Jeugdzorg … Transitie naar gemeente zorgwekkend!

Dinsdag 10 december 2013, werd het onderzoek van de Kinderombudsman gepubliceerd. Ik heb één en ander rustig doorgelezen en kwam tot de conclusie dat er heel veel goed gaat, maar ook heel erg veel fout. Het rapport bevestigt heel veel zaken die we eigenlijk wel wisten maar die nog niet zo op papier stonden. Wat mij betreft zou het een schot voor de boeg moeten zijn voor een ander beleid per 1 januari 2015. Liever nog eerder natuurlijk …. Het is Time To Change NL Het is letterlijk bijna 5 voor 12!!

Time TO Change - 5 voor 12 - Orange Monday

Waarom 2015?
Voor wie het nog niet weet, vanaf 1 januari 2015 zal de Jeugdzorg worden uitgevoerd door de gemeentes. De ministeries van VWS (Gezondheid) en Justitie vinden dat de huidige Jeugdzorg te versnipperd is en dat dat onder andere de reden is dat de zorg voor onze jeugd tekort schiet.

Het rapport van de Kinderombudsman geeft echter (ook) andere oorzaken aan.  Ik noem er hier twee die mij opvallen en die eigenlijk ook in rechte lijn door te trekken zijn naar de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz). Deze zijn ten eerste kwantitatief onderzoek en ten tweede waarheidsvinding.

blog jeugdzorg - Transitie Jeugdzorg - Orange Monday

Kwantitatief onderzoek
Ik werk sinds mijn 19e jaar, dat was afgelopen zomer 30 jaar. Ik heb in heel veel branches mogen werken als marketeer en kon altijd prima uit de voeten met de ‘cijfers’ van de branche. Iedereen was het er klaarblijkelijk over eens dat openheid hierover voor iedereen beter was. Ik noem de schildersbranche, de verzekeringsbranche, onroerend goed en de modebranche.

Blog Jeugdzorg -Feiten- waar praten wij over - Orange Monday

Sinds ruim een jaar ben ik actief in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) en zijn wij met Orange Monday actief om ‘de cijfers’ boven water te krijgen. Een onmogelijke zaak lijkt het. En de verschillen zijn soms bizar. In 2012 gingen we nog uit van zo’n € 10 miljard aan kosten voor de GGz, afgelopen maand stegen deze cijfers spontaan naar € 20 miljard. Nogal een verschil zou ik zeggen. Hoe kan je in vredesnaam hier op budgetteren, bijvoorbeeld met het nieuwe Orange Monday Centers.

Diagnose
En dan nog maar niet ter praten over de diagnoses en de onderverdeling hiervan in de specifieke stoornissen en klachten. Als u weet wie het WEL weet, dan hoor ik het graag. Wij willen graag aan de slag met dat soort cijfers. Voor Jeugdzorg geldt dat ook. Hoe vaak gaat het nu mis binnen Jeugdzorg en wat waren de oorzaken? Uit het rapport blijkt dat eigenlijk niemand dat weet. Te gek om over te praten!

blog Jeugdzorg vader met kids - Orange Monday

Waarom? Omdat we zowel bij Jeugdzorg als binnen GGz praten over ingrijpende situaties in gezinnen die ook hele grote gevolgen kunnen hebben. Emotioneel, maar vooral ook sociaal maatschappelijk.  Daarom moeten er keiharde cijfers komen zodat we weten waar de schoen wringt binnen het systeem van Jeugdzorg. Een transitie die er nog aan zit te komen komend jaar lijkt dan ook een bizarre actie vanuit de beide ministeries. Niet weten hoe alles werkt binnen Jeugdzorg en dan wel dit soort belangrijk beslissingen nemen. Binnen een ‘gewoon’ bedrijf was het management allang afgerekend.

Dat er gesproken wordt over ‘dat er geen zwart/wit situaties zijn’ is duidelijk, elke situatie is anders, elke gezin is anders, maar dat is geen excuus om geen kwantitatief onderzoek te doen. Het zou JUIST aanleiding moeten zijn om een goed ‘systeem’ te bedenken waar iedereen op dezelfde manier mee werkt. Juist bij een transitie is dat van groot belang, werk aan de winkel dus! De Jeugdzorg heeft nog één jaar om aan er mee aan de slag te gaan.

Blog Jeugdzorg - the further a society drifts - Orange MondayWaarheidsvinding
Laat ik vooropstellen dat het begrip ‘waarheid’ een lastige is. Iedereen heeft zijn eigen waarheid en dat is soms maar goed ook. Echter, veel waarheid is wel door feiten te ondersteunen. Binnen het strafrecht wordt al een eeuwigheid aan waarheidsvinding gedaan. Terecht, iemand zou zo maar onterecht veroordeeld kunnen worden. Ondanks de waarheidsvinding binnen het strafrecht komt het ook voor dat het fout gaat. Dat is een logisch effect, waar mensen werken worden fouten gemaakt. De kunst is om het maken van fouten te minimaliseren.

Drie van de meest opvallende zinnetjes in het rapport wil ik u niet onthouden:

“Dat zowel BJZ (Bureau Jeugdszorg) als de Raad (voor de Kinderbescherming) voornemens zijn vanaf nu een andere boodschap uit te dragen is dan ook positief.”
De boodschap is nu ‘wij doen – binnen kaders -wel aan waarheidsvinding’.
Ze hebben echter nog niet uitgewerkt wat ze hieronder verstaan.”

Blog Jeugdzorg huiswerk-Orange Monday
Huiswerk Jeugdzorg
Het rapport van de Kinderombudsman komt op het juiste moment. Binnen de jeugdpsychiatrie, onder aanvoering van Dr. Menno Oosterhoff en Dr. Robert Vermeiren, rinkelen al sinds 2012 de alarmbellen. Dit rapport is een bevestiging van de angst die zij hebben dat de transitie van Jeugdzorg naar de gemeenten een lastig traject gaat worden. De petitie, ondertekend door ruim 66.000 mensen, vond helaas geen gehoor bij de Tweede Kamer.

blog kind bezit Kind van de rekening

Het gaat best wel goed
Ik hoop dat het rapport wel gehoor vind. “Het gaat best wel goed in de Jeugdzorg.” Dat is voor mij een dooddoener eerste klas. Het zou mooi worden als dat NIET zo was. Maar zoals bij elke organisatie of onderneming gaat het om performance. De performance van Jeugdzorg is onder de maat en het is wat mij betreft levensgevaarlijk om juist NU aan een transitie te beginnen.

Leest u zelf het rapport en huiver: 20131210 Rapport Kinderombudsman – Is de zorg gegrond – Orange Monday 

(Transitie) Jeugdzorg ook bij Orange Monday op de agenda
Jeugdzorg heeft veel te maken met de GGz. Logisch dat ook bij ons de transitie van Jeugdzorg met argusogen wordt gevolgd. Waar nodig zal onze stichting alle partijen die verbetering binnen Jeugdzorg willen doorvoeren van harte ondersteunen.
17437639-3d-man-zitten-en-lezen-van-een-boek-met-het-idee-van-bol-op-witte-achtergrond
Gaat dit gebeuren bij de 1e Kamer? Teken de petitie!!

Het ondertekenen van de Petitie Jeugdzorg is ook NOG STEEDS van het grootste belang. De Tweede Kamer heeft de petitie afgewezen, maar er is hoop. Wellicht dat de Eerste Kamer het licht wel gaat zien. Teken vandaag nog: http://www.petitiejeugdggz.nl/petitie/ Op naar de 100.000 dan maar? Het roer gaat #om in Nederland, toch?

Warme groet, Martin

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL (Het roer gaat #OM) te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Diagnose, GGZ, GGz Instellingen, Het roer gaat OM!, Jeugdzorg, Orange Monday, Politiek en beleid en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Jeugdzorg … Transitie naar gemeente zorgwekkend!

  1. Irene zegt:

    Ha Martin,
    Wat maakt dat je niet naar kansen kijkt in dit proces? Het verbaast met dat ik nergens hoor: ‘Goh, daar zou juist wel eens een mogelijkheid voor verbetering kunnen zitten als zaken richting de gemeente gaan’. Overigens is de conclusie uit het rapport aanzienlijk genuanceerder dan dat jij hem schets. De volgende quote haal ik rechtstreeks uit het rapport: ‘Concluderend kan worden gesteld dat het AMK, BJZ en de Raad over het algemeen professioneel en deskundig te werk gaan.’ Daarna gaat de ombudsman aanbevelingen doen. En begrijp me goed, die aanbevelingen die zijn buitengewoon serieus, maar zeker niet alleen voor BJZ (waar jij je toe beperkt in je opmerkingen). Ook ik heb enige zorg over dit veranderingsproces, maar zou het leuk vinden als ik ergens een onderbouwde blog zou lezen die kansen beschrijft. De zorgen zijn zo langzamerhand wel duidelijk, nu de mogelijkheden misschien een keer? Ik zou het leuk vinden als juist Orange Monday zich daarmee bezig zou houden. Ben echt benieuwd wat jij als kansen zou zien als creatieve hervormer.

    • Hoi Irene, uiteraard kijken wij juist naar de kansen. Het blog is geschreven naar aanleiding van het rapport van de Kinderombudsman. Ik begin mijn blog met “Ik heb één en ander rustig doorgelezen en kwam tot de conclusie dat er heel veel goed gaat, maar ook heel erg veel fout.” Het is ook maar goed dat er veel goed gaat. Waarom leg ik NU de nadruk op de twee door mij omschreven punten, omdat ik denk dat JUIST die 2 punten een goede transitie naar de gemeente (en die gaat idd hoogst waarschijnlijk door) het toch al moeilijke proces nog moeilijker maken. Daarnaast is er nog veel te weinig (ook juridisch) geregeld om alles goed te laten starten op 2 januari 2015.

      Terecht zorgwekkende situatie dus. Uiteraard zijn ook wij bij Orange Monday druk bezig om te bezien hoe wij (met onze partners) een positieve bijdrage kunnen leveren. Vooralsnog richten wij ons op de 1e kamer. Er is twijfel in de eerste Kamer en wellicht dat de petitie toch nog een leuk gewicht in de weegschaal kan leggen. 14 januari 2014 weten we wanneer het in de 1e kamer komt.

      Tot die tijd roep ik iedereen om de petitie te tekenen, in het belang van onze kinderen!

  2. trudy zegt:

    Allerlei bezuinigingen, en dit is er één van de bovenste plank, worden verkocht als nieuwe mogelijkheden maar de tijd leert dat het een verkoopsmoes is. We leven in een tijd dat er orde op zaken gesteld moet worden, en ja als we goed in kaart hebben waar de fouten en het grootste lek te vinden zijn, kunnen we nieuwe mogelijkheden zoeken. Degenen die zich nu al bij de gemeenten hebben aangediend als deskundigen zijn voor een groot deel dezelfde organisaties die de praktijk van heden hebben vorm gegeven. Met enig historisch besef, en kennis van de actualiteit van de landen aan de oostkant van ons land, komt dit me toch razend bekend voor.
    MIJN grootste afkeer van deze operatie is dat dit soort acties worden uitgevoerd over de hoofden van degenen die geen stemrecht hebben. Waarom uitproberen bij de kinderen? En niet bij de volwassenen?
    En ja wat hebben we van gemeenten te verwachten? In Utrecht staan er ineens meer dan honderd bussen te koop omdat ze met een goedkopere aanbieder verder gaan. Is ooit al in Rotterdam voorgekomen met de trams maar we leren maar niet bij. En wat te denken van de thuiszorg, eerst was het ene diploma niet goed genoeg en moesten het hoger en beter gekwalificeerde mensen zijn(lijkt het GZ geharrewar wel) maar nu komen ongediplomeerde mensen langs. Hoezo bekend moeten zijn met medicijnen? Als gemeente ga je gewoon voor de goedkoopste? Lastig want dat is dan weer niet voor alle gemeenten hetzelfde. Maar goed dit is ook een bekend probleem.

  3. Pingback: We MOETEN gewoon (NIET) zeiken … #SR13 | Martin Jan Melinga

  4. Nicoline zegt:

    Ik ben zo’n beleidsmedewerker van een gemeente, die overigens heel hard en betrokken werkt aan de opdracht die de regering ons geeft. Ik zie zeker kansen en dan met name voor ‘een vorm van sociaal team’ die vanuit/bij het gezin kijkt en luistert en in gaat op het probleem. Op de vraag. Niet vanuit ‘we weten wel wat goed voor jullie is’. Snel de benodigde hulp bijeen roepen, 1 contactpersoon voor de hulpvrager. Wat een zege zou dat zijn?
    Daar zit volgens mij de kans. Veel mensen roepen dat ‘wij ambtenaren er geen verstand van hebben’. Dit is deels waar. Daarom werken we ook graag samen met de aanbieders. Ook de nieuwe! We moeten dit met z’n allen doen. Laten we eerlijk zijn, bij ons kwam het voor dat er 7 hulpverleners in een gezin aan de gang waren.
    Niet gehinderd door enige kennis over wat ze allemaal deden.
    Ik heb een gevarieerde achtergrond: In mijn jonge jaren was ik assistente van een huisarts (heel belangrijk binnen de jeugdzorg met z’n nieuwe rol die nog intensiever is als geliefde toegang- ook door jongeren!), na de opleiding Maatschappelijk werk en dienstverlening, heb ik 8 jaar gewerkt in de verslavingszorg (en prevetie en voorlichting). Daarna -en tegelijk- ben ik als bedrijfsmaatschappelijk werker op een ‘heldere wijze’ binnen een schoonmaakbedrijf actief geweest met fijne ongeschoolde medewerkers die problemen hadden.
    Tussentijds volgde ik de politiek en was columniste bij een krant (15 jaar). Dit soms allemaal tegelijk. Ik weet dat ik geen verstand heb van alles, maar ik heb toch redelijk wat ervaring en meegemaakt. Ik heb daarnaast nu ruim 10 jaar ons CJG netwerk (opgezet en) geregeld. Dat loopt goed. Ik werk graag samen, maar laten alsjeblieft elkaar met respect behandelen en ELKAAR zeer serieus nemen?

  5. Pingback: Zondagblog: Pas op wat je schrijft in een #blog of #column! Het wordt soms anders gelezen dan jij bedoeld, toch? #GGz | Martin Jan Melinga

  6. Pingback: Vindt U #beroepsgeheim belangrijk? De #Gemeente niet … ook niet voor #JeugdGGz! | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

