Wie heeft er nu spoken in zijn hoofd?

Vandaag kwam mij weer een nieuw blog van misdaadverslaggever Chris Klomp onder ogen (zie link bij reacties). Tenenkrommend van het begin tot het eind. Natuurlijk, er ligt nu, zeker vanuit Orange Monday, een vergrootglas op alles wat Chris Klomp doet … maar wat ik mij echt afvraag is “Wie heeft er spoken in zijn hoofd”. Chris Klomp of al die mensen die hij beschrijft in zijn blogs.

Of … is hij de nieuwe ‘Ghostbuster’ van Nederland …

blog Klomp Ghostbusters - Orange Monday

Het is niet mijn gewoonte mijn blogs te richten op één specifiek persoon uit een grote groep, in dit geval journalisten. Maar zeker sinds het uitschelden door Rutger Castricum van Martin Schultz als ‘autist’ letten de Orange Monday Foundation en ik op wat er gebeurt in de media.

blog stigma - PowNed - News - Orange Monday

Elke misdadiger heeft psychische klachten
Als ik als gewone Nederlander de blogs lees van Chris Klomp krijg ik een naar gevoel. Het lijkt bijna alsof elke misdadiger psychische klachten heeft. En niet de eerste de beste, Nederland zit vol met psychopaten die hun vriendin en kinderen opensnijden … soms met de dood als gevolg. Of erger nog, volgens de blogs van Klomp (of de reacties) hebben zo’n beetje 50%  van alle gevangenen de diagnose borderline. Je zou bijna bang worden de diagnose te krijgen.

Smeuïge verhalen
Ik schrijf zelf ook blogs, nog niet zo lang als Klomp, en ook ik, als oprichter van de Orange Monday Foundation, snap nog wel dat dit ‘leuke’ en vaak ook ‘leerzame’ blogs zijn. Het is goed dat Chris Klomp zijn lezer vertelt over wat hij meemaakt en de ‘zwarte’ kant van de Geestelijke Gezondheidszorg belicht. Ik twijfel dan ook geen seconde aan zijn deskundigheid en zijn kwaliteiten als journalist en blogger (ondanks dat Chris mij verwijt dit wel te doen, maar dat terzijde). Maar …

blog Gevaarlijke Gekkies - Chris Klomp - Verslaggever - Orange Monday

Waarom zo vaak en zo heftig?
Wat is er aan de hand met Chris Klomp? Waarom moeten zo vaak de woorden ‘autist’, ‘psychopaat’ of andere ernstige en serieuze psychische klachten een rol spelen in  zijn misdaadverslagen? Is er nu werkelijk niets anders waar hij over kan schrijven … ? En waarom belicht hij niet de andere kant van het verhaal?

De grote vraag zou voor MIJ namelijk zijn; ‘waarom is Leroy niet VOOR het strafbare feit behandeld?’ Dat vertelt het blog niet. Hoe komt het dat dit soort mensen vaak pas na de misdaad in een Tbs-kliniek terecht komen? Ik heb al veel blogs gelezen van Chris, maar het nog geen één keer gelezen. En dat is het eerste kritiekpunt.

Niet iedereen met psychische klachten is een misdadiger
De kop van deze alinea is duidelijk. Zou dat wel het geval zijn, dan zouden onze 13 TBS klinieken overvol zitten met zo’n 4,5 miljoen mensen. Jaarlijks komen er nog eens honderdduizenden bij door het (dis-)functioneren van onze maatschappij. Mensen pas ECHT helpen als kwaad al is geschied. Net zoals bij Leroy, drie zwaargewonden …

blog Klomp TBS Klinien van Mesdag - Orange Monday

Chris Klomp kan hele leuke en kritische blog schrijven. Maar regelmatig gaat hij wat mij betreft over de schreef. Hij kwetst, bewust of onbewust, mensen die het toch al moeilijk hebben met hun psychische klachten. Hij benadrukt en vergroot het stigma en discrimineert mensen. Op zondag 24 november 2013 schrijft hij een mooi blog “Weblogs op zwart”, misschien moet hij in dit geval de daad maar bij het woord voegen en de hand in eigen boezem steken.

Gevaarlijke hoofd en spoken
Chris Klomp is geen slecht mens. Nooit geweest ook. Maar hij is wel gevaarlijk en gebruikt zijn ‘macht’ binnen de media op een verkeerde manier. Dat komt door zijn hoofd. Chris Klomp ziet namelijk spoken.  Spoken dat elke misdadiger psychische klachten heeft en dat veel psychische stoornissen leiden tot misdadig gedrag. Dit is natuurlijk niet zo.

logo Samen Sterk tegen Stigma

Stigmatiserend gedrag
Nogmaals, ik weet niet of het bewust of onbewust gaat, Chris Klomp blijft grote groepen mensen ‘bashen’ vanwege hun psychische klachten. Dat kunnen wij niet tolereren. De Orange Monday Foundation en ik gaan bekijken hoe we dit soort dingen kunnen voorkomen. Helaas wil Chris Klomp alleen in gesprek gaan met mij en de Orange Monday Foundation tegen een bedrag van € 500,- ….

Logisch dat wij dat niet gaan doen. De stichting Orange Monday Foundation heeft juist geld nodig om haar doelen te realiseren , dus wellicht kunnen we het omdraaien. We zien een donatie van Chris Klomp dan ook graag tegemoet. En die van u natuurlijk ook. Voor meer info check de website van Orange Monday (http://www.orangemonday.nl bij ‘Kom in actie”).

blog Mandela - 1918-2103 - Orange Monday

In gesprek gaan …
Zowel de Orange Monday Foundation als haar partners, zoals Samen Sterk tegen Stigma,  zien uiteindelijk maar één oplossing tegen het groeiende #stigma. In gesprek gaan, individueel, in groepen maar ook tijdens landelijke congressen. Het blog van Chris Klomp en de acties van Rutger Castricum laten zien dat we nog veel moeten leren. Ik spiegel mij graag aan Martin Luther King en Nelson Mandela; voorlopig is het nog een droom, een stigmaloze samenleving, maar ik weet dat het uiteindelijk gaat lukken.

I have a dream!

Warme groet, Martin

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Chris Klomp Verslaggever, Diagnose, GGZ, GGz Instellingen, Orange Monday, Politiek en beleid, Psychische diagnose, Rechtssysteem, Samen Sterk tegen Stigma en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Wie heeft er nu spoken in zijn hoofd?

  1. Swap I. Chou zegt:

    “Chris Klomp is geen slecht mens. Nooit geweest ook. Maar hij is wel gevaarlijk en gebruikt zijn ‘macht’ binnen de media op een verkeerde manier. Dat komt door zijn hoofd. Chris Klomp ziet namelijk spoken. Spoken dat elke misdadiger psychische klachten heeft en dat veel psychische stoornissen leiden tot misdadig gedrag. Dit is natuurlijk niet zo.”

    Beetje raar verhaal. Bij hoeveel misdadigers is er dan geen enkele sprake van psychische klachten?

    Volgens mij bij maar heel weinig en indien ja, zullen het meestal kruimeldiefjes zijn die misdaden eerder plegen uit een noodzaak (geen of te weinig geld bijvoorbeeld).

    Wat mij eerder lijkt is dat mensen zoals bijvoorbeeld een Chris Klomp trachten aan te tonen op basis van ervaring, van wat ze wekelijks in de rechtszaal mogen aanschouwen is dat er mensen zijn die dermate psychische klachten hebben dat ze (met regelmaat) een ernstig gevaar vormen voor de maatschappij. Dat lijkt me toch wel heel belangrijk om dat te doen. Vermoed jij dat je vriendje niet helemaal OK is omdat hij loopt te zeggen dat hij een vriendinnetje van jou gaat ombrengen kan je dat maar het beste serieus nemen (Maja Bradarić). Of niet?

    Wat jij nu, in mijn nederige opinie, tracht te doen is het meest walgelijke wat zogenaamde ‘barmhartige mensen’ trachten te doen in het leven. Dat is kwalijke zaken verkrachten door het stigmatiseren te noemen en dan zodoende niet alleen zelf, maar ook anderen aanjagen struisvogelpolitiek te spelen.

    Je mag niet zeggen dat sommige mensen met psychische klachten gevaarlijk zijn want dat is stigmatiserend voor andere mensen met psychische klachten. Tsjonge wat een lulkoek! Sterker nog andere mensen met psychische klachten zouden dat eerder moeten erkennen en eerder naar hulp gaan zoeken. Of beter, meteen geholpen moeten worden.

    Maar zo kan je wel verder doorgaan hoor. Maar dan loop je al snel in een andere val van politiek correct zijn. Daar heb ik vandaag geen zin in.

    Maar laat ik het in een notendop trachten uit te leggen. Van alle gruwel die er plaats vind op de wereld is 99.9% van wat direct door mensen veroorzaakt wordt op enig of andere wijze te herleiden aan psychische klachten. Of het nu een terreurdaad is, kinderverkrachting, moord, verminking of wat dan ook.

    Laten we toch vooral voorop stellen dat je een kronkel in je kop moet hebben om te stelen, te verkrachten, te moorden en ga zo maar door. Dat is gewoon een feit.

    Dat er dan ook mensen zijn die lijden aan depressie, of compulsief gedrag of wat dan ook maakt het natuurlijk niet zo dat je niet meer mag zeggen dat de meeste veroordeelden een afwijking hebben van autisme tot zwakbegaafd tot persoonlijkheidsstoornis tot ernstig psychopathisch.

    Wat een lariekoek zeg. In tijden niet zoveel zelfingenomen domheid mogen aanschouwen!

    • Beste Swap I. Chou,

      Bedankt voor je reactie op mijn blog. In mijn blog ontken ik niet dat er bij de meeste misdaden sprake is van psychische klachten als aanleiding van de criminele activiteiten. Mijn blogs zijn kritiek op de manier waarom Chris Klomp schrijft en hoe vaak hij dat doet. Zie hiervoor de reactie die ik aan Jeroen Hoogeweij heb gegeven.

      Wat ik jammer vind is dat je praat over zelfingenomenheid, dat is de grootste onzin die ik zaterdag of zondag als reactie op mijn blog heb mogen ontvangen. Jouw reactie vind ik net zo ongenuanceerd als die van Jeroen, misschien wel erger.

      Als je naar de geschiedenis kijkt dan heb je nu gelijk. Vroeger hadden ‘misdadigers’ net zo’n kronkel in hun hoofd als nu, maar werd het niet zo benoemd. Nu is dat anders met de moderne TBS klinieken. Maar net als mensen vroeger in een inrichting kwamen is dat nu ook niet meer. Criminele mensen met psychische klachten behandel ik zeker niet ‘barmhartig’, wat ik mij wel afvraag is of de ‘misdaad’ niet had kunnen worden voorkomen. Er ligt dus ook verantwoordelijkheid bij de GGz.

      Hier is het laatste woord niet over gezegd maar wat mij betreft ligt een groot deel van de oorzaak bij het taboe over psychische klachten en dat is Orange Monday dagelijks mee bezig zijn, acceptatie!

      Groet en fijne zondag!

      PS: Als het echt zo is wat jij zegt van die 99,9% procent, dan zou ik het niet meer benoemen (want het is dan ook zo) maar zou ik aan de oorzaak gaan werken, toch?

  2. Swap I. Chou zegt:

    Argh! […99.9% van wat direct door mensen veroorzaakt wordt …]

    Daar moet […99.9% van wat direct door misdaden veroorzaakt wordt …] staan

  3. Ik snap ook niet zo goed namens wie je spreekt. Niet namens mij in ieder geval en ik neem aan heel veel andere patiënten. Dat 25 tot 50% van de gedetineerden borderline heeft is gewoon een feit. Heeft niets met stigma’s te maken, bleek uit onderzoek. Je kritiek is dan ook even stompzinnig als de hetze tegen professor Swaab in 1989, die ontdekte dat homoseksualiteit in de hersenen zit.

    http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2008/juni/Homohersenen.html

    Voor mij is het belangrijk dat er een goed onderscheid gemaakt wordt tussen mensen die zich niet laten helpen en daarom uiteindelijk in de problemen komen en mensen die wel die verantwoordelijkheid nemen.

    Waarom kan je niet op persoonlijke titel …. praten? Waarom doe je net of je mening relevant is met je “orange monday”?

    • Beste Jeroen,

      1. Ik ben oprichter van Orange Monday en spreek dus namens mij zelf en/of de Orange Monday Foundation. Dat onderscheid breng ik ook aan in mijn blogs overigens, je hebt het vast gelezen.

      2. Jouw ‘feiten’ (2 gevangenissen in Engeland) heb ik nog niet met Nederlandse cijfers kunnen staven. Ik twijfel er dan ook ten zeerste aan dat de percentages zo hoog zijn. Borderline is wel een veel gesteld diagnose ….

      3. Ik weet niet over welke ‘kritiek’ je het hebt maar vergelijken met homosexualiteit lijkt mij niet aan de orde. De kritiek die ik heb op de blogs van Chris zijn dat hij niet naar de oorspronkelijke ‘oorzaak’ kijkt en wel heel VEEL de nadruk legt op de psychische oorzaak. Als je hem mag geloven steken ze met de benen uit de Mesdag kliniek ….

      4. Wellicht heb je de site van Orange Monday, http://www.orangemonday.nl nog nooit bekeken. Maar laat ik beginnen met de doelstelling:

      Doelstelling
      De Orange Monday Foundation stelt zich ten doel:
      De belangen te behartigen van mensen met psychische klachten, zowel wat betreft gezondheid, herstel als hun sociaal-maatschappelijke situatie.

      Missie
      Vanuit de doelstelling is de volgende missie geformuleerd:

      1. De volledige sociaal-maatschappelijke acceptatie van mensen met psychische klachten.

      2. Het creëren van een sociaal vangnet voor mensen met psychische klachten.

      3. Het verkorten van de behandelingsperiode voor mensen met psychische klachten en het daardoor draaglijk(er) maken van de psychische kwetsbaarheid.

      Stigma
      In onze doelstellingen is bewust het woord ‘stigma’ niet meegenomen. Zoals u heeft kunnen lezen bij Orange Monday-gedachte heeft Orange Monday ten alle tijden een positieve benadering. Wij gaan dus geen strijd aan tegen Stigma, omdat daarmee stigmatisering juist wordt bevorderd.

      Dat geldt dus ook voor criminele mensen met psychische klachten. Daarom spreek ik vaak OOK namens de Orange Monday Foundation.

      Fijne zondag!

      • Ja, inderdaad. Je doet net of je relevanter dan je bent met behulp van een of andere vage, nietszeggende stichting. De parallel met Swaab is evident. Ook die kwam met een wetenschappelijke werkelijkheid die niet sociaal wenselijk was.

        Je argument dat het anders zou liggen in Nederlandse gevangenissen is pure larie. Allereerst werd dat wel degelijk onderzocht en op de tweede plaats is er geen enkele reden on aan de nemen dat Nederlandse cijfers daar zoveel zouden afwijken van onderzoeken in vergelijkbare samenlevingen.

        Anway, Ik ben weer uitgepraat. Zou je minder bizar willen doen met je fopstichting? Je bevestigt er het stigma dat psychiatrische patiënten toch al hebben zo mee.

      • Beste Jeroen,

        Excuses voor de late reactie. Sommige mensen hebben ‘s-avonds ook nog een gewoon leven.

        Wederom een ongenuanceerde reactie op mijn blogs. Je vergelijking met Swaab slaat werkelijk nergens op. En de cijfers van de Nederlandse gevangenen zie ik graag van je tegemoet. Ik ben benieuwd ….

        Daarnaast, Chris Klomp is een journalist die volgens mij prima voor zichzelf kan opkomen. Het valt mij op dat hij toch elke keer ‘side-kicks’ nodig heeft om zijn ‘waarheid’ te bevestigen. Jammer.

        Wat zowel het rechtssysteem als de Geestelijke Gezondheidszorg nodig heeft, is een dialoog tussen mensen. En dus niet het neersabelen van mensen die anders denken. Dat geldt voor zowel Chris Klomp als voor ondergetekende.

        De vergelijking tussen Rob Zijlstra en Chris Klomp is verfrissend en verhelderend. De ‘waarheid’ van Chris Klomp kan dus ook anders worden beschreven. Als ik moet kiezen, gaat dan toch mijn voorkeur uit naar Rob Zijlstra, niet alleen bij dit blog.

        Stigmatisering is een groot probleem in Nederland waar niet alleen mijn ‘fopstichting’ mee bezig is. Er zijn tientallen organisaties elke dag bezig met de acceptatie van psychische klachten in Nederland. Deze werkzaamheden bagatelliseren is stijlloos.

        Ik wens je een fijne dag!

        Groet, Martin

        PS: Ik neem aan dat je mijn laatste blog ook gelezen hebt http://wp.me/p1oNaK-kA

  4. Pingback: Journalistiek? Kwestie van perceptie! | Martin Jan Melinga

  5. Sabeltandhijger zegt:

    Beste Jeroen,
    Draaf je niet heel erg door in je verdediging van het onverdedigbare ? Iedereen die wel eens het tenenkrommende blog van Chris Klomp bezoekt, weet dat hij bijzonder graag generaliseert en dan nog het liefst over de rug van de zwakkeren in de samenleving. Ook jouw mentale handicap predispositioneert je in de ogen van Chris tot een meer dan potentiele delinquent. Dat zou je toch op z’n minst moeten overwegen, voordat je deze nobele stichting verder stalked, samen met je ingebeelde vrindje ‘Swap’.

Geef een reactie

