Familiedrama’s; moeten we er aan wennen? #Jeugdzorg

Update dinsdag 21 januari 2014
Familie drama Amersfoort. Vreemd dat we niets meer horen in de media. Geen update. De feiten? De zwaargewonde moeder van 47 is in het ziekenhuis gearresteerd omdat ze verdacht is verantwoordelijk te zijn voor de dood van haar zoon Thomas van 11 jaar.

Het komt dichtbij … Niemand die weet wat er gebeurd is en het gezin was ‘onbekend’ in de nieuwbouwwijk van Amersfoort. Wel veel verwerking in Amersfoort door het leggen van bloemen. Doordat er geen ‘nieuws’ is wordt het voor de bewoners van Amersfoort wel steeds onduidelijker wat de aanleiding is ….

Juist misschien ook een aanleiding voor u als lezer om de ‘Petitie Jeugdwet‘ te tekenen. Doe dat gewoon nu als u wilt: Link Petitie Jeugdwet op naar 100.000 handtekening. De tussenstand is op het moment van schrijven 88.077. 🙂

Overigens werd zaterdag ook een familiedrama bekend in Schotland, toch kan je zien dat ‘hoe dichter bij’ hoe meer het je raakt …

Update vrijdag 18 januari 2014
Nieuw familie drama, nu in mijn eigen woonplaats Amersfoort waar een moeder (zwaargewond) en een 11 jarig zoontje (overleden) bij betrokken zijn. De moeder is inmiddels ook gearresteerd. Ook nu ‘was er niet aan de hand, een gewoon gezin’.

Gisteravond rond 18 uur zag ik zelf de ambulances en politie auto’s af en aan rijden richting de wijk Nieuwland. Schokkende ervaring, ook voor de bewoners van de straat en de wijk. Er is iets goed mis in onze samenleving; dat is duidelijk. Wanneer er meer informatie is zal er ook van mij een update blog komen.

Update 11-12-2013
Vandaag kreeg ik het rapport van de Kinderombudsman onder ogen. Ik neem de tijd om het te bestuderen maar de algemene conclusie is dat er (veel) fouten gemaakt worden en hierdoor veel gezinnen gedupeerd worden.

Waarheidsbevinding staat niet in ‘het handboek’ van bureau Jeugdzorg. Jeugdzorg Nederland gaat werken aan verbetering … Hoe zit dat met de transitie naar de gemeentes. In mijn volgende blog kom ik hier op terug.

Wilt u zelf al uw mening vormen, klik op de link voor het volledige rapport: 20131210 Rapport Kinderombudsman – Is de zorg gegrond – Orange Monday

Update 08-11-2013
Nederland is wederom geschokt door een familiedrama. Nu zelfs met een gijzeling en een grote politieactie, inclusief helikopters. Wild-west in een klein plaatsje in Limburg.

Familiedrama Reuver bron ANPFoto: bron ANP/AD

Ik zal het maar benoemen: wederom relationele problemen, geweld en … psychische klachten. Onderstaand blog was nog geen twee maanden geleden. Het wordt de hoogste tijd dat er een diepgaand onderzoek komt hoe dit soort zaken kunnen gebeuren …

Afgelopen week heb ik een drietal blogs geschreven over stigma. Het niet kunnen of willen praten over relationele problemen of psychische klachten heeft (voor zover ons bekend) 3x fatale gevolgen gehad, die uitgebreid de pers haalden. Het is geen probleem meer van de Geestelijke Gezondheidszorg of Jeugdzorg, het is een breed maatschappelijk issue.

De Orange Monday Foundation roept politiek en iedereen die er bij betrokken is op tot een maatschappelijke discussie. Dit soort dingen mogen niet meer gebeuren! Het gezin in Reuver ‘leek’ gelukkig, maar schijn bedriegt. En voor welke andere gezinnen in Nederland gelden deze problemen ook?

Lees daarom ook mijn blogs uit het drieluik over stigma! It’s Time To Change NL!

Deel 1: Openheid over psychische klachten voorkomt Stigma!

Deel 2: Werkgevers oorzaak Stigma!? Of niet?

Deel 3: “Liever een gebroken been …”

Laten we er over praten, openheid voorkomt veel …. De Orange Monday Foundation zet acceptatie van psychische klachten en de daarbij behorende problematiek over gevoelige issues als echtscheiding, schulden en jeugdzorg hoog op de agenda voor 2014! Volgende week daarom een nieuwe site: Orange Monday …. Omdat het nodig is ….

Warme groet, Martin

Blog 10-09-2013 – Schokkende voorpagina AD – Vader Bernd
Op Twitter vandaag (10 september 2013) discussie over het integraal plaatsten van de afscheidsbrief van Vader Bernd (47) over zijn wanhoopsdaad; het ombrengen van zijn drie zoontjes Jasper (10), Marijn (10) en Seth (2). De voorpagina en de onderliggende pagina’s zijn geschreven door Chris Klomp.

Chris Klomp? Ja, die journalist waar de Orange Monday Foundation een paar maanden geleden een ervaring (aanvaring) mee had in het kader van stigmatisering van autisten. Nu ben ik het 100% met hem eens om diverse redenen.

blog Suicide Voorpagina AD dinsdag 10 september 2013

Hoezo schokkend?
Het nieuws is natuurlijk schokkend. Na het familiedrama met vader Jeroen en zijn zoontjes Ruben en Julian nu een tweede gezinsdrama waar de vader zelfdoding (en het doden van zijn kinderen uit gevoel van ‘bescherming’) als enig oplossing ziet en … nu MET afscheidsbrief. Nu in ieder geval een tipje van de sluier omtrent de redenen van dit drama:

(V)echtscheiding oorzaak?
Uit de brief blijkt dat hij na een lange strijd met zijn exen gewoonweg de moed heeft opgegeven om verder te gaan. Blijkbaar, zie mijn blog “Vechtscheiding of ouderschapsplan‘ is het rechtssysteem nog steeds pro vrouwen.
Dat deze vader ‘kiest’ voor deze oplossing is natuurlijk niet juist, maar ik kan het mij voorstellen. Jarenlang getraineerd te worden door exen, het rechtssysteem en ook nog eens financiële problemen. Het stapelt te veel op … en er is te weinig hulp, erkenning en empathie.
Blog Suicide - Vader gezinsdrama

Suicide Prevention Week
Gisteren heb ik een blog geschreven, “Stond u wel eens op HET punt?” over zelfdoding in Nederland. De cijfers zijn ronduit schokkend, veel schokkender dan de voorpagina van het AD. Zoals aangeven, het wordt ECHT tijd voor een brede discussie, onder leiding van minister Schipper (Volksgezondheid) en minister Opstelten van Justitie. It’s Time To Change! De voorpagina van het AD geeft, juist in de Suicide Prevention Week, een voorzet. Het ijzer smeden wanneer het heet is, zeg ik dan!

Blog suicide ... elke 40 seconden

Het door Chris Klomp geschreven blog (Moord of drama) is ook een mooie aanzet. Ik nodig Chris Klomp dan ook uit om deel te nemen aan deze discussie, evenals de fractieleiders van alle politieke partijen in de 2e Kamer en de Kamerleden met Volksgezondheid in hun portefeuille.

In 2012 waren er 1.753 gevallen van zelfdoding in Nederland, laten het er in 2013 of 2014 minder zijn. Vader Bernd en vader Jeroen zitten nu al in de telling ….

Warme groet, Martin

PS. It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan en zorg dat we met zijn allen het roer #OMgooien!!

LOGO-Orange-Monday-nieuw-2

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Diagnose, Jeugdzorg, STIGMA, Time To Change NL, Zelfmoord preventie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Familiedrama’s; moeten we er aan wennen? #Jeugdzorg

  1. Mathanje zegt:

    Dag Martin-Jan,
    Huiveringwekkende berichten die steeds meer voor lijken te komen in Nederland. Het lijkt niet alleen zo, gezien de cijfers gebeurt het ook écht steeds meer. En wat gaat er nog komen in 2014 en daarna? Wat gaat de jeugdzorg doen? Wat gebeurt er in de eerstelijns en tweedelijns GGZ? Allemaal onzekerheden die ten koste gaan van de gezondheid van mensen die het zo hard nodig hebben. Ik draag jullie stichting een warm hart toe omdat het bijdraagt aan ‘awareness’ en hopelijk daardoor meer aandacht krijgt van instanties en andere bureaucratische organisaties.
    Hartelijke groet,
    Mathanje Huisman

  2. Cornelis zegt:

    Ik kan maar 1 ding schrijven want m’n hoofd loopt over van de associaties na dit verschrikkelijke bericht: Blijf schrijven Martin, blijf die klok luiden!

  3. Pingback: Journalistiek? Kwestie van perceptie! | Martin Jan Melinga

  4. Ik wil er nog aan toevoegen dat door deze trieste ontwikkelingen ook andere ouders met psychische problemen negatief in het daglicht gesteld worden. Helaas merk ik in mijn zeer directe omgeving dat men gaat generaliseren en denkt dat iedere ouder met een psychische kwetsbaarheid tot een ‘moord’ op zijn of haar kind in staat is. Ik ben er zelf als moeder zijnde al diverse keren mee geconfronteerd. Dit kwam uit volkomen onverwachtse hoeken. Aangezien ik nog steeds binnen een ggz instelling woon, en een ‘psychische kwetsbaarheid’ ofwel stigma/stempel heb, ben ik direct veroordeeld. Ik zou bijvoorbeeld totaal onberekenbaar kunnen zijn naar mijzelf en dus ook naar mijn kind toe. Dat is de angst die opspeelt bij veel mensen. Want in een ‘normaal’ gezin speelt het toch ook? Dus waarom bij mij niet? Ik heb mijn kind nog nooit ook maar iets aangedaan of de gedachte uberhaupt gehad. Toch merk ik dat er steeds meer over nagedacht wordt. Erg jammer. Ook mijn kind krijgt dit uiteindelijk mee. Terwijl onze band zeer sterk is. Zij heeft ook hulp van jeugdzorg. Ik vind het heel triest dat dit kennelijk ‘normale’ zaken worden/zijn in het leven, en ik hoop dat we hier tegen blijven vechten. Blijf schrijven Martin!

Geef een reactie

