3FM Serious Request … een serieus verzoek :-) #SR14

Ik ben een fan van Serious Request. Al jaren volg ik wat er gebeurt met de ‘mannen’ van 3FM die zich hard maken voor het Rode Kruis en haar activiteiten. Op dit moment staat ook de TV aan, net als afgelopen dagen. Radio ‘kijken’ is leuk, vind ik. Radio kijken geeft een andere dimensie aan het begrip luisteren. Ik ben visueel ingesteld dus voor mij zou het elke dag mogen …

KVDV-Glazen Huis overzicht

Afgelopen woensdag schreef ik mijn blog “We moeten gewoon (niet) zeiken … #SR13”. De moraal van dat verhaal was dat we in Nederland veel te veel ongenuanceerd zeiken.  Dat standpunt verander ik ook niet. Nederland kan en mag veranderen … Negatief taalgebruik is ‘mode’ geworden in Nederland, net als een negatieve levenshouding en levensstijl. Het bekijken van Serious Request is dan een warme douche … in één woord: positief. Mooi!

Het Nederlandse nieuws
Als ik de krant lees, wat ik dagelijks doe, en ik zou overal op ‘moeten’ reageren dan werd ik blogger van beroep. Het ene misstand na het andere wordt ‘aan de kaak’ gesteld de laatste jaren. Nederland telt meer klokkenluiders dan er kerken zijn, we ‘mogen’ geen fouten meer maken. Of het nu de (Geestelijke) Gezondheidszorg is, het onderwijs, de voorzitter van de 2e kamer. U roept, ik schrijf wel ….

Help ik ben manisch

Klik op het plaatje en lees “Mijn eerste blog: Wie ben ik?

Ik ga dus niet overal op reageren. Ik blijf bij mijn ritme van 2,33 blogs in de week.  In week 22 van dit jaar ben ik begonnen met het schrijven van blogs. Mijn eerste blog blijft zijn charme houden, mijn ‘coming out’ wat betreft mijn bipolaire stoornis. Vervolgens maatschappijkritisch met daarin een vleugje van mijn eigen leven verwerkt. Een mooie oefening voor mijn boek dat in mei 2014 uitkomt, maar dat terzijde. Afgelopen week ging ik door de mijlpaal van 20.000 views heen en ik maak hierbij gebruik van de gelegenheid om iedereen te bedanken voor het lezen van mijn blogs via deze Kerstgroet!

2013 Kerstkaart Orange Monday

Marketing formule
Als marketeer pur sang kan ik alleen maar zeggen,  het marketingconcept 3FM Serious Request krijgt een dikke 10. De organisatie is ondertussen bijna het hele jaar bezig met activeren van mensen, scholen en organisaties. Het lijkt of heel Nederland ‘achter’ Serious Request staat. Vijf dagen bijzondere radio is het resultaat, respect. Toen SR begon in 2004 (10 jaar geleden dus) was de bestemming van de opbrengst een legitieme keuze.

Nu blijkbaar ook nog, de reportages van Eric Corton roepen gevoelens op bij mensen. 800.000 Kinderen die sterven aan diarree is dan ook verschrikkelijk en een goed onderwerp op scholen. Laten we beseffen dat wij het hier goed hebben en mensen in andere delen van de wereld niet. Toch heb ik er zo langzamerhand moeite mee. Sorry, ook een kritisch geluid …

Blog SR13 Tunnelvisie - Orange Monday Tunnelvisie
Het zal wel aan mijn tunnelvisie liggen, iets wat mij regelmatig naar het ‘hoofd’ wordt geslingerd.  Omdat ik oprichter ben van de Orange Monday Foundation of omdat ik een cliënt ben bij GGz en mij hard maak voor een beter behandeling van mensen met psychische klachten of dat ik mijn kinderen niet mag zien. Noem dat maar tunnelvisie. Ik vind namelijk dat ik zo objectief ben als mogelijk.

Maatschappelijk probleem
Er is namelijk iets goed mis in onze samenleving. En dat betreft niet alleen de GGz maar ook algemene zorg, ouderenzorg, onderwijs, jeugdzorg, maatschappelijk werk, de politiek … ik kan nog wel even doorgaan. Veel bezuinigingen die worden doorgevoerd zijn ‘gevolg’ bestrijdend en pakken de oorzaak niet aan, zinloos dus! De werkloosheid stijgt en de verzorgingsstaat wordt minder en minder. Vervolgens wordt in één maand eerst € 30 miljoen ingezameld voor de tyfoon in Azië en nu zo’n € 15 miljoen voor kinderen met diarree. Mooie doelen, ik zal de laatste zijn die dat tegen spreekt, maar schieten we ons doel niet voorbij in Nederland?

blog SR13 Banner naar site - Orange Monday

Kinderen in Nederland
Kinderen zijn (ook marketing technisch) een prachtig onderwerp. Ik stel bij deze voor aan 3FM om met #SR14 aandacht te schenken aan ‘onze’ kinderen in Nederland. Ik kan zo heel veel onderwerpen op noemen waar de opbrengst heen kan, maar dat kan u vast ook …

De vele kinderen die tussen het wal en het schip vallen door echtscheidingen, door een falende jeugdzorg, een falend onderwijs … of gewoon kinderen die gepest worden omdat ze niet mee kunnen doen wat betreft kleding omdat hun papa of mama in de bijstand zitten. Misstanden die wij niet zien, waar geen reportages van zijn, maar het leven van miljoenen Nederlanders bepalen. Niet in de laatste plaats ondergetekende die al 2,5 zijn kinderen niet mag zien.
blog jeugdzorg - Transitie Jeugdzorg - Orange MondayTeken de petitie Jeugdzorg … Hartelijke dank 🙂 Klik op logo!

Fijne Kerstdagen
Ik ben geen zwartkijker of -denker. Ik ga voor fijne Kerstdagen voor iedereen. Op Kerstavond is een wederom succesvolle Serious Request weer voorbij. Ik hoop dat de opbrengst ook op de juiste plek besteed gaat worden. 3FM is weer een week markleider op de Nederlandse radio, maar laten we niet vergeten dat het een publieke omroep is. 3FM is ook een beetje van ons! Misschien volgend jaar Time To Change NL?

Warme groet, Martin

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL (Het roer gaat #OM) te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Diagnose, Muziek - Music (is my first love), Politiek en beleid, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op 3FM Serious Request … een serieus verzoek :-) #SR14

  1. Pingback: #Kerstcrisis … 3FM Serious Request … een serieus verzoek #SR14 #petitie | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

