Wat denken bekende Twitteraars nu eigenlijk?

Vorige week zaterdag heb ik een blog geschreven (link Twitter: Dat is toch contact met elkaar?) Ik kwam op dat onderwerp omdat er honderden mensen zijn in mijn tijdlijn die GEEN BN’er zijn, maar zich blijkbaar wel zo voelen onder het motto “goed voorbeeld, doet goed volgen”.
Blog Twitter deel II - Foto Twitter account 31-8Mijn eigen situatie
Ik heb mijn account geregistreerd op 2e Kerstdag 2009, sinds maart 2011 twitter ik serieus, ik had toen 311 volgers. In de afgelopen zeg 30 maanden heb ik er dus per maand ruim 300 volgers bij gekregen. Per maand heb ik zo’n 1.000 tweets verstuurd. Uiteraard word ik ook ‘ontvolgd’, zeker wel zo’n 100 x per maand.

Door mensen die vinden dat ik te veel of te veel over een bepaald onderwerp (Orange Monday) twitter, of mensen  die geruchten die over mij verspreid worden via internet geloven, of mensen die mijn tweets of mijn persoon gewoon niet leuk vinden. Uiteindelijk is dat per saldo nog steeds positief voor mij. Op 1 januari 2013 begonnen met 5.000 en volgende maand dus 10.000 volgers. Ik volg zelf zo’n 9.000 mensen terug!

Blog Twitter deel II mannen

Soort Twitteraar
Naar mijn bescheiden mening zijn er 3 verschillende twitteraars: zenders, ontvangers en communicators. Zenders en ontvangers zijn wel duidelijk, denk ik. Waar gaat Twitter over? Communicatie.  Communicators: de grote middengroep, waar ook ik bij hoor.

Uiteraard zenden en ontvangen wij ook, anders heb je bijna niets op Twitter te zoeken. Maar wij kijken ook naar onze volgers en reageren als we iets leuk of interessant vinden. Veel kleine accounts op Twitter hebben veel te melden. Veel Communicators gaan ook ‘in gesprek’ met elkaar. Een soort chatfunctie en een groot sociaal fenomeen, wat mij betreft. Ik heb er veel aan gehad en je leert veel mensen kennen. Met veel van die mensen heb ik de afgelopen 2 jaar een “real life” afspraak gehad.

blog Twitter deel II Mister XBekende Twitteraars (BT’er)
Ik doel daarmee vooral op de zogenaamde BT’ers. Wie is een bekende twitteraar en wie bepaalt dat? De rankings, de statistieken, zijn of haar functie of vakgebied? Ik denk dat ‘engagament’ dat bepaalt! Ik wil voor ECHTE BN’ers op Twitter (zoals bijvoorbeeld Jochem Myjer – 450.000 volgers) een uitzondering maken. Maar ook bij hun kan het anders. Later meer daarover in mijn 3e en laatste blog over dit onderwerp.

Het gaat nu om de zelfbenoemde BT’er, die elke ‘branche’ wel kent …. Wat ik ronduit schokkend vind, ik weet namelijk hoe het gaat, is dat een BT’er op een gegeven moment genoeg volgers heeft (zeg 5.000) en hij dan mensen gaat ontvolgen die hij niet meer interessant vindt. Het ontvolgen van mensen betekent gewoon simpelweg dat je iemand niet meer ‘leuk’ vindt. Al die NIET interessante mensen hebben er WEL voor gezorgd dat hij zoveel volgers heeft. Geen enkele ‘engagement’ dus met je volgers. En de smoes “ik kan het niet bijhouden” is helemaal bizar, toen hij wilde groeien kon het wel???? Overigens kan voor hij in dit voorbeeld ook heel goed ZIJ gelezen worden ….

Blog Twitter deel II schoolbordTime To Change
Ik ben er helemaal klaar mee overigens. Of ik nu wel een BT’er ben of niet, ik ontvolg iedereen die mij uiteindelijk niet terug volgt (tenzij met aangegeven goede reden), zeker als de verhouding volgend en volgers rond de 10-50% ligt en … ik laat het ze via een tweet weten ook!

Zeker als degene die denkt dat hij of zij een BT’er is alleen maar linkjes stuurt van zijn eigen website, kranten, vakbladen of wat dan ook waar hij blijkbaar WEL de tijd voor heeft. Zelden een eigen mening, zelden een discussie, waarom zou je überhaupt zo’n bekende Twitteraar nog volgen? Voor de status? Voor de info? Mijn mening? EGO!!! Niet meer volgen dus.

Een nieuwe realiteit
Ik geloof in de nieuwe realiteit. Dat gaat niet alleen om de aantallen op Twitter, Facebook of LinkedIn. Ik geloof in verbinding met mensen. We leven met 7 miljard individuele mensen op deze aardbol. Doelgroepen zijn er bijna niet meer. Het gaat om het individu en de verbinding tussen elkaar. Ruim 16,8 miljoen mensen willen contact met elkaar, in het echt of digitaal. In “real life” hebben de meesten het wel door, heb je niets te melden en is er geen verbinding, dan is het exit vriend of vriendin.

Opvallend, ik hoorde van de week Jeroen van Inkel op de radio. Het ging over vrienden. Hij heeft 3 echte vrienden en de rest kennissen. De rest van Nederland kent hij niet en is een vreemde op de straat. Op Twitter is dat ook zo, een aantal ‘goede” vrienden en heel veel kennissen. Mensen die heel weinig mensen terug volgen, hebben weinig kennissen en heel veel ‘volgers’ die eigenlijk op straat lopen, ze hebben er geen interesse voor. Hun keuze. IK ga ze ontvolgen!

Ik ga voor vrienden en kennissen op Twitter!!

Warme groet en volgende week deel III van de triologie over Twitter!!

PS-I: It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan en zorg dat we met zijn allen het roer #OMgooien!!

LOGO-Orange-Monday-nieuw-2

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Diagnose, Over Martin Jan Melinga, Social Media, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wat denken bekende Twitteraars nu eigenlijk?

  1. Marijke zegt:

    Ging direct naar mijn volgers kijken……
    heb wat te ‘regelen’. Je hebt inderdaad gelijk met die zenders.

Geef een reactie

