We moeten gewoon (niet) zeiken … #SR13

De afgelopen week kunnen we weer uitroepen (net als de week daarvoor, en daarvoor …) tot de nationale (af)zeikweek en de week is nog niet voorbij! Even een paar zaken op een rijtje: minister Dijsselbloem, Anouchka van Miltenburg (voorzitter 2e kamer), de Voedselbank, Onno Hoes en … Serious Request 2013. Maar goed, dit is maar een willekeurig rijtje, als je week 1 t/m 50 nog eens zou uitlichten, kom je wel op een paar honderd mensen en organisaties die worden afgezeken.  Eigenlijk sowieso al een naar woord, maar dat terzijde.

Afzeiken
Gisteren werd bekend gemaakt dat HET nieuwe woord in het Nederlandse??? vocabulaire ‘selfie’ is geworden (met vervoegingen en al). Een bizar fenomeen overigens … Ik weet niet of je kon stemmen, ik had dan namelijk gestemd op ‘bashen’. Dat is wat mij betreft HET nieuwe Nederlandse woord, of in gewoon Nederlands afzeiken.

New York Post Selfie RagoutLet op de cirkel bij deze ‘selfie-ish’ foto en klik op de foto voor het artikel

Wat betekent afzeiken eigenlijk en is het een Nederlands woord? Ja, het is een Nederlands woord (bron: Van Dale) en betekent: (informeel) systematisch treiteren of kleineren. Geen mooie betekenis, maar dat had ook niemand verwacht. Wie of wat wordt er afgezeken is de vraag. Iedereen die in Nederland zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt … of anders is dan ‘wij normale’ Nederlanders. Of gewoon als ons iets niet aanstaat en wij (ongenuanceerd) de zaak afkeuren.

Social Media
Ook dit onderwerp is al eerder ter sprake gekomen in mijn blogs. Social Media zijn ook vaak, zelfs te vaak A-Social Media. Sinds het fenomeen Twitter (maar ook Facebook en WordPress) is ontstaan,  ontstaat er een steeds grotere stroom van negatieve berichtgeving. In eerste instantie onder aanvoering van ‘kritische’ journalisten en bekende Nederlanders, maar nu ook iedereen die maar een account heeft.

blog SR13 - Nico-Dijkshoorn-kunstcolumn - Orange MondayEén van de pioniers op Twitter heeft het platform inmiddels verlaten

Waarom? Blijkbaar vinden wij het mooi om, redelijk anoniem, een soort ‘krant’ te zijn. Het is ook een kwestie van onmacht, denk ik.  De mooie kant? Prachtig natuurlijk dat wij ‘nieuws’ per direct kunnen vernemen (als je de juiste mensen volgt). Nieuws verspreidt zich razend snel over internet en er worden nu dingen bereikt die 10 jaar geleden ondenkbaar waren, denk aan petities als voor Jeugdzorg (u kan nog stemmen …)

Negatief de overhand
Vanachter de laptop of smartphone durven we wel. Ik erger mij al jaren aan de negatieve nieuwsvoorziening van kranten. Blijkbaar is dat ‘leuk’. Positief nieuws staat per definitie op pagina 3 of verder. De kranten en andere ‘oude’ media zijn onverbeterlijk. We kunnen gerust zijn … de krant sterft uit, dus daar hebben we over 10 jaar geen last meer van.

blog sr13 kranten - Orange Monday

Met de smartphone in de hand, er zijn er ondertussen meer van dan laptops, kunnen wij de hele wereld ‘bestrijden’. Onrecht, in onze ogen, wordt aangepakt met snerende tweets of berichten op Facebook. Ook een meerderheid van de blogs is meestal niet opbouwend.

Opbouwende kritiek
Ooit heb ik op school, maar ook in het bedrijfsleven, geleerd dat opbouwende kritiek beter is dan afbrekende kritiek. En … als je kritiek hebt, DOE er dan wat aan. Aanleiding voor dit blog zijn drie zaken die afgelopen dagen in de media kwamen en mij opvielen. Even stuk voor stuk mijn opinie:

Onno Hoes (en Albert Verlinde)
Hier maak ik niet teveel woorden aan vuil, dat gebeurt in de media wel, … non-nieuws anno 2013! Basher nummer 1 in Nederland lijkt  hier te maken te krijgen met het oude spreekwoord “Boontje komt om zijn loontje” toch? (Noot: Inmiddels in scheiding)

blog sr13 onno-hoes-verlindeOrange Monday

De voedselbanken in Nederland
Dit jaar draaien de voedselbanken, nog meer dan andere jaren, overuren. Over de hele breedte van onze samenleving komt er steun. Mooi! Waar een klein land groot in kan zijn. Nu blijkt dat de voedselbank ook vuurwerkpakketten gaat verstrekken. Uiteraard krijgt dat ook mijn steun niet, maar om dan gelijk te zeggen, nu steun ik dit initiatief niet meer gaat mij weer te ver. En dat gebeurt. Vijf ingezonden brieven in het AD en een reeks tweets. Waarom niet de dialoog aangaan in plaats van afzeiken … In wat voor land leven wij! De voedselbank is een mooi initiatief, laten ze het bij voedsel houden, is mijn advies.

blog SR13 Voedselbank - Orange Monday

Serious Request 2013
Voor het 10e jaar in successie weer #SR13. Een prachtig initiatief van radio 3FM. Meer kan je lezen hierover op hun website. (Of klik op het logo voor meer info.) Wat mij dan weer ‘stoort’, zijn de tweets over de keuze van het doel. Hier weer saillant, een ander doel had de voedselbank moeten zijn!!!  Ik snap het wel, waarom geen Nederlands doel was de vraag, er is tenslotte nog zoveel ‘ellende’ in Nederland! In 2004 is Serious Request een samenwerking begonnen met het Rode Kruis en zijn inmiddels partners!

blog SR13 Banner naar site - Orange Monday

Het Rode Kruis is vooral actief in het buitenland. En terecht! 800.000 kinderen die overlijden aan diarree is schrijnend en absoluut niet te vergelijken met de ‘ellende’ in Nederland. En bovendien, het doel is in juni 2013 al vastgesteld en de schoolactie’s zijn al begonnen in september. Als we dan willen zeiken, laten we het dan doen wanneer het op zijn plaats is. Qua tijd, qua onderwerp en qua respect!

Positief denken
Ik steun Serious Request, een prachtig initiatief. Ik ben voor Orange Monday ‘jaloers’ op deze actie. Uiteraard zou ik het ook mooi vinden als de opbrengst van deze actie ten goede zou komen aan mensen met psychische klachten in Nederland. Ook dat is ‘ellende’ in Nederland, maar niet te vergelijken met de kindersterfte door diarree. Uiteraard mag u ons steunen. Klik op ons logo en kom in actie … Orange Monday … Omdat dat OOK nodig is ….

Laten we ‘Serious’ aan de gang gaan in 2014! Gewoon een ‘Request’ 🙂

Warme groet, Martin

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL (Het roer gaat #OM) te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Het roer gaat OM!, Muziek - Music (is my first love), Orange Monday, Politiek en beleid, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op We moeten gewoon (niet) zeiken … #SR13

  1. hans warmenhoven zegt:

    bashen of afzeiken, dan klinkt het eerste woord nog iets neutraler in de oren, dat staat gelijk aan Hollanditis. er is altijd wat en bij voorkeur het opgewonden vingertje erbij. vergeet niet als je wijst wijzen er nog meer vingers naar jezelf! wens iedereen vredige kerstdagen en een goede jaarwisseling. mag 2014 veel goeds brengen en vooral mooie positieven dingen. dat andere stompt af wil ik niet meer zien/lezen of horen. ik ben geen struisvogel maar wil je m’n energie er niet meer aan verliezen.

    • Beste Hans, allereerst wil ik jou ook mooie feestdagen toewensen en een goed, voorspoedig en positief 2014.

      In mijn blogs, voornamelijk op persoonlijke titel, belicht ik negatieve zaken op zo’n positief mogelijke manier. Daarbij probeer ik zo objectief mogelijk te zijn en probeer ik verandering te realiseren. Orange Monday en Time To Change staan ook voor positieve verandering.

      Ik ben zeker geen struisvogel en zal dat ook in 2014 niet zijn. Misstanden in de samenleving blijf ik benoemen en zoals je terecht opmerkt, rekeninghoudend met het feit dat als je met één vinger wijst er 3 naar jezelf wijzen.

      Mijn blogs hebben altijd een positieve insteek of boodschap en ik geef de positiviteit van dit blog dan ook een 7,7 (negatief is nul en positief is 10)

      Warme groet, Martin

  2. Jan Megens zegt:

    Ja precies, waarom altijd vergelijken. Ik vergelijk 800.000 kinderen die aan diaree lijden niet met mensen in Nederland die psychisch lijden. Beiden zijn niet fijn. In Nederland iedere week zoveel GOED voedsel weg gooien, over voedsel dat over datum is en nog drie dagen houdbaar weg gooien, dat noem ik lijden. Lijden aan gemakzucht. Dit voedsel kan zomaar verdeeld worden door een innovatieve oplossing in samenwerking met de voedselbanken. In dialoog samenwerken werkt. Mensen die in Nederland lijden en hun leven willen leiden dienen hiertoe een keuze te maken en hun beleid hierop af stemmen. Mensen die dit niet kunnen en hulp vragen helpen gebeurt toch wel. In Nederland zijn voldoende voorzieningen en welwillende hulpverleners die ervaringsdeskundigen zover hebben begeleid dat ok zij zich inzetten om te helpen. Ook een innovatie in de zorg. Samenwerken in dialoog door innovatie werkt. Ik al mijn lijden lijstje naar leiden maar niet toevoegen hier. Want als ik dat doe krijg ik geen baan. Of veel vragen. Innovatie loont, door samenwerken en dialoog, alsbeleidsmakers in een veel eerder stadium mensen die lijden, laten meedenken over leiden en hier antciperen. Dat gebeurt te weining. HEE groepjes oke. Maar werkgevers dienen veel meer samen werking op te zoeken met innovatieve mensen. Ik ben bewust gestopt met hulp van de voedselbank. Op termijn werkt dit leidend.

Geef een reactie

