Vechtscheiding of ouderschapsplan?

Update: Het familie drama in Reuver (zie mijn blog Familiedrama’s) roept om nieuwe wetgeving. Vandaag las ik een artikel in het AD waar Peter Tromp (Vader Kennis Centrum) daar ook naar verwijst. Onderstaand blog is ook weer actueel. Time To Change NL!

Waar blijkbaar ook verandering in moet komen is de positie van de vader (niet-verzorgende ouder) ten opzichte van de moeder (verzorgende ouder) in het huwelijk. Waarom laten vaders zich in de 21ste eeuw zo nadrukkelijk na de scheiding ‘het kaas’ van het brood eten. Inspiratie voor een volgend blog …

Foto blogs - Vrouwe-Justitia-half-close-up

Kinderen hebben het recht zowel hun vader als hun moeder regelmatig te zien. Falen van het rechtssysteem noem ik het.Een nieuw blog over het rechtssysteem volgt snel.

Ik ben namelijk niet de enige gedupeerde vader (of moeder), lees de schokkende cijfers: http://www.ouderalleen.nl/artikelen/scheiden-veel-kinderen-zien-slechts-een-ouder/infoitem_674.oa Onderstaand blog blijft mijn doelstelling. 50.000 kinderen die één van de hun ouders niet zien is bizar! @TimeToChangeNL

Update: 18 juli 2013: Op 22 mei 2011 zag ik mijn vier kinderen voor het laatst. Na een lange gevecht met mijn gezondheid (bipolaire stoornis) en mijn exen vandaag de eerste rechtszaak aangaande de omgangsregeling van 2 van mijn 4 kinderen. Ik hoop en verwacht dat het rechtssysteem een uitspraak doet in het belang van mijn kinderen en dat ze hun papa, na nu al 788 dagen, weer gaan zien. (wordt vervolgd)

Blog Rechtspraak scheiding tekening

Blog 17 juni 2013
Elke Orange Monday weer een nieuw blog. Deze maand staat bij ons, via het speciale Twitter account @TimeToChangeNL, in het teken van ouders met #stigma. Vandaag dus het onderwerp vechtscheiding. Helaas is dit woord al algemeen aanvaard in ons taal gebruik. Slechte zaak en tijd voor verandering.

Afgelopen week was ik in de rechtbank in Utrecht in verband met een verzoek van mijn ex-echtgenote om de achternaam van mijn oudste dochter te wijzigen. Ik kom hier na 10 juli 2013 op terug met een blog, omdat dan de uitspraak van de rechter er is.

Wat mij echter opviel, juist tijdens deze zaak, is dat onze scheiding sinds 1999 ook het verloop van een vechtscheiding had. Toen was het nog gematigd, maar nu ruim 14 jaar later, lijkt het nog wel erger geworden. Dat kan in mijn geval te maken hebben met mijn bipolaire stoornis, maar is eigenlijk heel bizar. Waarom gaan mensen scheiden en waarom eindigt een scheiding in een vechtscheiding zodra er kinderen in het spel zijn?

Wat de reden ook is, in Nederland is er een grondrecht: “Kinderen hebben het recht om na de scheiding omgang te hebben met zowel de vader als de moeder”. Op het moment dat ouders na de scheiding zo’n ruzie hebben dat bovenstaand recht niet wordt nageleefd, is er iets goed mis bij die ouders.

Vechtscheiding
De moeder van mijn jongste zoon (2 jaar) heeft er een sport van gemaakt uitsluitend met animositeit naar mij toe te reageren. Een jaar lang heeft zij mij op allerlei wijzen achtervolgd (terwijl we al een jaar  uit elkaar waren).

Het begon met het hacken van mijn website, vervolgens een serie openbaar gemaakte, kwalijke cartoons, het traineren van mijn schuldhulpverlening (WSNP), het hacken van mijn Twitter account via iemand anders en als klap op de vuurpijl het “lekken” van vertrouwelijke informatie naar personen die niets met onze ‘zaak’ te maken hadden, zoals de heer J.S. te A., een man die er vervolgens een blog over schrijft, waarvan 90% nog gelogen is ook. Leugens, laster en smaad. Ik zeg maar; hoe ver kun je gaan om het leven van je ex-partner onmogelijk te maken?

Wie is uiteindelijk de dupe en het kind van de rekening? Mijn zoon Quint. Sinds juni 2011 (toen was hij 5 maanden) heb ik mijn zoon ongeveer 6 keer gezien. Voor het laatst op 4 augustus 2012, nu dus alweer bijna 10 maanden geleden. Wanneer er dit jaar een omgangsregeling komt, weet hij bijna niet eens meer wie zijn vader is en zal hij de inmiddels nieuwe vriend van zijn moeder als zijn vader zien.

Wat de situatie in mijn geval nog erger maakt, is dat de moeder van Quint, mijn twee ex-echtgenotes ook nog eens heeft opgehitst en één daarvan hier in nog is mee gegaan ook. Bizarre verhalen, daarover later meer!
ouderschapsplan-consensis

Ouderschapsplan
Mijn punt is het volgende; ik denk dat het goed is als aanstaande ouders, vóór de geboorte van hun kind, een ouderschapsplan opstellen waarmee ze op dat moment samen beslissen hoe ze met hun kinderen en met elkaar omgaan NA een eventuele scheiding. Dit document zou ook gedeponeerd moeten worden bij de notaris. Het ei van Columbus zou ik zeggen! Ouders houden op dat moment (waarschijnlijk) nog van elkaar, vertrouwen elkaar en hebben wederzijds respect. Bovendien willen ze op dat moment nog de mooiste toekomst voor hun kind! Na een scheiding is dat doel blijkbaar uit het oog verloren.

Bij een scheiding (met kinderen) is het ouderschapsplan tegenwoordig verplicht. Een kant en klaar ouderschapsplan dat vóór de geboorte van de kinderen is opgesteld, zal ook de eventueel latere echtscheidingsprocedure versnellen en zal veel “haat en nijd” uit de lucht halen, omdat het al jaren geleden is vastgelegd (in goede tijden) en rechtsgeldig is. Uiteraard is het mogelijk het plan, met gemeenschappelijke instemming, gedurende het huwelijk aan te passen.

Het is op dit moment nog een idee, maar de Orange Monday Foundation gaat dit idee verder bestuderen of er in Nederland een brede ondersteuning is voor een “prenataal” ouderschapsplan en zal dit verder uitwerken. Met 1 op 3 huwelijken die in Nederland in een scheiding eindigen geen overbodige luxe, denk ik.

It’s Time To Change!!

Onderstaand het nieuwe logo van Orange Monday, deze maand komt de vernieuwde site www.orangemonday.nl en www.omcenters.nl online!

Martin Jan Melinga
LOGO-Orange-Monday-nieuw-2

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Echtscheiding, Omgangsregeling, Politiek en beleid, Rechtssysteem, Vechtscheiding en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Vechtscheiding of ouderschapsplan?

  1. Yvonne zegt:

    Jeetje, ik hoop dat je je kinderen gauw weer mag zien! Lijkt me heel erg om zoiets mee te moeten maken. Vooral ook voor de kinderen, zolang hun papa te moeten missen.. Sterkte!

  2. Tijd voor nieuwe maatschappelijke structuren, zonder overheidsbemoeienis zegt:

    Ben bang dat geen enkel convenant of ouderschapsplan zal helpen, als de andere ouder zich er niet aan wil houden (vroeger of later, zie tevens het recht op omgang wat heel vaak met voeten wordt getreden ook al is het afgesproken) is er geen rechter die daar naar kijkt, het biedt geen enkele garantie. En het is naar mijn idee ook een dogma van de maatschappij dat ouders deze vechtscheidingen creeren. Dit is totaal niet juist. Het familierecht creeert vechtscheiding door ondeugdelijk gedrag van familierechters, kinderbescherming en jeugdzorg blijven ouders vechten voor ‘fictieve’ rechten opgetekend in een wetboek wat niet gehandhaafd wordt. Er is een claimcultuur “mijn rechten, kinderrechten, grondrechten” waar een hele geldgraaiende sector enorm belang bij heeft (pharma, therapeuten, jeugdzorg, familierecht,etc) en zover is af gaan staan van de “natuurlijke” rechten van mensen (maatwerk, een mens kan maar zoveel hebben, integriteit en afgestemd op individuele BEHOEFTEN ipv rechten) totaal genegeerd worden. Ter verduidelijking nog even het volgende knip/plak stukje en deze link over de relatie gezondheidszorg economie http://youtu.be/x5aUUFVRPtI?t=49m42s

    “Het Europees Verdrag van de Rechten voor de Mens uit 1950 heeft de omgang van kinderen met ouders als een mensenrecht omschreven. Dat geldt sindsdien voor alle ouders en voor alle kinderen, onafhankelijk van hun juridische positie, dus ook voor wat vroeger “onwettige” en “overspelige” kinderen heetten, ook voor uit het gezag ontzette en ontheven ouders en voor alle ouders zonder gezag, en “zelfs” voor gescheiden ouders.
    In Nederland is dat erg langzaam doorgedrongen. De Nederlandse wetgever heeft, na herhaaldelijk aandringen, ja bevelen, uit Europa, pas in 1990 het recht op omgang van kind en ouders uitdrukkelijk in de wet vastgelegd. Ook overeenkomsten tussen de ouders strekken tot wet en kunnen niet eenzijdig worden ontbonden.
    Maar zoals de Duitse dichter Heine schreef: in Nederland gebeurt alles honderd jaar later. Er zijn verzorgende ouders, meestal moeders, die na scheiding de omgang met de vader “stopzetten”. Er zijn raden en rechters, niet allemaal, die dit laten gebeuren, ook als vader een beroep op hen doet.
    Wat is voor kind en ouders de zin van een beroep op de rechter als er niet wordt ingegrepen. In feite worden moeders overtredingen gehonoreerd en honorering van gedrag, dat hebben we bij Skinner al geleerd, leidt tot herhaling van het gedrag.
    Ondanks de oudervervreemding die Gardner in zijn klinische praktijk waarneemt, stelt hij dat het kind psychological bonds with both parents behoudt. Een band die pas sterft als het kind zelf doodgaat. Een belangrijke opmerking. Het kan betekenen dat kind en ouder de relatie herstellen.
    Er zijn kinderen die op oudere leeftijd, soms op advies van hun therapeut, naar het graf van een ouder gaan en hem of haar dan “de” waarheid zeggen. Het betekent in ieder geval dat moeder er belang bij heeft tot de werkelijkheid terug te keren. En dat justitie haar verplicht volgens wet en mensenrecht te handelen.
    Het nogal partijdige rapport van de raad voor de kinderbescherming kon niet anders dan concluderen: ‘Er bestaan geen contra-indicaties voor omgang met vader.’ Niettemin wees de raad omgang af! De ouders, vond de raad, moeten maar eens terugkomen als ze een betere communicatie hebben.
    Het betekent dat de onwillige ouder slechts hoeft te zorgen voor een slechte communicatie en dan het recht aan haar zijde vindt! De voormalig advocaat-generaal bij de Hoge Raad Prof. Jan Leyten bracht in zulke gevallen het volgende rechtsadagium in herinnering: Men kan geen recht ontlenen aan eigen slechtheid.
    (uit) Peter Hoefnagels, emeritus hoogleraar familie- en jeugdrecht en mediator te Vorden. 20-1-2004

    * Met andere woorden, met de huidige werkwijze lokt de overheid zelf oudervervreemding en vechtscheidingen uit. “

  3. Evertfj zegt:

    Elke medaille heeft 2 zijden en soms is de zijkant echt nodig om te kijken hoe er balans kan worden gevonden in de “strijd”……………”het kind van de rekening” is nog nooit zo schrijnend aanwezig als in deze strijd, die per saldo geen “winnaar” dient te kennen.

    Sterkte en veel suc6 aan allen die er bij betrokken zijn.

    • Tijd voor nieuwe maatschappelijke structuren, zonder overheidsbemoeienis zegt:

      Beste Evertfj, heb je helemaal gelijk in. Maar dat kunnen ze best zelf en daar hebben ze deze zieke overheid (familierechters, jeugdzorg, RvdK, etc) helemaal niet bij nodig. Die strijd wordt juist door hen gevoed, door ongelijkheid, verdraaiingen, onrechtvaardigheid. Ik zeg niet dat de ellende helemaal zal verdwijnen als we het zelf doen, maar het gaat dan wel sneller en met meer betrokkenheid. Weg met die maffia.

  4. Pingback: Zelfmoord; eigen keuze … of gevolg? | Martin Jan Melinga

  5. Pingback: Een kind is toch geen bezit … toch!? | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

