Stigma helaas actueel! Ook bij justitie … en media!

U heeft vast iets van de commotie meegekregen. In mijn blog “Gevaarlijke Gekkies – Moet ik mij aangesproken voelen?” reageer ik op een blog van journalist Chris Klomp, die ongenuanceerd omgaat met mensen met psychische klachten. Wederom, zie het blog van 1 juni 2013 “Stigma! Elke dag actueel” Tijd voor een update …

Wat mij namelijk van het hart moet, is dat de ‘zaak’ verzandde in een welles/nietes- spelletje. Ik heb uiteindelijk dan ook de zinloze discussie beëindigd. Het gaat niet om discussie, maar om dialoog en communicatie. Alleen door een gesprek en openheid is het mogelijk stigma te veranderen in acceptatie.

blog Stigma - uitgangspunten Journalistiek Orange MondayHet gaat bij mensen met psychische klachten NIET om spelletjes. Het is een serieuze zaak. Zowel de Orange Monday Foundation als haar partners en andere organisaties werken elke dag aan de ‘vrijheid’ voor mensen met psychische klachten. Dat deze mensen 100% worden geaccepteerd binnen deze maatschappij. Net als ‘normale’ mensen. En ja, ik voel mij ook persoonlijk aangesproken, als mens en als oprichter van de Orange Monday Foundation.

Vrijheid – Grondwet
Vrijheid van meningsuiting is in Nederland vastgelegd in de grondwet, op Wikipedia lezen we de volgende omschrijving:

“Vrijheid van meningsuiting is de vrijheid van burgers om hun overtuigingen kenbaar te maken, zonder controle vooraf door de staat. De vrijheid van meningsuiting is niet absoluut, net als de meeste andere grondrechten. Zo zijn belediging en smaad onder bepaalde omstandigheden strafbaar.”

Vrijheid is een grondrecht, waar ik heel blij mee ben. Maar ik heb het gevoel dat behoorlijk wat mensen in de media ondertussen de grenzen van deze grondwet hebben opgezocht. Feiten als ‘ik heb onderzoek gedaan’ of ‘ik heb al 20 jaar ervaring’ zijn dooddoeners. Als je niet op je woorden let heb je al snel iemand gekwetst.

En dat is dus wat er is gebeurd. Mensen in een kwetsbare positie worden (onnodig) gekwetst en dat doet pijn. Dat autisten misschien meer dan gemiddeld bij rechtszaken zijn betrokken, zou kunnen zijn, maar ik heb geen keiharde cijfers kunnen ontdekken.

blog stigma blinddoek justitie - Orange MondayGevaarlijke Gekkies
Chris Klomp heeft wel een punt. Er zijn vast veel rechtszaken in Nederland, waar hij bij aanwezig was, waarbij mensen met een psychiatrische achtergrond betrokken zijn. Ik ontken dat ook niet. Waar het om gaat is het generaliserende en waarschuwende karakter van journalisten in de media, niet alleen Chris Klomp dus. Van enige nuance is vaak geen sprake. Het is ook lekker makkelijk. Journalisten moeten in een kort stukje verslag doen, een titel als “Autistische man flest banken” trekt de lezer snel. “Al weer één”, zullen mensen denken. In het artikel wordt vervolgens niet uitgelegd wat er nu echt aan de hand is. ‘Autistische man’ in de kop had dus niet gehoeven.

Er zijn ook andere manieren om een artikel te schrijven over een rechtszaak in de krant of in de digitale media zoals blogs. Mensen met psychische klachten (ruim 4 miljoen mensen) hebben daar (meestal) niet om gevraagd. En al zeker niet om met justitie in contact te komen. Behandeling van mensen met psychische klachten schiet soms te kort, maar vaak worden bepaalde psychische klachten ook ‘niet gezien’ en zijn er kwalijke gevolgen.  Als dan het kwaad is geschied, is de gang door het rechtssysteem soms het gevolg.

blog stigma Kranten oa AD Orange Monday

Discriminatie-Grondwet
In artikel 1 van de grondwet staat de definitie van discriminatie (Wikipedia):

“Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan”.

Deze definitie geldt voor de overheid ten opzichte van haar burgers. Op dezelfde pagina van Wikipedia treft u ook de Strafrecht definitie die geldt voor burgers onderling. Het komt ongeveer op hetzelfde neer, iets specifieker.

Officier van Justitie
Het rechtssysteem valt onder de overheid. De Officier van Justitie is dus in loondienst van de overheid. En wat zegt hij (volgens Chris Klomp) tijdens de zitting: “Veel strafbare feiten worden gepleegd door mensen met een psychiatrische achtergrond”. Dit ene zinnetje was voor Chris Klomp reden om het, in mijn ogen discriminerende, blog te schrijven. Vraag blijft of dat zinnetje echt gezegd is en ook zo bedoeld is of dat Chris Klomp dat bedacht heeft, dat laatste neem ik aan van niet.

blog stigma - justitie_logo_website - Orange Monday

Veel strafbare feiten …
Veel … een veelzeggend woord. Veel, ik heb er Van Dale maar eens voor opgeslagen, de betekenis: “een groot aantal”. Ik heb het blog van Chris Klomp nog meerdere keren gelezen, maar ik vind niet dat wij “spijkers op laag water zoeken” of aan het “muggenziften” zijn. “Veel” is een naar woord in de zin en betekent dat hij met grote regelmaat met dit soort zaken geconfronteerd wordt. En dit is nu het punt waar het om draait.

Stel dat het echt zo zou zijn (wat ik niet kan geloven), toon het dan aan met cijfers. Als Orange Monday Foundation willen we deze info graag hebben. Want als het echt zo is, dan moeten wij onze dienstverlening van OM Centers daar nog meer op aan gaan passen. WIJ weten namelijk wel dat mensen met psychische klachten meer dan gemiddeld met een echtscheiding te maken hebben. Maar justitie, ik kan het niet geloven.

OMC - Omdat het nodig is .....

Graag hoor ik, van wie het wel weet, graag de cijfers van mensen met psychische klachten die op wat voor wijze dan ook met justitie te maken krijgen.

Tenslotte
Het is dus handig dat mensen van Justitie ook mijn blog “Let op je woorden” lezen. Voordat er weer blogs de wereld in gaan waar onnodig kwetsende woorden in staan. Wellicht is een “Orange Monday Praatbewijs-cursus” een suggestie?

Warme groet, Martin

Steun Orange Monday Het ‘bashen’ van mensen (met psychische klachten) moet afgelopen zijn. Orange Monday heeft dat als missie. Wij gaan voor maximale acceptatie van psychische klachten in de Nederlandse maatschappij. Steunt u ons ook?

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Politiek en beleid, STIGMA, Time To Change NL, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

