Plasterk leest mijn blogs wel, ‘PowNed’ blijkbaar niet!

Update 2 december 2013
In plaats dat PowNed een behoorlijke reactie geeft op mijn onderstaande blog gaat ‘journalist’ Rutger Castricum over de rooie in de 2e kamer:

20131202 Rutger Castricum - Beschuldigen Autist - Orange MondayWie is Martin Schultz? Hij is president van het Europese Parlement en wordt, in de 2e kamer nog wel, uitgemaakt voor autist. Dit gaat toch nergens over? Wat mij nog het meest tegen de borst stuit is dat de tweet ook nog eens 37 keer geretweet is …. Humor? Wat mij en de Orange Monday Foundation betreft niet! Is Rutger Castricum nu ook al psychiater ……

Groet, Martin

Blog 29 november 2013
Iedereen weet het vast wel. Als je ergens aan denkt dan wordt je er op gefocust, “denk niet aan de roze olifant” en je denkt aan een roze olifant. Met #bashen, discrimineren en stigmatiseren vind ik dat toch wat anders. Dat zou NIET mogen voorkomen in onze samenleving, maar gebeurt wel. Helaas is Stigma actueel!

blog Stigma - uitgangspunten Journalistiek Orange Monday

Stigmatisering Chris Klomp
Precies een week geleden schreef journalist Chris Klomp een, in mijn ogen, stigmatiserend blog waarop ik reageerde met mijn blog “Gevaarlijke Gekkies? Moet ik mij aangesproken voelen“. Veel rumoer op Twitter en mijn best gelezen blog tot nu toe. Heel goed dat dit onderwerp aandacht krijgt in de media. Deze week kwamen vervolgens de ‘gekleurde’ sollicitant’ en de ‘Chinees’ die door Gordon werd ‘gebashed’ uitgebreid in het nieuws en haalden zelfs de voorpagina’s. Het zou mooi zijn als stigmatisering van mensen met ‘psychische klachten’ ook de voorpagina zou bereiken, het is namelijk je reinste discriminatie.

blog Stigma Gordon - Chinees Holland's Got Talent - Orange Monday
Steun uit onverwachte hoek
“Stop het bashen” vindt ook minister Plasterk vandaag in de Telegraaf. Goed dat hij dit ter sprake brengt. Niet alleen binnen de politiek, maar in heel Nederland moet dat bashen maar eens afgelopen zijn. Wat mij betreft één van de slechtse Engelse woorden binnen ons taalgebruik. Grapjes zijn leuk, maar mensen kunnen TE ver gaan ….

blog stigma - Plasterk - Stop het bashen - Orange MondayWebsite PowNed
Wie in mijn ogen NU ook weer te ver gaat, is de redactie van de website PowNed. PowNed heeft mijn blogs niet gelezen, dat is duidelijk. Anders hadden ze het nieuws over de kosten van de Geestelijke Gezondheidszorg wat genuanceerder gebracht.

blog stigma - Geen Stijl - U betaalt zich scheel aan psycho's - Orange Monday
Wat doet PowNed dan? Voor het gemak worden alle mensen met psychische klachten in één woord samengevat “U betaalt zich scheel aan Psycho’s”. Lekkere en wederom makkelijke kop. Is dit nodig? NEE!! Psycho’s is volgens mij niet eens een officeel Nederlands woord, waarschijnlijk verzonnen door de redactie. Klinkt goed, toch?
Pyschische klachten ipv Stoornis Orange Monday - kleinBovendien, de kosten worden uitgegeven aan de behandeling van psychische klachten en niet alleen aan psychische STOORNISSEN, een beperkt gedeelte van alle psychische klachten. Psychische klachten omvat een groot geheel aan klachten zoals diagnoses burn-out en depressie bijvoorbeeld, deze vallen NIET onder stoornissen.
Ongemerkt worden zo weer veel mensen over één verkeerde kam geschoren. Waarom? Waarschijnlijk onwetendheid. Ik weet het niet, ik hoor het graag van PowNed.

Congres stigmatisering/bashen Geestelijke Gezondheidszorg
Orange Monday heeft er met journalist Chris Klomp al contact over gehad. Orange Monday heeft het voornemen een congres te organiseren in het voorjaar van 2014 om dit onderwerp op de kaart te zetten in Nederland.

Blog Stigma Werken aan Persoonlijk Taal-Dna

Ik nodig bij deze dan ook de politiek, journalisten en redacties van print en digitale media uit om met elkaar in gesprek te gaan. De media zijn bepalend in Nederland, reageren snel en veroorzaken daardoor vaak zaken die beter niet hadden kunnen gebeuren.

Het Orange Monday “Praatbewijs” was een idee, maar wellicht moeten wij daar verder actie in gaan ondernemen, omdat het nodig is. In mijn recente blog “Let op je woorden, ze zijn er uit voordat je het weet …” kunt u lezen waarom. En let op je woorden geldt niet alleen voor spreektaal maar juist ook het geschreven woord. Want dat blijft jarenlang op internet zichtbaar!

Warme groet en fijn weekend!

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Chris Klomp Verslaggever, Diagnose, GGZ, Politiek en beleid, STIGMA, Stigma - No Way!, Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Plasterk leest mijn blogs wel, ‘PowNed’ blijkbaar niet!

  1. H. Warmenhoven zegt:

    goede strategie, congresvorm in 2014 om een breder podium te creëren.
    jullie wten dat er eind maart een groot internationaal nucleair symposium in Den Haag wordt gehouden? even data checken met andere mogelijke events.
    sluit zo mogelijk eventueel aan bij andere symposia of opportunities, het is maar ‘n/mijn idee.

Geef een reactie

