Ik ben toch niet gek?

Update 21 december 2013
Ik vraag mij in onderstaand blog af of ik gek ben … Wat wil het toeval, vandaag kreeg ik een nieuwe site onder ogen: “Hoe gek is NL” een prachtig initiatief van de Universiteit Groningen die brede steun verdiend. Er is te weinig bekend in Nederland over wie er psychische klachten hebben en hoe zij dat ervaren.

Blog Ik ben toch niet gek - Hoe GEK is NL - Orange MondayIk heb mij al geregistreerd! Doet u ook mee, hoe meer we weten, hoe beter de diagnose en de behandeling. Klik op bovenstaand logo! Wij wensen het “Hoe gek is NL” team veel werk en succes!

Warme groet, Martin

Blog 4 december 2013
Gisteravond kreeg ik een tweet van iemand die zich afvroeg of ik obsessief bezig was in mijn ‘strijd’ tegen de omroep PowNed en hun verslaggever Rutger Castricum. Een kleine uitleg hierover …
Nog even ter herinnering; eerst plaatst PowNed op 28 november het bericht “U betaalt zich scheel aan PSYCHO’s!” op haar website. Ik heb daar een blog over geschreven, nul reactie. Vervolgens volgt een paar dagen later onderstaande tweet:

 20131202 Rutger Castricum - Beschuldigen Autist - Orange Monday2

Wederom geen reactie. Ik ben toch niet gek? Voordat ik de titel (met een knipoog naar Media Markt) boven dit blog plaatste, heb ik  toch nog maar even Van Dale gecheckt: 1

GEK (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: gekker, overtreffende trap:gekst) 1 van het verstand beroofd; krankzinnig: zich niet gek laten maken kalm blijven 2 dwaas, bespottelijk: geen gek idee een mooi plan; gek doen vreemd 3 (op, van, met) erg gesteld op, verzot opte gek! prachtig!
GEK (zelfstandig naamwoord; de; m,v; meervoud: gekken) 1 krankzinnige 2 dwaasiemand voor gek zetten belachelijk maken

 Blog gek - Orange Monday vacatures

Jammer dat Media Markt geen  oranje huiskleur heeft …

Wat gebeurt er in Nederland Als oprichter van de Orange Monday Foundation heb ik meer voelsprieten voor stigmatiserend gedrag, noem het maar tunnelvisie of iets dergelijks. Maar als ik de reacties op mijn blogs lees en de vele retweets die ik krijg op mijn tweets, kan ik maar één ding constateren; ik ben niet krankzinnig en ik ben ook niet dwaas. Waarom niet? Schelden met … is not done! Met lichamelijke ziektes (kanker bijvoorbeeld) wordt dat zeker niet getolereerd in Nederland. Denk bij Ajax aan de ‘kankerjoden’; de wedstrijd wordt zelfs stilgelegd. Maar schelden en spotten met psychische klachten, dat mag klaarblijkelijk wel. Te bizar om over te praten. Volksziekte nummer 1 (ruim 4 miljoen mensen hebben of hadden psychische  klachten) en WIJ vinden het maar gewoon dat er mee wordt gespot. Zo gewoon dat een tweet van Rutger Castricum (PowNed) zelfs 47x wordt geretweet.

blog stigma - PowNed - News - Orange Monday

Humor – #bashen echt mode? Blijkbaar is het bashen van mensen, persoonlijk of in groepen, echt mode in Nederland. Ik heb er al eerder een blog over geschreven. Waarom? Het stoort mij in zeer hoge mate. Is het nu echt nodig om over de rug van zwakkere of kwetsbare mensen in de samenleving zo bezig te zijn?

In het geval van PowNed, zowel op de website, de diverse Twitter accounts en publieke omroep (door ons allen betaald) wordt het gewoon gedaan. En … PowNed neemt niet eens de moeite te reageren via e-mail of Twitter.

blog gek PowNews-3 Orange Monday

PowNed staat voor Publieke Omroep voor Weldenkend Nederland En Dergelijke. “Gewoon, omdat het kan. PowNed is opgericht vanuit de passie om het huidige publieke bestel te veranderen. Niet alleen omdat onze achterban op dit moment onvoldoende door Hilversum worden gehoord, maar ook vanwege de vooringenomen journalistiek en de overvloed aan politiek correcte programma’s.” Hoezo vooringenomen journalistiek ….

Wie is er nu echt gek? Als ik bovenstaande lees vraag ik mij dus werkelijk af wie er nu echt gek is. De publieke omroep PowNed, haar medewerker Rutger Castricum, het commissariaat voor de media of de minister en staatssecretaris van OCW, respectievelijk Jet Bussemaker en Sander Dekker. Iedereen tolereert blijkbaar het gedrag van deze publiek omroep. blog gek Jet Bussemaker - Orange Monday Gezien het feit dat zelfs op een rechtstreekse Tweet niet wordt gereageerd door PowNed of door Rutger Castricum, wordt het tijd om in de ouderwetse pen te klimmen en een mooie brief te schrijven aan alle betrokken partijen. Niet om politieagent te spelen maar om als beschaafde mensen een dialoog op gang te krijgen.

Orange Monday Foundation De stichting heeft als doel het behartigen van de belangen van mensen met psychische klachten. Waarom? Omdat zij individueel niet de moed of de kracht hebben in de pen te klimmen. Veel mensen leven anoniem en praten het liefst NIET over hun klachten, omdat mensen als Rutger te pas en te onpas mensen voor ‘autist’ uitmaken en niemand er wat aan doet …

Wij noemen dat STIGMA.  Wij tolereren stigmatiserend gedrag niet meer. Het is echt tijd om een revolutie te gaan creëren. Een fluwelen revolutie, geen strijd maar dialoog en voorlichting. Voorlichting, zodat Rutger voortaan weet wat hij iemand naar zijn hoofd slingert. Ik roep het jaar 2014 uit tot het jaar van samenwerken binnen de Geestelijke Gezondheidszorg, maar ook juist daar buiten, zoals de politiek (Raadsverkiezingen 2014), de media, onderwijs, jeugdzorg et cetera.

Stigma No Way - Orange Monday

Wij noemen dat ‘It’s Time To Change NL’. Doet u mee? Laat u uw stem ook horen? Volg Time To Change NL dan op alle sociale media (zie hieronder) en laten we gaan voor een maatschappij die beschaafd is, waar een goed gesprek de norm is en #bashen in 2014 wordt uitgeroepen tot het woord dat verwijderd kan worden uit ons taalgebruik. Het roer GAAT #om! Ik ben toch niet gek?

Warme groet, Martin

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Politiek en beleid, STIGMA, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Ik ben toch niet gek?

  1. Eduard van Brakel zegt:

    Yeah! Mooi verhaal!

  2. Ellen Witteveen. zegt:

    Je bent ook niet gek en laat je vooral ook niet gek maken door mensen die stigmatiserend zijn……

  3. Prima blog MJ!
    Je hebt mijn gedachten gelezen want het is exact de blog die ik vandaag had willen schrijven.
    Hoef er niet eens meer voor te gaan zitten dus;)
    Ga hem straks voor je boosten op Twitter nog! 300 procent eens met je.

  4. Pingback: Wie heeft er nu spoken in zijn hoofd? | Martin Jan Melinga

  5. Pingback: Weekendblog: Ter overdenking … #humeurmanagement via @ReneGude | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

