’ worden voorgesteld door polair tegengestelde spanningen”.  Klinkt mij te technisch, maar ik denk dat iedereen er wel een beeld van heeft. Over beelden gesproken, iedereen kent dit plaatje wel ….

 Tweepolig - yin_yang3

Volgens Wikipedia: “Yin en yang (☯) zijn Chinese begrippen die verwijzen naar twee tegengestelde principes of krachten waarvan alle aspecten van het leven en het universum doordrongen zijn. Het Yin-Yang symbool is de Oud-Chinese voorstelling van de kosmische dualiteit, waarbij yin vrouwelijkheid (aarde, koude, het noorden, vochtigheid) symboliseert en yang mannelijkheid (hemel, warmte, het zuiden, droogte). Het zijn echter niet louter tegenstellingen, maar vooral complementaire (elkaar aanvullende) waarden”

Als ik dan aan tweepolig denk, denk ik behalve Yin en Yang, ook aan de volgende logische, al of niet aanvullende ‘tegenhangers’:

Zwart en Wit   |    Zon en Maan   |   Zon en Regen  |    Hard en Zacht   |   Links en Rechts

Licht en Donker   |    Man en Vrouw    |    Hond en Kat    |   Warm en Koud   |  Rijk en Arm

Allemaal tweepoligheden in ons dagelijks leven. We kunnen gewoonweg niet zonder deze tegenpolen . Kun je je een wereld zonder vrouwen (of mannen) voorstellen? Kun je je een leven zonder de maan of zonder de zon voorstellen? Je kunt je er een voorstelling van maken, maar meer dan ook niet. Niet realistisch.

Andere vraag; kun je je er een voorstelling van maken dat je de ene dag een vrouw bent en de andere dag een man? Vast een wens voor veel mensen, maar ook dat kan niet.

Stel je dan nu het leven voor van iemand met een bipolaire stoornis.

Wat is dat nu een eigenlijk, een bipolaire stoornis? Dit is een goede omschrijving op Wikipedia: 

 “Een bipolaire stoornis is een stoornis die wordt gekenmerkt door wisselende stemmingen, dan weer manisch of hypomaan, dan weer depressief. Het wordt gerekend tot het affectieve spectrum en komt bij 2-4% van de bevolking voor.[1] De manische periode is het tegenovergestelde ofwel de tegenpool van een depressieve periode, vandaar de term bipolair (tweepolig).

De stemmingswisselingen kunnen af en toe optreden, met periodes van een normale stemming tussendoor, maar ook snel achter elkaar. Snelle en wisselende op elkaar volgende vormen van stemmingen heet “rapid cycling”. Ook gemengde episodes komen soms voor.

Deze stoornis openbaart zich vaak voor het eerst tijdens of na de adolescentie.

In het verleden sprak men van een “manisch-depressieve stoornis” (MDS), een term geïntroduceerd door de Duitse psychiater Emil Kraepelin De term bipolair werd in 1953 voor het eerste gebruikt door Karl Kleist. Deze term benadrukt de tweepoligheid van de ziekte: van tijd tot tijd extreem uitgelaten of juist extreem neerslachtig”

Tweepolig Blog the-mask-of-zorro-original
Iemand die een bipolaire stoornis heeft, is tweepolig. Dat betekent dat hij (of zij) één periode ‘manisch’ en één periode ‘depressief’ is. Die periode bestaat uit enkele uren, enkele dagen of enkele weken. Soms zelfs enkele maanden. Je begrijpt dat het net als bij het voorbeeld (man of vrouw) uitermate vervelend is (understatement) en slopend voor het lichaam. Veel mensen vallen veel af en komen vervolgens weer veel aan. En dan in rap tempo.

Het is een ‘klote ziekte” zoals één van mijn Twitter genoten zei. Tijdens een manische periode kun je je overmoedig voelen en je onverantwoordelijk  gedragen, waardoor er (financiële, sociale en relationele) problemen kunnen ontstaan. Een depressieve periode kan ronduit beangstigend zijn. Het aantal zelfdodingen onder mensen met een bipolaire stoornis is hoog.

Gelukkig is er voor een groot deel van de mensen met een bipolaire stoornis een remedie (lithium en behandeling). Maar voor een groot deel ook niet. De wetenschap is nog zoekende en mensen die geen passende medicatie hebben blijven in de “rollercoaster” van pieken en dalen. Deze mensen zoeken hun “Yin en Yang”, hoe ga je om met je of wel heel zwarte en soms heel witte kijk op het leven.

Tweepolig Blog Amadeus

Voor de duidelijkheid, een bipolaire stoornis is genetisch doorgegeven en is ongeneeslijk! Ik hoor bij de categorie 1 en heb het geluk dat ik zeer goed en snel reageerde op mijn medicatie, lithium. Ik heb een zware tijd van 4 manische periodes en 3 depressieve periodes ‘overleefd’. Ik weet dat ik ‘geluk’ heb, dat ik het overleefd heb en een relatief mooie toekomst heb.

Dat was voor mij ook één van de belangrijkste redenen om de stichting Orange Monday Foundation op te richten in september 2012, omdat IK  het KAN! Ons doel is duidelijk:  “De behartiging van de belangen van mensen met een (manische) depressie. Zowel wat betreft gezondheid en herstel als wat betreft hun maatschappelijke situatie.” Wij voegen de daad bij het woord met de oprichting van de nieuwe @OMCenters. In latere blogs meer hierover. Volg onze nieuwe website die later deze maand online gaat.

OMC - Omdat het nodig is .....

Tenslotte, de aanleiding van de discussie aan het begin van dit blog werd veroorzaakt door twee tweets die ik stuurde over Mozart en Beethoven. Ik heb een bipolaire stoornis en ben trots dat deze twee briljante componisten deze stoornis ook hadden. Trots dat Churchill en Marilyn Monroe bij dezelfde groep horen. En bij de nog levenden; Sting, Peter Gabriel en Catherina Zeta Jones, laatstgenoemde had recent haar ’çoming out’. Kijk voor de volledige lijst op: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_people_with_bipolar_disorder

Wat ik jammer vind, en velen met mij, is dat in bovenstaande lijst bekende (levende) Nederlanders helaas ontbreken. Het taboe dat rust op een psychische aandoening moet verdwijnen; liefst vandaag nog! Daarvoor zijn alle campagnes, zoals nu van http:/www.sire.nl bedoeld.

It’s Time To Change – Laten we er over praten ……

NB: “Tweepolig” is ook een blog geschreven door Max die zijn ervaringen deelt op http://www.tweepolig.nl/blog/mijn-verhaal

Warme groet, Martin

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Bipolaire Stoornis, Het roer gaat OM!, Orange Monday, Over Martin Jan Melinga, Psychische diagnose, SIRE, STIGMA, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Tweepolig (bipolaire stoornis) en Yin-Yang!

  1. Pingback: President met psychische klachten? | Martin Jan Melinga

  2. Met veel plezier las ik je blog over bipolair en yin yang, Martin Jan. Zo mooi om in één blog zoveel duidelijke en zinvolle info te kunnen lezen over de bipolaire aandoening. Mijn facebookpagina gebruik ik bewust als platform om deze aandoening een gezicht te geven zodat er meer begrip komt en hierdoor meer mensen bekend raken met deze aandoening. Er is een gezegde: ‘Wat de boer niet kent dat eet hij niet’. Door informatie te delen en erover te praten denk ik dat na verloop van tijd de angst om erover te praten afneemt en mensen eerder signalen herkennen en de juiste hulp zoeken. Jouw stichting Orange Monday draag ik een warm hart toe. Heel veel succes in 2014. Warme lotgenotengroet, Truus.

  3. Pingback: Soms moet je een keuze maken … 1e #WorldBipolarDay – Zondag 30 maart 2014 #weekvandepsychiatrie #manischdepressief | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

