Bloeien als een roos … omdat het kan!

Laat cliënten platforms zoals Frysk groeien en bloeien 🙂

Zoals u weet schrijf ik sinds 3 maanden blogs, blogs over de door mij opgerichte stichting Orange Monday, blogs over bipolaire stoornis, blogs over Stigma (expres met een hoofdletter), blogs over alles wat speelt in deze samenleving wat ik belangrijk vind. Mijn eerste blog op 31 mei had de titel: “Wie ben ik?

Vandaag over een roos dus. Ik ben gevraagd een blog te schrijven voor het Frysk Platform GGz Cliënten (FPGC). Een Friese organisatie die zich inzet voor de belangen en rechten van cliënten uit de Geestelijke Gezondheidszorg, kortweg GGz. Uiteraard heb ik ja gezegd, Orange Monday heeft tenslotte dezelfde missie als FPGC, opkomen voor mensen met psychische klachten. Helaas is er nog heel veel werk te doen.

Bloeien als een Roos
Toen ik bezig was de site van Frysk Platform GGz Cliënten (FPGC) te bestuderen kwam ik op de blogpagina’s. Op deze pagina’s, met ervaringsverhalen van cliënten, werd ik geraakt door het blog van Lana met als titel: ‘Wat is Stigma?’. Hoezo geraakt zal u zeggen, ik vertel het u hier.
Blog roos Mijn ROOS in de tuin project

Lana vergelijkt zichzelf met een roos, prachtig! Nu wil het geval dat ik de afgelopen maanden het ‘leven’ van mijn (bovenstaande) eigen roos in de tuin heb gevolgd en gedeeld op Twitter. Elke week maakte ik een foto van mijn roos. Van kleine roosjes naar volwassen rozen. Prachtig om te zien, een heerlijke geur en prominent aanwezig in onze tuin. Iedereen zou moeten mogen bloeien als een roos 🙂

Het noodlot
De laatste week van  juli sloeg het ‘noodlot’ toe … Een hittegolf! De rozen hadden het zwaar, uiteraard extra water gegeven … ze overleefden de hitte. Een week later, begin augustus, opnieuw een hittegolf en nu met fatale gevolgen voor mijn roos. Ook extra water hielp niet meer …

Het enige dat overbleef waren blaadjes op de grond … In 2 dagen tijd was de plant volledig verdord. Waarom? Uit zelfbescherming! De zon had zijn werk gedaan en de bloemen vroegen te veel van de plant. De plant is geen eenjarige, volgend jaar komt hij, na een winterslaap vanzelf weer op. Roos krijgt dan mest en weer veel water en zal bloeien als nooit tevoren!

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAPrachtige ‘rozen’ foto – symboliek – Poort naar de toekomst

De Metafoor
In mijn vak als coach gebruik ik regelmatig een metafoor. In een metafoor vertel ik een ‘verhaaltje’ over iets wat helemaal niet met de kwestie te maken heeft. Meestal zien mijn cliënten voor het einde van het verhaal wat ik bedoel. In dit geval:

Een mens kan jaren ‘bloeien’ maar op een gegeven moment is de rek er uit. ‘Water geven’ helpt niet meer. ‘Zelfbescherming’, veelal als gevolg van de bekende ratrace, kan dan heel goed een depressie zijn; ‘laat mij even met rust, ik moet bijtanken en dan gaat het wel weer’. Tijdens een depressie kan bijgetankt worden, krijgt men voeding (soms ook medicatie) en na verloop van tijd kan weer mee worden gedaan aan het leven. Meestal met veel kennis en ervaring van hoe het NIET moet. DAAR kunnen we mooi van leren, onze fouten, iedereen!

Tenslotte
En wat zag ik van de week … De ‘rust periode’ van de roos bij mij in de tuin had haar goed gedaan. Kleine roosjes ontpopten aan de ranken, nog even bloeien voor de winterslaap! Mooi … Mensen moet je koesteren, net als rozen, voor het beste resultaat.

Wat ook mooi EN belangrijk is bij psychische klachten, is er over gaan praten. De stap naar de huisarts is voor velen wellicht te groot. Mooi dat er dan cliëntenplatforms zijn zoals het Frysk Platform GGz Cliënten. Laagdrempelig en veel ervaringsdeskundigen die begrijpen wat er bij JOU speelt. En stigma, dat is daar niet …

oranje_rozen_boeket
Een welverdiende bos rozen voor de cliënten platforms of verenigingen

Zelf heb ik die ervaring met de VMDB. De Vereniging voor Manisch Depressieven en Betrokkenen (bipolaire stoornis). Waar ik veel informatie over MIJN stoornis kan vinden. Regelmatig worden er ook bijeenkomsten georganiseerd waar ik naar toe kan en kan praten met deelgenoten.

Cliëntenplatforms; de perfecte partners van Orange Monday. Ik ben trots en vereert dat ik als oprichter van Orange Monday blogs mag schrijven voor het Frysk Platform GGz Cliënten. Ik zal dat ook regelmatig blijven doen!

Warme ‘Orange Monday’ groet, Martin

PS It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan en zorg dat we met zijn allen het roer #OMgooien!!

LOGO-Orange-Monday-nieuw-2

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Psychische diagnose, STIGMA, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

