Kunnen we zonder wifi? Hoe belangrijk is Sociale Media voor jou op vakantie?

Vorige week vrijdag 19 juli 2013 was het dan zo ver, voor ons dan. We gingen een weekje op vakantie. Heerlijk even weg uit het patroon van alledag. Want die patronen hebben we, allemaal! Dat is maar goed ook. Wij leven zonder dat we het weten op ons ‘onderbewustzijn’, dat ons dagelijks door de dag heen helpt. Onderdeel daarvan zijn alle ‘automatismen’ en rituelen waarbij we er vanuit gaan dat we die altijd kunnen doen. Meestal is dat ook wel zo.

Blog Vakantie - WiFi

Maar goed, ik dwaal af. We gingen dus op vakantie, mijn vriendin Hester, haar twee kinderen en ik. Naar een huisje in Overijssel, een uurtje rijden vanaf Amersfoort. Als ‘digitaal’-verslaafde was ik natuurlijk heel blij dat er wifi was in het huisje (dat stond tenminste in de brochure). En er was een binnen- en buitenbad, zei dezelfde brochure.

Komen we in het huisje, GEEN wifi. Hester had bij de receptie te horen gekregen dat wifi nog “in de experimentele fase” was. Ik voelde de afkickverschijnselen al opkomen. Hoe kom je een week zonder Twitter, Facebook, mail en zo door?? Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als 3G. Oeps, …….. Ook niet dus. Het park in Ommen lag blijkbaar buiten het bereik van de zendmast van T-Mobile. Er kwam alleen een heel klein rondje in mijn beeldscherm. Wat nu?

Gelukkig waren de beloofde zwembaden er wel. De jongens hebben er dagelijks van genoten. Er werden ook veel activiteiten georganiseerd voor de kinderen. We hadden dus ‘geen kind’ aan de kinderen. Zij hadden het prima naar hun zin  en het weer (rond de 30 graden) zat natuurlijk ook mee.

Blog Vakantie Zwembad

Toen ik wegging, was ik gelukkig zo slim om boeken mee te nemen. In 2011 had ik voor het laatst zo’n weekje echt vrij. Dat was ook voor het laatst dat ik een boek heb gelezen. In Noord Frankrijk was namelijk ook geen internet. Ik weet de titel nog: “Er kwam een vrouw bij de dokter” van Kluun. Het boek dat de inspiratiebron is voor het boek dat ik ga schrijven dit jaar. Later meer daar over ….

In de afgelopen week heb ik dus twee boeken gelezen en natuurlijk elke dag mijn krantje, afwisselend de Telegraaf, de Volkskrant en het AD, gelukkig wel verkrijgbaar. Eén van mijn rituelen bleef gelukkig wel in stand.

Blok vakantie Maya pyramide chichenitza

Terug naar mijn boek van nu. Een buitengewoon spannend boek, helemaal op mijn “leest geschoeid”. De titel zegt al genoeg “De Maya Profetie” van Steve Alten. Eigenlijk had ik het boek natuurlijk voor 21 december 2012 moeten lezen. Ik wist nu dat de wereld nog bestond. Maar de vaart waarin de schrijver het boek heeft geschreven en de informatie die ik kreeg, bracht mij weer terug in het spannende jaar 2012; zou de wereld nu wel of niet vergaan? Ik geloofde er zelf niet in. De wereld vergaat niet, als er iets vergaat dan zijn wij het. Voor wie het boek nog wil lezen zal ik niet meer vertellen … Maar ik heb het 400 pagina’s tellende boek in 2 dagen uitgelezen.

Heerlijk! Ik stond in de schoenen van de hoofdpersoon en ik voelde de spanning die iedereen in het boek voelden. Ik bedacht de situaties erbij op mijn manier. En ik ben niet de enige geweest, in Europa zijn meer dan 1,2 miljoen exemplaren verkocht. Maya’s waren (en zijn) populair in deze eeuw. Iedereen die het boek leest, zal zijn of haar fantasie de vrije loop laten.

Gisteravond weer thuis gekomen na een heerlijk weekje. Uitgerust, weer een open geest, vol inspiratie voor de komende weken. De opbouw van Orange Monday Centers. Ik besefte dat zo’n week goed is voor een mens. Even weg uit de ‘gekte’ van iedere dag. Ik kon dus prima een weekje zonder Twitter, internet (wifi) of andere digitale zaken. Mensen in Frankrijk dachten daar anders over; veel boosheid heb ik gelezen. Drie of meer dagen zonder mobiel netwerk; schuldige KPN. Anno de 21ste eeuw konden zij het niet snel (genoeg) oplossen. Ik zie de schadeclaims al komen.

Mooi aansluitend was de film die ik gisteravond thuis kon zien. “The Social Network” over het ontstaan van Facebook. Een schitterende film waarin Mark Zuckerberg (prachtig gespeeld door Jesse Eisenberg) laat zien waar doorzettingsvermogen je brengt. De American Dream met Mark als jongste miljardair in Amerika.

Blog Vakantie - the-social-network-1

Voor mij was de film na mijn weekje vakantie ook een trigger en een bevestiging. Waar gaan we heen met het maar altijd “online” moeten zijn. Foto’s plaatsen van wat we eten, onze kinderen, alles wat we doen. Tot aan het belachelijke aan toe. Facebook wordt niet voor niets door veel mensen “feestboek”  genoemd.

Facebook wordt voornamelijk gebruikt voor mooie plaatjes, laten zien hoe ‘goed’ we het doen en hoe graag we DAT delen met iedereen. Is het wel zo’n sociaal netwerk? De grappige foto’s worden duizenden keren geliked, maar als het wat minder gaat met mensen zie je geen berichten meer of krijgen ze geen aandacht. Er zijn veel besloten groepen waar dat wel kan, een goede zaak, maar waarom nu weer ‘besloten’? We zijn toch zo open allemaal? Niet dus! Alleen als het goed gaat!

En als het even niet kan op het mobiele netwerk dan worden we boos (zie Frankrijk).  De 21ste eeuw heeft ons veel mooie digitale dingen gebracht, nu moeten we er nog mee leren omgaan. Weten wat je wel of niet zegt op internet, hoe je het zegt en over wie. Weten dat je er andere mensen mee kan kwetsen. Helaas gebeurt dat nu maar al te vaak. Ik geloof nooit dat dat de bedoeling is geweest van Mark Zuckerberg of anderen.

Ik ben blij dat mijn weekje in een vakantiepark in Ommen mij weer even op deze dingen heeft gewezen. Ik hoop dat je mijn blog leuk vond om te lezen en denkt …. Kom laat ik weer eens een boek gaan lezen, een ECHT boek van papier en opgaan in je eigen fantasie!

Positieve groet, Martin

PS: Wordt donateur of steun Orange Monday met een eenmalige gift!
Lees Code Oranje voor GGz of ga gelijk naar de site!
Klik op de afbeelding! Thanks 🙂

Blog Verkeerde Diagnose - eenmalige gift - Orange Monday

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Over Martin Jan Melinga en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Kunnen we zonder wifi? Hoe belangrijk is Sociale Media voor jou op vakantie?

  1. bonbeauty zegt:

    Goed geschreven, ben het er wel mee eens. Ik zat toevallig met mijn vriend dezelfde week in een vakantie huisje op een park in gelderland. Wifi was er wel maar kon je alleen iets mee bereiken als je bij de receptie ging zitten. Dan merk je wel hoe verslavend het eigenlijk is, internet. Mooi dat je een fijne vakantie hebt gehad! Het was ook prachtig weer he;)

  2. Reblogged this on Hester Morsdorf and commented:
    Food for thought 😉

  3. Fijn dat je een ontspannen en leuke vakantieweek hebt gehad, Martin Jan. Net als jij was ik afgelopen week op vakantie en bewust niet online. Ik heb de nodige boeken gelezen en genoten van de mooie omgeving. Wel kwam ik op een andere manier terecht in de wereld die eigenlijk verwacht dat je online bent zelfs op een bergweg in de bossen van Sauerland. Bij het nemen van de zoveelste bocht tijdens het afdalen van het berghotel naar het dal nam mijn tegenligger het niet zo nauw met de buitenbocht. De vrachtwagen belandde op mijn weghelft waardoor ik geen kant op kon en een botsing niet kon worden voorkomen. Gelukkig had niemand persoonlijk letsel. Wel zat de schrik behoorlijk in mijn benen. Om vervangend vervoer te kunnen regelen gaf de medewerker van de alarmcentrale aan dat ik het politierapport en foto’s van het ongeluk via email naar de alarmcentrale moest versturen als bewijs van het ongeluk dan zou het regelen van vervangend vervoer in gang worden gezet. De meneer van het afsleep bedrijf, ergens in the middle of nowhere, had geen computer wel een fax. ’s Morgens om 10.30 u. gebeurde het ongeluk en ’s avonds om 17.30 u. gaf de alarmcentrale eindelijk groen licht voor de huurauto die al die tijd al op het bedrijfsterrein van het afsleep bedrijf stond.Op deze dag vond ik, nog meer dan anders dat de wereld om me heen wel heel vanzelfsprekend ervan uitging dat iedereen overal voortdurend online is. Ondanks deze ervaring ben ik nog steeds niet van plan om een i-pad of i-phone aan te schaffen. Mijn mobiele prepaid telefoon waarmee ik kan bellen en sms-en staat altijd uit behalve wanneer er iets is waardoor ik echt moet bellen zoals na het ongeluk. Na de vele telefoontjes kreeg ik een bericht dat ik moest opwaarderen. Dit lukte niet omdat ik niet online was ;-).

Geef een reactie

