Deel I: Openheid over psychische klachten vermindert Stigma!

Vandaag post ik mijn 50ste blog. Op 31 mei 2013, bijna 5 maanden geleden mijn eerste blog: “Wie ben ik?” Tijd om terug te kijken en … vooruit te zien! Voor wie het nog niet weet, mijn naam is Martin,  ik ben coach, vader van 4 kinderen en ik heb een bipolaire stoornis.
Blog SIRE Bipolair smiley

Deze psychische stoornis heeft mijn leven radicaal veranderd, net zoals bij iedereen die te maken krijgt met (serieuze) psychische klachten. In mijn voorgaande blogs hebt u meer kunnen lezen over mij en de Geestelijke Gezondheidszorg in het algemeen.

Sinds een jaar ben ik actief betrokken bij en werkzaam binnen de Geestelijke Gezondheidszorg. Op 5 september 2012 heb ik de Orange Monday Foundation opgericht omdat ik vind dat het ANDERS moet binnen de Geestelijke Gezondheidszorg. Waarom? Omdat nagenoeg iedere Nederlander direct of indirect te maken heeft of krijgt met geestelijke gezondheidszorg. Als patiënt, cliënt of als deelgenoot. Er is alleen één stoorzender, namelijk stigma.

Verbazing
Afgelopen week was er de discussie over Zwarte Piet. Ik laat hier in het midden of dit wel of niet terecht is. Maar waar ik mij over verbaasde, is dat er in zo’n grote getale geliked werd op de ‘Pietitie Pagina’ op Facebook. Meer dan 2 miljoen ‘hits’ binnen een week. Een gemiddeld berichtje wordt door zo’n 50.000 mensen ‘leuk’ gevonden. Als je dan weet dat petities voor de jeugdzorg of andere belangrijke zaken binnen deze samenleving nauwelijks 50.000 handtekeningen krijgen! Om jaloers op te worden! Onze Orange Monday Facebookpagina heeft na 5 maanden zo’n 141 likes …. Wat doen wij verkeerd??

Pietitie op FacebookAndere koers
De afgelopen maanden werden mijn blogs heel goed gelezen. Gemiddeld had een blog ongeveer 250 views en dat vind ik mooi …. Ik heb geen idee of dit hoog of laag is, het geeft mij in ieder geval een tevreden gevoel (Iemand cijfers?). Opvallend is wel dat mijn maatschappijkritische/ GGz-blogs het best gelezen zijn. ‘Psychische Ziekte; NO WAY’ werd zelfs meer dan 500 keer gelezen. De top 3:

  1. Psychische Ziekte? … NO WAY!!
  2. Zelfmoord; eigen keuze … of gevolg?
  3. Beleid maakt Geestelijke Gezondheidszorg kapot!

Mooie blog foto FUTURE

Ik zal dan ook de komende maanden mijn koers wijzigen. Nog kritischer zijn, nog meer komen met keiharde gegevens en mensen laten realiseren dat psychische klachten om de hoek staan. Het kan werkelijk IEDEREEN overkomen … Het is dichtbij en de gevolgen kunnen catastrofaal zijn. Neem mijn eigen voorbeeld, mijn leven brak af onder mijn handen in een tijdsbestek van 5 jaar. Waardoor? Omdat ik bang was hoe de wereld om mij heen over mij zou denken als bekend was dat ik een psychische ‘ziekte’ zou hebben.

Openheid en stigma?
Ja! Ik ben heel blij dat ik blogs ben gaan schrijven en open praat over mijn bipolaire stoornis en de gevolgen daarvan. Ik heb alleen maar positieve reacties gehad (terwijl ik negatieve reacties verwachtte) en veel discussies kunnen voeren. Ik heb mensen geïnspireerd om hetzelfde te doen als ik of in ieder geval openheid te betrachten naar hun omgeving. Openheid is DE oplossing tegen stigma. Mensen met psychische klachten veroorzaken vaak hun eigen stigma, maken het ziektebeeld erger dan nodig (te lang wachten) en raken in een isolement. Openheid kan hier veel verandering in brengen, zeker als ook werkgevers hier in mee gaan! Later meer hierover.

blog 50 - Doe gewoon over .... Stigma

Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) … Wie weet er nu wat van?
Er zijn honderdduizenden mensen die er wat van weten. Soms heel veel zelfs. Professionals en ervaringsdeskundigen, ze kunnen van elkaar leren. Het kan en moet beter! Het is broodnodig willen wij het tij keren. Tools: openheid, transparantie en vooral samenwerken.

Kortgeleden hebben wij een positief gesprek gehad met Samen Sterk tegen Stigma. Veel organisaties hebben dezelfde doelstellingen en missies, maar net iets anders. Tijd om juist in deze tijd van crisis de handen in elkaar te slaan en in gesprek te gaan. Stigma is zo 20ste eeuw!

Openheid en in gesprek met elkaar …. OM MeetUP!!
De Orange Monday Foundation is sinds dit voorjaar gestart met OM Meet Up’s. Het karakter van een OM MeetUp is laagdrempelig, informeel en we hebben GEEN agenda. De mensen die er zijn bepalen de agenda die voor hun op dat moment actueel is.

De volgende OM MeetUp is volgende week maandag 4 november om 20 uur in Amersfoort. Aanmelden kan via onze Facebook Pagina of een mail naar mij of Hester.

Dara Amersfoort Terras

De bijeenkomsten zijn bedoeld voor iedereen die de Geestelijke Gezondheidszorg een warm hart toedraagt en er over wil praten. Samen kunnen we namelijk een andere koers inzetten. Ben je GGz-patiënt of -cliënt, ben je werkzaam als professional of ervaringsdeskundige in de GGz? Iedereen is welkom op deze avonden, die wij met hulp van vrijwilligers en collega-organisaties landelijk gaan organiseren.

Zeker met de huidige en de komende veranderingen binnen de GGz wordt 2014 een belangrijk jaar. Wij zijn dan ook op zoek naar vrijwilligers in alle grote steden van Nederland om ook daar, net als in Amersfoort, elke 1e maandag van de maand een OM MeetUp te organiseren. Wij horen graag van u; Time To Change NL!!

Warme groet, Martin

PS It’s Time To Change!

Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM!

LOGO-Orange-Monday-nieuw-2

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Bipolaire Stoornis, Diagnose, GGz Instellingen, Over Martin Jan Melinga, STIGMA, Zwarte Piet en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Deel I: Openheid over psychische klachten vermindert Stigma!

  1. shivatje zegt:

    Ik moet zeggen hier in België stonden we ook verbaast over de discussie van de zwarte piet. Want ze mogen niet zien uit een geloofstoestand, maar uit de legende. Dan weet men dat het om het roet van de schouwen gaat en zo de kleur zwart maakt. En niet om racistische uitdrukkingen.

    PS lees graag je schrijven. Leerzaam en oprecht

  2. ik wens je heel veel succes Martin, met je nieuwe koers, maar ook met je betrokkenheid tov de ggz. Helaas is voor mij het doek gevallen per as januari zal onze GGZ in Groningen wegvallen, Ongelofelijk jammer om dat mee te moeten maken. Ik verbaas mij ook enorm waarom mensen zich wel zo druk kunnen maken over zwarte piet, maar ziende blind is wat betreft de ggz, Wat mij betreft met name de jeugdzorg. Zal wat met laagdrempeligheid te maken hebben en ook met struisvogelpolitiek, zolang het nog ver van je bed is.. en het is nou één keer gemakkelijker pietpraat te hebben, dan je te verdiepen in de mens met een problematiek. Ik hoop echt eens op één van je avonden te komen. Nogmaals succes Martin!

  3. Webweider zegt:

    Over de statistiek, daar vroeg je in het begin naar. Voor een pagina op Facebook is 151 likes in 5 maanden heel goed. Mijn pagina’s doen er langer over en zijn dan zelfs dan nog niet zo ver gekomen. 250 lezers per blog lijkt me zeer goed, dat gaat natuurlijk deels buiten Facebook om. Veel serieuze blog-lezers hebben misschien zelfs een hekel aan Facebook.

    Wat doet de zwarte piet petitie goed? Een nationale zenuw raken in combinatie met grappige naam Pietitie. En het moet het nationale diskussie-onderwerp zijn op dat moment, al is het maar omdat de meesten het een onzinonderwerp vonden en er vervolgens toch een uitgesproken mening over hadden. En de TV moet erop inhaken, geen regionaal omroepje, maar PenW bijvoorbeeld. En natuurlijk de VN. Die wilde het hele Sinterklaasfeest verbieden, dus niet alleen zwarte zwarte Pieten. Dan is iedereen voor behoud van het feest.

  4. H. Warmenhoven zegt:

    beste Martin,
    jouw blog en de actie Pietitie is niet zo vergelijkbaar. maar een oproep tot delen op de diverse fora kan geen kwaad. zo ook kun je het plaatsen op je profiel pagina van LinkedIn en andere mogelijkheden als bijv. Facebook.
    mijn conclusie is; in verhouding e.e.a. gezien gaat het de goede kant op. enerzijds tegen schenen schoppen is niet zo erg als het de goede zijn. anderzijds met stroop vang je meer vliegen.
    af en toe stilstaan bij de tactiek en strategie (reflectie) is goed om op koers te blijven.

  5. Lijkt me een geweldig plan: meer kritische berichten, minder stigma. Ik heb zelf ADHD, en nu ik dat in mijn omgeving begin te vertellen, valt me ook op dat mensen hier altijd een bepaald beeld bij hebben. Sommigen geloven het niet, of geloven niet in ADHD (zeggen ze). Blijkbaar bestaat er een bepaald stereotype waar je in zou moeten passen. Tijd voor een meer positieve benadering, want het is niet alleen maar kommer en kwel.

  6. Frank Marijnen zegt:

    Beste Martin,
    Al vaker wilde ik reageren. Zo ben ik als ervaringsdeskundige, manisch-depressief met een hoge mate van verslavingsgevoeligheid, al jaren bezig om systemen, organisaties, professionals, financiering en aanverwante artikelen, zodanig te veranderen dat het leidt tot een betere kwaliteit van dienstverlening en leven. Mijn uitgangspunt is dat wetenschappelijke-, professionele- en ervaringskennis als gelijkwaardige kennisbronnen worden gezien en daadwerkelijk ook zo worden geaccepteerd. Steeds vaker kan ik ervaren binnen mijn werk, dat ik hierin redelijk slaag. Het bij elkaar brengen van verschillende ‘vrijdenkers’ binnen organisaties en de verbintenis met externe ervaringswerkers, is hierbij een goede bouwsteen. Als deze avontuurlijke reis voorspoedig verloopt en steeds meer ‘professionals’, al dan niet met ervaringen, hierbij aansluiten, dan worden automatisch zaken als (zelf-)stigma binnen de GGZ aangepakt. Naar mijn mening zal dat ook naar de buitenwereld een positieve uitwerking hebben.
    Met vriendelijke groeten, Frank Marijnen.

  7. Beste Martin,
    Zoals je weet ben ik als ervaringsdeskundige kraambedpsychose in Nederland DE contactpersoon voor deze lotgenoten. Naast dit vrijwilligerswerk via mijn gelijknamige website ben ik parttime ondernemer om het ziektebeeld meer bekendheid te geven en een professionele uitstraling te geven. Daarnaast werk ik als ICT-er bij een multinational en schrijf ik inmiddels mijn 3e boek over kraambedpsychose. Als ambassadeur ben ik verbonden met Samen Sterk tegen Stigma :-).
    Ik heb het voordeel dat ik zaken vanuit een onafhankelijke positie (namelijk het bedrijfsleven) kan bekijken. Ik laat me niet verleiden tot het volgen van allerhande cursussen die de GGZ aanbiedt. Ik vaar mijn eigen koers en voel me daar wel bij.
    Door mijn openheid probeer ik mede het taboe op psychische ziektes te doorbreken. Vanaf het allereerste moment na mijn ziekte heeft het mij namelijk totaal niet uitgemaakt hoe andere mensen over mij denken. Praten doet men toch wel, het liefst achter je rug. Dus.
    Het allerbelangrijkste waar ik me sterk voor maak, zijn de lotgenoten kraambedpsychose. En daarbij heb ik compassie met alle mensen die door psychische ziektes in de problemen terecht zijn gekomen. Wist je trouwens al dat ik op de folder ‘Stigma en Werk’ van Samen Sterk tegen Stigma sta? Altijd leuk om te weten :-).
    Karin den Oudsten

  8. Yvonne zegt:

    Heel goed, ik zou graag eens a(’n bijeenkomst bij willen wonen. A lleen red ik 4 november niet. Ik wens jullie veel plezier die dag!

  9. Pingback: Werkgevers oorzaak Stigma!? Of niet? | Martin Jan Melinga

  10. Pingback: Lobby nieuwe #Jeugdwet succesvol! – En nu verder met #transitie #Jeugdzorg! | Martin Jan Melinga

  11. parajumpers zegt:

    Deel I: Openheid over psychische klachten vermindert Stigma! | Martin Jan Melinga
    parajumpers http://www.landbruksutdanning.no/ikoner/Parajumpers-salg.asp

Geef een reactie

