Let op je woorden! Ze zijn eruit voordat je het weet …

Update 30 januari 2015 – Mijn onderstaande blog telkens weer actueel. Vandaag op de voorpagina van de Telegraaf “Geesteszieke Tarik wilde zijn boodschap kwijt op TV” Is er al een psychiater bij geweest? Weten wij wat er echt aan de hand is? Nee! Een ongenuanceerde uitspraak dus! Let op je woorden, ook op de redactie van kranten!

a IMG_MTW_OVERVAL_2_1_AB1502VS

Update 29 oktober 2014
Kent u dat? Dat je iemand iets hoort zeggen en denkt … ‘hoe kan je dat nu zeggen’. Van de week gebeurde dat weer in mijn directe omgeving en eens te meer realiseerde ik mij dat ‘woorden die gezegd zijn, zijn gezegd’. Als de woorden verkeerd aankomen dan kan je proberen het goed te maken, maar de woorden klinken als het ware nog in je hoofd.

Blog Let op je woorden - Orange MondayVaak gaan ze ook niet meer weg en is mijn oordeel geveld over die persoon, dat kent u toch ook wel? En dan hoeft het niet over psychische klachten te gaan. Dus, onderstaand blijft actueel en ik wilde ‘m toch nogmaals delen. Wat goed is, mag best 2x gelezen worden, toch? Het blog is wel geactualiseerd naar dit moment.

Veel leesplezier – Positieve groet, Martin

Blog – 19 november 2013
Afgelopen weken (november 2013) is het Orange Monday Team druk bezig geweest alle teksten te formuleren voor de nieuwe website. Afgelopen donderdag (14/11) ging de site succesvol online en ondertussen is de site voor OMC Vitaliteit Centra ook online: www.omcenters.nl

Ondanks dat het lastig is om ‘gevoel’ onder woorden te brengen, was dat wel ons doel! Gezien de vele positieve reacties die wij krijgen zijn wij in onze doelstelling geslaagd. Een frisse wind waait door de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) en het 1e OMC Vitaliteit Centrum gaat dit jaar nog open.

Echter, soms vragen zaken om toelichting, nu via dit blog. Input en feedback zien wij sowieso graag. Een website is niet statisch maar continue in beweging. We actualiseren de site dan ook regelmatig. Waarom?

Blog Stigma Werken aan Persoonlijk Taal-Dna

Omdat ik mij erger aan het taalgebruik binnen GGz
Ik zal weer niet de populariteitsprijs winnen, maar van enkele woorden krijg ik elke keer weer pijn in mijn buik (en dat is nog zachtjes uitgedrukt). Zoals u wellicht weet, ben ik ervaringsdeskundig coach – bipolaire stoornis – bij Orange Monday en één van de eerste partners van OM Centers. Dagelijks heb ik te maken met mensen die geen goede geestelijke gezondheid hebben. Door allerlei redenen is het leven van die mensen (tijdelijk) ontregeld of zelfs ontspoord. Mensen hebben hulp nodig om weer in het ‘spoor’ te komen. Verkeerd taalgebruik is binnen een behandeling niet handig en dat is een understatement. Verkeerd taal gebruik kan de klachten verergeren. Voorbeelden te over …

Doe gewoon over .... Acceptatie - klachten
Zoals psychische aandoeningen of stoornissen
Cliënten hebben psychische (en/of fysieke) klachten of verschijnselen als ze bij mij komen. Het gebruik van ‘aandoeningen’ of ‘stoornissen’ hebben wij geschrapt uit ons woordenboek. Waarom? Omdat het voor cliënten alleen maar zwaarder wordt gemaakt en NOG moeilijker is uit te leggen aan de omgeving. Als mensen in hun omgeving geïnteresseerd zijn in het wel en wee van cliënt kan de cliënt zelf altijd nog verder in gaan op details.

Vergelijkend voorbeeld: Als iemand hartklachten heeft wordt ook niet altijd direct in gegaan op de specifieke diagnose als hartfalen, dichtgeslibde aderen enz.

Wij stellen dat het gebruik van psychische “aandoeningen” of “stoornissen” extra stigmatiserend werkt en het herstel van de cliënt niet ten goede komt. De benaming maakt het erger en veel mensen hebben ‘vreemde’ beelden bij het woord aandoening of stoornis (gestoord).

123 Methode + cirkels BP

S T I G M A
Ik schrijf het nu expres met hoofdletters. Stigma is allereerst geen mooi woord en dekt een afschuwelijke lading. Etikettering binnen de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) zorgt ook al voor stigma, cliënten en patiënten krijgen een specifiek etiket opgeplakt. Waarom? Ik weet het niet, wellicht vinden behandelaars (of verzekeraars) het prettig, zorgt het voor overzicht. Etiketten zijn niet nodig en extra belastend voor de cliënt, zeker als ze ook nog wijzigen …

De vraag is: “Jij hebt psychische klachten?
Antwoord: “We gaan aan een (zo goed mogelijke) oplossing werken.”

Dat is waar een cliënt binnen GGz behoefte aan heeft. Of hij of zij nu borderline heeft, een bipolaire stoornis of ADHD. Het maakt niet uit, de cliënt wil van de klachten af. Hij of zij wil weer een positieve levenshouding en een voor hem of haar maximale gezonde levensstijl en zo goed mogelijke leefomstandigheden.

1 op de 4 Nederlanders OMC GGz

TEGEN STIGMA – NO WAY!!
Ook het woordje stigma gaat dus bij Orange Monday in de ban. Strijden tegen stigma is de kreet die veel organisaties gebruiken. Kijk eerst eens naar het eerste woord ‘strijden’. Wat heeft het mensen opgeleverd om te strijden? Strijden zorgt voor weerstand en dat kan juist niet de bedoeling zijn. Ik ben dan ook TEGEN strijd. Uiteraard moet stigmatiserend gedrag uit de wereld, wij houden ons graag aan één van de missies van de stichting Orange Monday:

Orange Monday streeft naar de volledige sociaal-maatschappelijke Acceptatie van
mensen met psychische klachten.”

We roepen iedereen binnen de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) op de eerder genoemde 3 woorden ook uit hun vocabulaire te verwijderen:

 Psychische Aandoening/Stoornissen Klachten

Voor Tegen Stigma Acceptatie

NB: Behalve tijdens specifiek behandeltechnische momenten of specifieke termen zoals Bipolaire Stoornis.

Hoe bereik je Acceptatie binnen GGz?
Uiteraard hebben wij er met de presentatie van onze nieuwe site over nagedacht. Wij denken dat de beste methode bestaat uit 2 woorden: Openheid + Begrip  = Acceptatie. Lees meer op Orange Monday wat we hiermee bedoelen, maar je krijgt dit plaatje:

eenpluseenisdrie

Openheid (dus ook veel voorlichting) naar je omgeving (in de meest brede zin van het woord) leidt tot begrip. Als mensen begrip voor je hebben, accepteren ze ook hoe je bent, met of zonder psychische klachten … 1 + 1 wordt dan dus 3!

Te simpel voor woorden
Ik weet dat het simpel klinkt, het is ook simpel. Als stigma uitgeroeid moet worden, moet je ook bij de bron beginnen: de behandelaar. De behandelaar heeft gedurende het herstel van de cliënt de meeste invloed op de cliënt. Ik zou bijna gaan voor een ‘Orange Monday – GGz Praatbewijs’. Een behandelaar moet AL zijn woorden op een schaaltje afwegen, want de cliënt is kwetsbaar en gevoelig voor de verkeerde woorden. Mijn advies van vandaag: let op je woorden. Dat geldt ook voor de omgeving natuurlijk.

Banner OMC FB Word franchisenemer februari en maart 2015 Orange Monday

OM Centers – najaar 2014
Eind 2014 is het hoofdkantoor van OM Centers geopend, in het voorjaar van 2015 volgt de 1e vestiging in de provincie Utrecht. U kunt daar veel over lezen op onze website. Het 1e OM Centers gaat wellicht open in de provincie Utrecht centraal in Nederland waar wij ook nu gevestigd zijn. Op dit moment wordt gewerkt aan vestigingen in Zwolle (Noord-Nederland), Zuid-Holland en Noord-Holland en Brabant (Breda).

Meer lezen over onze filosofie en plan van aanpak? Klik dan op onderstaande afbeelding en download het ondernemingsplan van OMC Vitaliteit Centra:

Banner - downloaden ondernemingsplan OMC Vitaliteit Centra

Ben jij iemand die op zijn of haar woorden letten. Ben jij vrij gevestigde psychiater, psycholoog, of ZZP coach, voedingsdeskundige, bewegingsexpert, jurist en financieel adviseur, ga de uitdaging aan. Orange Monday gaat met OMC Vitaliteit Centra voor GGz nieuwe stijl. Waarom? Omdat het nodig is. Inmiddels gingen 8 zelfstandige professionals in GGZ en Zorg u voor! Lees rustig de site door. Heeft u vragen? U weet mij te vinden.

Positieve groet, Martin

PS: Steun OOK de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, GGZ, GGz Instellingen, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, Orange Monday, Samen Sterk tegen Stigma, STIGMA, Stigma - No Way!, Zelfstandige zorgprofessional, Zorg, ZZP en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Let op je woorden! Ze zijn eruit voordat je het weet …

  1. Cornelis zegt:

    Geweldig om te zien dat je zo’n grote slag maakt!!! Ik ben groot fan van het juiste taalgebruik, vaak vele malen positiever en daardoor effectiever. We strijden niet tegen Vs we lossen het samen op is maar een klein voorbeeldje!

  2. hersenletsel zegt:

    Mooi gezegd, geen woord verkeerd ! : ) GGZ nieuwe stijl…voorstel bij de DBC diagnose behandel combinatie afsluiting wordt neuropsychologische revalidatie bij niet aangeboren hersenletsel, afgeboekt bij de zorgverzekeraar als “Delier, Dementie en overige”. Dat is fijn lezen, als je hoogopgeleid met je hersenbloeding zo afgeboekt wordt. Ja intelligentie en hersenletsel gaan wel samen. Cognitie is meer dan intellect. Dus mijn voorstel is om DBC voortaan Denigrerende Boekhoud Club te noemen.. Met een knipoog.

    • Marna Rooijakkers zegt:

      Wat is het probleem? Afgeboekt? Heb je moeite met de andere ‘ afboekingen ‘ en dat je bij dat rijtje
      Over stigma gesproken…je zal dit maar lezen als laagopgeleide met een van die andere klachten

  3. marijke harsevoort zegt:

    DANK JE WEL!! We strijden niet tegen, maar we zijn ergens vóór!!
    Helemaal mee eens.
    Ik ben vóór diversiteit én acceptatie.

  4. H. Warmenhoven zegt:

    wel eens gehoord, Moeder Theresia werd gevraagd te mee te lopen in een demonstratie tegen de oorlog. waarop zij antwoorde dat ze daar niet voor voelde, het accent ligt op oorlog. zij bood toen aan, als jullie me vragen mee te lopen in een optocht “Voor de Vrede” ben ik te vinden in de voortste rij!

    mooie blog MJ e.a.

  5. Goed verhaal Martin!
    Ik ben voor, sowieso.
    Een overdenking: eigenlijk zijn alle woorden maar verwijzingen naar begrippen en voor je het weet ben je zoveel jaar verder en zijn die “nieuwe termen” ook weer stigmatiserend.
    Stigma ontstaat niet bij de spreker, maar bij de luisteraar.
    Niet bij degene die laat zien, maar bij de kijker.
    Als we met minder angst en meer liefde naar elkaar keken, en elkaar eens gewoon accepteerden zoals we waren, waar zijn dan die beperkingen gebleven?
    Jouw blog is inspirerend. Dank en respect.

  6. Diana zegt:

    Goed om te lezen dat er steeds meer mensen zijn die ergens VOOR zijn 🙂

  7. Pingback: Pesten en verantwoordelijkheid … wie doet wat? | Martin Jan Melinga

  8. Pingback: Plasterk leest mijn blogs wel, ‘PowNed’ blijkbaar niet! | Martin Jan Melinga

  9. Helemaal mee eens Martin !

    Ik kan ook niet tegen het taalgebruik in de zorg, net alsof alles verkleint wordt.
    Het word vaak uitgesproken als een moede zucht ook, jammer.
    Weg komen van de onmogelijkheden, en kijken naar wat er kan.
    Omdenken en omdraaien, en dan vooruit !

    Groet Bart

  10. Pingback: We MOETEN gewoon (NIET) zeiken … #SR13 | Martin Jan Melinga

  11. Pingback: Gevaarlijke gekkies? Moet ik mij aangesproken voelen? | Orange Monday Foundation

  12. Pingback: Weekendblog: Ter overdenking … #humeurmanagement via @ReneGude | Martin Jan Melinga

  13. Pingback: #Weekend #blog: Dik zijn eigen schuld of niet? Elk pondje gaat door het mondje, toch!? Heeft Dr. @IvanWolffers gelijk? | Martin Jan Melinga

  14. Pingback: Columniste @MalouVH contextblind met haar column in @Volkskrant? – Boete man met scootmobiel kassabonnetje! | Martin Jan Melinga

  15. Pingback: Zondagblog: Pas op wat je schrijft in een #blog of #column! Het wordt soms anders gelezen dan jij bedoeld, toch? #GGz | Martin Jan Melinga

  16. Pingback: Ik heb iets verkeerd gedaan … samen sterk zonder #stigma! #GGz @sststigma @OrangeMondayNL | Martin Jan Melinga

  17. Marna Rooijakkers zegt:

    Kom op , grow up!

    Laten we nou eens ophouden met dat vinger gewijs naar de boze buitenwereld of andere goed bedoelde help we worden gestigmatiseerd clubjes We zijn niet zielig! Geen slachtoffer enz.

    Maar er moet wel wat veranderen in het (zelf) beeld van… Want er is te weinig kennis en geloof in de kracht van mensen met psychische klachten

    Aanschouwen dat de ander een vooroordeel heeft doet geen ‘pijn’ en dan hoef je ook niet die ander in een hokje van ‘ fout’ te plaatsen

    En als je daar dan toch iets mee wilt doen of aan kan doen: een gesprek over aangaan …maar het haalt niet onderuit als je het zelf niet gelooft of de onwetende niet te serieus neemt

    Ik denk dus dat stigmatisering door anderen (het ontwerp van het etiket) niet het begin van de oplossing is…want het is pas een probleem is cq wel pas zichtbaar voelbaar wordt wanneerhet een projectie is van ononderkend zelfstigma. ( de lijm) Daardoor plakt het etiket …Dus als je er geen last meer van wilt hebben kun je beter eens onderzoeken of je het stigma onbewust gelooft of bezig bent te strijden tegen …je denkt ….anderen….maar mi je eigen beeld…van je ziekte.

    . mbt het erkennen van je beperkingen en of benoemen van je aandoening:

    Waarom het beestje niet bij de naam noemen …het wel of we terug gaan naar tijdperk ‘ ik heb K…” Toen kanker nog nog done was. ( een stigma was) Werd alleen de letter fluisterend uitgesproken.

    We hoeven ons toch niet te schamen. Ik ben blij met mijn ‘etiket’ kan ik tenminste de juiste behandeling krijgen en functioneer ik beter en door er open over te zijn kom ik idd achter stigma’s maar juist ook in gesprek erover en zien mijn medemensen dat je een ziekte hebt maar niet bent! Daar ligt het begin van acceptatie in het 1 op 1 contact.

    Zonder zelfstigma wat ik het hele stigma gedoe vindt, kun je mi.i oprecht volwaardig mens voelen met ja soms een levenslange een uitdaging qua gezondheid iin dit geval op ‘ geestelijk’ vlak

    En heb je meer kracht om te zorgen voor voor een gelijkwaardige behandeling waar alle,strijden tegen of voor stigma acceptatie mee begon..
    Discriminatie agv ..aanpakken.

    • Hoi Marna, ik ben het helemaal met je eens. OOK daarom heb ik de Orange Monday Foundation (www.orangemonday.nl) opgericht in in 2012 en ben ik in mei 2013 gestart met mijn 1e blog. Dit blog is uit november 2013 wat ik extra aandacht wilde geven. En de taalfoutjes … het zij je vergeven 🙂

      • Marna Rooijakkers zegt:

        Haha dank Martin
        sorry moet nu even cabaretière uithangen ( etiket clownesk ) Mbt mijn typfoutenexcuus jouw reactie:
        ja allemaal agv etiketjes he…waar ik bij deze open over ben en geen moeite mee heb;
        Ik haat het gedrag van mijzelf ( ‘ te streng voor zichzelf’ ) dat ik elke keer vergeet eerst over te lezen voor dat ik op knopjes druk omdat ik te snel wil ( ADHD) maar beter weet ( hoog iq) dus zou moeten kunnen ( te hoge eisen aan zichzelf) maar niet zoveel durf ( faalangst) en toch de barricade opga en later spijt krijg ( impulsiviteit)
        Ben genezen als ik geen typfouten meer maak en bij de uitzondering op deze regel geen sorry meer zeg

        😃😃😃😃😃 met humor kun en best veel duidelijk maken

      • Hoi Marna, één advies (ik kerken met mijn bipolaire stoornis wat je doet en zegt) maak je niet druk. Doe ik ook niet meer 🙂

  18. Marna Rooijakkers zegt:

    oeps typfouten : en= je 😉😉😉

Geef een reactie

