Het ging weer snel … van #zomertijd naar #wintertijd!

Update 24 oktober 2015 – ik zei het u al, de tijd gaat sneller dan u denkt. Morgen, zondag 25 oktober begint alweer de wintertijd! Dus vannacht een nachtje langer slapen want de klok gaat terug! Geniet ervan 🙂

Update 28 maart 2015: Morgen is er alweer een jaar voorbij. De klok mag weer vooruit vannacht om 2 uur (= minder slapen). Van wintertijd naar zomertijd. Voor mij de mooiste helft van het jaar. Een jaar geleden, zoals u onderstaand kan lezen, scheen de zon. Nu nog niet, maar die gaat komen. Geniet van deze zomertijd want hij is voorbij voordat u het weet. 🙂 Carpe Diem!

Update 29 maart 2014
Op 26 oktober was het nog 155 dagen tot morgen. Time flies when you have fun? Het lijkt er wel op. Geen barre winter en vandaag alweer 20 graden en volop zon. Ik wens u ondanks het uurtje minder, toch een mooie zondag. Geniet van de lente en de komende zomer want … voordat u het weet is het zondag 26 oktober 2014 (vandaag nog 211 dagen)

Zoals u vast heeft gezien duurt de zomertijd dus langer dan de wintertijd. Toch hebben wij met zijn allen meer moeite met de wintertijd dan de zomertijd terwijl de wintertijd bijna 25% korter duurt. Licht is goed voor de mensen en zon al helemaal. Genieten is dus het toverwoord, te beginnen met morgen!

Blog zomertijd tijd vooruit - uurtje minder

Voor de info, door het verzetten van de klok ‘lijkt’ het of het in de ochtend ‘later’ licht wordt en de avonden blijven dus langer licht. Door de zomertijd kunnen we effectiever met onze tijd omgaan, mooi toch!?

Let er wel op, als u het laat maakt vannacht en u komt om 2 uur thuis, dan is het dus al 3 uur. Vergeet ook de klokken niet, als u morgen om 10 uur wil opstaan is dat handig, omdat het dan al weer 11 uur is!

Fijne zomertijd 🙂 Groet, Martin

Blog 26 oktober 2013
Waarschijnlijk weten jullie het allemaal wel, maar komende zondag 24 oktober om 3 uur krijgen we één UUR cadeau! De klok gaat van 3 uur terug naar 2 uur. Morgen duurt de zondag dus 25 uur! De klok gaat dus TERUG!

Dat even voor de duidelijkheid zodat u niet te vroeg bent op uw afspraak die dag. Je zou maar een uur te vroeg zijn op een afspraak waar je toch geen zin in hebt. Het uurtje waren wij op zondag 31 maart 2013 kwijt geraakt, maar dat lijkt nu al weer ver weg.

Zomertijd
Eigenlijk een rare naam, wintertijd. Het is natuurlijk helemaal geen wintertijd, het is de gewone tijd dus. De naam wintertijd is ontstaan door de zomertijd, ingesteld sinds 1977. De definitie vond ik op wiki: “ In de zomer komt de zon zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten, lijkt de zon later op te komen en weer onder te gaan. Hierdoor is het ’s morgens langer donker, en blijft het ’s avonds juist langer licht. De periode van daglicht komt zo beter overeen met de periode waarin de meeste mensen wakker zijn. De gedachte achter zomertijd is dat men zo zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden. “ Het wachten op de zomertijd duurt nog even, om precies te zijn 155 dagen tot zondag 30 maart 2014.

Zomertijd-NL nu nog zomer

Wintertijd
Vooralsnog heeft de wintertijd de komende weken alleen maar nadelen, het wordt vroeger donker. Eerder de gordijnen dicht, als u om 18 uur op pad moet dan zal dat vanaf morgen in het donker gebeuren. En tot 21 december wordt het na elke dag donkerder. Maar dan, zoals u kon lezen in mijn herfstblog, gaan we met langere dagen weer richting lente. Mijn favoriete seizoen overigens …

Nu richting Sinterklaas en Zwarte Piet (als het nog doorgaat) en Kerst. De donkere dagen van het jaar brengen ook mooie dingen. Kerstmarkten, versierde straten, schaatsen (op ijsbaan of natuurijs) en Olympische winterspelen straks, genoeg om naar uit te kijken.

kerstmarkt-maastricht-2

Een uurtje over ….
Maar goed, de vraag blijft: “Wat doen we met dat extra uurtje?” Je zal zeggen een uurtje, dat is niet zoveel, maar je zou maar een uur moeten wachten. Dan kan een uur heel lang duren. Denk maar aan wachten op Schiphol …. Belachelijk vroeg inchecken en dan …. Nog een uur wachten!

Aan het extra uurtje heb ik eigenlijk alleen maar positieve herinneringen. Ik kan mij van vroeger bijvoorbeeld nog herinneren dat ik het prachtig vond die wintertijd. Ik kwam toen nog veel in het uitgaansleven en ik moest toentertijd nog om 3 uur thuis zijn. En u begrijpt het al, op die bewuste zaterdagavond (eigenlijk al zondag) werd het 2x 3 uur. En de meeste discotheken (bestaan ze nog wel?) deden daar aan mee, een soort van goodwill voor de klanten, denk ik.

Wintertijd alanya-discotheken-2

Later was het fijn om lekker lang uit te slapen, want dat kan je ook met dat uurtje extra doen natuurlijk. Lekker lang onder het dekbed …

Nog weer later was het gewoon een uurtje extra in de dag, uitslapen werd verstoord door de kids die gewoon op tijd wakker waren, die kenden namelijk geen zomertijd in hun biologische klok. Logisch ook, het is door mensen bedacht.

Tenslotte, ik las vanmorgen in het AD dat voor iedereen die moet werken vannacht, en dus een uur extra werken, dat uur betaald krijgt. Dat dan weer wel. Wat ik mij alleen afvraag hoe dat gaat bij de zomertijd? Moet je dan  het uur dat je NIET gewerkt hebt terugbetalen?

Maar goed, we hebben morgen een extra uurtje. Ik weet nog niet wat ik ga doen met dat uurtje extra dit jaar. Ik denk dat ik dat uiteindelijk pas morgen ga bepalen. Misschien schrijf ik in dat extra uurtje wel mijn 50ste blog 🙂 (noot: ondertussen mijn 183ste blog)

Wat gaat u doen met het extra uurtje?

Geniet er van in ieder geval! En voor iedereen die ook vannacht moet werken, sterkte!

Positieve groet, Martin

Banner OMC Opening Najaar 2014 - Orange Monday

PS: Steun OOK de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Time To Change NL, Zwarte Piet en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het ging weer snel … van #zomertijd naar #wintertijd!

  1. anneketw zegt:

    Mijn kinderen zijn heel blij met dat extra uurtje 🙂

Geef een reactie

