Blue Monday wordt … Orange Monday!

Update 15 januari 2014
In de #BlueMonday jingle van Q-Music werd gezegd: “de meest depressieve dag van het jaar”. Via ons nieuwe account @BlueMondayNoWay hebben wij aangegeven dat dit ‘meest deprimerende dag’ moet zijn. We kregen reactie en Q-music heeft het aanpast.

Voor de duidelijkheid, alleen mensen en dieren (primaten) kunnen depressief zijn. Nu nog de steun voor het Orange Monday Event – Blue Monday? No Way!! en dan zijn wij helemaal blij!! Aanmelden kan via onderstaande ‘smiley’. Fijne dag 🙂

Update 14 januari 2014
Speciaal voor ‘onze’ geboortedag is er een speciaal Twitter account aangemaakt: Blue Monday No Way! (klik op de link om naar Twitter te gaan) Waarom? Omdat het sinds 16 januari 2012 geen #BlueMonday is maar @OrangeMondayNL

blue-winking-smileyBlue Monday – Now Way! It’s Orange Monday – klik op de smiley!

Update 10 januari 2014
De stichting Orange Monday Foundation heeft haar naam te danken aan de meest deprimerende dag van het jaar. De zogenaamde “Blue Monday” op 16 januari 2012 vond ik helemaal geen Blue Monday maar ORANGE Monday!!

Blue Monday

Blue Monday wordt Orange Monday
Onderstaand blog legt u uit waarom het nodig is om van de negatieve Blue Monday een positieve Orange Monday te maken. Orange Monday is ontstaan op 16 januari 2012.

OM - Omdat het nodig is ....Maandag 20 januari 2014 – Blue Monday
Maandag de 20ste is het weer zo ver, de volgende Blue Monday. Voor Orange Monday aanleiding om daar uitgebreid aandacht aan te besteden in Amersfoort, centraal in Nederland en voor iedereen bereikbaar.

Klik op onderstaand plaatje  en meld je aan op Facebook.

Change your attitude - Orange Monday - Twitter2

Thema: Samenwerking! In mijn blog “Samen gaat het beter … ook in de GGz” roep ik op tot samenwerken. Juist ook met de Jeugdwet. Onderaan dit blog kunt ook U tekenen voor de petitie tegen de nieuwe Jeugdwet. 

Wij hebben uw hulp en ideeën nodig!
Over 10 dagen is het al zover. Om er een leuk, gezellig en succesvol evenement van te maken, hebben wij UW hulp en ideeën nodig. Wij denken bijvoorbeeld aan een band die haar bijdrage wil leveren. Graag horen we meer over jullie ideeën en invulling daarvan om van BLUE Monday ORANGE Monday te kunnen maken. Hoe meer mensen, hoe meer vreugd! Onderstaand plaatje lijkt mij al een goed idee …

Blue Monday wordt Orange Monday - Q MusicSinds 4 januari promoot Q-Music ook Blue Monday … Ga naar de site en noem ons  initiatief, wellicht krijgen we Q-Music ook mee in ons Event!

Alles wat goed is komt in 3, over de derde kans vertellen wij u binnenkort meer! Een tipje van de sluier? Het vindt plaats tijdens de Week van de Psychiatrie!

Grappig trouwens hoe actueel onderstaand blog is, ik heb enkele zaken aangepast aan de huidige tijd, namelijk 1 januari 2014, de eerste dag van een NIEUW jaar!

Graag horen we snel van jullie 🙂

Een positieve en warme groet, Martin

Blog 5 juli 2013
Zoals u in mijn blogs heeft kunnen lezen, heeft mijn bipolaire stoornis een behoorlijke impact gehad op mijn leven. Onbegrip vooral … eenzaamheid, geen controle hebben over mijn leven, financiële en juridische problemen, te veel om op te noemen. Maar voor mij is dat verleden tijd!

IK heb er een streep onder gezet en IK ga verder met mijn leven. Als andere mensen vinden dat ze dat moeten ondermijnen, moeten ze dat vooral doen.

IK ga uit van positieve energie en bouw aan een nieuwe toekomst niet alleen voor mijzelf maar ook voor andere mensen. Gezien de omstandigheden een krachttoer, maar ook de Mount Everest wordt niet in één dag beklommen.

A Time To Change clock 1

Maandag 16 januari 2012 – Blue Monday
De start voor de bouw aan mijn nieuwe toekomst is ontstaan in mijn laatste manische periode. Die dag kwam de hashtag #BlueMonday voorbij op Twitter. Het was die dag heel mooi weer. Ik dacht: “Blue Monday, het is voor mij #OrangeMonday!” Vervolgens werd onze hashtag één van de ‘trending topics’ die dag. Dezelfde week heb ik de domeinnaam aangevraagd en een paar dagen later was de site er: www.orangemonday.nl. Positief denken in Nederland 🙂

OM Blog foto - mount-everest-at-sunset

Woensdag 5 september – Oprichting stichting Orange Monday Foundation
In de zomer van 2012 leerde ik iemand kennen. Zij zei tegen mij, daar moet je meer mee doen, met Orange Monday. Positief denken, is een basis voor iedereen, maar vooral voor mensen die onder behandeling zijn bij de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz). Aangezien ik ondertussen al een paar maanden (sinds mei 2012) stabiel was door mijn medicatie, dacht ik; “Ja! Ja, ik ga de negatieve energie die ik ervaar omzetten in positieve” en heb vervolgens een stichting opgericht, waarmee ik andere mensen kan helpen die in soortgelijke situaties zijn beland als ik. Ik kan het, ik neem mijn verantwoordelijkheid en …. het kan anders binnen GGz. Want daar had en heb ik mijn ideeën wel over.

Maandag 23 januari 2013 – Blue Monday wordt Orange Monday
Het werd uiteindelijk een heftig najaar. U kunt dit lezen in mijn andere blogs, maar in het kort, een afgewezen WSNP, uitspraak faillissement op 14 januari 2013 (gelukkig op 24.09.13 opgeheven) en een heleboel gedoe. Ondanks deze tegenslagen werd op maandag 23 januari 2013 de Stichting Orange Monday middels persberichten en een Twitteractie gelanceerd. Ons Twitteraccount heeft ruim 2.000 volgers (november 2.500) en groeit nog steeds ….

Tevens het startsein voor veel ontwikkelingen. Sinds januari 2013 is er veel gebeurd.

LOGO-Orange-Monday-nieuw-2

Betekenis #OM logo: het ‘Infinity’ – oneindigheidsteken en de ‘cirkel’ (samenwerking) in elkaar gevlochten. Het logo staat voor oneindige samenwerking en de Oranje ‘O’ staat uiteraard voor de stichting Orange Monday Foundation.

We hebben sinds april 2013 alweer 7 OM Meet Ups georganiseerd in Amersfoort waar mensen met elkaar kunnen praten over de GGz en hun persoonlijke ervaringen. En nu dus de 1e OM Meet Up in Den Haag! Vooruitgang en verbinding!

We zijn druk bezig met de opzet en ontwikkeling voor het eerste OM Center in de provincie Utrecht. Wij staan voor verandering en voegen ook de daad bij het woord. Het voorjaar van 2014 gaat het eerste OM Center open met coaches en andere hulpverlening richting cliënten in de GGz. Een GGZ Plus instelling met (para) medische hulpverlening en sociaal maatschappelijke, financiële en juridische ondersteuning voor onze cliënten.

Samenwerking is waar het bij Orange Monday omdraait, onderling (coaches en hulpverleners) maar ook in de breedte binnen de GGz ‘wereld’. Het wordt tijd dat er één organisatie komt die een samenwerkingsverband heeft met alle particulieren initiatieven (en dat zijn er nogal wat) en die samenwerkt met de huidige reguliere GGz. Orange Monday heeft zich dat ten doel gesteld.
5-mannetjes-4-grijs-en-1-oranje-cool-stichting-goede-doelen.jpgVandaag
Vandaag is het vrijdag 5 juli 2013. De vakantieperiode breekt aan, maar de mensen die achter Orange Monday staan, gaan gewoon door. Wij willen kunnen laten zien dat wij op de goede weg zijn. Een nieuwe website (vanaf november 2013) met het nieuwe logo en de hoofdlijnen van het plan rondom Orange Monday Centers (via Twitter @OMCenters) worden dan gepresenteerd. Een visie voor de komende 5 jaar. We staan voor verandering, maar verandering kost tijd. We mogen zeker trots zijn die dag. Dat is dan toch maar bereikt!

Hoe sta ik hier persoonlijk in? Ik ben blij dat ik een optimist ben, gezegend met een ‘vrolijk’ karakter en dat ik daardoor in staat ben mede vorm te geven aan een stichting die in de groei is. Positief denken, is daarbij onze slogan. Met positief denken bereik je veel, mits je binnen de realistisch gestelde doelstellingen blijft. Daar weet ik alles van (ervaringsdeskundige) en heb ik veel van geleerd. Onze doelstellingen zijn haalbaar en noodzakelijk. Misstanden binnen de GGz moeten omgezet worden in goede behandeling en toekomstperspectief.

cama-sofa-naranja-oranje-bank.jpg

Nederland kent 4 miljoen mensen (1 op de 4) die in meer of mindere mate te maken hebben (gehad) met geestelijke gezondheid. Dat zijn heel veel mensen. Het kan uw buurman zijn, uw moeder of een ander familielid, misschien uw beste vriend(in) wel. Veel van deze mensen krijgen er elke keer opnieuw mee te maken (recidiverend). Juist het voorkomen (van terugval) is één van de taken die wij ons gesteld hebben.

Wij zeggen: ‘Het is Time To Change NL’ in navolging van de succesvolle Engelse (anti-stigma) campagne. Ook de SIRE-campagnes hebben de komende 4 maanden de GGz als thema. Wij zien verandering, vooral als we met elkaar samenwerken, een nieuwe visie uitzetten en vooral ….

Laten we met elkaar praten!

Warme groet, Martin

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Blue Monday, OM Meet UP, Orange Monday, Samen Sterk tegen Stigma, Samenwerking GGz, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

