Morgen is vandaag alweer gisteren!

Er zijn momenten in een week dat ik denk; ‘Ik ben het even zat …” Gelukkig zijn er minimaal net zoveel momenten dat ik denk; “Ik ben op de goede weg en ga ervoor …”  Een schril contrast dat wellicht bij mijn karakter, mede gevormd door mijn bipolaire stoornis, zal horen, maar ik denk dat veel mensen dat regelmatig hebben.

Positief en negatief nieuws wisselen elkaar net zo snel af als de zon de regen in de zomer van 2013. Je hoort een leuk bericht, krijgt een leuke tweet of melding op Facebook en we zijn weer in de “mood”. Maar het binnenkomen van een bekeuring of iets anders naars zorgt er voor dat onze stemming wijzigt. Net als het weer overigens om dat maar weer te noemen. Vrolijk in de zon op het terras of in de stromende regen op je fiets naar je werk. Het kan allemaal in Nederland en dan nog maar niet gesproken over het politieke klimaat op dit moment, gelukkig zijn daar andere blogs voor. (Ik heb wel mijn mening overigens.)

Rollercoaster
De afgelopen twee weken waren voor mij in ieder geval een “rollercoaster”. Laten we beginnen met het goede nieuws, de curator kondigde aan dat hij mijn faillissement gaat afwikkelen. Dat betekent dat bij gebrek aan baten mijn faillissement binnenkort wordt opgeheven. Voordeel, ik ben straks weer handelingsbekwaam, nu niet.

Rollercoaster Port-aventura-dragon-khan - Blog

Het slechte nieuws dat er aan vast zit; mijn schulden gaan weer “herleven” zoals dat heet en de deurwaarders staan, na een half jaar rust, straks weer op de stoep. Tevergeefs dus. De curator vindt ook dat er niets te halen is. In de periode 2008 -2012 heb ik een aantal heftige manische periodes meegemaakt. Alle schulden zijn in die periode veroorzaakt; door manische beslissingen en een echtscheiding. Door het laatste is zo’n 50% van de schulden ontstaan. Onder meer doordat mijn ex-vrouw en ik op te grote voet hebben geleefd en ons huis met zwaar verlies hebben moeten verkopen (net als zoveel Nederlanders).

Onder behandeling van de GGz en stabiel, heb ik in het najaar van 2012 schuldsanering (WSNP) aangevraagd. Ik wil(de) schoon schip maken om dan na 3 jaar weer schulden vrij te zijn. Eindelijk! Iedere Nederlander heeft daar één keer recht op. Helaas is deze aanvraag voor schuldsanering afgewezen, omdat mijn laatste 2 exen het nodig vonden een negatieve brief naar het Gerechtshof te sturen. De twijfel was gezaaid en de WSNP werd afgewezen.

Ik heb mijn excuses aangeboden aan de betrokken partijen en uitgelegd wat een manische periode is. Dat je dan dingen doet of belooft die je vervolgens niet kunt nakomen. Blijkbaar hebben betrokkenen het nog steeds niet begrepen. Ik ga mijn verantwoordelijkheid niet uit de weg, maar kan geen ijzer met handen breken. Evengoed zou een tweede of derde kans voor mij mooi zijn. Ik heb dat bij andere mensen ook altijd gedaan, maar blijkbaar is het voor hen niet altijd vanzelfsprekend, ondanks dat  mijn medicatie (lithium) aanslaat  (waar ik heel blij om ben) en ik onder behandeling blijf. Ik ben veranderd maar de zienswijze van mensen naar mij toe blijkbaar niet.

Regelmatig kom ik de volgende quote tegen: “Yesterday is history, Tomorrow a mystery, Today is a gift, Thats why it’s called the Present”.

Teveel kijken wij naar het verleden of naar een toekomst die nog onduidelijk is. Wij vergeten dan maar al te vaak dat juist het ‘nu’ zo belangrijk is. Tijdens mijn opleiding NLP heb ik daar veel over geleerd, maar toepassen in de waan van elke dag is ook voor mij soms moeilijk. Aanpakken van het ‘cadeautje’ dat vandaag is, is het mooiste dat er is. Daar houd ik mij aan vast en is hetgeen wat ik doe. Leven in het nu ….! Morgen is vandaag al weer gisteren!

Tenslotte, gisteren las ik het blog van Victor Staudt (http://viktorstaudt.virb.com/blog) over de toename van zelfmoord in Nederland naar 1.753 slachtoffers. Nederland is hard op weg om het recordjaar 1984, toen er 1.782 gevallen van zelfdoding waren, te overtreffen. Schrikbarend! Ook Viktor roept op tot gesprek.

Laten we het gesprek aan gaan, vandaag nog …!
Sinds de oprichting van de Orange Monday Foundation worden wij dagelijks geconfronteerd met stigma’s en wat er gebeurt binnen de Geestelijke Gezondheidszorg …. Of beter wat er niet gebeurt. Voor ons is deze tijd er één van verandering. Met elk gesprek dat wij van de Orange Monday Foundation hebben, worden wij bevestigd in; “We zijn op de goede weg … We gaan er voor!!”

En samen gaat het beter ….
Samenwerken met andere initiatieven, zoals SocialRun (www.socialrun.eu) die hun loop organiseren op 27 september, Een Steekje Los (www.eigenwijsspel.nl) een nieuw, prachtig en eigenwijs spel en de Stichting Samen Sterk tegen Stigma (www.samensterktegenstigma.nl). Samen echt de strijd aangaan tegen stigma is hartverwarmend. We genieten van elke stap die we maken, elke dag!

Laten we het gesprek aangaan, over depressie, psychische klachten of stoornissen, zelfdoding of welk probleem dan ook! Eén op de vier Nederlanders heeft te maken met één van de bovenstaande zaken, waarom hoor je er dan bijna niemand over? Als we dat wel doen, is stigma makkelijker de wereld uit te helpen……

It’s Time To Change! It’s Time to Talk!

@TimeToChangeNL is het actie account van de Orange Monday Foundation op Twitter innavolging van het succesvolle initiatief in de UK – http://www.time-to-change.org.uk/

Martin Jan Melinga
LOGO-Orange-Monday-nieuw-2

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Bipolaire Stoornis, Faillissement, Over Martin Jan Melinga en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

