Voetbal, homofilie en de Geestelijke Gezondheidszorg

Laat ik beginnen met het feit dat ik nooit op voetbal heb gezeten en niet heel veel met voetbal heb. Als “ons Oranje” speelt,  zit ik ook voor de TV met een oranje polo aan. Maar daar blijft het wel bij. Elke week kijken naar praatprogramma’s over voetbal op TV word mij teveel. Ben ik daardoor anders?

Blog foto Nederlands Elftal EK-1988 Kampioen  Het programma Voetbal International bekijk ik wel eens met een schuin oog; de cast is prachtig, Wilfred Genee (de ideale schoonzoon), Johan Derksen (knorrepot) en nationale voetbalclown Rene van der Gijp. Hoezo stigmatiserend, maar wel een schitterende setting. Mooie TV, doen die jongens goed én…. er wordt over gepraat.

Wat is er gebeurd?
In het gesprek in de uitzending van maandag 5 augustus 2013 (Zie NRC: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/06/rene-van-der-gijp-gaat-los-en-wekt-verbijstering-voetbal-is-geen-sport-voor-homos/) ging het over de KNVB en ‘Gay Pride’ en  heeft Rene van der Gijp redelijk ongenuanceerd (zoals hij heel goed kan) uitspraken gedaan in de orde van “Er zijn amper homo’s in de voetballerij, het heeft hun interesse niet” en “Als je 14 bent en je ontdekt dat je homo bent, ga je wel in een kapperszaak werken”. Bagatelliserende uitspraken, maar wel gedaan.

Blog foto Van Gaal Gay Pride KNVB

Het AD zegt op 7 augustus “Volksclown is na omstreden uitspraken nationale pispaal”. Daar ben ik het dus NIET mee eens. Rene heeft op die bewuste avond meer gedaan dan 100 campagnes zouden kunnen over discriminatie van homo’s.  Homo’s en voetbal zijn voorpaginanieuws op 7 augustus 2013. Er wordt over gepraat! DAT is wat belangrijk is. Rene zou niet de ‘pispaal’ van Nederland moeten zijn. Rene is een held! De perfecte ambassadeur voor de Orange Monday Foundation.

Pesten, discriminatie en stigma is van alle tijden en dat zal (waarschijnlijk) zo blijven. Anders zijn MAG blijkbaar niet in Nederland. Of je nu homo bent, rood haar hebt, te dik of juist te dun, of je hebt een bipolaire stoornis, er is altijd wel weer een vorm van pesten. In de sport, op school, op het werk, maar ook thuis. IEDEREEN maakt zich er schuldig aan, niemand uitgesloten. Als Rene de “nationale voetbalclown” is, dan is dat al stigmatiserend, misschien wil HIJ dat eigenlijk wel niet zijn.

It’s Time To Change NL – Laten we er over praten …
Ik zou op dit moment het gesprek aan willen gaan met Rene van der Gijp. Rene mag vandaag nog ambassadeur worden van de Orange Monday Foundation, als hij dat wil. Hij komt soms wat ongenuanceerd uit de hoek, maar ook hij kent het klappen van de zweep. In mijn onderzoek naar Rene heb ik gelezen dat hij ook zware periodes heeft gekend met zijn depressies. Hij heeft het ook meegemaakt, is dus ervaringsdeskundige en een bekende Nederlander.
Blog SIRE LogoAls ik schrijf hoe IK er over denk, al is het volledig ongenuanceerd, dan bereik ik een paar 100 mensen via dit blog. Als hij wat zegt dan heeft het een bereik van honderdduizenden mensen. Het effect: Er wordt over gepraat. En hoe!

Oplossing stigma en pesten
Ik heb het al vaker genoemd in mijn blogs. In Engeland draait nu de zeer succesvol de campagne “It’s Time To Change – Let’s Talk” (link: http://www.time-to-change.org.uk/) Waarom werkt het? Mensen gaan er over praten. Als je een psychische stoornis of aandoening hebt, praat je er niet zo maar over. Heb je geen aandoening dan weet je er meestal ook weinig van en is voorlichting nodig.

Voorlichting over Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) komt niet door campagnes. Hoe succesvol de SIRE-Campagne (www.sire.nl) nu ook is, u heeft de spotjes vast al gezien, (http://www.dehulplijnvoormensenzonderpsychischeziekte.nl/), het gaat uiteindelijk om het gesprek; één op één, in groepen, via chats, mensen onderling!  Als mensen er over praten dan komt er vanzelf begrip en dat is het waar het om draait. Wederzijds begrip! Het is ook niet fijn voor mensen die geen psychische stoornis of aandoening hebben om te leven met een partner die het wel heeft. Een zware wissel wordt op deze mensen getrokken.

Zelf ben ik een mooi voorbeeld; sinds 2009 wist ik dat er iets mis was maar nog niet wat. Drie jaar later wordt definitief bipolaire stoornis vastgesteld. Al die jaren ‘durfde’ ik er nauwelijks over te praten. In mei had ik mijn ‘coming out’ en iedereen zegt; “Goed man, dat willen wij ook wel” (maar doen het niet uit angst voor hun baan, hun omgeving of om een andere redenen.)
Blog foto Rene van der Gijp via zijn siteFoto: www.renevandergijp.nl

Word Rene van der Gijp ambassadeur van Orange Monday?
Een mooie vraag! Ik heb geen idee, maar ik zou het heel leuk vinden. Tevens roep ik andere bekende Nederlanders die een psychische stoornis of aandoening hebben of hebben gehad om contact met ons op te nemen. Wij nemen in ieder geval contact op met Rene, Heleen van Royen (bipolaire stoornis) en Jochem Myjer (ADHD). Maar er moeten toch meer bekende Nederlanders zijn met een psychische aandoening of stoornis? We hebben ze hard nodig om landelijk een gesprek te krijgen over stigma. Orange Monday en andere anti-stigma-organisaties kunnen het namelijk niet alleen.

Alvast bedankt voor de vele reacties! We kunnen genoeg ambassadeurs gebruiken 🙂

Warme groet, Martin

PS: It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan en zorg dat we met zijn allen het roer #OMgooien!!

LOGO-Orange-Monday-nieuw-2

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Orange Monday, SIRE, STIGMA, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Voetbal, homofilie en de Geestelijke Gezondheidszorg

  1. Evertfj zegt:

    Graag zou ik Koningin( op het moment van de uitspraak: “verloofde”) Maxima volgen en zeggen: ” een beetje dom….een beetje dom”…..dat wil in dit verband zeggen: zonder enige empathie voor de jonge man of vrouw die moeite heeft met de diverse stigma’s , die vooral bij de ” mannen” van het zo geliefde balletjesspel “voetbal” heerst. ( Inderdaad letterlijk “heerst”…!)

  2. Cornelis de Maijer zegt:

    De spijker op zijn kop!
    Elke maatschappij verdient de clown die het nodig heeft! Dat wisten ze ook al in de tijd van de hofnaren, die op eenvoudige wijze moeilijke of gevoelige kwesties vanuit de samenleving ten gehore brachten om zo een niet gehoorde groep mensen in de samenleving onder de aandacht te brengen van de bestuurders en dus niet veroordelen maar omarmen die man!

  3. BonBeauty zegt:

    Ik vind Rene van der Gijp ook een held en heb zelf niets met voetbal. Nu ik meer over zijn achtergrond lees heb ik alleen maar meer respect voor hem. Dat is misschien ook wel generaliserend van mij, maar ik had nooit verwacht dat een man met zoveel humor en positieve uitstraling last van depressies had. Al zijn er idd ook cabaretiers die onder depressies leden, zoals Mike Bodde. Je ziet vooroordelen, hoe onschuldig ook, vind je overal. Goed geschreven!

  4. Cisca van Bommel zegt:

    Half Nederland viel over Van der Gijp heen, maar gaan voorbij aan wat hij nou eigenlijk wèrkelijk gezegd heeft. De constatering dat “voetbal niets voor homo’s is” is misschien eerder een constatering dan een veroordeling. Feit is dat er meer homo’s kapper dan profvoetballer zijn geworden. Hij heeft naar mijn idee niet gezegd dat homo’s geen voetballer mógen worden; hij constateert dat de animo van homo’s om voetballer te worden blijkbaar minder aanwezig is. Dat is tenminste wat ik er van begrepen heb of zoals ik het interpreteer. Daar is m.i. dus niets mis mee. De uitspraken zijn naar mijn idee uit hun verband gerukt.

  5. Pingback: GOUD voor Stefan Groothuis binnen GGz!! | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

