Journalistiek? Kwestie van perceptie!

Vandaag zag ik in de statistieken van mijn blogs een doorverwijzing naar een ander blog, nieuwsgierig als ik ben, ging ik kijken. Het blog is geschreven door Rob Zijlstra – rechtbankverslaggever. Hetzelfde beroep als Chris Klomp dus, dat kan geen toeval zijn, mijn interesse was gewekt.

blog perceptie - Kat leeuw - Orange Monday

Elroy of Eldred
Tot mijn stomme verbazing was Rob Zijlstra aanwezig bij dezelfde rechtszaak als waar Chris Klomp in zijn blog ‘Een gevaarlijk hoofd’ verslag van doet. Ik lees het blog in één adem uit en vraag mij af of beide heren wel bij dezelfde rechtszaak waren. Alleen de titel al ‘Klop maar op een deur” klinkt in mijn oren al wat beter, zonder een waardeoordeel te geven over wie nu een beter verslag of blog schrijft. Iedereen leest wat hij leest en voor zichzelf prettig vindt.

blog perceptie - Oude vrouw - Orange MondayPerceptie? Jonge vrouw – oude vrouw!

Wie heeft er nu spoken in zijn hoofd?
Dat was de titel van mijn blog waarin ik kritiek gaf op de wijze van schrijven van Chris Klomp. Wat ik daarin ook aangaf (evenals in de Twitterdiscussie die volgde), was dat er ook een andere manier is om verslag te doen van een rechtszaak. Chris gaf geen centimeter toe. En wat gebeurt er dan, iemand anders heeft dezelfde rechtszaak bijgewoond en doet ZIJN verslag. Totaal anders dan Chris Klomp en met min of meer dezelfde inhoud. Wie heeft er nu spoken in zijn hoofd?

Iedereen weet dat journalistiek een kwestie van perceptie is. Iedereen kent het verhaaltje van de kring, iemand vertelt een verhaal en aan het einde van de kring is het vaak een totaal ander verhaal. Iedereen interpreteert zaken op zijn eigen manier, ik ook! Het schrijven van dit blog betekent niet dat ik mijn vorige blog anders zou schrijven.

blog perceptie - Rob Zijlstra - Orange MondayIedereen kan het overkomen
Wat mij aanspreekt in het blog van Rob Zijlstra is dat hij aangeeft dat het ‘iedereen’ kan gebeuren en dat deze zaak geen aandacht kreeg van de nationale pers omdat deze zaak gelukkig ‘goed’ is afgelopen. Als er wel doden waren gevallen was het wederom een familiedrama geworden.

Zoals de titel van het blog al aangeeft, klop maar op een deur, dit soort drama’s kunnen in elk huishouden voorkomen en dus iedereen treffen. In mijn blogs over familiedrama’s kunt u lezen hoe dichtbij het kan komen en dat waren alleen maar de drama’s die WEL de pers hebben gehaald.

Preventie en voorlichting belangrijk
Preventie en voorlichting is dus heel erg belangrijk, omdat het ‘iedereen’ kan overkomen. Ik pleit voor onderzoek naar de oorzaken van misdaden in Nederland, waarbij vooral ook gekeken wordt waar de overheid, de Geestelijke Gezondheidszorg en de omgeving van de dader tekort zijn geschoten. Dat een groot deel van de gevangenen in Nederland een psychische diagnose heeft zegt genoeg.

OM - Omdat het nodig is ....

Orange Monday speelt hier graag een rol in. Mijn blogs maar vooral de website van Orange Monday en de opening van OM Centers in 2014 moeten mensen met psychische klachten een platform bieden waar iedereen terecht kan. Het taboe rondom deze klachten moet de wereld uit en voorlichting en openheid zijn daarin belangrijke tools.

Tenslotte
De blogs van de beide heren vindt u via onderstaande links, lees en vergelijk.

Rob Zijlstra – klik op link “Klop maar op een deur

Chris Klomp – klik op link ‘Een gevaarlijk hoofd

Graag hoop ik in de komende tijd een rechtszaak bij te mogen wonen waar beide heren ook aanwezig zijn om te zien wat mijn perceptie zou zijn.

Warme groet, Martin

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Politiek en beleid, Rechtssysteem en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

