Stoppen als partners; samen verder als ouders?!

Op zich wel tragikomisch, Patricia (mijn 2e ex) trouwt vandaag met een nieuwe partner.  Je zou toch zeggen dat ze dan ondertussen haar verleden met mij wel losgelaten heeft. Het tegendeel is waar! Ze kent haar nieuwe echtgenoot sinds december 2009, dat is ruim 3,5 jaar. Blijkbaar nog niet lang genoeg om vooruit te gaan kijken, maar juist achterom. In mijn ogen vreemd. Mijn echtscheiding was maart 2009 al een feit en ik was er in 2010 klaar mee. Verwerken maar vooral loslaten.
Blog - huwelijk-en-bruiloft-eigen-verhaal

Als mijn kinderen  bij haar zijn, kan ik niet zien wat er gebeurt en andersom ook niet. Dat is een kwestie van vertrouwen en respect naar elkaar. Tot juni 2011 ging dat goed. Na een traumatische gebeurtenis werd met mijn relatie verbroken met Truusje en vervolgens kreeg ik ten gevolge van mijn bipolaire stoornis een langdurige depressie. Ik vraag vervolgens aan Patricia of zij tijdelijk de zorg van de kinderen op zich wilde nemen. Dat wilde ze! Het tijdelijke karakter is nu 2 jaar en 2 maanden, and counting. Blijkbaar had ik een harde termijn moeten stellen.

Ik schreef gisteren in een update van mijn blog “Echtscheiding of Ouderschapsplan” dat ik blogs (met ondersteunende cijfers) hierover ga schrijven en dat ga ik ook doen. Een kleine toelichting nog trouwens op dat blog. Met mijn 2 kids van mijn 2e vrouw is er een bestaande omgangsregeling uitgesproken door de rechter in 2010. Een Kort Geding (KG) is de beste en snelste manier tot nakomen van een bestaande omgangsregeling. Dit had ook gekund, ware het niet dat Patricia weigert te communiceren over een herstelplan (wat nodig is omdat ik van Patricia al 26 maanden mijn kinderen niet MAG zien). Vandaar nu doorverwezen naar de bodemprocedure. Hoe krom het ook is …..

Mijn algemene mening is dat het rechtssysteem voor de familiekamer (veelal gebaseerd nog op de jaren 60-80 van de vorige eeuw) niet meer voldoet. Eén op de drie huwelijken strandt anno 2013 door een scheiding. Een (echt-)scheiding is ondertussen ‘normaal’, maar de afwikkeling nog niet.

Jaarlijks zijn  ruim 33.000 kinderen betrokken bij een scheiding (bron: http://www.ouderalleen.nl/artikelen/scheiden-veel-kinderen-zien-slechts-een-ouder/infoitem_674.oa) Dat is enorm veel. De begeleiding van deze kinderen moet in eerste instantie gebeuren door de ouders. Maar hoe kan dat als die ‘ruzie’ hebben? Bij een scheiding als ‘vrienden’ uit elkaar gaan is een sprookje.

Veel van deze kinderen komen terecht in een rechtssysteem (waaronder jeugdzorg) dat niet klopt, verouderd is en waar vrouwen (schatting 80% van de rechters; geverifieerde cijfers volgen) de boventoon voeren. Ik twijfel (nog) niet aan de integriteit van de rechters, maar we leven in een moderne tijd met veel werkende vrouwen en de kinderen worden nog steeds nagenoeg altijd door de (vrouwelijke) rechters toegewezen aan de moeder.

Vreemd! Het onderzoeken waardig. Als vrouwen gescheiden zijn, zijn ze dus niet meer zo geëmancipeerd. By the way, ongeveer 2/3 van de scheidingen worden aangevraagd door de vrouw en dus  1/3 door de man. In de jaren 60-70 van de vorige eeuw was dat andersom. Bij mij zijn 2 van de 3 relaties met kinderen beëindigd door mijn ex. Bij mij klopt de statistiek.

Foto Blog kind-ouders-sche
Foto via www.rijksoverheid.nl (zien onder Rouvoet)

In mijn geval (een statistiek van 3 moeders); alle moeders vonden mij een hele goede vader en na de scheidingen ben ik in eens een waardeloze vader. Hebben ze gelogen dan? Wanneer? Toen of nu? Voor mij allemaal vragen waar ik antwoorden op wil hebben. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor die tienduizenden vaders die hun kinderen WEL willen zien maar NIET mogen van de vrouwen EN het rechtssysteem.

Zo’n ouderschapsplan opstellen na de conceptie en voor de geboorte is nog niet zo’n slecht idee dus. Lees hierover in mijn blog “Echtscheiding of ouderschapsplan”. Mijn doel, samen met de Orange Monday Foundation, is onderzoeken of dit überhaupt mogelijk is en of dit mogelijk is zelfs te verplichten bij ouders, maar ook of de wetgeving daar op aangepast kan worden.

Vandaag een kort vooronderzoekje gedaan. Het scheiden en realiseren van omgangsregelingen kost jaarlijks inclusief de hulp van jeugdzorg en het rechtssysteem de belastingbetaler zo’n 20 miljard euro (alleen Jeugdzorg – kosten € 8 miljard). Bizar hoge kosten dus, dat kan flink omlaag volgens mij … Onnodige rechtszaken, zoals ik nu heb met mijn 3 exen, zijn dan mogelijk geschiedenis.

Ik heb graag contact met mensen of organisaties die ook al op een zelfde manier bezig zijn met echtscheiding en omgangsregeling. “Samen gaat het beter” is het motto van de Orange Monday Foundation.

Blog Stoppen met partner - verder met ouders mooiFoto via www.stoppenendoorgaan.nl (ouderschapsplan)

Ik roep in ieder geval iedereen die dit blog leest op, om mij te helpen met het (omvangrijke) onderzoek en zou graag juristen vinden die ons kunnen begeleiden op dit pad richting, mogelijk, nieuwe wetgeving. Voor al die honderdduizenden kinderen zou het volgens mij ideaal zijn;

Duidelijkheid; papa en mama zien en nakoming van het ouderschapsplan!

Bij het vinden kwam ik nog een mooie link tegen: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2009/04/02/appel-rouvoet-op-mediators-en-juristen-bij-scheiding.html Van minister Rouvoet notabene, het jaar 2009! Wat is er gebeurd tot nu toe? Ook iets om uit te zoeken. De overheid wil wel,  maar de rechter bepaalt in Nederland.

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan en zorg dat we met zijn allen het roer #OMgooien!!

Martin jan Melinga
LOGO-Orange-Monday-nieuw-2

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Bipolaire Stoornis, Echtscheiding, Orange Monday en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Stoppen als partners; samen verder als ouders?!

  1. Pingback: Toch doet het pijn … | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

