Twitter? Dat is toch contact MET elkaar?

Op deze zaterdag toevallig op tijd opgestaan en om een uur of 11 aan de slag gegaan met het ‘opschonen’ van mijn Twitteraccount. Met het risico een aantal volgers ‘kwijt’ te raken, geïnspireerd door die activiteit, toch maar een weekendblog geschreven over het fenomeen Twitter. Mijn diagnose!

Oldskool
Laat ik voorop stellen dat ik een ‘old school’ marketeer ben. Je zou dat nu Marketing 1.0 kunnen noemen. Afgestudeerd in het jaar 1989, volgend jaar 25 jaar geleden. Echter, door bijscholing ben ik ondertussen een marketeer 3.0. Er zit ook een boek in de pen over dit mooie vakgebied. De titel heb ik al: MARkeTINg 3.0! Alvast een tipje van de sluier.

Zowel door mijn studie als door mijn werkervaring heb ik geleerd dat voor een onderneming het klantencontact op nummer 1 staat. Profit of non-profit. Contact met je klant betekent ook dat je weet hoe je klant over jou denkt en met die informatie kan je dan heel goed je product of dienst aanpassen.

Customer chartEenrichtingsverkeer
Echter, wat schetst mijn verbazing, juist op Twitter is in veel gevallen juist sprake van eenrichtingsverkeer. Geen communicatie, maar alleen zenden. Wat bedoel ik daarmee? Veel Twitter accounts hebben duizenden (soms honderdduizenden) volgers. En wat doen de Tweeps zelf? Ze volgen nauwelijks iemand terug. Vreemd gedrag, deze ondernemers vinden blijkbaar de communicatie met hun klant niet belangrijk. Wat zegt dat over zo’n onderneming?

Als je in Amerika kijkt, waar Twitter tenslotte vandaan komt, zie je een veel hoger percentage terugvolgend dan in Nederland. Leuke vraag die je dan kan stellen, is; Waarom doen die Amerikanen het wel en de Nederlanders niet? Ik ga op onderzoek in ieder geval. Voorlopige conclusie: ego!

Follow me op Twitter

Ranglijst meest invloedrijke Nederlanders op Twitter
Recent kwam mij via Twittermania een ranglijst onder ogen van de Twitteraars met de meeste invloed. Ik was toch nieuwsgierig hoe de verhoudingen waren. Tot mijn verbazing staan de Tweeps met de meeste volgers en die zelf het minst volgen hoog in de lijst. Vraag is dan: wat is invloed? De top 5 volgens Peer Reach:

1. Giel Beelen – @giel3FM                              Volgers: 381.383      Volgend: 529  (0,1 %)
2. Carice van Houten – @caricevhouten   Volgers: 282.170       Volgend: 451  (0,2%)
3. J.van Koningbrugge – @eenjurk             Volgers: 349.418       Volgend: 531   (0,1%)
4. Femke Halsema – @femkehalsema       Volgers: 228.141        Volgend: 566 (0,2%)
5.  Youp van ’t Hek – @youpvanthek          Volgers: 294.523       Volgend: 168 (0,1%)

Opvallend genoeg is de top 10 afkomstig uit de ‘entertainment’ industrie in Nederland (in dit geval inclusief de politiek :-)) achtereenvolgend de rest: Jochem Myjer, Marco Borsato, Frits Wester, Ali B en Humberto Tan!

Tweeps, waaronder bijvoorbeeld Emile Ratelband, die EN veel volgers hebben EN veel terugvolgen, staan laag in de lijst. Nu breekt mijn klomp! Twitteraars die dus niet terugvolgen, worden in de ‘rankings’ dus bevoordeeld!!

Twitter Account Ratelband

Effecten niet terugvolgen
Als iemand (of meerdere mensen) niet terugvolgen krijg je onder andere de volgende effecten:

1. Je kan degenen die je volgt geen DM sturen (persoonlijk bericht)
2. Het gat tussen mensen die jou volgen en die jij volgt wordt steeds groter. Rekening houdend met de 10% regel, boven de 2000 volgers wordt het lastig ‘kiezen’ wie je blijft volgen.
3. Er is nauwelijks sprake van interactie (voor klant mag ook persoonlijk contact gelezen worden)

customer-relationship-management-euroCaribbean

Mijn mening
Ik denk dat het hele fenomeen Twitter veel meer tot zijn recht komt als ook de “grote accounts” meer terug gaan volgen. Neem nu politici, er wordt nauwelijks terug gevolgd door deze democratisch gekozen mensen, terwijl de discussies op Twitter over politiek levendig zijn. Willen ze het volk dan ECHT niet horen? Mij een raadsel.

Ik volg mensen die mij volgen (over het algemeen) altijd terug en dat blijf ik ook doen. Ik ga voor ‘old school’ en dat is contact met mensen. Juist in mijn werk voor de Orange Monday Foundation moet de drempel tot contact zo laag mogelijk zijn. Een DM is dan over het algemeen de eerste stap tot contact. Ik waardeer dat en beantwoord al mijn DM’s.

Fijne weekend en graag tot ziens op Twitter!!

PS: It’s Time To Change!
 Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan en zorg dat we met zijn allen het roer #OMgooien!!

LOGO-Orange-Monday-nieuw-2

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Diagnose, Over Martin Jan Melinga, Social Media, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Twitter? Dat is toch contact MET elkaar?

  1. Ik ben gaan volgen op Twitter. Ik merk vaak dat er een volgverzoek komt op Twitter en wanneer ik dan niet direct terugvolg, wordt ik weer ontvolgt (als dat een woord is). Dan is er in de eerste plaats toch al geen interesse geweest, lijkt me !

  2. Ik ben het helemaal met je eens. Met name vanuit de politiek zou er meer interesse mogen zijn in de mening van twitterend Nederland. Natuurlijk krijgen de politici veel berichten toegestuurd waar ze wellicht op reageren, maar pure interesse is zoveel mooier.

    Overigens is het wel lastig om alles nog te volgen als je honderdduizenden mensen volgt. Dat pleit dan weer in hun voordeel.

    Groeten Wouter

  3. Nils zegt:

    De grootste denkfout in je blog is dat je elkaar moet volgen om met elkaar in gesprek te raken. Al voorbeeld weer de politici. Er zijn er genoeg die met veel mensen in discussie gaan en reageren op mentions. Maar die mensen hoeven ze niet te volgen om dat gesprek aan te gaan (tenzij ze een slotje hebben want dan komt de mention niet eens aan). Iemand kan een interessante opmerking maken maar dat maakt hem/haar als tweep nog niet per definitie interessant om te volgen. Als BN-er/BT-er iedereen moet volgen die hem/haar volgt dan in de TL met mensen die hij/zij wel kent niet meer bij te houden. Vervolgens worden er lijsten gemaakt en kijk je zelden in je volledige TL. Waardoor het volgen van die mensen nutteloos is geworden. Het enige dat er gebeurt is wellicht dat iemand zegt “hey ik word gevolgd door een bekende BN-er/BT-er, leuk he”.
    Compleet nutteloos dus.

    Daarnaast heb je het over het niet kunnen sturen van een DM. Ik neem niet aan dat jij berichtjes wilt ontvangen van elke willekeurige vreemde. Als het zogenaamd niet in de TL zou mogen en ze kennen elkaar niet goed genoeg of zijn niet interessant genoeg om terug te volgen dan is het juist goed dat je geen DM kunt sturen. Anders krijgen vooral BN-ers naar de vele mentions ook flinke ladingen aan DMs waarvan de meeste niet gewenst zullen zijn. Zie het niet terugvolgen als een NEE-Nee sticker op je DM-box. Je zegt dat DM “de eerste stap tot contact” is. Ik mag hopen van niet. Als er iets irritant is dan is het mensen die ongevraagd in je DM zitten (om het nog maar niet te hebben over de mensen die een auto-DM sturen “leuk dat je volgt”).

    Dat ze het in Amerika goed doen omdat het daar vandaan komt is natuurlijk onzin. Honkbal komt uit Engeland maar in de VS en Japan doen ze het toch echt stukken beter. Daarnaast heb je het over “contact met je klant”. Voor bedrijven geldt dit inderdaad en grote bedrijven hebben dan ook webcare-afdelingen met meerdere mensen die op vrijwel alles reageren. Dit is als BN-er/BT-er natuurlijk niet te doen. Of moeten die ook maar een team in dienst nemen of er hun dagtaak van maken? Je reageert als het je uitkomt of juist op de leuke dingen. En 1 leuke opmerking wil nog niet zeggen dat die persoon leuk is om te volgen. Je bent als persoon actief op Twitter voor jezelf. Niet voor een ander. Je moet volgen wie JIJ leuk vindt, niet wie JOU leuk vindt.

    Als marketeer 3.0 zou je wellicht in denkwijze beter de scheiding moeten maken tussen mens en bedrijf. Dat er achter die mensen vaak een bedrijf hangt is iets anders. Maar dat maakt niet ieder ander een klant. BN-ers en BT-ers gebruiker Twitter ook heel erg voor het plaatsen van privé dingen. Dit staat los van de dingen die ze in de spotlight doen. Laat ze zelf nog een stukje controle hebben de hoeveelheid contact die ze met anderen hebben. Of vind jij ook dat als ze over straat lopen en er komen 1000 mensen op ze af dat ze die alle 1000 te woord moeten staan? Nee toch? Zie het als een persconferentie. Je bent bekend en veel mensen hebben vragen voor je maar je kiest zelf uit wie je antwoordt. Twitter is precies zo.

    • Beste Nils,

      Voordat ik jou reactie ging plaatsen heb ik een tegenreactie voorbereid.

      Allereerst, ik maak geen denkfout, het is mijn mening en werkwijze op Twitter. Ik schrijf over dit onderwerp 3 blogs en dit was de eerst, de “trigger” zeg maar. Veel reacties gehad hier, maar vooral op Twitter. Vanochtend een lange discussie met veel Twitteraars die allemaal een eigen mening hebben, leuk 🙂

      Inhoudelijk heb ik wel de volgende opmerkingen:

      1. DM’s zijn in mijn ‘business’ de Geestelijke Gezondheidszorg (#GGz) http://www.orangemonday.nl van het grootste belang. Mensen met psychische klachten ‘gooien’ dat niet op de TL, durven nauwelijks een DM te sturen. Iedereen mag mij een DM sturen, iedereen!

      2. Twitter is rechtsreeks contact met je ‘klant’ Of dit nu een onderneming is, een bekende Nederlander (ook vaak een onderneming) of een persoonlijke relatie. Het gaat wat mij betreft niet om het aantal volgers maar om ‘engament’. Hoe betrokken ben jij bij jouw Tweeps. Iedereen zou webcare moeten toepassen, denk ik …. Zeker BN’ers, en met hun salarissen kunnen ze zich dat ook wel veroorloven, schat ik ….

      3. Onderscheid tussen ondernemingen (inclusief BN’ers) en personen is logisch. Doe ik ook. Een idee (komt in mijn tweede blog aan de orde) is dat BN’ers 2 accounts hebben (net als op Facebook). BN’ers hebben op Facebook vaak een persoonlijke pagina (vrienden) en een BN’er pagina (vind ik leuk). Misschien een idee?

      Bedankt voor het lezen van mijn blog en jouw reactie, die ik uiteraard integraal doorplaats. Ik sta voor openheid en transparantie. By the way, wat is je Twitter-adres, kan ik je volgen!

      Martin Jan Melinga
      Twitter: @martinjmelinga
      M: 06 – 42 93 13 46

      • Nils zegt:

        Heb een deel van je discussie gezien ja 😉
        Maar ik zie het als denkfout omdat “het elkaar volgen” en de conversatie een groot onderdeel van je betoog is. Echter staat dat volledig los van elkaar. Wij kunnen op Twitter een gesprek hebben zonder dat we elkaar volgen.

        1. Voor jouw branche snap ik dat DM’s belangrijker zijn maar dat is de uitzondering en niet de regel. Veel mensen zien ongevraagde DM’s als ongewenst en irritant.

        2. BN-ers zijn ook gewoon mensen met een privé-leven. Dat ze “omdat ze het kunnen veroorloven” een webcareteam moeten aannemen vind ik een belachelijk idee. De relatie die ze met hun fans hebben moeten ze zelf managen. Ze doen aan meet&greets. Vele doen daarnaast via stichtingen ook veel. Fangerelateerde communicatie loopt vaak via het bedrijf achter de BN-er. Als BN-ers op alle berichten moeten reageren dan hebben ze er meer dan een dagtaak aan. De mogelijkheid van contact die technologie met zich mee brengt, neemt niet de verplichting tot verbinding met zich mee. Je kiest zelf waar je op reageert. Ik heb niet veel volgers maar ook ik volg niet iedereen terug. Ik kijkt naar een paar tweets en als ik dat niet interessant genoeg vind, dan volg ik niet. Als ik toch volg en het is niet leuk/interessant genoeg dan ontvolg ik.

        3. De BN-er scheiding op FB zou met 2 account heel anders in elkaar steken op Twitter. Op FB is het via de Fanpagina vaak alleen maar delen en contact tussen fans onderling. De persoon zelf komt vaak helemaal niet in de conversatie voor. Daar zit het managementbedrijf meestal achter de pagina.

        Ik blijf het vergelijken met die 1000 mensen die op een BN-er afstappen als ze die in de stad zien. Daar kan je ook niet iedereen te woord staan omdat je gewoon zelf ook een leven hebt. Dat je publiek geleefd wordt, wilt niet zeggen dat het publiek je moet leven. Je kiest zelf wie je leest en op wie je reageert. Als je die allemaal moet volgen dan heb je een TL van 200.000 mensen en dat kan je geen volgen noemen. Ik scroll met nog geen 500 mensen al door mijn TL en lees niet iedereen.

        Gr. @Nilles

  4. Ik heb meer volgers dan mensen die ik volg. Ik merk dat het aantal accounts niet meer dan 200 moet zijn om het voor mij behapbaar te houden.

    Voorheen volgde ik echte volgers (geen spammers) terug en deelde ze in Twitter-lijsten in als de tweets echt wilde gaan lezen. De algemene tijdlijn zelf was daardoor niet meer te volgen. Deze manier van werken vond ik onecht. Dus nu kijk ik wat nieuwe volgers zoal tweeten en of dat iets toevoegt aan mijn tijdlijn. Zo ja dan volg ik terug en lees alle berichten.

    Net als Mieke merk ik dat sommige mensen daardoor na een dag alweer afhaken. En tijdens de grote opschoonactie merkte ik dat ook. Veel mensen controleren of accounts terugvolgen en ontvolgen als dat niet het geval is. Ik ben wel benieuwd naar de reden daarvoor; ik vermoed dat ze in eerste instantie al niet meelazen.

    Qua privéberichten (direct messages) heeft Twitter een mogelijkheid om berichten van volgers te ontvangen zonder dat je terugvolgt. Dat mag van mij een instelling worden, die zet ik dan direct aan:
    http://thenextweb.com/twitter/2011/07/04/twitter-drops-following-requirement-for-direct-messages-on-verified-accounts/

    Tot die tijd reageer ik gewoon op iedereen die mij noemt (mention) of een link van een artikel van mijn blog tweet (via een zoekopdracht). Eventueel volg ik voor een uitwisseling van berichten terug. Dat werkt prima. Ik blijf iemand dan overigens een tijdje volgen om te zien of ik me in eerste instantie in terugvolgen heb vergist.

  5. BonBeauty zegt:

    Twitter is idd een lastige. Ik moet bekennen dat ik het ook wel een sociaal iets vind om terug te volgen. Het is ieder zijn ding. In het begin ging ik alles volgen wat me interesseerde, dus ook merken en dergelijke. Maar ik merk dat het nu vooral echte mensen zijn die ik volg en niet iedereen hoeft terug te volgen. Maar ik vind toch als ik iemand volg en soms reageer op tweets, maar diegene reageert niet terug of volgt niet terug, die ontvolg ik. Pff lange zin. Ik denk dat iedereen twitter weer anders gebruikt. En meer dan 9 van de 10 personen leest jouw tweets niet. Ik vind het best moelijk om effectief te twitteren. Ik doe er ook niet veel aan, dus lezen mensen minder gauw iets van je. Maar als ik iemand volg die 100 tweets per dag doet, ja dan word ik er ook weer flauw van. Ik lees je dan wel maar je irriteert me. Twitter, vreemd blijft het…

  6. Pingback: Wat denken bekende Twitteraars nu eigenlijk? | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

